szerző:
Szegő Péter
Tetszett a cikk?

Múlt szerdán Dorosz Dávid, az LMP országgyűlési képviselője sajtótájékoztatón ismertette pártja rendőrségi reformjavaslatát. Doroszt ennek részleteiről, Harangozó Tamás szocialista képviselőt pedig az MSZP idevonatkozó álláspontjáról kérdeztük.

Az ökopárt politikusa csütörtökön országos körútra indul a témával: délelőtt Hódmezővásárhelyen, délután Szegeden tart sajtótájékoztatót a témában. Az LMP a szakszervezetekkel folyamatosan egyeztetve, „az érintettek véleményét kikérve és figyelembe véve” dolgozza ki a rendőri életpályamodellt – közölte a hvg.hu-val az Országgyűlés Honvédelmi és Rendészeti Bizottságának egyetlen LMP-s tagja. „Ha már a kormány nem kezdeményez párbeszédet velük, akkor mi igen. […] Igyekszünk nekik egyrészt minden segítséget megadni a kormánnyal szembeni érdekképviseleti harcukhoz, másrészt egyeztetni velük az életpályamodellre vonatkozó saját javaslatunkat” – mondta az ellenzéki képviselő.

Túry Gergely

Dorosz határozott nemmel válaszolt lapunk felvetésére, hogy egyfajta magyar seriffrendszer bevezetését szorgalmazzák-e: az LMP által elképzelt úgynevezett közösségi rendőrség ugyanis teljes mértékben állami kézben lenne, csak az eddigieknél „sokkal nagyobb helyi, közösségi beleszólással”. Az elképzelés szerint kettéválasztanák a mostani rendőrségi szervezetet: „a komolyabb, összetettebb, nemzetközi szálakkal rendelkező bűncselekményekkel” az erősen központosított Országos Rendőri Szolgálat foglalkozna, az emberek életét napi szinten megkeserítő – akár viszonylag kis súlyú – eseteket, mint például a tyúklopás, a kert kifosztása vagy a garázdaság, viszont helyi szinten kezelnék az LMP koncepciója szerint. Ennek érdekében országosan körülbelül százötven-százhetven úgynevezett közbiztonsági zónát hoznának létre. Budapesten a kerületek egybeesnének a közbiztonsági zónákkal, vidéken pedig rendőrségi szakemberek, kriminológusok véleményének a figyelembevételével az Országgyűlés jelölné ki a zónahatárokat. Kérdésünkre Dorosz úgy felelt: nem kizárt, hogy lenne olyan megyehatár, amely nem lenne egyúttal közbiztonsági zónahatár is, vagyis a zónák akár megyehatárokat is átléphetnének, „ha úgy logikus és rendészetszakmailag úgy érdemes kialakítani a zónákat”.

Bizonyos – főleg informális – egyeztetések a kormánypárttal már zajlottak, „de itt valamit nagyon látni kell: nem a fideszes parlamenti képviselők, de nem is Pintér Sándor szintjén dőlnek el a dolgok: Orbán Viktor nélkül ebben kormányban a Nap se nyugszik le, ha egy hétre elutazik, akkor egy héttel tolódnak a döntések, lásd Pintér Sándornak a szakszervezetekkel folytatott tárgyalásait, ahol a belügyminiszter nem tudott egy igent vagy nemet mondani” – mondta Dorosz.

Kérdés, mennyire reális, hogy az LMP idevonatkozó törvényjavaslata egyáltalán a plenáris ülésig eljusson. Dorosz szerint „egy felelős, konstruktív ellenzéki pártnak a kormány kritikája mellett folyamatosan az asztalra kell tennie azokat a javaslatokat, amelyekből kiderül: szerinte miképp kellene másképp csinálni”. Az országjárásnak is az a célja, hogy minél több helyi politikussal, önkormányzati, közösségi vezetővel konzultáljanak a párt rendőrségi koncepciójáról. Közölte: elképzelésük megvalósítására akkor lesz reális esély, ha kormányzati pozícióba kerülnek.

A csütörtöki tüntetésekkel, illetve azok céljával a LMP egyetért, azonban pártként nem képviselteti magát – derült ki a párt képviselőjének szavaiból –, „mert nem szeretnénk pártpolitikai szinten ráakaszkodni ezekre a tüntetésekre, de szolidaritásunkat fejezzük ki a tüntetőkkel”. Dorosz hozzátette: az LMP nem szeretné, hogy a kormány azzal érvelhessen, miszerint az érdekvédelmi szervezetek pártpolitikai alapon lépnek fel. „Ez nem pártpolitikai, hanem érdekvédelmi kérdés” – fogalmazott az LMP-s politikus.

Akárcsak az LMP, úgy az MSZP sem képviselteti magát a 16-i tüntetéseken – ezt már Harangozó Tamás szocialista képviselő mondta el portálunknak. Harangozó hangsúlyozta: pártja tiszteletben tartja a szervezők óhaját, hogy a pártpolitika tartsa magát távol a tüntetésektől. Az MSZP azt kéri tagjaitól és szimpatizánsaitól: ha egyetértenek a tüntetések céljaival – „ami nem nagyon van távol attól, amit mi mondunk” –, akkor magánemberként vegyenek rajtuk részt. Ő mint rendészeti pártpolitikus valószínűleg nem megy el egyik tüntetésre sem, „de lélekben ott lesz”.

Stiller Ákos

Mindazonáltal az MSZP rendvédelmi koncepciója eltér az LMP-étől – derült ki a Harangozó által elmondottakból. „Azt a kettősséget kellene a rendvédelem területén véghezvinni, ami egyrészt a társadalmi bűnmegelőzés irányába mutat” – mondta. Bár a közösségi rendőrségnek ez előnye lehet, a 2002 és 2010 közötti MSZP-s kormányok által elkezdett, az önkormányzatok, a szervek, a hatóságok és a lakosság bevonásával működtetett társadalmi bűnmegelőzési programot kéne továbbvinni – vélte a rendvédelmi szakpolitikus. „A bűnüldözés másrészt nem lehet társadalmasítva, a bűnüldözést nem lehet különálló, összehangolt szigetek működtetésével megoldani. […] A bűnüldözést nem lehet csak helyi szinten kezelni”, de az igazgatás- és a határrendészetnek is egységesnek kell lennie – vitatkozott az LMP koncepciójával Harangozó Tamás.

Az ellenzéki politikus szerint a kormány nagyon rosszul teszi, hogy az Igazságügyi Hivatalt, a pártfogói felügyeletet, a nép ügyvédje programot „most veri széjjel darabokra”, az áldozatvédelmet pedig visszafokozta „egyszerű áldozatsegítéssé”. A Polgárőrségnek kiemelt szerepet kell szánni a bűnmegelőzésben – egészítette ki az eddigieket Harangozó Tamás. A rendőrségnek ugyanis soha nem lesz annyi pénze, hogy jelentős, a polgárőrök által végrehajtott feladatokat – például járőrözést – átvegye.

Az MSZP-s képviselő arra hívta fel a figyelmet, hogy a rendőrség mostani évi 220 milliárd forintos költségvetéséből 180 milliárd megy el bérekre, juttatásokra és személyi kiadásokra és 40 milliárd a dologi költség. Azonban tekintettel arra, hogy a 40 milliárd felét elvették, a másik felének az év közepére, körülbelül mostanra el kellett fogynia. Ennek következménye például, hogy „cafetériaellátást nem kaptak még idén a rendőrök és simán előfordulhat, hogy bérre sem marad, ha ez így megy tovább”. A rendőrségi béremelés helyett tehát Harangozó „már azzal is meg lenne elégedve, ha a működés általános feltételei biztosítva lennének és nem vennék el közben a rendőröktől a meglévő […] jogaikat”. A politikus szerint egy radikális – akár ütemezett – béremelési folyamat végén elfogadható, hogy a törvény megtiltsa a másodállást a belügyi dolgozóknak.

„Amíg egy tűzoltó nettó nyolcvan-kilencvenezer forintot keres […], addig nyugati kollégája nyugdíjként kap ezer-ezerötszáz eurót, tizenöt év után elmehet nyugdíjba és nyugdíj mellett dolgozhat. „Ha egy vonulós tűzoltó nettó háromszázezret kapna, eszébe nem jutna még kizsigerelnie magát. A gyerekeit nem látja felnőni, mert ahogy lenyomja a huszonnégy órás műszakot, megy a következő munkahelyére, hogy […] ételt tudjon az asztalra tenni. Ha a kormány mindehhez úgy fog hozzáállni, hogy először megtiltja a másodállást és utána, majd egyszer, valamikor rendezi a bért, akkor ezek az emberek két dolgot tehetnek. Bármennyire is szeretik a szakmát, vagy otthagyják a testületet és akkor akár működési zavarok is felléphetnek. A másikat nem is akarom mondani: pontosan tudható, hogy akinek nincs hova visszavonulnia és nincs veszítenivalója, az mit csinál. Beláthatatlan következményei lehetnek” – vázolta fel a jövőt Harangozó Tamás.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!