Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ed90d9fb-b159-469e-886b-55a2be977286","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Éves és havi szinten is nőtt a kiskereskedelmi forgalom, de a kereskedelmi szövetség figyelmeztet, még nincs ok az örömre.","shortLead":"Éves és havi szinten is nőtt a kiskereskedelmi forgalom, de a kereskedelmi szövetség figyelmeztet, még nincs ok...","id":"20250606_kiskereskedelmi-forgalom-aprilis-ksh-statisztika-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed90d9fb-b159-469e-886b-55a2be977286.jpg","index":0,"item":"dade66f6-09ea-42d8-9a85-18aafc562c82","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250606_kiskereskedelmi-forgalom-aprilis-ksh-statisztika-gazdasag","timestamp":"2025. június. 06. 09:32","title":"Egyre többet költünk a boltokban, de ennek még nem lehet feltétlenül örülni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dcf209cb-228f-4ee0-b363-94eb5b0241f5","c_author":"MTI","category":"gazdasag.zhvg","description":"A jeges eső pedig a termésben okozott károkat. ","shortLead":"A jeges eső pedig a termésben okozott károkat. ","id":"20250606_Eros-viharok-csaptak-Csehorszagra-tobb-ezer-haztartas-maradt-aram-nelkul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dcf209cb-228f-4ee0-b363-94eb5b0241f5.jpg","index":0,"item":"60226f97-1ce3-46e4-8c53-dce1628a739e","keywords":null,"link":"/zhvg/20250606_Eros-viharok-csaptak-Csehorszagra-tobb-ezer-haztartas-maradt-aram-nelkul","timestamp":"2025. június. 06. 18:01","title":"Erős viharok csaptak le Csehországra, több ezer háztartás maradt áram nélkül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8781c87-0257-4b4d-b81a-e7880301cd1a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közúti Dakar-versenyző. ","shortLead":"Közúti Dakar-versenyző. ","id":"20250606_Orult-elozes-a-8-ason-padkan-kerulte-a-sort-a-motoros","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8781c87-0257-4b4d-b81a-e7880301cd1a.jpg","index":0,"item":"3665ab3d-e8f3-411c-b6a5-8b6085ec0a21","keywords":null,"link":"/cegauto/20250606_Orult-elozes-a-8-ason-padkan-kerulte-a-sort-a-motoros","timestamp":"2025. június. 06. 10:29","title":"Őrült előzés a 8-ason: a padkán kerülte a sort a motoros","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b425feb4-909a-46c8-b3a5-91d9e2fb6ae1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Még idén elindul az Amazon Web Services (AWS) European Sovereign Cloud, ami egy teljesen független európai felhőrégió lesz. Az új struktúrát az unió állampolgárai fogják irányítani és kizárólag az európai jogszabályok hatálya alá tartozik majd. A működtetéséhez a vállalat új európai szervezetet hoz létre németországi székhellyel. A projekt Brandenburgban valósul meg, 7,8 milliárd eurós beruházással.","shortLead":"Még idén elindul az Amazon Web Services (AWS) European Sovereign Cloud, ami egy teljesen független európai felhőrégió...","id":"20250607_aws-european-sovereign-cloud-europai-felho-indulas-brandenburg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b425feb4-909a-46c8-b3a5-91d9e2fb6ae1.jpg","index":0,"item":"ac55a4b2-d8cd-4bb5-bac6-231dba375afc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250607_aws-european-sovereign-cloud-europai-felho-indulas-brandenburg","timestamp":"2025. június. 07. 10:03","title":"Ez a szuverenitás: 2025 végére saját felhőt kap Európa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3514142f-7876-4784-b41c-1b416cee8413","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy amerikai katona életét vesztette, egy másik katonát súlyos sérüléseket szenvedett. A magyar hatóságok és a hadsereg bűnügyi osztálya vizsgálja az eset körülményeit.","shortLead":"Egy amerikai katona életét vesztette, egy másik katonát súlyos sérüléseket szenvedett. A magyar hatóságok és a hadsereg...","id":"20250607_Meghalt-egy-amerikai-katona-egy-magyar-kikepzesi-baleset-kozben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3514142f-7876-4784-b41c-1b416cee8413.jpg","index":0,"item":"b9eb977c-c0f3-4f29-8e78-c2cff8c0d93a","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_Meghalt-egy-amerikai-katona-egy-magyar-kikepzesi-baleset-kozben","timestamp":"2025. június. 07. 11:59","title":"Meghalt egy amerikai katona egy magyar kiképzési baleset közben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"265abb47-7b72-45db-9e75-66d067143d23","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Az Utolsó Igazi Filmsztár égő ejtőernyős ugrásaival került a rekordok könyvébe.","shortLead":"Az Utolsó Igazi Filmsztár égő ejtőernyős ugrásaival került a rekordok könyvébe.","id":"20250606_Tom-Cruise-vegre-Guinness-rekorder-lett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/265abb47-7b72-45db-9e75-66d067143d23.jpg","index":0,"item":"21108254-eca5-43ca-b7c0-113adc75e4d3","keywords":null,"link":"/elet/20250606_Tom-Cruise-vegre-Guinness-rekorder-lett","timestamp":"2025. június. 06. 11:28","title":"Tom Cruise végre Guinness-rekorder lett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bae93c17-6da8-4378-8bb1-b176f20f221a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A legfőbb ügyész több évtized után távozik az ügyészségtől.","shortLead":"A legfőbb ügyész több évtized után távozik az ügyészségtől.","id":"20250606_Polt-Peter-Nehez-szivvel-adtam-be-a-lemondasomat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bae93c17-6da8-4378-8bb1-b176f20f221a.jpg","index":0,"item":"7a93df08-731b-46f0-b25a-49e4559cd8cd","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Polt-Peter-Nehez-szivvel-adtam-be-a-lemondasomat","timestamp":"2025. június. 06. 10:43","title":"Polt Péter: Nehéz szívvel adtam be a lemondásomat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a220133-5031-47e5-bc40-b30acecbac68","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A határt a 400 lóerős autóknál húznák meg. ","shortLead":"A határt a 400 lóerős autóknál húznák meg. ","id":"20250606_nem-lehetne-eros-autot-vezetni-friss-jogositvannyal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a220133-5031-47e5-bc40-b30acecbac68.jpg","index":0,"item":"87fc9a31-7223-4ad0-8aa3-13e90c853828","keywords":null,"link":"/cegauto/20250606_nem-lehetne-eros-autot-vezetni-friss-jogositvannyal","timestamp":"2025. június. 06. 15:19","title":"ATV: korlátoznák, milyen autókat vezethetnek a friss jogsisok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mi jó és mi rossz a budapesti kerékpáros-közlekedésben? - interjú
szerző:
Szegő Péter
Tetszett a cikk?
Az Andrássy úti kerékpárút úgy, ahogy van, rossz, a Margit hídi kerékpárnyom viszont jó és követendő példa a budapesti kerékpáros-közlekedés fejlesztésére - véli Harkay Lukács, a Magyar Kerékpárosklub projektvezetője, akitől KRESZ-leckét vettünk „biciklizmusból”.
hvg.hu: Az iménti sajtótájékoztatón említette, hogy a Margit hídon kerékpárnyom van, és ez jó. De pontosan mi ez, és miért jobb, mint a kerékpárút?
Harkay Lukács:A kerékpárnyom az úttesten van és mind a biciklik, mint az autók használhatják. Ugyanazok a közlekedési szabályok vonatkoznak rá, mint egy normál, kerékpárnyom nélküli útra.
hvg.hu: Akkor mire való?
H. L.: Felhívni a gépjárművezetők figyelmét arra, hogy fokozott kerékpáros-közlekedésre kell számolniuk. Arra, hogy a kerékpár is jármű, így az úton és nem a járdán a helye, valamint, hogy együtt közlekedünk. Sokkal biztonságosabb, mint a járdán kijelölni egy kerékpárutat és szegregálni a gépjárműveket a kerékpároktól, mert ez utóbbi esetben a kereszteződésekben az autósok és a biciklisták nem számítanak egymásra.
MTI / Kallos Bea
hvg.hu: Miért lenne az kevésbé veszélyes, ha a kocsikkal menne együtt a bicikli?
H. L.: A Margit híd példájánál maradva: a hídon kint van a negyvenes sebességkorlátozó tábla. Egy bicikli sebessége közelebb van a kocsikéhoz, mint a gyalogosokéhoz. A nyugati példák azt mutatják, hogy biciklinek és autónak meg kell tanulnia együtt közlekedni. Ez ma Budapesten még újszerű, furcsa megoldás, Nyugaton egyre több helyen alkalmazzák, azaz nem szegregálnak, hanem integrálnak. Nézze meg a Bajcsy-Zsilinszky út páros oldalát, ott osztott gyalog- és kerékpárút van. Bár fel van festve egy sáv a kerékpárosoknak, a gyalogosok – igaz, hogy szabálytalanul, de – simán használják. Ez persze konfliktusokat szül.
hvg.hu: Mit tesznek annak érdekében, hogy a rendőrség a KRESZ idevonatkozó passzusait a gyalogosokon keményen számon kérje és a kerékpárúton menő gyalogost megbüntesse? Ez ugyanis nemcsak a Bajcsy-Zsilinszky úton, hanem a Kossuth téren is mindennapos.
H. L.: Nem a büntetésre fektetjük a hangsúlyt, hanem arra, hogy a kerékpár jármű, és mint ilyennek, nem a járdán a helye. Attól, hogy a járdára felfestenek a kerékpárosoknak egy csíkot és kiteszik a „kerékpár- és gyalogút” táblát, attól a gyalogosok még használni fogják. Ez egy gyakorlatilag működésképtelen megoldás. Nem a gyalogosokat kell büntetni, hanem a bicikliket levinni a helyükre, vagyis az úttestre.
hvg.hu: De ha már van egy adott helyzet, mint ami van például a Kossuth téren is, akkor mi a teendő?
H. L.: Változtassák meg. Ha nincs hely az úttesten kerékpársávra, akkor jelöljenek ki kerékpárnyomot, a járdát pedig adják vissza a gyalogosoknak. Fontos pontja a KRESZ-nek, hogy a gyalog- és kerékpárutat a kerékpáros nem köteles használni, ha úgy látja, hogy a gyalogosforgalom akadályozza őt. Ekkor mehet az úttesten is. Ha van kerékpárút, köteles azon menni. Még akkor is, ha sajnos rengeteg kerékpárút van rossz helyen.
Stiller Ákos
hvg.hu: Tudna példát mondani?
H. L.: Igen, például az Andrássy úton. Az éppen parkoló kocsik anyósüléseiből vagy a jobb hátsó ülésekből kiszállók figyelmetlenül nyitják ki az ajtót, a biciklista meg nekimegy a kinyitott ajtónak. Hiába nem a biciklista a hibás, ő kerül kórházba. Ráadásul az Andrássy úton nagyon szűk a kerékpárút. Ezért jó az integrált közlekedés, például a Margit-hídon a kerékpárnyommal: rászoktatja az autósokat az együttműködésre.
hvg.hu: Akkor goglalja össze, kérem, a kerékpáros közlekedés jelölt helyszíneit!
H. L.: A már említett kerékpárnyom, a kerékpársáv, a szintén említett gyalog- és kerékpárút. Utóbbinak két fajtája van, az osztott és az osztatlan, végül a kerékpárút. A kerékpársávnak is két fajtája van: a zárt és a nyitott, amire rámehet a gépjármű, a zártra nem. Kiadtunk egy kerékpáros kisokost, amiben felhívjuk a biciklisták figyelmét arra, amire figyelni kell.
hvg.hu: A budapesti problémák megvannak Bécsben, Berlinben vagy Amszterdamban is?
H. L.: Rossz megoldások mindenütt vannak, legfeljebb kevesebb, mint nálunk. Egy olyan nagyvárosban, ahol háromszáz méterenként, vagy még sűrűbben vannak kereszteződések, nem érdemes kerékpárutat építeni. Az, ami náluk újnak számít – lásd a Margit híd példáját –, Nyugat Európa nagyvárosaiban már régóta bevett dolog. Most azon vagyunk, hogy a Nagykörúton is jelöljenek ki kerékpárnyomot. Kerékpársávra nincs hely, de egy kerékpárnyomot minden további nélkül ki lehetne jelölni, ráadásul ez a megoldás fillérekbe kerülne.