szerző:
Sarkadi-Nagy Márton
Tetszett a cikk?

A Mahir-cégbirodalmon és a Nemzeti Vágta reklámügyeiben egy MVM-leány megbízásából is szerepet kapó reklámügynökségen folytak át Simicska köreihez a Szerencsejáték Zrt.-nek az idei rendezvényhez kapcsolódó megrendelései. A hirdetést vásárlók igazán nem fukarkodtak, összehasonlításunk szerint bannert például a piaci ár kétszereséért sikerült vásárolni a vagta.hu oldalon.

Olyan vállalattal is szerződött a Szerencsejáték Zrt. a Nemzeti Vágta szervezőjével kötött szerződések teljesítéséhez, amely a Simicska Lajos, fideszes gazdasági háttéremberként ismert médiavállalkozóhoz köthető Mahir-csoporthoz tartozik. Az állami vállalat más, szintén a lovas rendezvényhez kapcsolódó médiavásárlásai a Vivaki Hungary Kft.-n keresztül futottak be részben ismét csak Simicskához fűződő cégekhez - derült ki azokból a szerződésekből, amelyeket a hvg.hu a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény alapján kért el és kapott meg a Szerencsejáték Zrt.-től.

A hvg.hu már többször foglalkozott a Nemzeti Vágta finanszírozásában fontos szerepet betöltő állami vállalatok aktivitásával (itt olvashatja cikksorozatunk első, illetve második részét). Körbejártuk, hogy a budapesti Hősök terén tartott rendezvény idén furcsa körülmények között került át a korábbi rendezőtől a Lovas Show Kft.-hez. Ennek a cégnek résztulajdonosa az a Lázár Zoltán, aki bátyjához, Lázár Vilmoshoz hasonlóan a rendezvénynek is társelnöke volt. Mindkét testvér világbajnok fogathajtó, Vilmos a Magyar Lovassport Szövetség elnöke is. Emellett az élemiszer-kereskedelmi franchise-cég CBA-ban társtulajdonos Lázár testvérek a jelenlegi kormánypártokhoz fűződő jó viszonyukról is ismeretesek.

Kövesd a pénzt!

A Nemzeti Vágtában valamilyen módon szerepet vállaló nyolc állami vállalattól és Budapest főváros önkormányzatától elkértük a rendezvényhez fűződő szerződéseket. Ezeket elemezve felvázoltuk a rendezvényben mozgatott összesen százmillió forint körüli, végső soron állami forrásból származó pénz útját. A következőket állapítottuk meg: a Lovas Show nettó értékben cirka ötvenmillió forintot szedett be a rendezvényhez kapcsolódó reklámhelyeken való megjelenésért, főképp a Magyar Villamos Művek Zrt.-től, az azonos cégcsoporthoz tartozó MVM Trade Zrt.-től és a Paksi Atomerőmű Zrt.-től, kisebb mértékben pedig a Magyar Posta Zrt.-től.

A Lovas Show szállította reklámhelyek nagy részét a Szerencsejáték Zrt. vásárolta meg, amely bruttó hatmilliós értékben plakátgyártást, bruttó 48 milliós értékben pedig ezeknek a plakátoknak a kihelyezését vállalta. (A két vállalás nettó értéke számításaink szerint összesen negyvenmillió forint körül van. Az állami vállalat ezért nem kapott pénzt a Lovas Showtól, ugyanis saját médiavásárlásainak ellenértékeként beszámította a Lovas Show biztosította médiamixet és azt, hogy a Lázár-féle cég készítette el a plakátterveket.

Simicska-közeli cégeknél landoltak az állami társaságoktól származó milliók
MTI - Beliczay László

Több tétel utalt arra, hogy a barter nem piaci alapon történt: az állami cégnek például nettó négymilliót ért az, hogy a Nemzeti Vágta honlapjára kikerült a logója és a linkje. Ez olyannyira nyilvánvalóan értéktelen cserealap, hogy a többi állami vállalattal kötött szerződésben ilyen tételt nem is számszerűsítettek. Mivel a vagta.hu oldalnak csak a rendezvényt közvetlenül megelőzően vagy azt követően van kimutatható látogatottsága (az idei vágta hetében 64 ezer egyéni látogatója volt a honlapnak a készítők szerint), ez a piacon ma érvényes árak alapján legalább kétszeres túlárazásnak tekinthető.

Az elénk táruló üzleti konstrukció az egymást átfedő tételek miatt olyan mértékben zavaros, hogy kívülálló nagyon nehezen tudja megállapítani, az ügyletek során történt-e állami vagyonvesztés. Az viszont világos, hogy a megmozgatott százmillió két irányba, a Lovas Show-hoz, illetve a Szerencsejáték Zrt. médiapartnerei felé haladva került át a magánszférába. Ez utóbbiakat azonosította most a hvg.hu a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény alapján elkért szerződésekkel.

Simicska először

A Szerencsejáték Zrt. Budapesten és máshol háromszázötven óriásplakát, valamint csak Budapesten száz buszhátfal és hatvanöt oldalfal bérlését, valamint az ehhez szükséges anyagok gyártatását vállalta. A reklámanyagokat az állami vállalat a Mahir Citypostertől rendelte meg, az egyes tételek árainak összege forintra pontosan egyezik a Lovas Show-szerződésben szereplő bruttó hatmillió-kétszázezres vállalással.

A Mahir Cityposter a Simicska-féle cégbirodalomhoz tartozik. Simicska Lajos, aki a kormánypárti prominensekkel közismerten mai napig tartó jó viszonyát 1993-95 között a Fidesz gazdasági igazgatójaként alapozta meg, először 1994-ben szerzett tulajdonrészt a cégcsoport ma Mahir Magyar Hirdető Zrt. névre hallgató anyaválallatában.

Simicska Lajos ma a Mahir Zrt. vezérigazgatója, és a hirdetési céggel azonos címre bejegyzett B-Reklám Kft.-n keresztül tulajdona is van a vállalatban. A Mahir Cityposter Kft. felerészben a Mahir Zrt., felerészben az Euro AWK tulajdona. Utóbbi vállalat résztulajdonosa és ügyvezetője Fonyó Károly, aki közvetetten tulajdonosa a Metropol napilap kiadásának jogát idén nyáron megszerző cégnek.

A Mahir Cityposter cégvezetésében is tükröződik a tulajdonlás duális jellege: Fonyó Károly és a számos Simicska-kötődésű cégben pozíciókat betöltő, a Mahir Zrt.-ben például felügyelőbizottsági tag Kovács István egyaránt cégjegyzésre jogosult ügyvezető. A Szerencsejáték Zrt. megrendeléseit egyébként Kovács Istvánnak címezték.

Simicska másodszor

Az állami vállalat a Lovas Show-val kötött szerződésében bruttó 48,5 milliós értékben vállalta elhelyezni a reklámokat. A szerződésnek a Szerencsejáték Zrt. a Vivaki Hugary Kft.-vel idén februárban zártkörű, meghívásos pályázat eredményeként kötött keretszerződés alapján, ezen a cégen keresztül tett eleget. A Vivaki, amely holland leágazásokon keresztül közvetetten a nemzetközi reklámpiacon komolyan jegyzett Publicis Groupe S.A. érdekeltségi körébe tartozik, már máshol is előkerült a Nemzeti Vágta kapcsán: a rendezvény negyedik MVM-csoportba tartozó támogatója, az MVM Partner Zrt. nem is szerződött a Lovas Show-val, ehelyett nettó nyolcmillió-négyszázezerért azzal bízta meg a Vivaki Hungary Kft.-t, hogy biztosítson neki tévés reklámhelyet az RTL Klubnál a műsorban (ennek ellenére kapott olyan megjelenési lehetőségeket is, például logóközlést médiafelületeken, amelyekért mások a Lovas Show-nak fizettek).

Az állami vállalat által a Vivakinak küldött megrendeléshez mellékelt árajánlatokból és a médidaügynökség által kiállított számlákból látszik, hogy a Szerencsejáték Zrt. a kérdéses augusztus 15. és szeptember 18. közötti időszakban gyakorlatilag a szokásos hirdetési tevékenységével megegyező rendelésekkel szerezte be a nemzeti vágtás reklámhelyeket. Ez azt is jelentheti, hogy a lovas rendezvény csak apropója volt a Szerencsejáték Zrt. egy valami miatt feltétlenül elköltendő pénzkeretének.

A reklámhelyek egy részét - a 65 járműhátfalról és 100 oldalfalról - a bruttó 31 millió forintról kiállított számlából azonosíthatóan a Publimont Kft.-től rendelte meg a közvetítői tevékenységet végző Vivaki. A Publimont (korábban Europlakát) a svájci székhelyű Publimont AG tulajdonában volt 2010. december 15-ig. A Publimont ügyvezetőjéről, Walter Hedigerről az Origo korábban megírta, hogy egy másik cégben Simicska Lajos és Nyerges Zsolt, egy másik kormányközeliként ismert vállalkozó üzlettársa volt.

2010 decembere után a cég a Pro Aurum Zrt. és a Neo-Met Kft. tulajdonába került. A Pro Aurum tulajdonosaTöröcskei István, míg a a Neo-Metet Töröcskei és a Pro Aurum közösen tulajdonolták egészen idén áprilisig, amikor a cég Simicska Lajos és felesége birtokába került. Idén májusban mindkét cégbe új tag lépett be: Simicska gyakori üzlettársa, Nyerges Zsolt (a budapesti reklámpiac különös összefonódásairól itt írtunk korábban).

Simicska harmadszor

A nagyjából bruttó 17 millióba kerülő 350 óriásplakátról is szóló másik számlán nem szerepel a végteljesítő neve, ugyanakkor a Vivaki a Szerencsejáték Zrt.-vel kötött kereteszerződésében mindössze két közterületi médiatulajdonos tett felületeinek továbbértékesítését lehetővé tevő nyilatkozatot: az imént vázolt hátterű Publimont és egy Euro Publicity Kft. nevű cég. Vagyis az óriásplakátokhelyeket valószínűleg a két cég valamelyikétől vették. A Euro Publicity Kft.-t a Media und Marketing Group AG tulajdonolja, a svájci cég címe megegyezik a Publimont AG-éval, és ügyvezetője szintén Walter Hediger.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

"Nagyon is él és virul a Puch–Simicska-tengely"

Simicska Lajos és Puch László "emberei" is felbukkannak egy olyan cégben, amely "kipumpálja a pénzt" a Szerencsejáték Zrt.-ből – közölte az LMP a "magyar WikiLeaks"-re, vagyis az atlatszo.hu oknyomozó hírportál cikkére hivatkozva.

hvg.hu Itthon

Simicska cége 70 százalékos kedvezményt adott az államnak

Mintegy 6,5 millió forintos megrendelés jutott a népszámlálás népszerűsítésére szóló plakátkampányból a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahir Cityposter Kft.-nek – írja a Népszava. Az állami társaságok által kedvelt hirdetőcégre szakmai szempontok miatt esett a választás – állították a médiakampányra fordítható 177 millió forintot szétosztó I.M.G. Inter Media Group Kft.-nél, amely szintén sorra nyeri az állami megbízásokat.

Rádi Antónia Itthon

Újabb Simicska-szerzemény: milliárdok a holdudvarban

Egy tevékenységet nem végző budai kft. tűnik a Fidesz-közeli cégbirodalom új gyöngyszemének: megfordult benne mindenki, aki valaha is tett valamit a párt gazdasági hátországa kiépítéséért. Tavasz óta Simicska Lajosé és feleségéé a Neo-Met Kft., amelynek taggyűlése a tavalyi évre 1,7 milliárd forint osztalékot szavazott meg a tulajdonosoknak, pedig egy fillér árbevételt sem termelt.

hvg.hu Napi merítés

Átlátszó.hu: Simicska-közeli cégeknél hirdet a közmédia

Az MTVA által az atlatszo.hu-nak kiadott szerződésekből kiderül: Simicska Lajoshoz közelálló cégek nagyjából száztíz millió forint ellenében vettek részt a közszolgálati média reklámozásában. Ehhez az állami vállalatnak meglehetősen szabadon kellett kezelnie a közbeszerzési előírásokat – olvasható az oknyomozó portálon.