szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Megtörtént a Margit híd műszaki átadás-átvétele, a díszkivilágítás felkapcsolásával lezárult a híd felújítása - közölte a Budapesti Közlekedési Központ. A több mint két évig tartó rekonstrukció során felújították az útpályát, a villamosvágányokat, kicserélték a pálya- és a hídszerkezet elemeit, illetve kiszélesítették a pályaszerkezetet. A Magyar Kerékpárosklub szerint azonban még nem készült el a híd, át sem lehetne adni.

A 2009-ben kezdődött rekonstrukció befejezéseként december 20-án Tarlós István főpolgármester átadta a felújított Margit hidat - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

A felújítás során számos új funkcióval gazdagodott az átkelő. A főváros egyik legelegánsabb hídja a felújítás után szélesebb lett, mint eredetileg volt, a hídfeljáróknál hosszabb lett a besorolósáv, ennek köszönhetően pedig gyorsabb lett a közlekedés - írta a BKK. Megmaradt a kétszer két sávos közút, de az északi oldalon kétirányú biciklisáv is épült, míg a déli oldalon a közúton festették fel az egyirányú kerékpársávot. A budai hídfőt átfúrták, és Zsolnay-csempével díszített kerékpáros alagút köti össze az északi és déli Duna menti kerékpárutat.

Van, ami megszűnt, van, ami új

Látványos változás, hogy a középpillérnél megszűnt az aluljáró, a gyalogos közlekedés a felszínen zajlik, ezáltal a babakocsikkal, kerékpárral közlekedők valamint mozgáskorlátozottak sokkal kényelmesebben, egyszerűbben tudják használni a Margit hidat.

A rekonstrukció során a látható útpálya alatt a teljes pályaszerkezet megújult. A vasbeton pályalemezek helyén acél pályaszerkezet készült. Elbontották az útburkolatot, a villamospályát és a pályalemezt, kicserélték a hiányos, repedezett, rossz állapotú járdaszerkezeteket, továbbá a híd új korrózióvédelmet kapott.

Kiszélesítették, korláttal látták el és akadálymentessé tették a margitszigeti villamos-megállóhelyeket. Így a Margitsziget a mozgáskorlátozottak számára is könnyedén megközelíthetővé vált. A felújítás során a 4-es és a 6-os villamosok mindvégig közlekedtek.

"A híd hangulatában, esztétikájában, díszítésében immár visszaadja az átadáskori, illetve a 1910-es évek képét. A hídszerkezet óarany színben pompázik és az építészeti elemek is visszanyerték régi fényüket. Az eredeti tervrajzok hiányában fényképek és rajzok alapján készültek el a hídpilléreket díszítő szobrok, címerek, kandeláberek, melyek egykor a Margit híd díszei voltak" - írja a BKK.

A biciklisek még nem adnák át

A Magyar Kerékpárosklub a mai megnyitást megelőzően egy videóösszeállításban közölte, hogy véleménye szerint a híd még nem készült el, és nem lenne szabad átadni. László János elnök a videón azt mondja, a járdán kialakított kerékpárút kapacitása nem elegendő, ezért azt javasolták, hogy az úttesten közlekedő kerékpárosokat piktogramok segítsék.

Ezek felfestése azonban - legalábbis a hétfőn közzétett felvétel szerint - még nem készült el a hídon. A klub szerint azt sem sikerült megoldani, hogy a Margit körút felől érkező kerékpárosok felhajthassanak a járdára. A budai hídfőnél pedig a kerékpáros klub szerint babakocsival nehezen járható, két lépcsősorral megtoldott gyalogos átkelő épült a híd alatt.

Visszatértek a koronák, díszpárnával

A műemléki rekonstrukció keretében az eredetinek megfelelő, korhű lámpaoszlopokat helyeztek el a hídon, és újraöntötték a híd másfél kilométer hosszú korlátját is. Újjáépítették a középpillér mellvédjeit, visszaállították a régi sárkánydísszel ellátott oszlopokat, obeliszkeket is. A középpilléren újra látható a magyar történelmi címer és a kőpárnára ültetett díszes korona.

Vasöntödében, eredeti minták alapján öntötték újra a rostáloszlopokat, a középpillérek öntöttvas szárnyas kiméráit, a korhű lámpavasakat, valamint a villamos felsővezetékeit tartó míves oszlopokat.

A rekonstrukció során új díszkivilágítást is kapott a híd, ennek felkapcsolására Tarlós István főpolgármester ma adott engedélyt. "A pilléreket, a kereszt alakú vasidomokat és az összekötő íveket megvilágító fehér fény tökéletesen kiemeli a híd szépségét. A lámpatestekkel nemcsak az útszerkezet alatti vasszerkezetet világítják meg, hanem a meder- és parti pilléreket, valamint a mederpilléreken lévő szobrokat is" - tette hozzá a BKK.  

A 135 éves Margit híd műemléki rekonstrukciója 26 milliárd forintból valósult meg, melyből 6 milliárd forint az Európai Unió támogatása. A felújítási munkákból még néhány apró lépés maradt a 2012-es esztendőre is. Ekkor készülnek el a Jászai Mari téri gyalogos átkelőhelyek, a budai oldali vágányszéthúzás és a margitszigeti lehajtó egy szakasza. A projektmenedzsmentet az új városvezetés döntése alapján a Budapesti Közlekedési Központ végezte.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!