Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja, hogyan változtathatják meg a világunkat ezek az újfajta gondolkodáshoz használható eszközök. Átfogó és optimista könyvében aktuális példákon keresztül mutatja be az üzleti életet és az oktatást alapjaiban átalakító hatásukat. Arra buzdít, hogy munkatársként, társtanárként és coachként tekintsünk a mesterséges intelligenciára, és meggyőző érvekkel támasztja alá, miért elengedhetetlen a gépekkel való együttműködés képességének elsajátítása. Szemléletmódját követve átláthatjuk az MI-ben rejlő aktuális lehetőségeket, hogy adottságait egy jobb emberi jövő megteremtésére használjuk fel. A HVG Könyvek által kiadott műből több részletet is közlünk a következőkben.","shortLead":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja...","id":"20241228_tarsintelligencia-4-resz-mi-ai-mesterseges-intelligenciae","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d.jpg","index":0,"item":"75880028-ea7f-4696-95d5-8a88f3d078a8","keywords":null,"link":"/360/20241228_tarsintelligencia-4-resz-mi-ai-mesterseges-intelligenciae","timestamp":"2024. december. 28. 18:30","title":"Hogyan éljünk együtt a mesterséges intelligenciával? – 4. rész: Hogyan alakul az MI jövője?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7631e5c1-6440-48bf-be6e-81699253f2cc","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Tisza Párt elnöke az iskolák, kórházak, gyermekotthonok és a MÁV helyzetével állította szembe a miniszterelnökhöz közel állók gyarapodását.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke az iskolák, kórházak, gyermekotthonok és a MÁV helyzetével állította szembe a miniszterelnökhöz...","id":"20241227_magyar-peter-meszaros-tiborcz-vagyon-duplazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7631e5c1-6440-48bf-be6e-81699253f2cc.jpg","index":0,"item":"3bb78994-22a5-4ede-a3c9-2a20c80bc27d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241227_magyar-peter-meszaros-tiborcz-vagyon-duplazas","timestamp":"2024. december. 27. 12:18","title":"Magyar Péter is reagált Mészáros és Tiborcz duplázására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2681d130-736e-4933-8d16-f93ee9d80a90","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"A volt köztársasági elnököknek visszavonulásuk után nemcsak „megfelelő” ingatlan, hanem egyéb költségtérítés is jár. A HVG információi szerint az Áder Jánoshoz köthető kiadásokra költötték a legtöbbet, de Schmitt Pál és Novák Katalin esetében is tízmilliók mentek el költségtérítésre. ","shortLead":"A volt köztársasági elnököknek visszavonulásuk után nemcsak „megfelelő” ingatlan, hanem egyéb költségtérítés is jár...","id":"20241227_ader-janos-novak-katalin-schmitt-pal-volt-allamfok-juttatas-lakas-rezsi-koltsegterites-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2681d130-736e-4933-8d16-f93ee9d80a90.jpg","index":0,"item":"85d0a181-5eee-4fa0-8406-92b5b8ea7f50","keywords":null,"link":"/itthon/20241227_ader-janos-novak-katalin-schmitt-pal-volt-allamfok-juttatas-lakas-rezsi-koltsegterites-ebx","timestamp":"2024. december. 27. 14:45","title":"Csaknem kétmilliárd forintot ér az a ház, amelyben Áder János él, tízmilliókat költöttek a volt elnök rezsijére állami pénzből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6f88736-c9a2-4ecb-bf51-ae26052019ff","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Leghíresebb tévésorozatával a brit kormányt, második leghíresebb sorozatával az amerikait vette célba. Armando Iannucci író-rendező-producer kétszer nyert Emmy-díjat, egyszer Európai Filmdíjat, és jelölték Oscarra is. A politikai humor ínyencei nagyra tartják, de ettől még Moszkvában betiltották.","shortLead":"Leghíresebb tévésorozatával a brit kormányt, második leghíresebb sorozatával az amerikait vette célba. Armando Iannucci...","id":"20241228_hvg-armando-iannucci-iro-rendezo-the-franchise-thick-of-it-az-alelnok-sztalin-halala-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6f88736-c9a2-4ecb-bf51-ae26052019ff.jpg","index":0,"item":"f2d68ae1-4f6c-4441-913c-66c6574a87d1","keywords":null,"link":"/360/20241228_hvg-armando-iannucci-iro-rendezo-the-franchise-thick-of-it-az-alelnok-sztalin-halala-interju","timestamp":"2024. december. 28. 16:30","title":"Armando Iannucci: A Sztálin halálát Orbán Viktor és a hasonló politikusok miatt készítettem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4b33141-8e7c-44d3-ae2e-efd44bd8d4b3","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Két, több, mint ötvenéves tartályhajó süllyedt el a Kercsi-szorosban. Folyamatosan szivárog belőlük az olaj.","shortLead":"Két, több, mint ötvenéves tartályhajó süllyedt el a Kercsi-szorosban. Folyamatosan szivárog belőlük az olaj.","id":"20241228_Moszkva-beismerte-okologiai-katasztrofat-okoz-a-ket-elsullyedt-tankermatuzsalem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4b33141-8e7c-44d3-ae2e-efd44bd8d4b3.jpg","index":0,"item":"08687fbd-0f3d-43d0-8040-3796a9baae3a","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_Moszkva-beismerte-okologiai-katasztrofat-okoz-a-ket-elsullyedt-tankermatuzsalem","timestamp":"2024. december. 28. 15:30","title":"Moszkva beismerte: ökológiai katasztrófát okoz a két elsüllyedt tankermatuzsálem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ad0bf1c-061a-4e67-a40a-700cdf20251b","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Elon Musk szerint a német szélsőjobboldali AfD az “utolsó reménysugár Németország számára”. A lap vélemény rovatának szerkesztője máshogy látja.","shortLead":"Elon Musk szerint a német szélsőjobboldali AfD az “utolsó reménysugár Németország számára”. A lap vélemény...","id":"20241228_Elon-Musk-AfD-nemet-szelsojobboldal-media-lemondas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ad0bf1c-061a-4e67-a40a-700cdf20251b.jpg","index":0,"item":"4ab7f5f8-46d2-4466-be3e-123e42f4c123","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_Elon-Musk-AfD-nemet-szelsojobboldal-media-lemondas","timestamp":"2024. december. 28. 17:22","title":"Elon Musk most egy német lapban éltette az AfD-t, rögtön fel is mondott a szerkesztő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd104818-26f4-47af-ae51-abb5ea416b05","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az elkövető korábban a Sin Bét ügynöke volt.","shortLead":"Az elkövető korábban a Sin Bét ügynöke volt.","id":"20241227_palesztin-merenylo-gyilkossag-izrael","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd104818-26f4-47af-ae51-abb5ea416b05.jpg","index":0,"item":"844fa951-fcdb-45a5-93a7-b78dbe0129bc","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_palesztin-merenylo-gyilkossag-izrael","timestamp":"2024. december. 27. 14:09","title":"Palesztin merénylő ölt meg egy 83 éves izraeli nőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ad68e23-62e7-4e1b-8603-b85264a8a565","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az év végéhez közeledve egyre másra jelennek meg a visszatekintések, összefoglalók. Az év legjobb, leginnovatívabb kütyüire is érdemes visszatekinteni, igaz, ki-ki más eszközöket tart annak. Az alábbi összeállítás azonban nem akárhonnan, hanem a világ egyik legbefolyásosabb online építészeti, belsőépítészeti dizájnmagazinjától, a Dezeentől érkezett.","shortLead":"Az év végéhez közeledve egyre másra jelennek meg a visszatekintések, összefoglalók. Az év legjobb, leginnovatívabb...","id":"20241228_dezeen-dizajnmagazin-osszeallitasa-az-ev-leginnovativabb-kutyui","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ad68e23-62e7-4e1b-8603-b85264a8a565.jpg","index":0,"item":"b869e621-d981-4acf-a73b-3165aba42f95","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_dezeen-dizajnmagazin-osszeallitasa-az-ev-leginnovativabb-kutyui","timestamp":"2024. december. 28. 20:03","title":"Ezek az év leginnovatívabb kütyüi a világ egyik legbefolyásosabb dizájnmagazinja, a Dezeen szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Füstölő metrókocsik: "padlót fog az ország, ha leáll a BKV"
szerző:
Tossenberger Adél
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A politikai cirkusz elkerülése motiválhatta azt a döntést, hogy a Fidesz–KDNP-frakció határozott ígéretet tett a kormánnyal folytatott, a BKV-ról szóló egyeztetés felgyorsítására – vélik civil és szakszervezeti vezetők. Szerintük az elmúlt időszak elszaporodott meghibásodásai az együtt jelentkező pénzügyi és műszaki csődhelyzetnek köszönhetők, ha pedig leáll a BKV, "vele borulhat az egész ország".
„Megint füstölt valami a metróban”, „Füstölt és leállt a metró a 2-es vonalon”, „Füstölt az Astoria metróállomás mozgólépcsője”, „Füstgyanú miatt állt a közlekedés a 2-es metróvonalon” – napi szinten futunk bele ilyen és ehhez hasonló szalagcímekbe. Korábban már írtunk arról, hogy szakszervezeti vezetők szerint már a közlekedésbiztonság kérdése is felmerül a cégnél a járművek rossz műszaki állapota miatt. Tarlós István és a BKK is állítja: január végén, február elején teljesen leállhat a BKV.
Mindeközben kedden lefújták azt a szerdára tervezett rendkívüli Fővárosi Közgyűlést, amely a BKV finanszírozására fókuszált volna. Az indoklásban az áll: a Fidesz–KDNP-frakció határozott ígéretet tett a kormánnyal folytatott, a BKV-ról szóló egyeztetés felgyorsítására. "Ez a közlemény nem tűnik előrelépésnek, egyelőre nem látunk mögötte konkrétumot, valószínűleg csak a politikai cirkuszt akarják elkerülni, miközben persze a kormány és a főváros továbbra is egymással szembe száguld” – mondta a hvg.hu-nak Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Hasonlóan pesszimista Gulyás Attila, a kötöttpályás szakszervezeteket tömörítő Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke, aki lapunknak kifejtette: „tényleg hetekre vagyunk az összeomlástól, ezért ebbe az ígéretbe nem lehet kapaszkodni, csak a közhangulatot csitítja valamelyest”.
Mikor kezdődtek a gondok?
Felmerül ugyanakkor a kérdés, van-e összefüggés a BKV finanszírozásának megoldásáért folytatott harc, a főváros és az Orbán-kormány közti látványos csörte, illetve a meghibásodásokról szóló hírek elszaporodása között. Megkérdeztük, régebben is ennyi gond volt-e a BKV járműveivel. Annyi bizonyos, hogy évtizedekkel ezelőtt is voltak gondok a szovjet gyártmányú metrókocsikkal, csak azok az esetek nem kaptak akkora nyilvánosságot – mondta a hvg.hu-nak Gelencsér László, a Közlekedési Érdekvédelmi Körök Szövetségének (KEKSZ) metróügyekben jártas alelnöke, aki maga is tapasztalt járművezető.
Túry Gergely
Gelencsér László viszont azt állította, nincs valóságalapja, hogy a többszörösére szaporodtak volna a füstöléses meghibásodások. Valójában még duplázódásról sem beszélhetünk – magyarázta a szakember, aki szerint ugyanakkor most komoly gondot jelenthet az alkatrészbeszerzések határozatlan idejű leállítása és a karbantartási keretek leszűkülése. Az alelnök azt mondja, azért is lehet intenzívebb a sajtóvisszhang, mert 2011 óta szigorúbb a belső ellenőrzés a BKV-nál. Mindemellett Gelencsér szerint az sem kizárható, hogy "az egész mechanizmusban van egy indirekt nyomásgyakorlás is a főváros részéről".
Játék a tűzzel
„Elég nagy baj lenne, ha ezzel játszanának” – mondta ezzel szemben a főváros feltételezett szerepéről Nemes Gábor, a KEKSZ buszos ágazatáért felelős alelnöke, aki szerint mivel emberek szállításáról van szó, finanszírozási kérdésekkel nem lehet játszani, mert az "játék lenne a tűzzel". Ezzel Dorner Lajos is egyetért: a fővárosnak nem érdeke, hogy a szolgáltatással szemben bizalmatlanságot keltsen, ezért a BKV-nál tapasztalt tűzeseteket nem használta nyomásgyakorlásra, szemben a financiális helyzettel. A BKV és a közlekedési hatóság szakemberei egyébként felelősséggel tartoznak a biztonságos közlekedésért, ezért nem engedhetnek forgalomba veszélyes járművet.
Dorner Lajos úgy látja, a BKV-nál most egyszerre jelentkezett a pénzügyi csődhelyzet a műszaki csődhelyzettel, ami abból is következik, hogy a mindenkori politikai elit inkább autópályákban és cégautókban gondolkodik, mint a tömegközlekedés fejlesztésében. Az utolsó nagy pénzügyi beruházás-sorozat a 70-es évek végén, 80-as évek elején volt, azóta pedig csak a 2-es metró rekonstrukciója és a Combino-villamosok üzembe helyezése az, ami említésre méltó - véli. Szerinte is súlyos probléma, hogy évek óta konzekvensen a karbantartási pénzekből vesznek el, ezért sokszor előfordult, hogy a BKV szerelői saját zsebből vettek izzót, vagy csavarokat.
Túry Gergely
Míg a rendszerváltást megelőzően hatéves koruk előtt selejtezték le a buszokat, addig most a járműparkot tekintve Bukarest és Minszk is előttünk jár. Ez a rendszerváltás óta tartó folyamatos leépülés pedig a dolgozói morálra is kihat – tette hozzá Dorner. Ahogy azt Nemes Gábor a hvg.hu-nak korábban kifejtette: jelenleg naponta 300-400 busz hibásodik meg a forgalomban, az elmúlt 2-3 év adataihoz viszonyítva pedig ez 40 százalékos emelkedést jelent. A szakszervezeti vezető azt mondja, most jutottak el arra a pontra: már nem érzik jogos elvárásnak, hogy a járművezetők viseljék a meghibásodások következményeit, mert ez már nem lojalitás-kérdés.
A főváros csődje az állam csődje
A KEKSZ alelnöke szerint az utasok terhei már nem növelhetők, ezért a fővárosnak és az államnak kéne izmosítania a hozzájárulás mértékét. Nyugati példákból merítve Nemes azt is felvetette, hogy emellett a régió is hozzájárulhatna a BKV működtetéséhez, például a területen működő nagyobb cégek megadóztatásával.
Dorner Lajos szerint azért is lenne fontos a gyors megállapodás a kormány és a főváros között, mert a fővárosi tömegközlekedés összeomlása – részben mert ott van az összes országos intézmény – nem csak a budapestieket érinti, de a teljes agglomerációt is. A főváros gyakorlatilag országos feladatokat lát el, Szentendrétől Ráckevéig, Törökbálinttól Gödöllőig közvetlenül is. A BKV csődje egyszerre jelenti a fővárosi önkormányzat csődjét, a főváros csődje pedig egyenlő a magyar állam csődjével – fejtette ki a VEKE elnöke. A mindenkori kormányok hajlamosak csak a központi költségvetéssel foglalkozni és elfeledkezni arról, hogy az önkormányzatok is az államháztartás részei. A közlekedésért felelős tárcánál például egyetlen munkatárs sincs, aki a városi közlekedéssel foglalkozna - tette hozzá.
"A fővárosi tömegközlekedés szerepe és súlya az ország gazdasága szempontjából sokkal nagyobb, mint azt a gazdaságirányítás szereplői gondolják, akik a jelek szerint egyszerűen nem értik az összefüggéseket. A BKV többet fizet be a költségvetésbe, mint amennyit normatívában kap, és a politikai okokból elrendelt utazási kedvezmények ellenértékét sem biztosítják számára, amely tény egyébként a magyar és az uniós jogot is sérti” – tette hozzá a VEKE elnöke. Szerinte ezért, ha leáll január végén a BKV, teljes káosz várható: megbénul az iskolarendszer, a sürgősségi ellátáson kívül bezárnak a kórházak, bedugul a város, ellehetetlenül az áruszállítás, és pillanatokon belül padlót fog az egész ország.
Túry Gergely
Csodák pedig nincsenek
A meghibásodások elszaporodását Gulyás Attila, a VTDSZSZ elnöke is részben a karbantartásra jutó folyamatosan csökkenő pénzekkel magyarázza: "a járművek életkorát tekintve ez egy természetes folyamat, csodák pedig nincsenek, ha ugyanis az Alstom-program lezárult volna, a jelenleg forgalomban lévő metrókocsikat már beaprították volna". Már a metróalagutak mosására sincs pénz: amíg ezt korábban hetente megcsinálták, ma már csak ad hoc jelleggel, kampányszerűen fér bele a keretbe – magyarázta Gulyás. Az így felgyülemlett por és kosz pedig gyakran elkezdhet füstölni, ha nagyobb bajt nem is okoz.
Azt, hogy a médiában nagyobb visszhangja van a mostani eseteknek, Gulyás Attila azzal is magyarázta, hogy a tűzoltóság egy-két éve komolyabban veszi a füstölős meghibásodásokat és minden esetben kivonulnak, ez pedig látványos felhajtással jár. Dorner Lajos úgy tudja, a kiégett metrókocsi ügye óta kiemelt riasztásnak számít minden füstöléses bejelentés.
Egyelőre nincs vészforgatókönyv arra az esetre, ha teljesen leállna Budapesten a tömegközlekedés, a Főpolgármesteri Hivatalban még bíznak a megegyezésben. Ha mégis bekövetkezik a legrosszabb, a korábbi nagy sztrájkokat alapul véve jöhetnek a biciklisták és a telekocsik.
A Fidesz-KDNP-frakció kérésére a főpolgármester elhalasztja a Fővárosi Közgyűlés szerdára tervezett rendkívüli ülését, "mivel a Fidesz-KDNP frakció határozott ígéretet tett a kormánnyal folytatott, a BKV-ról szóló egyeztetés felgyorsítására" - tudatta Németh Zoltán, a Fidesz-KDNP-frakció vezetője és Tarlós István főpolgármester kedden közös közleményben.
Eddig tizenegy hatékonyságnövelő és kiadáscsökkentő intézkedést vezetett be a BKV, ezektől ötmilliárd forint megtakarítást remélnek - közölte a közlekedési vállalat kedden.
Nem megoldás a budapesti tömegközlekedés pénzügyi gondjaira, és ezért nem is támogatható a budapesti tömegközlekedés járatainak ritkítása vagy a jegy- és bérletárak emelése - jelentette ki Németh Zoltán, a fővárosi Fidesz-KDNP frakcióvezetője.
Tarlós István a Népszavának azt mondta, üzeni azoknak, akik esetleg erre spekulálnának, hogy "nem érdemes bedönteni a BKV-t, mert nem fogok lemondani".
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint a BKV baja nem az, hogy rosszul gazdálkodik, hanem az, hogy a megrendelt szolgáltatásokat nem fizetik ki.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.