Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"286aaad8-a381-4621-9c54-7f158ba2022b","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kultura","description":"Március 3-án ünnepli a 80. születésnapját az ausztrál George Miller, a legszínesebb életművet magáénak tudó rendező-producer, aki minimálköltségvetésből, az ismeretlen Mel Gibsonnal forgatta le az első Mad Maxet. ","shortLead":"Március 3-án ünnepli a 80. születésnapját az ausztrál George Miller, a legszínesebb életművet magáénak tudó...","id":"20250303_george-miller-80-eves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/286aaad8-a381-4621-9c54-7f158ba2022b.jpg","index":0,"item":"259648fa-e2ea-4bda-abc3-00950e1bc880","keywords":null,"link":"/kultura/20250303_george-miller-80-eves","timestamp":"2025. március. 03. 09:45","title":"A dühös Mad Max és a cuki Táncoló talpak mögött is az épp 80 éves George Miller áll","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"61db26c6-57db-4d61-81d3-df52a70ec500","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt a megoldás arra az esetre, ha a Porsche 911 GT2 RS alaphelyzetben esetleg picit túl unalmas lenne.","shortLead":"Itt a megoldás arra az esetre, ha a Porsche 911 GT2 RS alaphelyzetben esetleg picit túl unalmas lenne.","id":"20250304_hatalmas-batorsag-kell-ehhez-az-orult-porsche-911-gt2-rs-tuning-manhart","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61db26c6-57db-4d61-81d3-df52a70ec500.jpg","index":0,"item":"8c2d1eae-ac77-4a39-a25c-9f7b3857eaf8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250304_hatalmas-batorsag-kell-ehhez-az-orult-porsche-911-gt2-rs-tuning-manhart","timestamp":"2025. március. 04. 06:41","title":"Hatalmas bátorság kell ehhez az őrült Porschéhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39fc7db6-f654-4be8-b61a-a416d3c2fd5d","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az exit poll szerint a szociáldemokraták a voksok 33-34 százalékát szerezték meg, míg a legutóbbi, 2020-as tartományi voksoláson még 39 százalékot értek el. A CDU sokat erősödött, ahogy az AfD is.","shortLead":"Az exit poll szerint a szociáldemokraták a voksok 33-34 százalékát szerezték meg, míg a legutóbbi, 2020-as tartományi...","id":"20250302_Az-SPD-szerezte-a-legtobb-szavazatot-a-hamburgi-tartomanyi-valasztasokon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39fc7db6-f654-4be8-b61a-a416d3c2fd5d.jpg","index":0,"item":"d82a6d51-a543-4836-84d0-a50890ce4647","keywords":null,"link":"/vilag/20250302_Az-SPD-szerezte-a-legtobb-szavazatot-a-hamburgi-tartomanyi-valasztasokon","timestamp":"2025. március. 02. 19:55","title":"Az SPD szerezte a legtöbb szavazatot a hamburgi tartományi választásokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"A két tárcavezető a megbeszélésen globális kérdéseket is érint majd.","shortLead":"A két tárcavezető a megbeszélésen globális kérdéseket is érint majd.","id":"20250304_Szijjarto-Peter-az-amerikai-kulugyminiszterrel-talalkozik-Washingtonban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634.jpg","index":0,"item":"3f0fe622-44bb-432c-9b50-2bb58fe41657","keywords":null,"link":"/itthon/20250304_Szijjarto-Peter-az-amerikai-kulugyminiszterrel-talalkozik-Washingtonban","timestamp":"2025. március. 04. 10:00","title":"Szijjártó Péter az amerikai külügyminiszterrel találkozik kedden Washingtonban, azt nem tudni, Rogánról szó lesz-e","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9871273d-ef27-4062-b247-4a0939d8320b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"2018-ban óta töltötte be a parancsnoki tisztséget.","shortLead":"2018-ban óta töltötte be a parancsnoki tisztséget.","id":"20250303_Lemondott-Bozso-Zoltan-a-Budapesti-Fegyhaz-es-Borton-parancsnoka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9871273d-ef27-4062-b247-4a0939d8320b.jpg","index":0,"item":"9cc0616d-4609-4b89-b1cd-a7295fea9ee3","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_Lemondott-Bozso-Zoltan-a-Budapesti-Fegyhaz-es-Borton-parancsnoka","timestamp":"2025. március. 03. 20:22","title":"Lemondott Bozsó Zoltán, a Budapesti Fegyház és Börtön parancsnoka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ff1fc90-fb13-4c10-8322-e0230008b6cd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hálózatfüggetlen működési idő sosem elég, ezért jól jönnek azok az apró trükkök, amelyekkel még többet kicsikarhat az ember az eszköz akkumulátorából.","shortLead":"A hálózatfüggetlen működési idő sosem elég, ezért jól jönnek azok az apró trükkök, amelyekkel még többet kicsikarhat...","id":"20250303_iphone-uzemido-tipp-wifi-beallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ff1fc90-fb13-4c10-8322-e0230008b6cd.jpg","index":0,"item":"e11ef765-59bf-4f92-8570-4b345d09dab9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_iphone-uzemido-tipp-wifi-beallitas","timestamp":"2025. március. 03. 10:03","title":"Egy egyszerű beállítással megnövelheti iPhone-ja üzemidejét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3064eb6-22df-41c1-87a2-cb105a4d0642","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az elemző szerint nincs minden veszve, de Európának például “siránkozás helyett alkalmazkodnia kell.” ","shortLead":"Az elemző szerint nincs minden veszve, de Európának például “siránkozás helyett alkalmazkodnia kell.” ","id":"20250302_Racz-Andras-12-pontban-foglalta-ossze-mi-johet-a-vilagban-a-botranyos-Trump-Zelenszkij-talalkozo-utan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3064eb6-22df-41c1-87a2-cb105a4d0642.jpg","index":0,"item":"576f1434-c643-4af5-a127-5c360b359126","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_Racz-Andras-12-pontban-foglalta-ossze-mi-johet-a-vilagban-a-botranyos-Trump-Zelenszkij-talalkozo-utan","timestamp":"2025. március. 02. 14:56","title":"Rácz András 12 pontban foglalta össze, mi jöhet a világban a botrányos Trump-Zelenszkij találkozó után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9788731-e6cb-4072-881e-3a698ccf4f6d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hétfőn írtuk meg, hogy a kormány fogja – közpénzből – megmenteni a szombathelyi Haladás VSE-t, miután a Vas megyei főispán ezt hálálkodva bejelentette. Az aznap este megjelent Magyar Közlönyben már meg is jelent két kormányhatározat, az egyikből pedig kiderült, mennyit szánnak „rendkívüli intézkedésként” a vidéki klubnak a közpénztartalékból.","shortLead":"Hétfőn írtuk meg, hogy a kormány fogja – közpénzből – megmenteni a szombathelyi Haladás VSE-t, miután a Vas megyei...","id":"20250304_Az-Orban-kormany-470-millioval-tolja-meg-a-szombathelyi-sportklubot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9788731-e6cb-4072-881e-3a698ccf4f6d.jpg","index":0,"item":"88a70049-54fd-4cc9-996f-c5bbdbef242c","keywords":null,"link":"/itthon/20250304_Az-Orban-kormany-470-millioval-tolja-meg-a-szombathelyi-sportklubot","timestamp":"2025. március. 04. 08:08","title":"Már itt is a döntés: az Orbán-kormány 470 millióval tolja meg a szombathelyi sportklubot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A nyugdíjasok ragaszkodnak a BKV egésznapos ingyenességéhez
szerző:
Kapcsándi Dóra
Tetszett a cikk?
Méltatlannak tartják a nyugdíjasok, hogy a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) azt javasolja, a BKV finanszírozásának rendezése érdekében ne használhassák a tömegközlekedést ingyen csúcsidőben. A BKV-sok abban nem értenek egyet a VEKE-vel, hogy a szervezet az ő munkaruhájukon is spórolna.
Tiltakoznak az érintettek a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) javaslata ellen, ami többek között megfizettetné a nyugdíjasokkal az utazást, ha csúcsidőben akarnak közlekedni Budapesten. „A nyugdíjas sok mindent eltűr, sok mindent megért. Besegít a családnak, viszi a gyereket óvodába, iskolába, reggel 8-ra hívják be a szakrendelésre. Ezért ne legyünk már büntetve. Nem hiszem, hogy annyi idős ember utazna reggel a buszokon, hogy ők jelentenék a nagy gondot. Igyekszünk a többi teendőnket nem csúcsidőben intézni” – mondta a hvg.hu-nak Véghné Reményi Mária, a Budapesti Nyugdíjasok Szövetségének elnöke.
„Az árkiegészítési és utazási kedvezményrendszer átalakítása a kormányzat hatáskörébe tartozó kérdés, amelyre a BKK csak javaslatot tehet. A szociális indokú, vagy üzletpolitikai alapú utazási kedvezményeknél a reggeli csúcsidőből való kizárásra vannak nemzetközi példák, azonban ez járhat indokolatlan konfliktusokkal is. A reggeli csúcsóra zsúfoltságát ma sem alapvetően a nyugdíjasok okozzák. Az viszont várhatóan komoly konfliktust szülne, ha például a nyugdíjasoknak akkor is drágább jegyet, bérletet kellene venniük a csúcsidőre hivatkozva, ha az erősebb irányú forgalommal ellentétes irányban utaznak reggel 7 órakor, például orvosi rendelőbe. Ezért, a kedvezményrendszerben a csúcsidő és a csúcsidőn kívüli időszak közötti különbségtételt nem vetjük el elvi alapon, arra a későbbiekben, az elektronikus jegyrendszer keretei között látunk egyáltalán elvi lehetőséget” – írta megkeresésünkre a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) sajtóosztálya.
Majd a BKK?
A VEKE többek között javasolja a reggeli csúcsidő széthúzását is. „A csúcsidő széthúzásával a BKV 2004-es háztartás-felvétele alapján végzett számításaink szerint 8-10 százalékkal lehetne csökkenteni a reggeli csúcsórában szükséges járműszámot, amennyiben az intézkedések megfelelő mértékben bevezethetők. Az intézkedés önmagában több milliárd forint megtakarítást jelentene az állandó költségekből” – közölte Feld István Márton, a VEKE alelnöke. ”A hivatali és iskolai munkarend egyelőre még önkormányzati kompetencia, így erre a kerületeknek és a Fővárosnak van leginkább ráhatása. Egy ilyen módosítást természetesen részletes vizsgálatoknak és az intézményekkel való egyeztetésnek is meg kell előzni. Pont arra teszünk javaslatot, hogy legyen ilyen gondolkodás. Nem a mi feladatunk a végrehajtás, arra ott van a BKK” – tette hozzá Feld.
Túry Gergely
„A lépcsőzetes munkakezdéssel valóban lehetne csökkenteni a reggeli csúcs leginkább terhelt 30-60 percében a forgalmat, de összességében a BKV szintjén érdemi költségmegtakarítással nem járna” – írta lapunknak a BKK. A központ szerint az iskolák és intézmények munkakezdésének csúsztatásával (esetenként 15-30 perccel) valóban csökkenne a reggeli terhelés. "Ez azonban csak egy központilag elrendelt, szigorú intézkedéssel volna lehetséges, hiszen a BKK-nak erre nincs önálló hatásköre, és a Fővárosi Önkormányzatnak is csak a saját intézményeire vonatkozóan, a kerületi és állami intézményekre nem, és a magánszféra munkahelyeire sem. Ezek alapján jelenleg konkrét intézkedési terv nem készül a lépcsőzetes munkakezdésre” – tették hozzá a BKK-nál.
A javaslatok közül nem támogatja a BKV a formaruhákon spóroló VEKE-tervet sem, mert bár évente 450 millió forintot költenek erre formaruhára (miközben "a BKV-dolgozók nagy részének jelentős tartalékai vannak a korábbi formaruhákból"), az újabb egyenruhákra sok dolgozó panaszkodik, mondván, kényelmetlen bennük a munka. A VEKE alelnöke viszont nem látna problémát abban, ha néhány munkakörben a dolgozók saját ruhát viselnének.
A formaruha varázsa
A formaruhákhoz viszont a BKV-dolgozók ragaszkodnak. "A formaruhákat régóta alkalmazzák a cégnél. Európában is formaruhában dolgoznak a közlekedési társaságok dolgozói, ez is mutatja a társaság egységességét" - reagált az ötletre Nemes Gábor, a Közlekedési Érdekvédelmi Körök Szövetségének (KEKSZ) alelnöke. Szerinte nem lenne jó, ha saját vagy nem egységes ruhában vezetnék például a járműveket. Minőségi kifogás viszont gyakran van a formaruhákkal kapcsolatban, például tisztításnál összemennek a ruhadarabok. Így a BKV-sokanak inkább "jobb minőségű, alapanyagú formaruhákra" lenne szükségük.
Indokolatlannak tartja a VEKE a közösségi közlekedéssel foglalkozó szervezeteknél (BKV, BKK, MÁV) „a személyes használatú cégautók ilyen tömegének alkalmazását” is. A VEKE szerint a vezetők ismerjék meg a céget, amelynél dolgoznak, „ennek a legkézenfekvőbb módja pedig a közforgalmú járműveken történő napi utazás” – állítják, hozzátéve, hogy a kérdés társadalmi üzenete sem elhanyagolható.
„A céges autók esetében szemléletváltásra van szükség: ez a lehetőség egy kiegészítő munkaeszköz, nem pedig magáncélú játék. Azt javasoljuk, hogy a közösségi közlekedést irányító, üzemeltető cégek egy darab sofőrös és két-három darab, úgynevezett kulcsos autóval rendelkezzenek, amelyeket szükség esetén használhatnak azok a dolgozók, akik a feladatukat éppen nem tudják közösségi közlekedéssel megoldani. Személyi, magáncélú használatra egyetlen autót sem tartunk elfogadhatónak közpénzből biztosítani” – közölte Feld.
A BKV megmentése érdekében bárkivel összefogna - mondta a főpolgármester a hvg.hu-nak. A kormányhoz benyújtott legújabb BKV-koncepció jelentős megszorításokat tartalmaz, felveti a dugódíj bevezetését, a jegyárak áfájának csökkentését, a kollektív szerződések felmondását, a parkolási díjak fővároshoz vonását.
Újabb közös demonstrációt tartanak február 22-én a BKV szakszervezeti szövetségei Budapesten, ezúttal a Főpolgármesteri Hivatal és a Parlament előtt is tüntetni fognak - mondta Nemes Gábor, a Közlekedési Érdekvédelmi Körök Szövetségének (KEKSZ) alelnöke csütörtökön.
Tavaly augusztus óta gyakorlatilag semmi nem történt annak a kormányhatározatnak a megvalósítása érdekében, ami a BKV reorganizációját, adósságának csökkentését, új tarifarendszer kidolgozását írja elő a Nemzetgazdasági, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak. A két tárca napok óta nem válaszol kérdéseinkre.
Az Index hírportál úgy értesült, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint a BKV-nak öt év alatt 838 új buszt kellene beszereznie, a jelenleg 1300 buszt számláló flottából pedig ötszázat azonnal ki kellene vonnia a forgalomból.
A kormány nem tudja átvenni a fővárostól a BKV-ra vonatkozó tulajdonosi jogosítványokat, de fontosnak érzi, hogy Budapest kezelni tudja a közlekedési cég problémáját – ezt mondta pénteken újságíróknak Varga Mihály, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár, miután tárgyalt Tarlós István főpolgármesterrel.
Ne legyen érvényes a reggeli csúcsidőben a nyugdíjasok ingyenes utazási lehetősége - ezt vetette fel a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). A civil szervezet az évtizedekkel korábban már bevált lépcsőzetes munkakezdés egyik formáját állítaná vissza, így ugyanis szerintük kevesebb busz is elég lenne, járatritkítások helyett pénzt is spórolhatna a BKV, és a zsúfoltság is csökkenne.