Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8e3f070f-a2d6-47a4-bf67-b60e3d4a9763","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Odaszúrt a köztelevíziónak is, amely „gyakorlatilag teljesen elfelejtette Hofi Gézát, aki egykoron milliókat ültetett le a képernyők elé”.","shortLead":"Odaszúrt a köztelevíziónak is, amely „gyakorlatilag teljesen elfelejtette Hofi Gézát, aki egykoron milliókat ültetett...","id":"20250426_Hofi-ozvegye-Amig-elek-soha-nem-beszelek-mult-idoben-Gezarol-hiszen-itt-van-velem-es-bennem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e3f070f-a2d6-47a4-bf67-b60e3d4a9763.jpg","index":0,"item":"9c718808-5aa6-4016-bb8e-d22989dafe93","keywords":null,"link":"/elet/20250426_Hofi-ozvegye-Amig-elek-soha-nem-beszelek-mult-idoben-Gezarol-hiszen-itt-van-velem-es-bennem","timestamp":"2025. április. 26. 21:52","title":"Hofi özvegye: Amíg élek, soha nem beszélek múlt időben Gézáról, hiszen itt van velem és bennem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b19d43b-bb3a-489a-8bfe-80d1a3248e95","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy ember van csak közöttük.","shortLead":"Egy ember van csak közöttük.","id":"20250426_Majdnem-egymas-melle-ultettek-Zelenszkijt-es-Sulyok-Tamast-Ferenc-papa-temetesen-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b19d43b-bb3a-489a-8bfe-80d1a3248e95.jpg","index":0,"item":"bdf1fcde-734a-4a05-a1f0-499b38c3cb65","keywords":null,"link":"/itthon/20250426_Majdnem-egymas-melle-ultettek-Zelenszkijt-es-Sulyok-Tamast-Ferenc-papa-temetesen-ebx","timestamp":"2025. április. 26. 11:08","title":"Majdnem egymás mellé ültették Zelenszkijt és Sulyok Tamást Ferenc pápa temetésén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62e2b1fe-fcda-4cc6-a076-e6c0dd3daa48","c_author":"Cabrera Martin","category":"elet","description":"A résztvevők egy bringázhatóbb Budapestért demonstráltak.","shortLead":"A résztvevők egy bringázhatóbb Budapestért demonstráltak.","id":"20250426_Tobb-ezren-bicikliztek-a-fovarosban-kepeken-az-I-Bike-Budapest-felvonulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62e2b1fe-fcda-4cc6-a076-e6c0dd3daa48.jpg","index":0,"item":"4b3155b3-7aef-47b8-818c-1e8b77c2ba3a","keywords":null,"link":"/elet/20250426_Tobb-ezren-bicikliztek-a-fovarosban-kepeken-az-I-Bike-Budapest-felvonulas","timestamp":"2025. április. 26. 18:59","title":"Több ezren bicikliztek a fővárosban – nézegessen képeket az I Bike Budapest felvonulásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e184023-80c2-4fc5-b444-50123595a185","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Lesújtó jóslat a nagyvászon híveinek. ","shortLead":"Lesújtó jóslat a nagyvászon híveinek. ","id":"20250426_A-Netflix-vezer-kerek-perec-kijelentette-a-moziknak-lealdozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e184023-80c2-4fc5-b444-50123595a185.jpg","index":0,"item":"bdd51833-80d4-48d1-b033-441f19793756","keywords":null,"link":"/kultura/20250426_A-Netflix-vezer-kerek-perec-kijelentette-a-moziknak-lealdozott","timestamp":"2025. április. 26. 10:25","title":"A Netflix-vezér kerek perec kijelentette: a moziknak leáldozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"022884d5-739e-4d17-a8d2-088c7db9904b","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Japánban megjelenő angol nyelvű lap úgy látja, hogy a magyar kormányfő beszorul az Egyesült Államok és Kína közé – a saját hibájából. A szerző, Jens Kastner úgy értékeli, hogy Magyarország sokáig a tényleges súlyánál nagyobb befolyást élvezett a világpolitikában, köszönhetően a vétójogának. Azon keresztül ugyanis hatni tudott az EU politikájára mind Peking, mind Moszkva, mind Washington ügyében. Most azonban karamboloznak az orbáni világok.","shortLead":"A Japánban megjelenő angol nyelvű lap úgy látja, hogy a magyar kormányfő beszorul az Egyesült Államok és Kína közé –...","id":"20250427_Nikkei-Asia-Review-Orban-Viktor-most-megfizeti-az-arat-hogy-tulterpeszkedett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/022884d5-739e-4d17-a8d2-088c7db9904b.jpg","index":0,"item":"f7d0fb38-6e68-405a-85cc-91da47870d28","keywords":null,"link":"/360/20250427_Nikkei-Asia-Review-Orban-Viktor-most-megfizeti-az-arat-hogy-tulterpeszkedett","timestamp":"2025. április. 27. 07:54","title":"Nikkei Asia Review: Orbán Viktor most megfizeti az árát, hogy túlterpeszkedett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az autópálya Győr felé vezető oldalán, a 26-os kilométernél ütközött szalagkorlátnak, majd csapódott nagy sebességgel az árokba egy személyautó. A járműben négyen ültek, ketten kirepültek a kocsiból.","shortLead":"Az autópálya Győr felé vezető oldalán, a 26-os kilométernél ütközött szalagkorlátnak, majd csapódott nagy sebességgel...","id":"20250427_halalos-baleset-herceghalom-m1-autopalya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"436d4253-88e8-4386-b8f8-0607783956b5","keywords":null,"link":"/itthon/20250427_halalos-baleset-herceghalom-m1-autopalya","timestamp":"2025. április. 27. 17:05","title":"Három halálos áldozata van egy Herceghalomnál, az M1-esen történt balesetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c50f8be-8222-4e44-9e21-ac529e726b0f","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Mindeközben a Kiskörén 30,7 milliméternyi eső esett 24 óra alatt.","shortLead":"Mindeközben a Kiskörén 30,7 milliméternyi eső esett 24 óra alatt.","id":"20250426_Teljesen-ketteszakadt-penteken-az-orszag-17-Celsius-fokos-elteres-volt-az-orszag-kelet-es-nyugati-resze-kozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c50f8be-8222-4e44-9e21-ac529e726b0f.jpg","index":0,"item":"772ba9f4-cbce-4739-9a99-a0fec7fa346b","keywords":null,"link":"/itthon/20250426_Teljesen-ketteszakadt-penteken-az-orszag-17-Celsius-fokos-elteres-volt-az-orszag-kelet-es-nyugati-resze-kozott","timestamp":"2025. április. 26. 10:48","title":"Teljesen kettészakadt pénteken az ország: 17 Celsius-fokos eltérés volt az ország keleti és nyugati része között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62854f1f-5a3a-499a-bfe6-983ae8282248","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Meg volt róla győződve, hogy igaza van. ","shortLead":"Meg volt róla győződve, hogy igaza van. ","id":"20250426_Radudaltak-a-motorosra-cserebe-megallitotta-forgalmat-az-Arpad-hidon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62854f1f-5a3a-499a-bfe6-983ae8282248.jpg","index":0,"item":"96e9a766-bd2a-4637-a876-f46c8b8f8e39","keywords":null,"link":"/cegauto/20250426_Radudaltak-a-motorosra-cserebe-megallitotta-forgalmat-az-Arpad-hidon","timestamp":"2025. április. 26. 08:23","title":"Rádudáltak a motorosra, cserébe megállította a forgalmat az Árpád hídon – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A nyugdíjasok ragaszkodnak a BKV egésznapos ingyenességéhez
szerző:
Kapcsándi Dóra
Tetszett a cikk?
Méltatlannak tartják a nyugdíjasok, hogy a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) azt javasolja, a BKV finanszírozásának rendezése érdekében ne használhassák a tömegközlekedést ingyen csúcsidőben. A BKV-sok abban nem értenek egyet a VEKE-vel, hogy a szervezet az ő munkaruhájukon is spórolna.
Tiltakoznak az érintettek a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) javaslata ellen, ami többek között megfizettetné a nyugdíjasokkal az utazást, ha csúcsidőben akarnak közlekedni Budapesten. „A nyugdíjas sok mindent eltűr, sok mindent megért. Besegít a családnak, viszi a gyereket óvodába, iskolába, reggel 8-ra hívják be a szakrendelésre. Ezért ne legyünk már büntetve. Nem hiszem, hogy annyi idős ember utazna reggel a buszokon, hogy ők jelentenék a nagy gondot. Igyekszünk a többi teendőnket nem csúcsidőben intézni” – mondta a hvg.hu-nak Véghné Reményi Mária, a Budapesti Nyugdíjasok Szövetségének elnöke.
„Az árkiegészítési és utazási kedvezményrendszer átalakítása a kormányzat hatáskörébe tartozó kérdés, amelyre a BKK csak javaslatot tehet. A szociális indokú, vagy üzletpolitikai alapú utazási kedvezményeknél a reggeli csúcsidőből való kizárásra vannak nemzetközi példák, azonban ez járhat indokolatlan konfliktusokkal is. A reggeli csúcsóra zsúfoltságát ma sem alapvetően a nyugdíjasok okozzák. Az viszont várhatóan komoly konfliktust szülne, ha például a nyugdíjasoknak akkor is drágább jegyet, bérletet kellene venniük a csúcsidőre hivatkozva, ha az erősebb irányú forgalommal ellentétes irányban utaznak reggel 7 órakor, például orvosi rendelőbe. Ezért, a kedvezményrendszerben a csúcsidő és a csúcsidőn kívüli időszak közötti különbségtételt nem vetjük el elvi alapon, arra a későbbiekben, az elektronikus jegyrendszer keretei között látunk egyáltalán elvi lehetőséget” – írta megkeresésünkre a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) sajtóosztálya.
Majd a BKK?
A VEKE többek között javasolja a reggeli csúcsidő széthúzását is. „A csúcsidő széthúzásával a BKV 2004-es háztartás-felvétele alapján végzett számításaink szerint 8-10 százalékkal lehetne csökkenteni a reggeli csúcsórában szükséges járműszámot, amennyiben az intézkedések megfelelő mértékben bevezethetők. Az intézkedés önmagában több milliárd forint megtakarítást jelentene az állandó költségekből” – közölte Feld István Márton, a VEKE alelnöke. ”A hivatali és iskolai munkarend egyelőre még önkormányzati kompetencia, így erre a kerületeknek és a Fővárosnak van leginkább ráhatása. Egy ilyen módosítást természetesen részletes vizsgálatoknak és az intézményekkel való egyeztetésnek is meg kell előzni. Pont arra teszünk javaslatot, hogy legyen ilyen gondolkodás. Nem a mi feladatunk a végrehajtás, arra ott van a BKK” – tette hozzá Feld.
Túry Gergely
„A lépcsőzetes munkakezdéssel valóban lehetne csökkenteni a reggeli csúcs leginkább terhelt 30-60 percében a forgalmat, de összességében a BKV szintjén érdemi költségmegtakarítással nem járna” – írta lapunknak a BKK. A központ szerint az iskolák és intézmények munkakezdésének csúsztatásával (esetenként 15-30 perccel) valóban csökkenne a reggeli terhelés. "Ez azonban csak egy központilag elrendelt, szigorú intézkedéssel volna lehetséges, hiszen a BKK-nak erre nincs önálló hatásköre, és a Fővárosi Önkormányzatnak is csak a saját intézményeire vonatkozóan, a kerületi és állami intézményekre nem, és a magánszféra munkahelyeire sem. Ezek alapján jelenleg konkrét intézkedési terv nem készül a lépcsőzetes munkakezdésre” – tették hozzá a BKK-nál.
A javaslatok közül nem támogatja a BKV a formaruhákon spóroló VEKE-tervet sem, mert bár évente 450 millió forintot költenek erre formaruhára (miközben "a BKV-dolgozók nagy részének jelentős tartalékai vannak a korábbi formaruhákból"), az újabb egyenruhákra sok dolgozó panaszkodik, mondván, kényelmetlen bennük a munka. A VEKE alelnöke viszont nem látna problémát abban, ha néhány munkakörben a dolgozók saját ruhát viselnének.
A formaruha varázsa
A formaruhákhoz viszont a BKV-dolgozók ragaszkodnak. "A formaruhákat régóta alkalmazzák a cégnél. Európában is formaruhában dolgoznak a közlekedési társaságok dolgozói, ez is mutatja a társaság egységességét" - reagált az ötletre Nemes Gábor, a Közlekedési Érdekvédelmi Körök Szövetségének (KEKSZ) alelnöke. Szerinte nem lenne jó, ha saját vagy nem egységes ruhában vezetnék például a járműveket. Minőségi kifogás viszont gyakran van a formaruhákkal kapcsolatban, például tisztításnál összemennek a ruhadarabok. Így a BKV-sokanak inkább "jobb minőségű, alapanyagú formaruhákra" lenne szükségük.
Indokolatlannak tartja a VEKE a közösségi közlekedéssel foglalkozó szervezeteknél (BKV, BKK, MÁV) „a személyes használatú cégautók ilyen tömegének alkalmazását” is. A VEKE szerint a vezetők ismerjék meg a céget, amelynél dolgoznak, „ennek a legkézenfekvőbb módja pedig a közforgalmú járműveken történő napi utazás” – állítják, hozzátéve, hogy a kérdés társadalmi üzenete sem elhanyagolható.
„A céges autók esetében szemléletváltásra van szükség: ez a lehetőség egy kiegészítő munkaeszköz, nem pedig magáncélú játék. Azt javasoljuk, hogy a közösségi közlekedést irányító, üzemeltető cégek egy darab sofőrös és két-három darab, úgynevezett kulcsos autóval rendelkezzenek, amelyeket szükség esetén használhatnak azok a dolgozók, akik a feladatukat éppen nem tudják közösségi közlekedéssel megoldani. Személyi, magáncélú használatra egyetlen autót sem tartunk elfogadhatónak közpénzből biztosítani” – közölte Feld.
A BKV megmentése érdekében bárkivel összefogna - mondta a főpolgármester a hvg.hu-nak. A kormányhoz benyújtott legújabb BKV-koncepció jelentős megszorításokat tartalmaz, felveti a dugódíj bevezetését, a jegyárak áfájának csökkentését, a kollektív szerződések felmondását, a parkolási díjak fővároshoz vonását.
Újabb közös demonstrációt tartanak február 22-én a BKV szakszervezeti szövetségei Budapesten, ezúttal a Főpolgármesteri Hivatal és a Parlament előtt is tüntetni fognak - mondta Nemes Gábor, a Közlekedési Érdekvédelmi Körök Szövetségének (KEKSZ) alelnöke csütörtökön.
Tavaly augusztus óta gyakorlatilag semmi nem történt annak a kormányhatározatnak a megvalósítása érdekében, ami a BKV reorganizációját, adósságának csökkentését, új tarifarendszer kidolgozását írja elő a Nemzetgazdasági, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak. A két tárca napok óta nem válaszol kérdéseinkre.
Az Index hírportál úgy értesült, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint a BKV-nak öt év alatt 838 új buszt kellene beszereznie, a jelenleg 1300 buszt számláló flottából pedig ötszázat azonnal ki kellene vonnia a forgalomból.
A kormány nem tudja átvenni a fővárostól a BKV-ra vonatkozó tulajdonosi jogosítványokat, de fontosnak érzi, hogy Budapest kezelni tudja a közlekedési cég problémáját – ezt mondta pénteken újságíróknak Varga Mihály, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár, miután tárgyalt Tarlós István főpolgármesterrel.
Ne legyen érvényes a reggeli csúcsidőben a nyugdíjasok ingyenes utazási lehetősége - ezt vetette fel a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). A civil szervezet az évtizedekkel korábban már bevált lépcsőzetes munkakezdés egyik formáját állítaná vissza, így ugyanis szerintük kevesebb busz is elég lenne, járatritkítások helyett pénzt is spórolhatna a BKV, és a zsúfoltság is csökkenne.