Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bdc761ea-a90b-4102-9377-f0bbf5190643","c_author":"Tornyos Kata","category":"elet","description":"Az arány némiképp javult a Ringier Hungary szócikkszerkesztő maratonjának köszönhetően, ahol elszánt önkéntesek sora gépelt azért, hogy több nőről olvashassunk az internetes lexikonban. ","shortLead":"Az arány némiképp javult a Ringier Hungary szócikkszerkesztő maratonjának köszönhetően, ahol elszánt önkéntesek sora...","id":"20250512_Wikipedia-nok-egyenjogusag-ferfiak-szocikk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bdc761ea-a90b-4102-9377-f0bbf5190643.jpg","index":0,"item":"d61f2115-42b6-4b59-83c6-bd75b0247004","keywords":null,"link":"/elet/20250512_Wikipedia-nok-egyenjogusag-ferfiak-szocikk","timestamp":"2025. május. 12. 15:37","title":"Az online térben is hátrány éri a nőket – a magyar nyelvű Wikipédia-szócikkek mindössze 15,6 százaléka szól róluk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást a Hungexpo-n. A pavilon csaknem 80 százaléka már foglalt, így mindenki, aki kilátogat az eseményre számos újdonságra és érdekességre számíthat. Baranyai Gergő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary...","id":"20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639.jpg","index":0,"item":"8eaadd89-916d-4ebc-8e6b-b8d792ee3357","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","timestamp":"2025. május. 11. 11:30","title":"Kíváncsi, hol tart az autóipar? Májusban választ kaphat rá!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"acde3114-ab76-4623-9b55-c1621801000e","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Tekintettel arra a különös kémiára, amelyet a szupernehéz elemek kutatói a korlátozott számú atomokkal fedeztek fel, ki tudja, milyen furcsaságokat fognak találni az elkövetkező években. Szerkesztett részlet A kémia nagykönyve című kiadványból.","shortLead":"Tekintettel arra a különös kémiára, amelyet a szupernehéz elemek kutatói a korlátozott számú atomokkal fedeztek fel, ki...","id":"20250511_periodusos-rendszer-Az-uj-elemek-megkerdojelezik-a-regi-szabalyokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/acde3114-ab76-4623-9b55-c1621801000e.jpg","index":0,"item":"7d243929-e8d0-4d66-a42f-124ca841febc","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250511_periodusos-rendszer-Az-uj-elemek-megkerdojelezik-a-regi-szabalyokat","timestamp":"2025. május. 11. 19:15","title":"Kitöltjük-e a periódusos rendszert? Az új elemek felfedezése a Pandora szelencéjének kinyitására emlékeztet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9588258-074c-4a87-8c76-09cf4494ed0e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Johnny Depp volt felesége háromszoros anya lett, kisbabáit ezúttal maga hordta ki.","shortLead":"Johnny Depp volt felesége háromszoros anya lett, kisbabáit ezúttal maga hordta ki.","id":"20250512_amber-heard-ikrek-anyasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9588258-074c-4a87-8c76-09cf4494ed0e.jpg","index":0,"item":"f5a5412d-9a58-48c9-b6ff-cbaa877ebb90","keywords":null,"link":"/elet/20250512_amber-heard-ikrek-anyasag","timestamp":"2025. május. 12. 10:25","title":"Amber Heardnek ikrei születtek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"959419d5-ceec-4347-8676-714e66f84791","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Szerdán rajtol Budapesten a jubileumi Tour de Hongrie, amelynek történetét száz évvel ezelőtt kezdték írni. A körverseny rövid időre a régió egyik legfontosabb amatőr versenyévé vált, profi marketinggel és nagy nevekkel a mezőnyben – amíg a nagy szponzor halála, a pénztelenség és a rémes nemzetközi helyzet véget nem vetett a hőskor ragyogásának.","shortLead":"Szerdán rajtol Budapesten a jubileumi Tour de Hongrie, amelynek történetét száz évvel ezelőtt kezdték írni...","id":"20250512_tour-de-hongrie-kerekpar-hoskor-bicikli-verseny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/959419d5-ceec-4347-8676-714e66f84791.jpg","index":0,"item":"7392d992-e734-4d47-a095-ed63017789f7","keywords":null,"link":"/360/20250512_tour-de-hongrie-kerekpar-hoskor-bicikli-verseny","timestamp":"2025. május. 12. 18:15","title":"Rajt hajnal négykor, bukás a kanyarban legelésző tehéncsorda miatt – 100 éve lett kerékpáros nagyhatalom Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"538a3074-6d1e-4d69-86f3-b142569750ee","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Továbbra is bizonytalan a NASA csúcstechnológiás holdjárójának jövője. A kapcsolódó projektet már tavaly elkaszálták, de az amerikai űrhivatal azóta is keresi az alternatív megoldásokat. Egyelőre azonban az az egyetlen pozitívum, hogy nem szerelték szét a szerkezetet.","shortLead":"Továbbra is bizonytalan a NASA csúcstechnológiás holdjárójának jövője. A kapcsolódó projektet már tavaly elkaszálták...","id":"20250512_nasa-holdszonda-viper-projekt-hold-finanszirozas-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/538a3074-6d1e-4d69-86f3-b142569750ee.jpg","index":0,"item":"1c4a3698-4206-424c-98dd-fd9facbb148b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_nasa-holdszonda-viper-projekt-hold-finanszirozas-urkutatas","timestamp":"2025. május. 12. 15:03","title":"38 000 000 000 forintba került eddig a NASA holdjárója, de lehet, hogy sosem hagyja el a Földet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"405231ea-f697-4f27-a051-85ef0df93c49","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Bár megszületett Kijev és Washington alkuja az Ukrajnában található ásványkincsek közös kitermeléséről, még sok a bizonytalanság benne, és évek telnek el, mielőtt megnyílnak az első bányák.","shortLead":"Bár megszületett Kijev és Washington alkuja az Ukrajnában található ásványkincsek közös kitermeléséről, még sok...","id":"20250511_ukranamerikai-asvanykincsalku-kijevi-remenyek-orosz-ajanlkozas-kincs-ami-van","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/405231ea-f697-4f27-a051-85ef0df93c49.jpg","index":0,"item":"b830c9f0-56a2-40e2-8cbe-8d0357bbe6b5","keywords":null,"link":"/360/20250511_ukranamerikai-asvanykincsalku-kijevi-remenyek-orosz-ajanlkozas-kincs-ami-van","timestamp":"2025. május. 11. 12:30","title":"Az USA és Ukrajna megállapodott a nyersanyagokról, amiket nem tudni, mikor termelhetnek ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c29c180d-9cec-40cc-8aa1-0552296b7939","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Immár nemcsak kombi, hanem szedán változatban is kapható az újgenerációs Audi A6.","shortLead":"Immár nemcsak kombi, hanem szedán változatban is kapható az újgenerációs Audi A6.","id":"20250512_magyarorszagon-a-teljesen-uj-audi-a6-szedan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c29c180d-9cec-40cc-8aa1-0552296b7939.jpg","index":0,"item":"b378b553-ce27-4eb0-bd9b-bbd30e70e8e6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_magyarorszagon-a-teljesen-uj-audi-a6-szedan","timestamp":"2025. május. 12. 06:41","title":"Magyarországon a teljesen új Audi A6 szedán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Demonstráló taxisok: "nem egy kétszáz főből álló csőcselék" vagyunk
szerző:
Náray Attila András
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A hétfő délután az 56-osok terén tüntető taxisok arról beszéltek: kormányközeli cégeknek kedvezhet az új szabályrendszer, amelynek értelmében minden 10 éven felüli, 430 literesnél kisebb csomagtartós járművel rendelkező tulajdonosnak le kellene cserélnie autóját, ha tovább akar taxizni. Taxis körökben az a meggyőződés, hogy az új rendeletnek a hazánkban gyártott B-osztályos Mercedesek felelnek meg a legjobban, amiből állítólag egyes érdekcsoportok több mint 1000-et már be is rendeltek Kecskemétről.
„Aki ezt kitalálta, nem tudja milyen a való élet. Az autóm most hétéves, 407 literes a csomagtartója EURO-4-es motor van benne. De még így sem felel meg a követelményeknek. Különben sem értem, miért válság idején kell ilyen döntéseket hozni" - mondja az egyik, Károlyként bemutatkozó taxis az 56-osok terén, amíg a forgalomlassító demonstráció indítását jelző dudaszót várja több száz másik kollégájával. A sofőr egyébként egyetért azzal, hogy szükség van új szabályzásra, mindenek előtt fix tarifát kellene megállapítani. „A társaságok közötti árverseny hatására kialakult 168, illetve 186 forintos kilométerdíjak ma már nem tarthatóak, mert azóta a benzin ára a duplájára emelkedett. A műszaki előírásokra vonatkozó szigorítások még elfogadhatóak, de nem a hátralévő 6 hónapban. Ehhez legalább 2-3 évet kellene adni.” Az autók egységesítését viszont nem tudja, hogy miként képzeli el a BKK.
Mint a múlt héten megírtuk, a főváros szigorú műszaki feltételekhez kötné a taxis engedélyeket 2013-tól, ezeknek pedig a nagy többség jelenleg nem felel meg. A nem hivatalos tervezet szerint kivonnának a forgalomból minden tíz, később pedig minden nyolc évnél idősebb járművet – előbbiből jelenleg 2300 fut az utakon. A csomagtérnek minimum 430 liternek kell lennie, minimum 2550 mm tengelytávolságú, kezdetben minimum EURO4, később pedig EURO5 környezetvédelmi besorolású, és egységes arculatú kocsikat terveznek Budapest utcáira. Emellett minden autóban kötelező lesz a GPS és a bankkártyás fizetés lehetőségének biztosítása is.
Magas üzemeltetési költségek
Károly még viszonylag szerencsésnek mondhatja magát, felesége is dolgozik, a gyermekei már felnőttek, de még így is nagy teher nehezedik a vállára. A kötelezően kifizetendő díjak igencsak magasak. Annál a társaságnál, ahol dolgozik például 74 000 forint a havi tagdíj, amire rájönnek még a napi 6-7 ezer forintos költségek. Emellett az átlag autósokétól eltérően, a magyar taxisoknak az autóit évente kell vizsgáztatni. Még ha javítani sem kell, így is nagyjából 100 000 forint a számla végösszege. „Az itt lévők 90 százaléka nem kapna máshol munkát. Én is próbálkoztam mást keresni, de arra kényszerültem, hogy visszaüljek a kormány mögé.” Ilyen körülmények mellett nem engedhetik meg maguknak, hogy pihenőnapokat tartsanak. Hétfőtől péntekig kora délutántól hajnalig szolgálatkésznek kell lenniük, nem beszélve a hétvégékről. „A teljes havi bevételemnek még a 20 százaléka sem marad meg.”
Nagyítás-fotógalériánk a demonstrációról - kattintson a képre!
Stiller Ákos
„Bíztam Tarlósban”
A RádióTele5 társaság egyik sofőrje 12 éve taxizik egy több mint tízéves kocsival, és csak megerősíteni tudja kollégája szavait a költségeket illetően. „Tarlósék azzal kezdték, hogy az évenként fizetendő 25 ezer forintos drosztdíjat mindjárt 37 500-ra emelték”, közben drosztok pedig alig vannak. Szerinte a legjobb megoldás az lenne, ha nem adnának ki újabb taxizásra feljogosító engedélyeket, egészen addig, míg „kihalásos alapon” 3000 körülire nem csökken a létszám a mostani 6000-rel szemben. „Jobboldali szavazóként bíztam abban, hogy ha Tarlós István lesz a főpolgármester, akkor az eddigi harmadik kerületi munkája alapján jól fogja irányítani a várost, de ez lett belőle.” Ő sem érti egyébként az autóra vonatkozó szabályokat, amelyek alapján le kellene cserélniük a 10 évesnél idősebb járművüket, amit neki is meg kellene tennie, csakhogy sok más társával egyetemben neki sincsen tőkéje, e mellett pedig két gyermeket nevel.
A „21-es dobókockás”-ként bemutatkozó sofőr 12 éves makulátlan állapotú Mercedesén ugyan nem látszik, hogy miért ne lehetne vele taxizni, azonban az autó életkora miatt ő is kiesne az új szabályozás előírásai alapján. A férfi egyébként nyugdíjasként is arra kényszerül, hogy dolgozzon. Már 40 éve van a szakmában és jelenlegi autójával még három-négy évig tudná fuvarozni az utasokat, ameddig nagyjából tervezte. Ha azonban jövőre le kell tennie az autóját, akkor idő előtt becsukhatja a boltot. „Az autót örökségből vettem, különben nem ülnék Mercedesben. Azt terveztem, hogy ez lesz az utolsó autóm, de ha majd eladom, akkor sem kapok érte semmit.” A „21-es dobókockás” egyébként részt vett anno a taxisblokádban is, „A Szabadság hidat őriztük” - mondja nevetve.
Kormányközeli cégnek kedveznek?
A megkérdezett taxisok mindegyike azt mondta, nem szeretnék, hogy még egy, a taxisblokádhoz hasonló akciót kelljen szervezniük, a mostani közel ezer autóval történő felvonulás által okozott forgalmi káosz miatt is elnézésüket fejezték ki a város felé - mind szóban, mind pedig a kocsikon olvasható transzparenseken is -, de nem tudják máshogy felhívni magukra a figyelmet. Ezen felül egy olyan szóbeszéd is szárnyra kapott, miszerint egy nagyvállalkozói érdekcsoport már több száz autót megrendelt egy gyártótól, ezért felmerült a gyanú, hogy az új szabályozás nekik kíván kedvezni. Véletlen egybeesés is lehet, de a taxisok egyöntetűen azt mondták, hogy Magyarországon a kecskeméti Mercedes-gyárban készülő B-osztályú Mercedesek tökéletesen megfelelnek az új szabályozási követelményeknek.
Nagyítás-fotógalériánk a demonstrációról - kattintson a képre!
Stiller Ákos
Ezzel kapcsolatban Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke a hvg.hu-nak elmondta, hogy meg nem erősített információk alapján nem csak a taxisoktól, hanem a gazdasági élet szereplőitől is hallottak már erről, az OTSZ elnöke azonban már 1500 autóból álló megrendelésről tud, amelyben „feltehetően kormányközeli cégek keze van”. A jelenlegi helyzettel kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy ha a döntéshozók a kisvállalkozásokat szeretnék segíteni, akkor ők ebből ilyen formában nem kérnek. Az elnök további tárgyalásokra számít, mert szerinte mindenkinek a kompromisszumos megoldás az érdeke.
A hétfői demonstrációval egyébként azt kívánták megmutatni, hogy ők "nem egy kétszáz főből álló csőcselék”, hanem dolgozni próbáló emberek, akik ha kell, meg tudják mutatni az erejüket, mint ahogy ez meg is történt. A demonstráción körülbelül 1000 taxis vett részt 4-5 kilométeres konvojt alkotva. Arra a kérdésre, hogy terveznek-e az 1990-es blokádhoz hasonlót, Metál Zoltán azt válaszolta, hogy meglehetősen nagy a feszültség a taxisok között, de mindenekelőtt az utasok érdekeit is szem előtt tartva próbálják érdekeiket érvényesíteni. További terveik vannak arra az esetre, ha a közgyűlés június 20-i döntése a jelenlegi formában megvalósulna, de erről egyelőre nem kívánt részleteket elárulni.
Szigorú műszaki követelmények, egyendizájn – az ötleteket már bedobták, a főváros ígéretével szemben mégis megrekedtek a taxisokkal folytatott egyeztetések. A BKK tervei a szakszervezetek szerint köszönőviszonyban sincsenek a korábban megbeszéltekkel, ezért a taxisok tüntetni fognak.
Taxisok demonstrálnak jövő hétfőn Budapesten azért, hogy a szakmai szervezetek támogatása nélkül a főváros ne fogadja el az új taxirendeletet; a forgalomlassító megmozdulást szervező szakszervezetek mintegy ezer taxis részvételére számítanak.
Vitézy Dávidnak, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatójának közlése szerint fél éve egyeztetnek a taxis érdekképviseletekkel az új taxirendeletről, és annak során a szakszervezetek kéréseit is figyelembe vették.