Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"721b8f68-38f3-454c-887a-bacf75e1e39c","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Nagyon ritka az a helyzet, amikor egy ország jól járhat a vámháború megindításával. A sikeresnél sokkal gyakoribb az olyan vámháború, amit utólag még a kirobbantói is megbántak.","shortLead":"Nagyon ritka az a helyzet, amikor egy ország jól járhat a vámháború megindításával. A sikeresnél sokkal gyakoribb...","id":"20250205_egy-masik-kozgazdasag-vamhaboru-valsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/721b8f68-38f3-454c-887a-bacf75e1e39c.jpg","index":0,"item":"6f1d9981-3682-4a8a-aab4-db28b08a6681","keywords":null,"link":"/360/20250205_egy-masik-kozgazdasag-vamhaboru-valsag","timestamp":"2025. február. 05. 09:00","title":"Trump magasról tesz arra, hogy vámháborúból lett már gazdasági világválság, és igazi háború is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"809a82c9-06a8-4184-8663-62cb7e66a223","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Úgy tűnik, tovább késik az orosz bolthálózat első hazai egysége.","shortLead":"Úgy tűnik, tovább késik az orosz bolthálózat első hazai egysége.","id":"20250205_Toroltek-a-nyilvantartasbol-a-nyiregyhazi-Mere-uzletet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/809a82c9-06a8-4184-8663-62cb7e66a223.jpg","index":0,"item":"a71fdf53-e6bb-47f5-a6fd-b86ef3171823","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_Toroltek-a-nyilvantartasbol-a-nyiregyhazi-Mere-uzletet","timestamp":"2025. február. 05. 14:20","title":"Törölték a nyilvántartásból az orosz Mere boltlánc nyíregyházi üzletét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cfd7f7d-3955-4dd9-9050-aff86f40aa48","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Menczer szerint a magyar kormány kedvező megállapodást fog kötni Donald Trump adminisztrációjával – kérdés, hogy az amerikai elnök miről tárgyalna külön Magyarországgal, amikor korábban a teljes EU-t vámokkal fenyegette.","shortLead":"Menczer szerint a magyar kormány kedvező megállapodást fog kötni Donald Trump adminisztrációjával – kérdés...","id":"20250204_menczter-tamas-orban-viktor-donald-trump-deal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cfd7f7d-3955-4dd9-9050-aff86f40aa48.jpg","index":0,"item":"0652d668-8d38-4e0b-97a0-76e1c03187cf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_menczter-tamas-orban-viktor-donald-trump-deal","timestamp":"2025. február. 04. 11:25","title":"Menczer Tamás: Majd mi megegyezünk Trumppal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1872f69e-6e0d-401d-a9fd-d2f50275d9ba","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Az elképesztő formájú Renault Filante Record nem a leggyorsabb, hanem a leghatékonyabb szeretne lenni az elektromos járgányok között.","shortLead":"Az elképesztő formájú Renault Filante Record nem a leggyorsabb, hanem a leghatékonyabb szeretne lenni az elektromos...","id":"20250204_brutalis-dizajn-orult-hatekonysag-megneztuk-a-renault-filante-record-z41-uj-rekorder-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1872f69e-6e0d-401d-a9fd-d2f50275d9ba.jpg","index":0,"item":"d746bf9d-1a52-43fe-b290-58f743c86dd0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250204_brutalis-dizajn-orult-hatekonysag-megneztuk-a-renault-filante-record-z41-uj-rekorder-auto","timestamp":"2025. február. 04. 17:49","title":"Brutális dizájn, őrült hatékonyság: megnéztük a Renault új rekorder autóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2081d17-15e2-4761-b49d-f9d4e32e2794","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az izgalmas M240i 6 hengeres turbómotorja immár több, mint 500 lóerős teljesítményt ad le.","shortLead":"Az izgalmas M240i 6 hengeres turbómotorja immár több, mint 500 lóerős teljesítményt ad le.","id":"20250204_az-m2-nel-is-erosebb-lett-a-bmw-m240i","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2081d17-15e2-4761-b49d-f9d4e32e2794.jpg","index":0,"item":"625a9a09-5eea-403a-9482-c66cd55b32ed","keywords":null,"link":"/cegauto/20250204_az-m2-nel-is-erosebb-lett-a-bmw-m240i","timestamp":"2025. február. 04. 07:21","title":"Az M2-nél is erősebb lett a BMW M240i","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a44bfb1-5d04-4970-af00-417b55ae120e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a patinás japán járgány egészen a 80-as évek elejére tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a patinás japán járgány egészen a 80-as évek elejére tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250205_alig-255-kilometerrel-var-uj-gazdara-ez-a-42-eves-mazda-626","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a44bfb1-5d04-4970-af00-417b55ae120e.jpg","index":0,"item":"c6efb608-c72e-4694-ab3d-6e5691e0e500","keywords":null,"link":"/cegauto/20250205_alig-255-kilometerrel-var-uj-gazdara-ez-a-42-eves-mazda-626","timestamp":"2025. február. 05. 07:21","title":"Alig 255 kilométerrel vár új gazdára ez a 42 éves Mazda 626","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4f08e89-24a7-4dd1-b628-9dfb7dd51975","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"elet","description":"A 80 éves volt német kancellár a betegség meglehetősen súlyos tüneteit mutatta.","shortLead":"A 80 éves volt német kancellár a betegség meglehetősen súlyos tüneteit mutatta.","id":"20250204_gerhard-schroder-kancellar-kieges-korhaz-kezeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4f08e89-24a7-4dd1-b628-9dfb7dd51975.jpg","index":0,"item":"adf7dbb0-dff5-44ad-a84d-34783c48d726","keywords":null,"link":"/elet/20250204_gerhard-schroder-kancellar-kieges-korhaz-kezeles","timestamp":"2025. február. 04. 12:14","title":"Kiégéssel került kórházba Gerhard Schröder","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"459a32a6-a732-486a-8879-32d36d25b1a2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A szakértők a légszennyezettség miatt kongatják a vészharangot.","shortLead":"A szakértők a légszennyezettség miatt kongatják a vészharangot.","id":"20250204_tudorak-adenokarcinoma-legszennyezettseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/459a32a6-a732-486a-8879-32d36d25b1a2.jpg","index":0,"item":"9b807c59-cb6a-4c85-82be-e31802170283","keywords":null,"link":"/elet/20250204_tudorak-adenokarcinoma-legszennyezettseg","timestamp":"2025. február. 04. 08:38","title":"Egyre többször diagnosztizálnak tüdőrákot olyanoknál, akik soha nem dohányoztak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csak az állam nem hibás a vörösiszap-katasztrófáért
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A két évvel ezelőtti vörösiszap-katasztrófát okozó Mal Zrt. munkatársai közül még a szivattyúkezelő is vádlottként áll a bíróság előtt, miközben az állami hatóságok mulasztásai következmények nélkül maradtak. Pedig a vizsgálóbizottság jelentéséből is tudni lehet, hogy a gátakat senki nem ellenőrizte, a felügyelőség és a katasztrófavédelem pedig bemondásra elfogadta a Mal állításait. Még az sem zavart senkit, hogy a munkások egy lélekvesztőben csónakáztak a lúgtengeren.
Csütörtökön lesz két éve, hogy átszakadt a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi (Mal) Zrt. ajkai vörösiszap-tározójának fala, és több mint egymillió köbméter erősen lúgos anyag zúdult Kolontárra, Devecserre és Somlóvásárhelyre. A katasztrófa következtében tíz ember vesztette életét, több mint kétszázan sérültek meg, illetve több mint 300 házat kellett lebontani. Az ipari hulladék kipusztította a Torna patak és a Marcal folyó élővilágát.
A katasztrófa miatt szeptember végén kezdődött a büntetőper a Veszprémi Törvényszéken. Azt a vádiratban az ügyészség is elismeri, hogy a X. kazetta falának átszakadásához összetett folyamat vezetett, de csak 15 ember, a Mal Zrt. korábbi vagy jelenlegi alkalmazottjai ellen emeltek vádat, akiknek beosztása változatos: köztük van a vezérigazgató, de a szivattyúkezelő is, az ügyészség szerint mindannyiuk mulasztása hozzájárult a tragédiához.
Nem ül azonban a vádlottak padján egyetlen olyan állami hivatalnok sem, aki a tragédiát megelőző években elnézte, vagy épp engedélyezte a veszélyes üzem működését. Pedig ha máshonnan nem, az ipari katasztrófát vizsgáló országgyűlési vizsgálóbizottság jelentéséből lehet tudni: jogszabályi kiskapuk kihasználása és a hatóságok elnéző magatartása nélkül nem következhetett volna be a tragédia.
Senki nem volt illetékes
Már a balesetet okozó X. számú kazetta, mint építmény ügyében lényegében egyetlen hatóság sem érezte magát illetékesnek, így nem is ellenőrizte senki, hogy megfelelő szilárdságúak-e a gátak. Mivel bányászati hulladékról van szó, elvileg illetékes lehetett volna a bányakapitányság, de azt egy 2008-ban elkövetett jogalkotási hiba felmentette: bár az EU-s irányelv szerint a vörösiszap bányászati hulladék, ezt a magyar rendelet hibásan vette át, így a bányakapitányságnak nem volt feladata.
A baleset után az ajkai, a devecseri és a veszprémi jegyző is hatáskörének hiányát állapította meg. Ahogy Szilágyi László LMP-s képviselő fogalmazott a parlamentben: a hatóságok „a hatáskört egymáshoz tologatták, és gyakorlatilag az derült ki, hogy nincsen hatáskörrel rendelkező építéshatóság”. A kérdést végül csak a Fővárosi Ítélőtábla 2010 decemberi végzése oldotta meg, amely a környezetvédelmi felügyelőséget jelölte meg illetékes hatóságként.
Nem veszélyes hulladék?
A timföldgyár és a X. kazetta működtetésének jogi alapját az úgynevezett egységes környezethasználati engedély jelentette, amelyet a Közép-dunántúli Környezetvédelmi Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség (KÖDKTV) adott ki, utoljára 2006 februárjában. Az engedély a „timföldgyártás melléktermékeként keletkező vörösiszapnak az elhelyezésére” szólt, azaz egyértelműen hulladéklerakónak tekintette a X. kazettát, nem pedig a timföldüzem egy túlméretezett tartályának.
A Veszprémben folyó büntetőperben az ügyészség a vádlottak, vagyis a Mal vezetőinek rója fel, hogy túllépték az engedély kereteit, és veszélyes hulladékot tároltak a X. kazettában. Az ajkai vörösiszapot ugyanis annak ellenére nem veszélyes hulladékként sorolták be, pedig az azon lévő erősen lúgos (13,3 pH-jú) kémhatású víz miatt automatikusan annak kellett volna minősíteni. A vádlottak magatartásán túl azonban a vádirat nem foglalkozik a hatóság felelősségével, pedig az kritikátlanul elfogadta a Mal bevallását.
AP
A parlamenti vizsgálóbizottság jelentése hosszan foglalkozik ezzel a kérdéssel, ebből is tudható, hogy korábban Magyarországon mindig veszélyes hulladékként kezelték, de a Mal 2006-ban kihasznált egy kiskaput, ami az EU-csatlakozás után keletkezett. A vörösiszapot ugyanis a technológiától függően kétféleképpen is be lehet sorolni, veszélyes és nem veszélyes hulladékként is. Az ajkai tározóba elhelyezett vörösiszapot viszont a lúgossága miatt egyértelműen veszélyes anyagnak kellett volna minősíteni.
Kitüntetett professzor adott felmentést
A Mal Zrt. először 2001 végén jelentette be a felügyelőségnek, hogy az általa kezelt vörösiszap nem veszélyes hulladék. A felügyelőség akkor úgy döntött, vizsgálatokkal kell bizonyítani, hogy a vörösiszap valóban nem veszélyes. 2003 végén azonban jelentősen módosult a szabályozás, így a felügyelőség helyett magának a hulladéktermelőnek kellett elvégeznie az anyag besorolását. A Mal a Veszprémi Egyetem és a Magyar Tudományos Akadémia szakvéleményével támogatta meg az álláspontját, hogy a vörösiszap lúgtartalma alatta marad a határértéknek.
A tudományos vélemények furcsaságára a parlamenti vizsgálóbizottság vezető jobbikos képviselő, Kepli Lajos hívta fel a figyelmet a jelentés február végi vitájában. A képviselő azt mondta: rendkívül furcsának tartja, hogy „az a professzor, aki nem veszélyes hulladéknak nyilvánította a saját aláírásával a szakvéleményében ezt az anyagot, a katasztrófa egyéves évfordulóján Devecserben állami kitüntetésben részesült”. A képviselő a professzor nevét nem árulta el.
Stiller Ákos
A trükk a hulladék besorolásában az volt, hogy a szakvélemények a száraz vörösiszapra vonatkoztak, nem pedig az erősen lúgos vízzel együtt a kazettába kijuttatott anyagra. A lúgot azért nem tekintették hulladéknak, mert azt elvileg a gyár visszanyerte, és ismét felhasználta a technológiai folyamatban, de valamiért mégis hatalmas mennyiség halmozódott fel belőle a X. kazettában. A felügyelőség átsiklott a kérdésen, és 2006-ban kiadta a környezethasználati engedélyt, a nélkül, hogy megkeresete volna a vitás esetekben dönteni hivatott Országos Hulladékminősítő Bizottságot.
Se a munkaügy, se a katasztrófavédelem
Erre mondta Kepli a parlamentben, hogy ha bármelyik ellenőrzés „akár csak egy pH-mérő szondáját beledugják ebbe a lúgtóba”, rájöttek volna, „hogy itt 13 feletti pH-jú lúgról van szó, amire semmiféle engedély nem volt.” A képviselő azt is kifogásolta, hogy munkavédelmi bírságot sem kapott soha a Mal, pedig mérte a lúg vastagságát, hogy „egy csónakba ültették a munkásembereket, egy halradarral kiküldték őket a tömény lúgtóra csónakázni, és annak a segítségével, úgy mérték meg.” Ez a gyakorlat a képviselő szerint „kiverte a biztosítékot a bizottság tagjainál”.
Átsiklott a Mal Zrt. által jelentett veszélyeken a katasztrófavédelem is, amely nem sorolta be az EU-s irányelvnek megfelelően a veszélyes üzemek közé a timföldgyárat és a vörösiszap-tározót. A másodrendű vádlott, D. Józsefnek többek közt épp azt rója fel az ügyészség, hogy azt jelentette a hatóságoknak, nem dolgoznak veszélyes anyaggal. Azt viszont a vádirat nem vizsgálja, hogy a katasztrófavédelemnek miért nem jutott eszébe önmagától, hogy a timföldgyártás veszélyes lehet, hiszen a nátronlúg használata önmagában okot adott volna erre.
Más tekintetben is hibázott a katasztrófavédelem, hiszen kritika nélkül elfogadták a Mal Zrt. által készített katasztrófatervet, ami jelentősen alábecsülte egy esetleges gátszakadás következményeit: mindössze 300 ezer köbméter kiömlésével számolt, pedig a valóságban a valóságban több mint másfél millió köbméter volt. A terv nem számolt azzal sem, hogy a közeli településeket elöntheti a vörösiszap. A súlyosan alábecsült tervet egyetlen hatóság sem kifogásolta, és utólag sem vontak felelősségre miatta senkit.