szerző:
Haán Erik
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A hvg.hu információi szerint a honvédség helikopterei egyetlen repülést sem hajtottak végre pénteken, amikor a legkritikusabb volta hóhelyzet az országban. Ez azért is érdekes, mert a szél ellenére a légimentők, és a rendőrség gépei felszálltak, pedig a nehéz MI-8-asok sokkal jobban bírják a szélsőséges időjárást, és sokat segíthettek volna a megközelíthetetlen területeken rekedteknek.

Az elmúlt napokban több százan, ezren rekedtek a hó fogságában Dunántúlon. A legkritikusabb, és legismertebb helyzet az M-1 autópályán alakult ki, ahol a hó Budapesttől, egészen Győrig tette lehetetlenné a közlekedést. Kisebb megszakításokkal, több mint száz kilométeren keresztül vesztegeltek – sok esetben ténylegesen – a hó alatt az autósok. Kisgyermekes családok, betegek voltak kénytelenek az autópályán éjszakázni, sokan mindennemű segítség nélkül. Kora délutánig a „segítség” sokak számára egy a Belügyminisztériumtól kapott sms üzenet volt: „Segítünk! Ne hagyja el a gépjárművét! Ha elfogy az üzemanyaga, üljön át másik gépjárműbe! Belügyminisztérium”. Pintér Sándor ennek ellenére azt mondta vasárnap délután, hogy mindenki minden feladatot jól megoldott.

A hókotrók természetesen elindultak, mint ahogy az is tény, hogy a hadsereg tankokat és egyéb lánctalpas harci járműveket küldött a helyzet megoldására, a rendőrség pedig BTR-ekkel próbált segíteni. Ezek a bevetett eszközök meg is kezdték a mentést kelet felől. A magyarok tétlenségét nézni nem bíró osztrák katasztrófavédők pedig, kérés nélkül elindultak menteni nyugat felől. Azonban – mint megírtuk – a megrekedt kocsisor majd’ 100 kilométer hosszan állt az autópályán. A kétségbeesett autósok a következő üzenetet tették közzé a Facebook internetes portálon: „Segítsetek! Ne higgyetek a kormányzati kommunikációnak! Itt vagyunk az M-1-es közepén, és velünk a kutya nem foglalkozik!”.

Önszerveződők

Ilyen, és ehhez hasonló üzenetekkel volt tele például a „Ments életet, adj vért” közösségi oldala is, ahová percenként érkeztek a segélykiáltások: „Megfagyunk!”, „Ha valaki tud, hozzon takarókat, és teát!” És az emberek, a civil emberek százával indultak segíteni! Ki traktorral, ki lovon, de volt, aki biciklivel indult a nagy hónak, hogy öt liter meleg teát kijuttasson a bajban lévőknek.

A rendőrség MI-2-ese tudott repülni...
ORFK

A járhatatlanná vált utak láttán logikusan merült fel a kérdés: miért nincs légimentés? Valószínűleg hadititok, hogy a Magyar Honvédség hány darab, mentésre is alkalmas helikopterrel rendelkezik, információink szerint azonban ezekből egy sem vett részt a katasztrófa felszámolásában. A szárazföldi megközelítéstől teljesen elzárt területekre kizárólag légi úton lehetett volna eljutni. A nehéz katonai szállító helikopterek fűthető sátrakat, kondér-kocsikat, takarókat, élelmet tudtak volna vinni a bajbajutottaknak. Úgy tudjuk, a Magyar Honvédség Légi Kutató - Mentő Szolgálata egyetlen helikoptert sem indított.

A Honvédelmi Minisztériumtól egyelőre nem kaptunk választ arra, miért nem szállt fel egyetlen katonai helikopter sem menteni. Nem hivatalos úton olyan információkat kaptunk, hogy a rossz idő, a nagy szél miatt nem tudtak elindulni. (Erre egyébként többször hivatkozott pénteken Pintér Sándor, és Orbán Viktor is.) Érdekes, hogy Benkő Tibor vezérkari főnök sem mondott semmit a helikopterekről, amikor az MTI-nek adott interjújában úgy fogalmazott: "minden feladatot megoldott" a honvédség". Pénteken Orbán Viktor is azt mondta, hogy a nagy szél miatt nem tudtak felszállni a helikopterek.

Mentettek

Mások azonban repültek pénteken. „Március 14-én, csütörtökön, mikor az égszakadás megindult, mi sem tudtunk repülni.” mondja a hvg.hu -nak Rács Tamás, a Magyar Légimentő nonprofit Kft főpilótája. „Azonban pénteken 10 óra 45 perckor jelentette elsőként Budaörs bázisunk, majd 11 óra 20 perckor Sármellék bázisunk, hogy felvették a szolgálatot. 14 óra 30 perce valamennyi bázisunk szolgálatba lépett, a légi-mentési feladatokat megkezdtük.” mondta a főpilóta.

A honvédség MI-8asairól nem volt hír
MTI Fotó: Marjai János

Rács Tamás elmondta azt is, hogy a forgószárnyas repülőgépek – azaz a helikopterek – kevésbé érzékenyek a szél hatásaira, mint a merevszárnyú repülőgépek. És minél nehezebb, nagyobb tömegű egy helikopter, annál megbízhatóbb egy szelesebb időjárásban. A Magyar Honvédség ilyen feladatokra is alkalmas helikopterei a MI-8T és a MI-17 típusú szállítóhelikopterek. Ezek a gépek adják a kutató – mentő szolgálatokat is. Hogy hány darab van belőlük, és mennyi üzemképes, az titok. Az azonban ismert, hogy a MI-8T önsúlya 6990 kg és 3000 kg súlyt szállíthat. Ha figyelembe vesszük azt a tényt, hogy a Légimentő Kft EC-135 típusú helikopterének legnagyobb megengedett felszálló súlya 2835 kg, akkor vélelmezhető, hogy a MI-8T katonai monstrum, igen nagy biztonságban mozgott volna a levegőben.

Szóba jöhet esetleg, hogy a helikopterek nem voltak képesek navigálni ilyen időben: a légimentők főpilótája azonban elmondta azt is, hogy a helikoptereik a szigorúan vett „látva – repülés” szabályai szerint (VFR) közlekedhetnek, amit a hatóságok szoros keretek közé fogtak.

„A saját szabályzatuk szerint 2 kilométeres vízszintes látásnál vesszük fel a szolgálatot. A hivatalos szabályok szerint azonban a helikoptereink 800 méteres vízszintes látásban már repülhetnek. A pilótáink munkáját nagyon komoly navigációs eszközök és egy légi koordinátor is segíti, minek köszönhetően méteres pontossággal oda érkezik a helikopter, ahová kell. A kérdéses napon, ahogy elállt a látást korlátozó nagy havazás, a helikoptereink felszálltak, és biztonságosan tudták végezni a feladataikat.”

A Magyar Légimentő Nonprofit Kft feladata azonban az akut életmentés, és az Országos Mentőszolgálat irányítása alatt végzik a tevékenységüket. Sem a helikopterek befogadó képessége, sem pedig a felszereltségük nem teszi lehetővé, hogy melegedő pontokat építsenek ki, vagy sátrakat, élelmiszert szállítsanak a sok száz bajbajutottnak. Erre egy MI-8-as alkalmas lett volna.

Az ORFK sajtóügyeletén megtudtuk, hogy a katasztrófa napján, az ő MI-2-es helikopterük is repült. A feladata a terepszemle és a helyzet felmérése volt, de le is szállt az M-1-es autópályán. A rendőröknek nem volt egyszerű a helyzetük, mert a szél igencsak erős volt, és a pilótáktól komoly munkát igényelt a leszállás. Mindannak ellenére leszállt, hogy a tömege épp egyharmada egy MI-8T helikopternek. A készenléti rendőrség helikoptere is részt vett egy mentésben pénteken kora délután.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat repülésmeteorológiai adatai szerint (interneten fellelhető METAR táviratok) az időjárás – kis időszaktól eltekintve – alkalmas lett volna helikopteres repülésre.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

Anyázás, dudálás, feszültség: miért állt be tegnap éjjelre ismét az M1-es?

Elvileg tegnap délután ötre helyreállt a forgalom a havazástól leginkább sújtott autópályán, de késő estére ismét hatalmas dugó alakult ki,ami csak éjjel kettő után oldódott egy kicsit. Az autópályakezelő szerint túl nagy forgalom zúdult egyszerre a már megnyitott útra, miközben néhány helyen még dolgoztak.

MTI Itthon

Pintér: nem volt szükség országos tájékoztatásra

Újabb hétszáz rendőrt irányított az M1-es autópálya térségébe szombat délelőtt az országos rendőr-főkapitány. Papp Károly ezt szombaton a mentést irányító műveleti központban jelentette be, ahol Pintér Sándor belügyminiszterrel és Bakondi György katasztrófavédelmi főigazgatóval beszámolót tartottak az elmúlt napok rendkívüli, télies időjárása nyomán kialakult helyzet részleteiről.

hvg.hu Itthon

Pintér szerint még jobbak is voltunk a mentésben, mint más országok

„Európa eddig legnagyobb márciusi viharát éltük át” – mondta a belügyminiszter vasárnap délutáni sajtótájékoztatóján, hozzátéve: ehhez képest „más országokban 2,5-3 nap alatt tudták az úton rekedteket kimenteni, elhárítani a károkat”. Bakondi György szerint jól felkészült, jól helytállt a katasztrófavédelem.