szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Főpolgármesterként átalakítaná a főváros irányításának és működtetésének teljes koncepcióját, valamint a közlekedés szervezését az LMP jelöltje. Csárdi Antal, aki az MTI-nek adott interjújában arról is beszélt, hogy éves szinten több mint tízmilliárdot is meg lehetne takarítani, elismerte, hogy nem ő az önkormányzati választás legfőbb esélyese, de mint mondta, "benne lehet egy vaskos meglepetés is". A kampányra még nem tudja, mennyit fognak költeni, de hitelt próbálnak felvenni.

Csárdi Antal, az LMP főpolgármester-jelöltje szerint nagyon nehéz megjósolni a végeredményt. Hangsúlyozta, habár nem ő a fő esélyes, nem zárja ki saját győzelmét, mert az elmúlt négy év városvezetésének teljesítményével és a baloldal folyamatos "összefogás körüli anomáliáival" szemben ott áll majd az LMP programalapú kampánya.

Csárdi Antal hangsúlyozta, hogy főpolgármesterként alapvető koncepcióváltást hajtana végre, ugyanis egy rossz szemlélettel vezetett város – szerinte Budapest az – ha fel is tud mutatni jól teljesítő részeket, egészében nem működhet jól. Kijelentette, hogy a közlekedésszervezést az elsők között kell átalakítani, ugyanakkor véget kell vetni annak az elfogadhatatlan gyakorlatnak, hogy a városvezetés nem kommunikál a budapestiekkel. "Ha közpénzről beszélünk, üzleti titoknak nincs helye, az adóforintokkal részletesen el kell számolni" – folytatta, miközben kiemelte, nem fordulhat elő, hogy egy nyílt közbeszerzés keretösszegét a feltételek megváltoztatása nélkül négyszeresére emelik a második fordulóban.

MTI / Bruzák Noémi

Úgy vélte, hogy ezen a döntések következtében egy sokkal átláthatóbb és sokkal takarékosabb Budapest jöhetne létre, éves szinten akár több mint tízmilliárd forintot is lehetne spórolni, a felszabaduló forrásokat pedig olyan célokra fordítanák, mint a bérlakásprogram.

A közbiztonságra áttérve felhívta a figyelmet, hogy Európában számos helyen, köztük több környező országban is kétszintű rendőrség működik. Az LMP még 2010-ben kidolgozott egy erről szóló programot, de ennek megvalósítása elsősorban nem önkormányzati, hanem törvényhozási kérdés – vélte.

A közműellátásoknak nonprofit jelleggel kell működniük, amelyekhez biztosítják a szükséges forrásokat, mert nem engedhető meg, hogy az alapvető közszolgáltatásokból kiszoruljanak budapestiek – mondta. Megoldásként azt jelölte meg, hogy a fővárosnak meg kellene vásárolnia ezeket a cégeket.

A tömegközlekedésről úgy vélekedett, hogy a BKK "teljesen működésképtelen", ami számtalan romboló következménnyel jár együtt. Példaként említette, hogy a folyamatos kiszervezések nem hoztak megtakarítást, miközben a kiszervezett munkavállalók jogai lenullázódtak.

Főpolgármesterként hosszú távú célkitűzésként csökkenteni szeretné a főváros járműterhelését, amit többek között azzal indokolt, hogy a jelenlegi forgalom nagysága miatt a budapestieknek csorbul az egészséges élethez való joga. Ennek a megvalósításához biztosítani kell a hátteret, amelyet többek között a tömegközlekedéssel továbbutazók számára ingyenessé tett P+R parkolók építésével valósítana meg.

Arra a felvetésre, hogy ellenzéki politikusként hogyan tudna együttműködni a kormánnyal, azt mondta, látni kell, hogy sikeres Budapest nélkül nincs sikeres Magyarország, ha a főváros ellehetetlenül, akkor az ország is el fog lehetetlenülni. Hangsúlyozta, pártállástól függetlenül minden politikusról feltételezi, hogy jót akar és meggyőzhető az ország javát szolgáló kérdésekben. Úgy fogalmazott: egy jó érvrendszer segítségével el lehet érni a sikeres együttműködést, mert Tarlós Istvánnak is lett volna lehetősége megakadályozni, hogy a kerületi érdekek szétszabdalják az egységes fővárosi koncepcióját.

Csárdi Antal elmondta, hogy kampányát elsősorban a lakhatás, a fővárosi közlekedés és a zöld felületek hiányának problémáira hegyezik ki, de legalább ennyire hangsúlyosan megjelenik majd az itt élő fiataloknak szóló programja vagy a bölcsődei és óvodai férőhelyek növelésének fontossága is.

A jelölt egyelőre nem tudta megmondani, hogy a kampányra mennyit költenek majd. Szavai szerint hitelt próbálnak felvenni, ha sikerül, akkor egy nagyobb, ha nem akkor egy kisebb költségvetésű, de mindenképpen takarékos kampányt folytatnak majd le. A fő elem viszont mindenképpen az lesz, hogy végigjárják Budapestet – ő maga is minden kerületben megjelenik majd –, "mert a lakossággal való kapcsolattartás nem pénzkérdés". Az internet is kihagyhatatlan – közölte, hozzátéve, az óriásplakátok hatékonysága viszont hagy kívánnivalót maga után, mert azokon nem lehet bemutatni egy programot.

Elismerte, nem előnyös, hogy Tarlós Istvánnál jóval kisebb az ismertsége, de mint fogalmazott: miközben arról szól a politikai közbeszéd, hogy új szellemiségre lenne szükség, nem jelennek meg új emberek a közéletben. Hangsúlyozta: a kampányban pedig lehetővé teszik, hogy minden érdeklődő személyesen is beszélhessen vele.

Csárdi Antal visszautasította, hogy ne lenne gyakorlata a város irányításában. Kiemelte, hogy ellenzéki képviselőként nem tudna kritikát megfogalmazni, ha nem értené a város vezetését, a város működését. Hozzátette, hogy négy év önkormányzati politizálás után nagyobb tapasztalattal ülne be a főpolgármesteri székbe, mint amivel 1990-ben Tarlós István rendelkezett, amikor először megválasztották Óbuda élére.

Egyúttal megjegyezte, "dicsőség tanulni azoktól az elődöktől, akik sokat tettek ezért a városért". Szépapjára, Kamermayer Károlyra, Budapest első polgármesterére utalva azt mondta, az ő életrajzából is sok mai napig használható elemet át tud emelni annak érdekében, hogyan lehet bevonni a fővárosiakat a döntéshozatalba.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!