szerző:
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Folyton meggyűlik a baja a Földművelési Minisztériumnak (FM) a jogszabályokkal, ha a miniszter bizalmasának ügyei kerülnek elő. A tárca a hvg.hu kérdésére közvetve elismerte, hogy az önkormányzati törvény szerint Horváth István szekszárdi polgármester más munkát nem tölthetett volna be, ennek ellenére mégis kinevezték tavaly augusztusban miniszteri biztosnak. Ráadásul már tavalyelőtt is mindenki azt hitte, hogy Horváth a miniszter biztosaként dolgozik, de kiderült, hogy 2014 augusztusáig elfelejtették kinevezni.

Két hete derült ki, hogy Horváth István szekszárdi polgármester úgy intézkedett másfél éven keresztül a földművelésügyi minisztérium nevében, és úgy tárgyalt kormányzati szereplőkkel, gazdákkal, hogy valójában nem viselte azt a hivatalt, amit még az életrajzába is beleírt. Bár 2013 februárja és 2014 augusztusa között használta „a sertésprogramért felelős miniszteri biztos” titulust – a tárca is így nevezte közleményeiben –, azt a hvg.hu kérdésére az FM is elismerte, hogy a politikust senki nem nevezte ki erre a posztra.

Utólag a minisztérium a bakit azzal magyarázta, hogy nem is biztos, hanem „megbízott” volt, ám ezt a tisztséget nem ismeri a kormánytagok jogállásáról szóló törvény, és a kifejezésnek az FM szervezeti és működési szabályzatában sem találtuk nyomát. Mindenesetre Horváth azt állította, neki „papírja van” Fazekas Sándortól a 2013-as kinevezéséről. A hivatalos kinevezési okmány csak 2014. augusztus 29-én jelent meg a Hivatalos Értesítőben.

Két lovat ült meg

Csakhogy az önkormányzati törvény alapján Horváth nem lehetett volna miniszteri biztos az októberi helyhatósági választásokig (miután áprilisban képviselővé választották, inkább a parlamentet választotta, nem indult el ősszel a polgármesteri tisztségért – a szerk.). A jogszabály ugyanis egyértelműen fogalmazott: „főállású polgármester a tudományos, oktatói, lektori, szerkesztői, művészeti és jogi oltalom alá eső szellemi tevékenység kivételével egyéb, munkavégzésre irányuló jogviszonyt nem létesíthet”.

MTI / Illyés Tibor

Megkérdeztük erről az FM-et is. A tárca szerint ezzel a törvénnyel nem volt dolguk, ők a kinevezéskor a kormány tagjainak jogállásáról szóló törvényt tartották szem előtt, és ez a jogszabály – ahogy a tárca fogalmazott – „a miniszteri biztos vonatkozásában nem tartalmaz semmiféle olyan tiltó, vagy korlátozó kitételt, amely miatt főállású polgármester nem láthatná el ezt a tevékenységet”.

Bár az ország törvényei, és mindegyik törvénye mindenkire, a minisztériumokra is vonatkozik, abban a tárcának igaza van, hogy az összeférhetetlenség vizsgálata ebben az esetben nem tartozik az FM-re. A polgármesteri poszt összeférhetetlenségét csakis Szekszárd képviselő-testülete mondhatná ki, a képviselők kezdeményezhettek volna ilyen vizsgálatot. Hadházy Ákos, a város LMP-s képviselője a hvg.hu-nak azt mondta, a testület nem indított augusztus és október között ilyen vizsgálatot, nem foglalkoztak az üggyel, ugyanis elkerülte a figyelmüket. Ennek ellenére a minisztériumtól arra nem kaptunk egyértelmű választ, hogy miért nevezték ki biztosnak, ha ezzel szembementek az önkormányzati törvény előírásaival.

Egyetlen esetben kerülhette volna meg az összeférhetetlenséget: ha nem főállású, hanem társadalmi megbízatású polgármesterként dolgozott volna augusztus és október között. Horváth májusi vagyonnyilatkozata szerint már nem vett fel fizetést a szekszárdi hivatalban (erre az új országgyűlési törvény kötelezte: május és október között a képviselők-polgármestereknek választaniuk kellett, melyik fizetésüket kérik – a szerk.), de ettől még nem vált társadalmi megbízatásúvá. Ez a váltás csak akkor történt volna meg az önkormányzati törvény szerint, ha a képviselő-testület szavaz róla. Hadházy szerint ilyen előterjesztés sem került eléjük.

Természetesen az őszi választások után Horváth polgármesteri megbízatásával együtt az összeférhetetlenség is megszűnt, egy ilyen vizsgálat mára okafogyottá vált.

Baki baki hátán

A harmadik Orbán-kormány hivatalba lépését követően végül hivatalos formában is megtörtént a biztosi kinevezés. Fazekas ki is adta azt a kinevezésről szóló miniszteri utasítást, ami 2013-ban még elmaradt. Csakhogy ebben a tárca újabb bakit követett el, így újabb 14 napig Horváth úgy használta a miniszteri biztos titulust, hogy formálisan még nem volt az.

A kinevezésről szóló utasítás szerint a szekszárdi polgármester augusztus 15-től volt biztos. Az utasítás viszont csak augusztus 29-én jelent meg. Ám abban nincs még semmi különös, hogy egy kinevezési okmány napokkal később jelenik meg a Hivatalos Értesítőben, hiszen az számít, hogy az érintett mikor kapta kézhez a papírt, mikor mutatták be a minisztériumi apparátusnak. Csakhogy a tárca jogászai elkövettek egy hibát: beleírták a kinevezési okirat szövegébe, hogy a miniszter utasítása „a közzétételét követő napon lép hatályba”, tehát 29-én.

Ezt a hibát egyébként – a tavalyi kinevezési okmányokat áttekintve –, nemcsak az FM követte el, más minisztériumok is így jártak el. Emiatt nem lehet tudni, végül is melyik naptól érvényes a kinevezés. Ennek folytán az is kérdés, mikortól kaphatta jogosan a miniszteri biztos az ez esetben havi 747 900 forintos juttatást: augusztus 15-től, augusztus 29-től, vagy az összeférhetetlenség miatt csak az önkormányzati választások utántól. Bár mint fentebb láttuk, az összeférhetetlenség akkor is fennállt volna, ha nem kap egyik munkájáért fizetést. Ugyanis a törvény ebben nem ismer pardont: nem a dupla fizetést tiltja, hanem azt, hogy valaki a polgármesterség mellett másik állást is betöltsön.

A trafikosztó

Horváth István akkor lett szélesebb körben ismert, amikor a hvg.hu kiderítette egy akkori helyi fideszes képviselő, Hadházy Ákos nyilatkozatai alapján, hogy szekszárdi polgármesterként szerepet vállalt a trafikok újraosztásában.

A polgármester ezt először tagadta, de a nyilvánosságra került hangfelvételekből kiderült valóban volt egyeztetés, ahol sorra vették a pályázókat és értékelték politikai beállítottságukat. A felvételen azt hallható, hogy a helyi fideszesekkel egyenként vették végig, ki ismeri a dohányboltra pályázókat. Horváthot az sem zavarta, hogy az egyik helyi képviselő maga is pályázott, mert szerinte az volt a lényeg, hogy „ne a szocik győzzenek”. „Az a lényeg, elkötelezett jobboldalinak kell lenni” – fejtegette. Később elismerte, hogy volt egyeztetés, de szerinte ez csak informális beszélgetés volt.

Az összeférhetetlenség bevezetésével Horváth úgy döntött, inkább országgyűlési képviselő szeretne lenni, ezért ősszel ő már nem indult Szekszárdon. Február közepéig helyettes államtitkári fizetésért – most már formálisan is – miniszteri biztosként fog dolgozni az FM-ben, de a miniszter akár meg is hosszabbíthatja megbízatását.

(A cikk megírásában közreműködött: M. László Ferenc)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

M. László Ferenc Itthon

Kínos baki: nem létező hivatalt töltött be a trafikosztó fideszes

Több mint egy évig miniszteri biztosként járta az országot, tárgyalt a gazdákkal, nyilatkozott, interjúkat adott. Csakhogy hiába használta ezt a titulust Horváth István, a szekszárdi trafikbotrányban érintett politikust senki nem nevezte ki erre a posztra. Erről az illetékes minisztérium is hallgatott, pedig a fideszes képviselő többször tárgyalt a nevükben. A tárca utólag korrigált: nem biztos, hanem "megbízott" volt, ám ezt a kifejezést nem is ismeri a vonatkozó törvény.