szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tarlós István főpolgármester a miniszterelnöknek írt levelében arról panaszkodik, hogy amennyiben az állam nem segíti ki Budapestet a BKV működtetésében, akkor ötszörösére kell emelni a bérletek árát, valamint felvetette az ingyen utazó gyermekek és nyugdíjasok havi egy-kétezres regisztrációs díját is. A lépéssel nyomást gyakorol a kormányra, hacsak nem akarnak a fővárosban megszorításokat.

A főpolgármesternek Orbán Viktor miniszterelnökhöz írt levelének tartalma sokáig nem volt megismerhető, az Index szerezte meg közérdekű adatigénylés útján. Tarlós István, valamint helyettese és további négy kerültei polgármester amiatt panaszkodott, hogy a főváros önállóan nem tudja kigazdálkodni a BKV finanszírozását, főleg az elővárosi - aglomerációs - vonalak okoznak veszteséget. A városnak fontos ezeknek a vonalaknak a fenntartása, azonban kötelezettsége nincs erre a város közigazgatási határán túl - például a HÉV esetében.

Felveti, hogy amennyiben a kormány nem ad pénzt a fővárosi tömegközlekedésre, vagy nem veszi át a vonalakat, akkor az elővárosi vonalakon ötszörösére kell emljék a bérletárakat, hogy kigazdálkodják a tízmilliárdos veszteséget. A környező települések is hozzájárulnak a vonalak fenntartásához, azonban mindössze 635 millió forinttal, ezt az összeget a hússzorosára emelné Tarlós. Összesen 15,9 milliárd a járatok fenntartása, ebből mindössze 4,2 milliárd jön vissza bevételként.

A másik probléma az ingyen utazók nagy száma, akik összesen több mint félmillióan vannak a BKV járatain, 6 év alatti gyerekek, nyugdíjasok és fogyatékkal élők. Számukra 1000-2000 forintos regisztrációs díjat vezetne be Tarlós, ha a kormány nem segíti ki a várost. Felmerült még egy 5000 forintos Budepest-matrica bevezetése is, amit a közigazgatási határon túlról érkező autósokkal fizettetnének, de a város belső részeire bevezetnék a dugódíjat is.

Tarlós gyakorlatilag nyomást helyezett Orbán Viktorra, hogy amennyiben nem kapja meg a szükséges támogatást, kénytelen lesz megszorításokat eszközölni és a jegyárakat emelni. A főpolgármester még szeptemberben kezdeményezett tárgyalásokat a kormánnyal a főváros közlekedésének hosszútávú finanszírozásáról, ennek jegyében küldte el levelét, melyre válasz még nem érkezett.

A hvg.hu információi szerint egyébként az állam az idénre ígért 24 milliárd forintból eddig semmit sem utalt át a budapesti tömegközlekedés működtetésére.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!