Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b7012672-0188-4128-a20b-22c75514b218","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az egyházfő beszédében számba vette a konfliktusok dúlta térségeket.","shortLead":"Az egyházfő beszédében számba vette a konfliktusok dúlta térségeket.","id":"20241225_Ukrajnanak-es-a-Kozel-Keletnek-beket-Szudannak-emberiessegi-segelyt-kert-Ferenc-papa-karacsonyi-uzeneteben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7012672-0188-4128-a20b-22c75514b218.jpg","index":0,"item":"d232c969-4b1d-43fd-8e79-7bef54c559c1","keywords":null,"link":"/vilag/20241225_Ukrajnanak-es-a-Kozel-Keletnek-beket-Szudannak-emberiessegi-segelyt-kert-Ferenc-papa-karacsonyi-uzeneteben","timestamp":"2024. december. 25. 16:31","title":"Ukrajnának és a Közel-Keletnek békét, Szudánnak emberiességi segélyt kért Ferenc pápa karácsonyi üzenetében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"abf3cd8f-5c96-4f8b-9ded-d583e02fc320","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Rendelettel nehezítették a speciális kötszerek felírását.","shortLead":"Rendelettel nehezítették a speciális kötszerek felírását.","id":"20241224_Tovabb-rontotta-a-kormany-a-nehezen-gyogyulo-sebekkel-elok-gyogyulasi-eselyeit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/abf3cd8f-5c96-4f8b-9ded-d583e02fc320.jpg","index":0,"item":"81ecfe30-af51-4907-9025-5ebba0a87b23","keywords":null,"link":"/itthon/20241224_Tovabb-rontotta-a-kormany-a-nehezen-gyogyulo-sebekkel-elok-gyogyulasi-eselyeit","timestamp":"2024. december. 24. 15:14","title":"Tovább rontotta a kormány a nehezen gyógyuló sebekkel élők gyógyulási esélyeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f55f773-e1b2-47d4-830d-8a8313da64df","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az NNGYK szerint a koronavírus-fertőzések száma megáll, az influenzás esetekből viszont több lesz.","shortLead":"Az NNGYK szerint a koronavírus-fertőzések száma megáll, az influenzás esetekből viszont több lesz.","id":"20241224_koronavirus-orokitoanyag-koncentracio-szennyviz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f55f773-e1b2-47d4-830d-8a8313da64df.jpg","index":0,"item":"88585f28-545d-4fa1-8c99-066690a9dbb7","keywords":null,"link":"/itthon/20241224_koronavirus-orokitoanyag-koncentracio-szennyviz","timestamp":"2024. december. 24. 18:25","title":"Csökkent a koronavírus örökítőanyagának koncentrációja a szennyvízben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36bf8928-afc0-41c5-8a48-c30b3c4b83c2","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20241224_Marabu-Feknyuz-Moszkva-az-Moszkva-Petike","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36bf8928-afc0-41c5-8a48-c30b3c4b83c2.jpg","index":0,"item":"2d315699-c699-4f68-a0c5-ff5b3d03f249","keywords":null,"link":"/itthon/20241224_Marabu-Feknyuz-Moszkva-az-Moszkva-Petike","timestamp":"2024. december. 24. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Moszkva az Moszkva, Petike","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f9b793f2-c0a2-4fba-a957-3280bcf2598b","c_author":"HVG","category":"360","description":"A tanárbérektől a napelemes szabályozásig, a fenyegetett bírói függetlenségtől az ellenzéki pártok vesszőfutásáig: 2024 Krónikája – Magyarország című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez az 1. rész.","shortLead":"A tanárbérektől a napelemes szabályozásig, a fenyegetett bírói függetlenségtől az ellenzéki pártok vesszőfutásáig: 2024...","id":"20241224_hvg-2024-Kronikaja-Magyarorszag-1-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f9b793f2-c0a2-4fba-a957-3280bcf2598b.jpg","index":0,"item":"e8b8b2de-a069-492f-915d-df8655a7dd2d","keywords":null,"link":"/360/20241224_hvg-2024-Kronikaja-Magyarorszag-1-resz","timestamp":"2024. december. 24. 13:30","title":"Folytatta a jogállam leépítését a Fidesz, majd rá kellett jönnie, hogy ez nem az ő éve lesz – 2024 Krónikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b99b8711-2fe9-437f-8b4d-67f3f26b0464","c_author":"Várszegi Asztrik","category":"360","description":"Szeretem Magyarországot, mert… Milyen gondolatokat indít el bennük a fenti, befejezetlen mondat? – kérdeztük Várszegi Asztriktól, a pannonhalmi bencések emeritus főapátjától.","shortLead":"Szeretem Magyarországot, mert… Milyen gondolatokat indít el bennük a fenti, befejezetlen mondat? – kérdeztük Várszegi...","id":"20241225_hvg-szeretem-magyarorszagot-mert-varszegi-asztrik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b99b8711-2fe9-437f-8b4d-67f3f26b0464.jpg","index":0,"item":"ff415b8e-e306-42be-b8bf-d65746675f02","keywords":null,"link":"/360/20241225_hvg-szeretem-magyarorszagot-mert-varszegi-asztrik","timestamp":"2024. december. 25. 10:45","title":"A kritikámat nem e világ elvárásaihoz igazítom, hanem belső eszményeinkhez – Várszegi Asztrik hitről, egyházról, Magyarországról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c582cee8-1b33-4170-b5d7-fc00095dbf03","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A dupla kereklámpás Zsiguli három évtizeddel tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"A dupla kereklámpás Zsiguli három évtizeddel tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20241224_38-millio-forintert-arulnak-egy-10-kilometeres-regi-ladat-zsiguli","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c582cee8-1b33-4170-b5d7-fc00095dbf03.jpg","index":0,"item":"1e0d9241-4d5c-4682-b689-0bb021e39010","keywords":null,"link":"/cegauto/20241224_38-millio-forintert-arulnak-egy-10-kilometeres-regi-ladat-zsiguli","timestamp":"2024. december. 24. 07:21","title":"38 millió forintért árulnak egy 10 kilométeres régi Ladát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Süddeutsche mellett a FAZ és a Neue Zürcher Zeitung is foglalkozik a Fico-Putyin-találkozóval. Trump megválasztása után Európának költenie kell a saját biztonságára, írja Joschka Fisher volt német külügyminiszter. A világ vezető demokráciáiban nehézkes a kormányzás, mert széttöredezik a politikai közép, és Donald Trump csak súlyosbítja a problémát, írja Gideon Rachman a Financial Timesban. Súlyos kérdéseket vet fel, hogy a román alkotmánybíróság megsemmisítette az elnökválasztás eredményét, írja a New York Times szerzője. Válogatásunk a világlapok cikkeiből.","shortLead":"A Süddeutsche mellett a FAZ és a Neue Zürcher Zeitung is foglalkozik a Fico-Putyin-találkozóval. Trump megválasztása...","id":"20241224_nemzetkozi-lapszemle-fico-putyin-eu-nato-trump-zelenszkij-romania","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"3be2ee49-45cb-4939-a09b-bca6c79490cc","keywords":null,"link":"/360/20241224_nemzetkozi-lapszemle-fico-putyin-eu-nato-trump-zelenszkij-romania","timestamp":"2024. december. 24. 10:00","title":"Süddeutsche Zeitung: Robert Fico moszkvai útjával világossá tette, melyik oldalon áll","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Szerződést köthet BKV a hármas metró északi szakaszának felújítására kiírt tender győztesével. A Strabag 24,1 milliárdért végzi el a munkát.
Még az ősszel megkezdődhet a hármas metró felújítása. A héten ugyanis lejárt az M3-as metróvonal északi szakaszának felújítására és korszerűsítésére kiírt közbeszerzési pályázat lezárását követő szerződéskötési moratórium és a magyar gyakorlatban elég meglepő módon egyetlen vetélytárs sem támadta meg az eredményt. A BKV így jövő hétfőtől aláírhatja a vállalkozási szerződést a tendernyertes Strabag Építőipari Zrt.-vel - erősítette meg a HVG információját Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója.
A céget négy pályázó közül választotta ki a főváros. Az értékelés legfontosabb szempontja a vállalási ár volt. A Strabag Építőipari Zrt. 24,1 milliárdért – az előzetesen becsült mérnök árnál 23 százalékkal többért - vállalkozott a hat állomás – Újpest központ, Újpest-Városkapu, Gyöngyösi utca, Forgách utca, Árpád híd, Dózsa György út –, illetve az azokat összekötő alagút felújítására és korszerűsítésére. A hat állomásból a Dózsa György úti kivételével mindegyik akadálymentes lesz.
A szerződéskötés előtt azonban a Strabagnak még be kell nyújtania néhány dokumentumot, így például a felelősségbiztosítási, illetve a munkába bevonni kívánt leányvállalattal kötött alvállalkozói szerződéseket. A BKV csak ezt követően írhatja alá a kontraktust. Így a szerződéskötés várható időpontja szeptember elseje. Ha tartani tudják ezt a határidőt, akkor a Strabagnak 2018 november végére kell befejeznie a munkát.
A felújítás alatt pótlóbuszok szállítják majd az utasokat. A felszíni pótláshoz szükséges út- és forgalomtechnikai munkák, a buszpótlás útvonalának kiépítése megkezdődött. Augusztus 1-jén átadják a munkaterületet a vállalkozónak, aki a munkát 10 hét alatt befejezheti. A pótláshoz szükséges járműveket a BKV biztosítja majd.
MTI / Balogh Zoltán
Az M3-as metró felújításához kapcsolódóan a fenti tenderen kívül még 3 közbeszerzési eljárás van folyamatban, amelyek műszakilag összefüggnek, de jogilag különálló eljárásnak számítanak. Május közepén bontották fel a beérkezett ajánlatokat, az északi szakaszra, valamint a vágányépítésre, az alagúti munkákra és a biztosítóberendezések felújítására vonatkozó tendereknél. A becsült árhoz képest ezeknél 23, valamint 15 százalékkal kértek többet a cégek. Ennél jóval vastagabban fogott a déli, illetve a középső szakasz felújítására ajánlatot tevő cégek ceruzája. Az előbbinél 46 százalékkal, utóbbinál 44 százalékkal kértek többet a vártnál. Ezeket a tendereket eredménytelennek nyilvánították és hamarosan új pályázatokat ír ki a főváros.
A szerződések fedezete Tarlós István főpolgármester szerint maradéktalanul rendelkezésre áll. A kormánnyal kötött támogatási szerződés révén 137,5 milliárd forint uniós forráshoz jut a főváros. Ezt az összeget a kormány akkor is köteles biztosítani, ha az unió nem adná oda. A többletköltségekhez kért uniós támogatásról egyelőre nem sikerült megegyezni, de ahhoz hozzájárult Brüsszel, hogy ezt a főváros saját forrásból biztosíthassa. Tarlós István többször kijelentette, hogy ehhez megfelelő pénzügyi tartalékkal rendelkezik a fővárosi önkormányzat.
A főpolgármester ugyanakkor nem tagadta: tisztában vannak vele, hogy nem az északi szakasz van a legrosszabb állapotban, de egyelőre erre kaptak elfogadható ajánlatot, így legalább ott hozzákezdhetnek a felújításhoz, ennyivel is előrébb lesznek. Ha az új közbeszerzési tenderekre végre elfogadható ajánlatokat kapnak, akkor 2020 júniusára befejeződhet a 17 kilométeres alagút, illetve az állomások felújítása.
Mint ismeretes, ez már a második közbeszerzési nekifutása volt fővárosnak. A vonal rekonstrukciójára – beleértve az alagutakat, az állomásokat, illetve az automata vezérlő- és áramellátó-rendszert – tavaly meghirdetett első közbeszerzési pályázatra érkezett ajánlatok ugyanis jócskán meghaladták a kezdetben 160 milliárdra becsült, majd 120 milliárdra lefaragott mérnökárat. Tarlós István főpolgármester akkor 171 milliárdos legolcsóbb céges ajánlati árról beszélt és kartellt kiáltott. Furcsállotta ugyanis, hogy a kivitelező cégek szinte fillérre ugyanazt az összeget mondták be.
A tenderre rálátó szakemberek egyfajta „alkotmányos felárra” gyanakodtak. De kétségtelenül felfelé srófolta az árakat az is, hogy a főváros a leendő kivitelezőkre hárított volna minden felelősséget és extra költséget. Így például a győztesnek saját zsebből kellene fedeznie a hiányzó engedélyek beszerzéséből fakadó kockázatot, illetve a hatóságok szabta feltételek teljesítését. Az is a pályázókat terhelné, ha a kiíráshoz csatolt felmérésben leírtaknál rosszabb állapotot tapasztalnának a föld alatt. A fel nem tárt hibák kockázatát 30-40 százalékosra taksálták.
Túry Gergely
A főváros a második tenderkörre jóval alacsonyabb összegű ajánlatokat várt, mondván, azt az addigra elkészült, részletesebb kiviteli tervek alapján írták ki. Ráadásul újra csökkentették a műszaki tartalmat. Így nem minden állomáson lesznek liftek. Bár a teljes akadálymentesítésről soha nem volt szó, ez ugyanis túlságosan megdrágítaná a projektet. Orbán Viktor miniszterelnök tavaly 50 milliárdot ígért Tarlós Istvánnak egyik látogatásakor, de kormánydöntés azóta se született erről. A kabinet, illetve a fejlesztési minisztérium akkor kíván a dologgal foglalkozni, amikor lezárul az infrastruktúratender, és ismertté válik a vállalási ár.
Az uniós támogatást egyébként 2023-ig lehet felhasználni. Addig még van idő. Csakhogy már az indulás is kétéves késésben van. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes 2015 májusában még abban bízott, hogy a vállalkozási szerződést 2015. július 1-ig aláírják. Az üzembe helyezés tervezett határideje akkor 2017. december 31. volt.
Míg mi csak a 3-as metró felújításával és alig 5 km új villamospályával gazdagodunk, Varsóban új villamos és új metró épül, Bukarest két metrót is épít, Prágában 20 kilométer új villamost adnak át 2019-ig.
Bolla Tibor hétfő reggeli szavai szerint a kötbért nem is a hibák, hanem a szállítási késedelem miatt követelik a felújított vagonokat szállító orosz Metrovagonmastól. Mert egyébként a metrókkal nagyjából rendben van minden, csak bosszantó felújítási hibák akadnak.