szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A tanterv nemhogy nem segíti, egyenesen gátolja az irodalomtanítás szakmai megújulását és az irodalmi kultúra fenntartását – írta az MTA Nyelv- és Irodalomtudományok Osztálya.

Amíg a Magyar Tudományos Akadémia egy semmitmondó közleményben intézte el az új nemzeti alaptantervet, az MTA Nyelv- és Irodalomtudományok Osztálya annál kritikusabb volt. Szerintük a kormánynak egy dolga volna a magyartanítás kapcsán: visszavonni a NAT rendelkezéseit.

A bizottság az ELTE BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetéhez csatlakozott, akik azt írták:

a kiadott tanterv nem segíti, hanem gátolja a tantárgy szakmai megújulását és az irodalmi kultúra fenntartását.

Mint írták, a magyartanításnak „különös figyelmet kell fordítania a diákok olvasási érdeklődésének felkeltésére, képességeik fejlesztésére, az irodalmi hagyományok és a kortárs kultúra közötti közvetítésre. A most kiadott NAT tartalmi rendelkezései nem segítik a tanárokat ebben a feladatban”.

A problémák több részből állnak össze:

  • akkora a törzsanyag, hogy csak a tananyag utáni rohanás maradna, a diákok közötti differenciálás lehetetlen lenne,
  • az elvben szabadon hagyott 20 százaléknyi órakeretet csak a legjobb képességű és legjobb szociális hátterű osztályokban használhatják ki,
  • ha csak időrendben taníthatják az irodalmat, az csökkenti a modern és kortárs szövegek közös feldolgozásának esélyét,
  • a kötelező szerzőknél és műveknél „miközben az anyag normatív értékekről beszél és a kánon előírására törekszik, látványosan eltekint a szakmai kánontól és a szaktudományos normáktól”,
  • ráadásul a NAT kiadása és a tervezett bevezetés között annyira kevés idő van, hogy esélytelen idén szeptemberig jól használható, szakmailag elfogadható tananyagot készíteni.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!