Hamvay Péter
Hamvay Péter
Tetszett a cikk?

Vidnyánszky kinevezése a Színház- és Filmművészeti Egyetem kuratóriumának élére komoly szakmai vitát indított el, amiben ő még nem szólalt meg, de a múlt árnyai előkerültek.

Free SZFE
Egyre nagyobb az ellenállás a hallgatók és a tanárok részéről a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) autonómiájának csorbításával szemben a kormány döntése miatt, miszerint az egyetem alapítványként működhet tovább Vidnyánszky Attila vezetése alatt. Az SZFE körül kialakult szolidaritási mozgalomhoz egyre több világhírű művész csatlakozik, Vidnyánszkyék mégsem tágítanak. Az SZFE-botrány legfrissebb fejleményeit cikksorozatunkban követheti.
Friss cikkek a témában
Sodró Eliza , a Radnóti Miklós Színház színésze kezdte a sort, aki egy személy hangú levélben arra kérte egykori kaposvári tanárát, hogy ne vállaljon szerepet a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) kuratóriumában. „Nem látod át a dolgokat, mert egy elefántcsonttoronyból figyeled az eseményeket. Nem ismered a történeteinket! Gyere le közénk, beszélgess, ismerkedj, rendezz, dolgozz idegen terepen, és mi beszélni fogunk, te pedig csodálkozni, tájékozódni, barátkozni!” Majd a Nemzeti Színház művésze Udvaros Dorottya  színésznő állt ki nyílt levélben mesterei, Székely Gábor, Zsámbéki Gábor és Ascher Tamás mellett.
Vidnyényky Attila és köre azonban néma maradt, végül Rideg Zsófia a Nemzeti Színház dramaturgja kelt védelmére.  „Vidnyánszky Attila karaktergyilkolásának margójára” címmel írta meg a rendezőt óvó levelét, mert szerinte „évek óta, kitartóan, módszeresen” ez folyik. „E levéllel azokhoz az Emberekhez fordulok mindkét oldalon, akik tudják, hogy egy hiteles alkotó ritka kincs, amit óvni kellene, nem szétmorzsolni: állítsák le a karaktergyilkoló gépezetet, és ne engedjék, hogy Németh Antal, Tímár József, Latinovits Zoltán (és sajnos hosszú a lista, és még milyen hosszú lenne, ha más művészeti területről is idéznék), ne engedjék, hogy az ő sorsukra jusson Vidnyánszky Attila is.” A dramaturg nem érint  a Vidnyánszkyval kapcsolatos legfőbb vádakat, a pozíciók halmozást, amivel gyakorlatilag egyeduralkodóvá vált a magyar színházi életben, kultúrpolitikai szerepét inkább önfeláldozó gesztusként értelmezi, és emberi és művészi tisztességét hangsúlyozza. „Mivel számos általa vezetett próbafolyamatban vettem részt, amelynek során megnyíltak a szívek, az övében egy kérlelhetetlen vágyódást láttam felfelé, a szép, a nemes, a fényes felé.”
Rácz Attila dramaturg válasza szerint „ Vidnyánszky karaktergyilkosa leginkább Vidnyánszky maga.” Szerinte „arról kellene beszélni, hogy mi az oka annak, hogy Vidnyánszky Attila vált a rendszerváltás során valóban lassan felszabaduló színházi élet szétverésének vezéralakjává. De még ennek megválaszolásánál is aktuálisabb, miért nem érzékelhető Rideg Zsófia számára, hogy közös szellemi értékeink elrablásának, ideologikus kisajátításának jelenkori színrevitelében Vidnyánszky Attila önként vállalja a politikai felelősséget is.”
Korábban a SZFE távozó tanára, Székely Gábor tere helyre Vidnyászkyt, nyílt levelében azt írta: „Súlyos tévedéseiért kérjen bocsánatot, vagy szégyellje magát!”. Erre a Pesti Srácok elővette Székelynek  1975 márciusában, a Magyar Szocialista Munkáspárt 11. kongresszusán elhangzott valóban kínos felszólalást. A Szolnoki Szigligeti Színház igazgatójaként akkor arról beszélt, hogy „Színházunk   igyekszik  világnézetileg elkötelezett színházat létrehozni, amelyben szórakoztatnak, és egyben formálják az új szocialista embert.”

Sodró Eliza, a Radnóti Miklós Színház színésze kezdte a sort, aki személyes hangú levélben arra kérte egykori kaposvári tanárát, hogy ne vállaljon szerepet a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) kuratóriumában. „Nem látod át a dolgokat, mert egy elefántcsonttoronyból figyeled az eseményeket. Nem ismered a történeteinket! Gyere le közénk, beszélgess, ismerkedj, rendezz, dolgozz idegen terepen, és mi beszélni fogunk, te pedig csodálkozni, tájékozódni, barátkozni!”. – írta.

Azután a Nemzeti Színház művésze, Udvaros Dorottya állt ki nyílt levélben mesterei, az SZFE egykori vezetői, tanárai, Székely Gábor, Zsámbéki Gábor és Ascher Tamás mellett.

Vidnyánszky Attila és köre azonban néma maradt, végül Rideg Zsófia a Nemzeti Színház dramaturgja kelt védelmére.  „Vidnyánszky Attila karaktergyilkolásának margójára” címmel írta meg a rendezőt óvó levelét, mert szerinte „évek óta, kitartóan, módszeresen” ez folyik. „E levéllel azokhoz az Emberekhez fordulok mindkét oldalon, akik tudják, hogy egy hiteles alkotó ritka kincs, amit óvni kellene, nem szétmorzsolni: állítsák le a karaktergyilkoló gépezetet, és ne engedjék, hogy Németh Antal, Tímár József, Latinovits Zoltán (és sajnos hosszú a lista, és még milyen hosszú lenne, ha más művészeti területről is idéznék), ne engedjék, hogy az ő sorsukra jusson Vidnyánszky Attila is.”

A dramaturg nem érinti  a Vidnyánszkyval kapcsolatos legfőbb kritikákat, a pozíciók halmozását, amivel gyakorlatilag egyeduralkodóvá vált a magyar színházi életben, kultúrpolitikai szerepét inkább önfeláldozó gesztusként értelmezi, és emberi és művészi tisztességét hangsúlyozza. „Mivel számos, általa vezetett próbafolyamatban vettem részt, amelynek során megnyíltak a szívek, az övében egy kérlelhetetlen vágyódást láttam felfelé, a szép, a nemes, a fényes felé.”

Rácz Attila dramaturg válasza szerint „Vidnyánszky karaktergyilkosa leginkább Vidnyánszky maga”. Szerinte „arról kellene beszélni, hogy mi az oka annak, hogy Vidnyánszky Attila vált a rendszerváltás során valóban lassan felszabaduló színházi élet szétverésének vezéralakjává. De még ennek megválaszolásánál is aktuálisabb, miért nem érzékelhető Rideg Zsófia számára, hogy közös szellemi értékeink elrablásának, ideologikus kisajátításának jelenkori színrevitelében Vidnyánszky Attila önként vállalja a politikai felelősséget is.”

Korábban a SZFE távozó tanára, Székely Gábor tette helyre Vidnyánszkyt, nyílt levelében azt írta: „Súlyos tévedéseiért kérjen bocsánatot, vagy szégyellje magát!”. Erre a Pesti Srácok elővette Székelynek  1975 márciusában, a Magyar Szocialista Munkáspárt 11. kongresszusán elhangzott felszólalást. A Szolnoki Szigligeti Színház igazgatójaként akkor arról beszélt, hogy „Színházunk  igyekszik  világnézetileg elkötelezett színházat létrehozni, amelyben szórakoztatnak, és egyben formálják az új szocialista embert.”

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Szentgyörgyi Rita Kult

Bánsági Ildikó: Ebbe egy kicsit én is belehalok

A hosszan tűrés és a gyors döntések embere. Amikor hírét vette Vidnyánszky Attila kinevezésének a Színház és Filmművészeti Egyetem kuratóriumának az élére, felmondott a Nemzeti Színháznál. Szakmai kibeszéletlenségek miatt jutott arra az elhatározásra, hogy hét év után „szabad sávra” vált, de zavarta az is, hogy színészileg nem hozták helyzetbe. Interjú.

Csatlós Hanna Kult

„Nyugtatás lesz és beetetés” – Csáki Judit Vidnyánszky hatalomátvételéről

A Kaposvári Egyetem színházi tanszékének egykori vezetője felidézte, mi történt azokban a napokban, amikor a színészképző felett átvette az irányítást Vidnyánszky Attila. Csáki Judit úgy tippeli, hogy a kaposvári esethez hasonló forgatókönyv mentén fogják „leszalámizni” a Színház- és Filmművészeti Egyetemet, melynek kuratóriumi elnöke lett a napokban Vidnyánszky.