szerző:
Lengyel Tibor
Tetszett a cikk?

Ami történt, nem bűncselekmény – ezzel utasította el a rendőrség a Fővárosi Önkormányzat feljelentését a Tarlós-érában levezényelt járműfelújítás ügyében.

Nem nyomoz a rendőrség a felújított orosz metrókocsik ügyében
Ami történt, nem bűncselekmény – ezzel utasította el a rendőrség a Fővárosi Önkormányzat feljelentését a Tarlós-érában levezényelt járműfelújítás ügyében.
Nem keresi a rendőrség a még az előző főpolgármester, Tarlós István idején kötött, akkor és azóta is sok kritikát kapott metrókocsi-felújítási szerződés “felelősét” - tudta meg a hvg.hu. A Nemzeti Nyomozó Iroda érdeklődésünkre közölte: “mivel a feljelentett cselekmény nem bűncselekmény”, ezért a feljelentés elutasításáról határoztak április 22-én.
Vagyis bűncselekmény hiányában nem indul nyomozás az orosz Metrowagonmash céggel 2015-ben kötött szerződés ügyében, noha a március közepén, Gy. Németh Erzsébet főpolgármester-helyettes által – a közgyűlés többségét adó négy koalíciós frakció vezetőjének nevében – ismeretlen tettes ellen tett feljelentés (https://hvg.hu/gazdasag/20210317_feljelentest_fovarosi_frakcio_3_as_metro_kocsi) a számviteli és más pénzügyi tárgyú törvények megsértését vetette fel.
Karácsony Gergely főpolgármester tavasszal azzal indokolta a feljelentést (https://www.facebook.com/karacsonygergely/posts/4126968910669257), hogy “klímaberendezés nélküli, elavult metrókocsikat kaptunk közel 70 milliárd forintért, ezért természetesen valakinek felelnie kell”. Sőt, korábban, a választási kampányában úgy fogalmazott (https://rtl.hu/rtlklub/hirek/karacsony-gergely-valakinek-bortonben-lenne-a-helye-a-3-as-metro-felujitasa-miatt), hogy ezért “valakinek egy jogállamban börtönbe kéne mennie.”
A nyomozás megszüntetése előtt az Nemzeti Nyomozó Iroda egyébként egyszer már “visszadobta” a feljelentést a fővárosnak (https://168.hu/itthon/visszadobta-a-rendorseg-a-fovaros-feljelenteset-az-orosz-metrokocsik-ugyeben-202504): feljelentés-kiegészítést rendelt el, amit a főváros meg is tett.
A BKV és az orosz cég 2015. augusztusában írta alá a 3-as metró járműveinek “korszerűsítéssel egybekötött felújításáról” a szerződést: 219,2 millió euróba – mintegy 69 milliárd forintba – került a 37, egyenként hat kocsiból álló szerelvény felújítása. A Metrowagonmash azonban csúszott az ütemezéssel, majd a 2017 tavaszától forgalomba álló kocsikat meghibásodások miatt időlegesen ki kellett vonni a forgalomból. Volt, amikor az ajtók nem nyíltak ki, több szerelvény hamar elkezdett rozsdásodni, baj volt az illesztésekkel és az üléseket is cserélni kellett.
A 2019 őszén hivatalba lépett új fővárosi vezetés független szakértői jelentést rendelt meg az ügyben. Az idén tavasszal megtett feljelentéshez csatolt, a beruházás jogi, műszaki és gazdasági vetületeit külön-külön vizsgáló szakértői anyagokban – ezek részletesen itt érhetők el (https://budapest.hu/Lapok/2020/az-m3-as-metrovonal-szerelvenyeinek-fuggetlen-szakertoi-vizsgalata.aspx) – olyan súlyos megállapításokat találni, mint például “gondatlan gyártás” vagy “jelentős korróziós károsodás” - utóbbi csak egy, a jelentésben azonosított 18 sorozathibából.
Az egész konstrukciót érték amúgy annak idején kritikák: az akkori ellenzék nem csak azt kifogásolta, hogy a felújított járművekbe nem építenek klímát, hanem azt is, hogy valamivel több pénzért már nem felújított, hanem vadonatúj, klímás járműveket lehetne venni. Csakhogy ebben Tarlós István főpolgármesternek nem volt választása: ő is új járműveket akart, ám a kormány kizárólag felújítást hagyott jóvá. Pontosabban csak felújításhoz engedélyezte a hitelfelvételt. A fővárosnak ugyanis saját erő híján hitelt kellett felvennie – ennek kamata a 15 éves futamidő alatt 15 milliárd forint lesz.

Nem keresi a rendőrség a Tarlós István idején kötött, sok kritikát kapott metrókocsi-felújítási szerződés “felelősét” – tudta meg a hvg.hu. A Nemzeti Nyomozó Iroda érdeklődésünkre közölte: “mivel a feljelentett cselekmény nem bűncselekmény”, ezért a feljelentés elutasításáról határoztak április 22-én.

Az orosz Metrowagonmash céggel 2015-ben kötött szerződés miatt március közepén Gy. Németh Erzsébet főpolgármester-helyettes márciusban tett feljelentést ismeretlen tettes ellen a számviteli és más pénzügyi tárgyú törvények megsértésének gyanúja miatt. Gy. Németh akkor azt mondta,

azért tesz feljelentést, hogy bebizonyosodjon: elhibázott döntést hozott a korábbi városvezetés, mikor új metrókocsik beszerzése helyett a régieket újította fel a hármas metró vonalán.

Karácsony Gergely főpolgármester tavasszal azt mondta, “klímaberendezés nélküli, elavult metrókocsikat kaptunk közel 70 milliárd forintért, ezért természetesen valakinek felelnie kell”.

Karácsony Gergely főpolgármester: ezért valakinek felelnie kell
MTI / Balogh Zoltán

A BKV és az orosz cég 2015. augusztusában írta alá a 3-as metró járműveinek “korszerűsítéssel egybekötött felújításáról” a szerződést: 219,2 millió euróba – mintegy 69 milliárd forintba – került a 37, egyenként hat kocsiból álló szerelvény felújítása. A Metrowagonmash azonban csúszott az ütemezéssel, majd a 2017 tavaszától forgalomba álló kocsikat meghibásodások miatt időlegesen ki kellett vonni a forgalomból. Volt, amikor az ajtók nem nyíltak ki, több szerelvény hamar elkezdett rozsdásodni, baj volt az illesztésekkel, és az üléseket is cserélni kellett.

Metrókocsi-felújítás by Tibor Lengyel on Scribd

A 2019 őszén hivatalba lépett új fővárosi vezetés független szakértői jelentést rendelt meg az ügyben. Az idén tavasszal megtett feljelentéshez csatolt, a beruházás jogi, műszaki és gazdasági vetületeit külön-külön vizsgáló szakértői anyagokban – ezek részletesen itt érhetők el – olyan súlyos megállapításokat találni, mint például “gondatlan gyártás” vagy “jelentős korróziós károsodás” – utóbbi csak egy, a jelentésben azonosított 18 sorozathibából.

Az egész konstrukciót érték amúgy annak idején kritikák: az akkori ellenzék nem csak azt kifogásolta, hogy a felújított járművekbe nem építenek klímát, hanem azt is, hogy valamivel több pénzért már nem felújított, hanem vadonatúj, klímás járműveket lehetne venni. Csakhogy ebben Tarlós István főpolgármesternek nem volt választása: ő is új járműveket akart, ám a kormány kizárólag a felújításhoz engedélyezte a hitelfelvételt. A fővárosnak ugyanis saját erő híján hitelt kellett felvennie – ennek kamata a 15 éves futamidő alatt 15 milliárd forint lesz.

Tarlós István a fővárosi feljelentésre korábban úgy reagált: semmi kifogása ellene, de a BKV vizsgálati jelentésének az összegzésében is az szerepel, hogy a 3-as metró esetében a felújítás volt a kedvező megoldás, még akkor is, ha a klímát utólag szerelik be.

Gy. Németh Erzsébet a hvg.hu-nak a feljelentés elutasítására úgy reagált:

"biztosak vagyunk abban, hogy Magyarországon előbb-utóbb lesz olyan bűnüldöző szerv, amely tisztességesen, érdemben kivizsgálja az ügyet, mert fenntartjuk, hogy ez a szerződés a főváros érdekeivel ellentétesen, és nem a jogszabályi előírásoknak megfelelően köttetett."

Gy. Németh szerint alapvető például annak kiderítése, hogy a Metrowagonmash által szállított szerelvények újak-e vagy a tenderkiírásnak megfelelően felújítottak. Ez szintén egy régi vita, Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatójaként 2018-ban kitartott amellett, hogy ezek felújított szerelvények. A Népszava viszont később azt írta, a BKV menedzsmentje az igazgatótanács rendkívüli ülésén gyakorlatilag beismerte, hogy a szerelvények többsége új, állítólag csak a kocsik közötti átjárók ajtajai maradtak meg a régi szerelvényekből.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Vállalkozás

Cserélni kell a 3-as metró felújított kocsijainak üléseit

Volt már baj az ajtókkal, az illesztésekkel, felfedeztek a külső részeken idő előtti rozsdásodást, és a Magyar Narancs szerint az ülésekkel sem stimmel minden a 3-as metró szerelvényein, amelyeket a hivatalos kommunikáció szerint felújítva küldtek vissza a tendert megnyerő oroszországi cég gyárából Budapestre. A BKV elismerte, hogy mindegyik ülést cserélni kell.