szerző:
Tetszett a cikk?

Miért jó, hogy egy népszavazást is tartanak a parlamenti választással egy időben?

Ahogyan korábban megírtuk, egyes Szuperinfó hirdetőújságok kivételével a kormánybarát médiabirodalom, a KESMA nem fogad be választási kampányhirdetéseket. Így nem kell az ellenzéki jelöltek reklámját leközölniük a hírszerkesztésében a Fideszt segítő médiumokban, például a felvásárolt megyei napilapokban.

A kormánypárti lapokban azonban a kormány „társadalmi célúnak” nevezett hirdetésein kívül – melyek hiába mosódnak egybe a Fidesz-kampánnyal még szlogen szinten is, attól jogilag függetlenek – mégis megjelennek „fizetett politikai hirdetés” fejléc alatt reklámok.

Pontosabban egyetlen hirdetés, melyben a kormány „nem” szavazatra buzdít saját népszavazási kérdéseire. Például az egyes ellenzéki vezetésű városokban ingyen terjesztett City7 nevű hetilapjukban:

Képernyőmentés / delmagyar.hu

Ezt a kormánymédia úgy tudta megtenni, hogy a két kampány bár egyszerre van – elvégre a voksolást is egy időben tartják –, azokra külön kell jelentkezni és leadni árlistát az Állami Számvevőszéknek. Az ÁSZ weboldalán is külön fel van sorolva, milyen áron és hol lehet az országgyűlési választás és a népszavazás kapcsán – online és print – kampányhirdetéseket megjeleníteni.

A Mediaworksöt pedig csak az egyik helyen találjuk meg: a népszavazásnál, az országgyűlési választásra viszont nem adtak le árlistát.

Vélhetően abból indulhattak ki, hogy az ellenzék, bár többnyire azoknak a civil jogvédőknek az álláspontját osztja, akik érvénytelen szavazásra buzdítanak, nemigen áll be a referendum kampányába, így nem kockáztatnak nagyot azzal, hogy ezt a lehetőséget nyitva hagyják.

Komolyabb kampányt a kormányon kívül civil szervezetek folytatnak, bár egyelőre nem tudni, megpróbálkoztak-e hirdetést elhelyezni a kormánymédiában.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Tarnay Kristóf Ábel hvg360

Városi bulvárba csomagolt propagandával üti az ellenzéket a Fidesz

Márki-Zay Péter meglepetésgyőzelme után a Mediaworks ingyenes lapjai is átálltak az új célpontra. A helyi hírek másodállásban készülnek, és nagy adag bulvárral próbálják fogyaszthatóvá tenni a fideszes propagandát. Közben az "ellenzéki MTI" minimállétszámmal próbálkozik.