szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

A gazdaságfejlesztési miniszter szerint utolsó fejezetéhez érkezett a légitársaság és a kormány üzengetése.

Méltánytalan és kisstílű az a gyakorlat, amelyet »Európa legprofitéhesebb légitársasága«, a Ryanair megenged magának”

– közölte szombaton Nagy Márton, az ötödik Orbán-kormány gazdaságfejlesztési minisztere. „Mindenki figyelmét szeretném felhívni arra, hogy bárki bármilyen stílust is enged meg magának, a szabályok mindenkire egyformán vonatkoznak” – tette hozzá.

A tárcavezető hangsúlyozta, hogy a kormány elvárása továbbra is változatlan: mindenki tartsa be a jogszabályokat, mindenki viselkedjen felelős és tisztességes módon, a legfontosabb pedig szerinte az, hogy senki se hárítsa át az extraprofit-különadókat a lakosságra. Közleményében idézte a kormány slágermondatát is: „nem a magyar családoknak kell megfizetniük a háború árát! A tisztességtelen jegyárusítási gyakorlattal kapcsolatban a fogyasztóvédelmi hatósági vizsgálat jelenleg is folyamatban van”.

Azt is írta Nagy, hogy

ha valakinek bocsánatot kell kérnie, az a Ryanair. Bocsánatkérés illeti meg a magyar családokat, akikre olyan adót akar áthárítani a légitársaság, amelyet Európa más országaiban gond nélkül megfizet. Ez tiszteletlenség a magyar emberekkel szemben”.

Köszönet illet minden olyan gazdasági szereplőt, amely átérzi saját felelősségét is a háborús gazdasági helyzet kezelésében, betartja a jogszabályokat és fontosabbnak ítéli a családok biztonságát néhány eurónyi extraprofitnál – tette hozzá.

„Persze értjük, hogy mi a Ryanair provokációjának valódi célja, hiszen a negatív reklám is reklám. A kormány azonban az üzengetést ezzel lezártnak tekinti, útszéli, kocsmai handabandázásban nem vesz részt” – zárta közleményét a miniszter.

A Magyar Nemzet pénteken azt írta, az utazók többsége elutasítja, hogy a légitársaságok az extra nyereségük után fizetendő új adót a jegyárakban egy az egyben hárítsák át a vásárlóikra. A kormánylap arról tudósított, hogy „a légitársaság fogyasztóvédelmi eljárás alá vont, visszamenőleges árképzésére válaszul a már kifizetett júliusi jegyek hatvan százalékát a cég által megadott csütörtöki határidőig az utasok lemondták”.

A Ryanair közleményben válaszolt a cikkre, az abban megjelent állításokat pedig hamisnak és nyilvánvalóan koholtnak nevezte. Azt írta: a július elseje utáni időpontra repülőjegyet váltott utasaik kevesebb mint három százaléka mondta vissza az utazását, ők pedig vissza is kapják a jegyük árát. Azt is megjegyezték, hogy ezeket a helyeket „újra megvásárolhatják majd a magyar családok”.

Ryanair: Az utasok 3 százaléka mondta vissza útját a „kamu és idióta extraprofitadó" miatt

Dzindzisz Sztefan - Gyükeri Mercédesz Gazdaság Egy kormány nem szólhat bele abba, hogyan szabja meg árait egy légitársaság, amiatt legfeljebb az utasok panaszkodhatnak - mondta el a hvg.hu-nak adott interjúban Michael O'Leary, Európa legnagyobb fapados légitársaságának a vezérigazgatója. A Magyarországon is piacvezető ír cég vezetője szerint az álszent érv, hogy a magyar családoknak segít a kormány a veszteséges ágazatra kivetett extraprofitadóval.

A légitársaség közleményében a korábbi érveit sorakoztatta fel: az adó miatt csak drágábban tud utazni az a több ezer magyar család, amelynek szüksége lenne az olcsó jegyekre, hogy meg tudja látogatni Európa-szerte dolgozó barátait és családtagjait. „Nagy miniszternek bocsánatot kellene kérnie a magyar családoktól, amelyeknek emiatt az idióta sarc miatt magasabb jegyárat kell fizetniük” – írták. Erre a közleményre reagált fent idézett írásában Nagy Márton.

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary lapunknak adott interjúban szintén idiótának nevezte Nagy Mártont, és arról is beszélt, hogy a kormány lépése miatt valószínűleg csökkenteni fogják a budapesti járataik számát. O'Leary hozzátette: nem tudja megérteni azt az érvelését, hogy „extraprofit különadót” kell kivetni a légiiparra, amikor az elmúlt évben rekord veszteségeket szenvedtünk el a Covid és az ukrajnai háború miatt. A Ryanair 355 millió eurós veszteségről számolt be az elmúlt 12 hónapra, a Wizz Air, amelyik a második legnagyobb légitársaság Magyarországon a Ryanair után, majdnem 650 millióról.

A Ryanair vezére a hvg.hu-nak: Minden bizonnyal ritkítani fogjuk a budapesti járatok számát

Egy kormány nem szólhat bele abba, hogyan szabja meg árait egy légitársaság, amiatt legfeljebb az utasok panaszkodhatnak - mondta el a hvg.hu-nak adott interjúban Michael O'Leary, Európa legnagyobb fapados légitársaságának a vezérigazgatója. A Magyarországon is piacvezető ír cég vezetője szerint az álszent érv, hogy a magyar családoknak segít a kormány a veszteséges ágazatra kivetett extraprofitadóval.

A Wizz Air egy fokkal enyhébben jár el riválisánál: július elsejéig nem hárítja át az utasokra az extraprofitadót.

A légitársaságokat sújtó adóról itt írtunk legutóbb bővebben:

Wizz Air, Ryanair, easyJet: az lett volna a csoda, ha nem az utasokra hárítják az extraprofitadót

A fapados cégek lépésében az égvilágon semmi meglepő nincs, igazából az lett volna a furcsa, ha nem hárítják át az extraprofitadót a légitársaságok, amelyeket kifejezetten nehéz helyzetben ért a kormány különadója. A nagyobb hagyományos légitársaságok ugyanakkor egyelőre kivárnak, mérlegelik a lehetőségeiket.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!