szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Korábban arról jelentek meg hírek, hogy az akár százmilliárdos beruházás parkolópályára került, most azonban kiderült: az építési és közlekedési miniszter megadta az engedélyt a közbeszerzési eljárás megindítására.

A mohácsi Duna-híd projektje rendelkezik a feltételes kivitelezési közbeszerzési eljárás megindításához szükséges miniszteri döntéssel – adta hírül a Világgazdaság az Építési és Közlekedési Minisztériumra (ÉKM) hivatkozva. Eszerint Lázár János építési és közlekedési miniszter engedélyezte, hogy kiírják a tendert a sok szempontból kulcsfontosságú infrastrukturális beruházásra.

Hamarosan megjelenhet tehát a legújabb Duna-híd közbeszerzése.

Jelenleg azonban nincs hozzárendelve forrás, ezért a közbeszerzés csak feltételes lehet. A forrás hiányának pedig az az oka, hogy az elképzelések szerint a finanszírozás az uniós helyreállítási alap terhére jönne létre, ennek kifizetéséről azonban továbbra sincs megegyezés a magyar kormány és az Európai Bizottság között. Ez azért is problémás, mert a beruházás értéke százmilliárdos összegre rúghat.

Az ÉKM a lapnak adott információi szerint „a mohácsi Duna-híd engedélyezési és a kiviteli tervei elkészültek, az építési engedély rendelkezésre áll”. Vagyis nincs akadálya a kiviteli tendereztetés megindításának.

Mindez azért megnyugtató, mert a hetekben megjelent híradások szerint az új Duna-híd megépítése lekerült a napirendről, miután szerepel azon a 270 tételt tartalmazó listán, amely az ÉKM által felfüggesztett beruházásokat összesíti. Mindez valóban így van, a mohácsi Duna-híd előkészítése a 247. helyen található a lajstromban. Csakhogy mint az a szaktárcától kapott válaszból is kiderült, a projekt tervezése és engedélyeztetése a végéhez ért.

Marad a keleti országrész felzárkóztatásának terve is. Ideje, hogy végre gazdaságilag és az életszínvonal tekintetében is egyesítsük Hunniát és Pannóniát. Ezért hidakat építünk a Dunán, a paksit mindjárt befejezzük, a mohácsit hamarosan megkezdjük

– fogalmazott Orbán Viktor miniszterelnök a februári évértékelőjén.

Azt szeretnék, ha a mohácsi csata 2026-os, 500. emlékévére már állna a híd

A Mohács Városi TV-ben Pávkovics Gábor mohácsi polgármester még az év elején nyilatkozott a Duna-híd kérdéséről. Arról beszélt, hogy amennyiben 2023 első negyedévében megtörténik a közbeszerzés kiírása, akkor a tender lefolytatása befejeződik az idén, és 2024-ben meg tud indulni az építkezés. Ha ezt tartani tudják, a mohácsi csata 2026-os, 500. emlékévére már állhat a híd.

Miért van szükség Mohácsnál új Duna-hídra?

Idestova harminc éve tervezik, hogy egyszer majd híd vezessen át Mohácsnál a Dunán. Jelenleg komppal lehet átkelni. Mindenesetre az új híd nemcsak a helyi lakosság mindennapjait tenné könnyebbé, hanem az országos úthálózatban is kiemelt jelentőséggel bírna: kapcsolatot teremt az 51. számú főút és az M6-os autópálya között.

A távlati célok között is fontos szerepet játszik, hiszen a déli országos közúti gyorsforgalmi gyűrű bekapcsolódó elemeként is funkcionálhat. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy összekötné a sugárirányú gyorsforgalmi infrastruktúra-elemeket, valamint a déli határ mentén elhelyezkedő városok (Pécs, Mohács, Baja, Szeged) ipari súlypontjait. Arról nem is beszélve, hogy a déli-délkeleti szomszédos országokból érkező teherforgalmak számára is átkelést biztosítana a folyón. Ennek a számottevő kamionos forgalomnak nem szükséges a megközelítőleg 30 kilométerrel északra, egyébként belterületen elhelyezkedő bajai hídon áthajtani.

Fontos hangsúlyozni, hogy nem csupán a hídról van szó, hanem az ezzel összefüggő úthálózatról is.

Milyen lesz az új Duna-híd Mohácsnál?

A Duna felett átívelő híd és a hozzá csatlakozó M6-os autópálya, valamint az 51. számú főút közötti úthálózat terveit a Speciálterv Építőmérnöki Kft. a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából készítette. A Speciálterv honlapjáról az derül ki, hogy egy

  • 750 méter hosszúságú,
  • 18 ezer négyzetméter felületű,
  • kétszer kétsávos,
  • hármas tagolású és acélszerkezetű híd készül.
Helyet kap egy egyoldali, kétirányú kerékpárút a híd déli oldalán, ami a helyi hivatásforgalmi kerékpározás, illetve a térség EuroVelo kerékpárút-hálózat részévé válik.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!