Tetszett a cikk?

Kell a pénz rezsicsökkentésre és honvédelemre, a hídépítés, a majdani Dél-budai Centrumkórház megközelíthetősége és a körvasútfejlesztés várhat.

Több fontos közlekedésfejlesztési projektet is lehúzna a nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházások listájáról a kormány, legalábbis ez derül ki abból a jogszabálytervezetből, melyet most bocsátottak társadalmi egyeztetésre.

A kormány honlapjára felkerült 2012-es kormányrendelet több pontját helyezné hatályon kívül, vagyis nem lenne többé nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségi ügy

  • a Ferencváros C elágazás - Kőbánya felső - Rákos - Rákosliget, valamint Rákos - Gyömrő vasúti vonalszakasz fejlesztése,
  • a Budapest, külső körvasúti megállóhelyek (Pestújhely, Újpalota, Rákosfalva, Rákosszentmihály), valamint Albertfalva (40a) megállóhely kiépítése, fejlesztése,
  • az Új Duna-híd (Galvani híd) és kapcsolódó közlekedési infrastruktúra előkészítés Budapesten,
  • és a Dél-budai Centrumkórház megközelíthetőségének fejlesztése.

Szerepel még a listán a debreceni Velodrom, a Hortobágyi Deportálások Emlékhelye és a Recski Nemzeti Emlékpark fejlesztése is, ezekről a beruházásokról azonban egy ideje már kiderült, hogy felfüggesztették őket.

Bár a most véleményeztetésre bocsátott jogszabálytervezet nem a beruházások felfüggesztéséről szól, a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jogcím elvesztése lényegében ezt is jelentheti. Erre utal a dokumentumhoz csatolt indoklás szövege is, amely

az ukrajnai háború idején a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése érdekében szükséges költségvetési intézkedésekről szóló kormányhatározatra mutogat.

A kormány tavaly szeptemberben hirdetett beruházásstopot, akkor csaknem 300 tervezett projektet állítottak le, hogy 2100 milliárd forintot spóroljanak. Az akkor 284 tételt tartalmazó lista alapvető célja a költségvetésben tátogó lyuk befoltozása volt. A felsorolás idén júniusra némileg csökkent, de még így is szép számmal vannak rajta elmaradó híd- és útépítések, lefújt oktatási-, sport-, és egészségügyi beruházások. Csepreghy Nándor építési és beruházási miniszterhelyettes közlése szerint azonban ezeket 2025–2026-ban a tervek szerint újraindítják.

Ezek között még egyáltalán nem szerepelt az a négy beruházás, amitől most elvették a nemzetstratégiai jelentőségi minősítést, felfüggesztésük azonban komoly érvágás lenne az érintett településeknek: név szerint Budapestnek és az agglomerációjának.

Ha ugyanis ezek tényleg nem valósulnak meg, akkor a főváros búcsút mondhat a XI. és a IX. kerületet összekötő Galvani hídnak, mely fél éve kapta meg az építési engedélyét, és úgy hirdették, hogy „itt születhet meg Budapest új körútja”. Igaz, Csepreghy már ekkor sem tudta megmondani, mikor valósulhat meg a beruházás, mert – mint mondta – az sok pénzbe kerülne, „a hibás brüsszeli szankciós politika miatt jelenleg azonban költségvetési tartalékot kell képezni”.

A Dél-budai Centrumkórház az első ígéretek szerint már 2026-ban betegeket fogadhatott volna, ehhez képest még az építkezés sem készült el, és a terveket sem hagyták jóvá. Most pedig úgy tűnik, hogy a megközelíthetőségének kérdését sem tartják kiemelten fontosnak, hasonlóan a külsőbb kerületek vasúti megállóhelyeihez és vasútvonalaihoz.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!