Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a6b3623e-a129-4b8f-95fd-3a3d7b0536f2","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Az előrejelzések szerint egyértelmű, hogy a környezeti aggodalmak ellenére folytatják diadalútjukat a hobbi- vagy városi terepjárók. A vásárlók elsősorban a kis és közepes méretű kocsikat keresik. A konnektorból tölthető plugin hibridek is jól fogynak majd.","shortLead":"Az előrejelzések szerint egyértelmű, hogy a környezeti aggodalmak ellenére folytatják diadalútjukat a hobbi- vagy...","id":"20250330_hvg-suvtrendek-azsia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6b3623e-a129-4b8f-95fd-3a3d7b0536f2.jpg","index":0,"item":"cdbc4fb6-93b7-4634-ac4b-eb9461d9163a","keywords":null,"link":"/360/20250330_hvg-suvtrendek-azsia","timestamp":"2025. március. 30. 15:40","title":"A hobbiterepjárók húzópiaca Ázsia marad","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc061018-ef25-4c49-a409-289fb824c78a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az elmúlt napokhoz képest jóval kevesebb csapadék várható a következő egy hétben, a hőmérséklet nagyobb ingadozására a hét második felében kell felkészülni.","shortLead":"Az elmúlt napokhoz képest jóval kevesebb csapadék várható a következő egy hétben, a hőmérséklet nagyobb ingadozására...","id":"20250330_idojaras-elorejelzes-milyen-ido-lesz-a-heten","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc061018-ef25-4c49-a409-289fb824c78a.jpg","index":0,"item":"b7d5f2c2-b384-4cc4-99db-ea9b0646d80e","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_idojaras-elorejelzes-milyen-ido-lesz-a-heten","timestamp":"2025. március. 30. 14:56","title":"Jellemzően száraz, napsütéses idő várható a jövő héten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf6c3edf-6753-4076-94bd-666ee01acc63","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"A magyar társadalom még mindig erősen hiszi, hogy a házasságban élők boldogabbak, ezzel együtt a gyerekek egyharmada házasságon kívül születik, még ha ezt a döntéshozók nem is hajlandók tudomásul venni. Miért adják egyre többen válásra a fejüket ötvenes-hatvanas, sőt hetvenes éveikben? Melyek a leggyakoribb válóokok, és hogyan hat vissza a szegénység a házasságok tartósságára? Ezekről is beszélgettünk Tóth Olgával, a Társadalomtudományi Kutatóközpont Szociológiai Intézetének munkatársával. ","shortLead":"A magyar társadalom még mindig erősen hiszi, hogy a házasságban élők boldogabbak, ezzel együtt a gyerekek egyharmada...","id":"20250331_Valas-hazassag-parkapcsolat-szurke-valas-valook-valoper-magyar-szocialpolitika-Toth-Olga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf6c3edf-6753-4076-94bd-666ee01acc63.jpg","index":0,"item":"e4c4d929-f1e8-4a45-a3ce-2c626a238e2b","keywords":null,"link":"/360/20250331_Valas-hazassag-parkapcsolat-szurke-valas-valook-valoper-magyar-szocialpolitika-Toth-Olga","timestamp":"2025. március. 31. 20:15","title":"„A válásra nem szabad úgy gondolni, mintha szörnyűség lenne, a szörnyűség a rossz kapcsolat”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f058e29e-70f0-4115-ac0a-708beadb09f6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az épp új gazdára váró Bugatti Veyron Super Sport Royale-lal eddig csak pár száz kilométert tettek meg.","shortLead":"Az épp új gazdára váró Bugatti Veyron Super Sport Royale-lal eddig csak pár száz kilométert tettek meg.","id":"20250331_mindenki-utana-fordul-1200-loeros-sarga-fekete-bugatti-veyron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f058e29e-70f0-4115-ac0a-708beadb09f6.jpg","index":0,"item":"b31639e3-f4b0-45eb-9202-7fe362276509","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_mindenki-utana-fordul-1200-loeros-sarga-fekete-bugatti-veyron","timestamp":"2025. március. 31. 06:41","title":"Mindenki utána fordul ennek az 1200 lóerős sárga-fekete Bugattinak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c14050da-1487-4eee-85b0-e9d278b6ebc5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Újabb Vitézy–Karácsony csörte kezdődött a közösségi médiában, ezúttal a Fővárosi Klímaügynökség körül volt a vita.","shortLead":"Újabb Vitézy–Karácsony csörte kezdődött a közösségi médiában, ezúttal a Fővárosi Klímaügynökség körül volt a vita.","id":"20250330_karacsony-gergely-vitezy-david-fovaros-klimaugynokseg-veto-kozgyules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c14050da-1487-4eee-85b0-e9d278b6ebc5.jpg","index":0,"item":"638108e3-0043-476a-9604-8eff8c08b657","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_karacsony-gergely-vitezy-david-fovaros-klimaugynokseg-veto-kozgyules","timestamp":"2025. március. 30. 14:18","title":"Nem vétózott Karácsony, mégis önálló cég maradhat a Klímaügynökség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Eddig nem volt egyértelmű, hogy önkritika, elszólás vagy belharc áll a miniszter kijelentései mögött.","shortLead":"Eddig nem volt egyértelmű, hogy önkritika, elszólás vagy belharc áll a miniszter kijelentései mögött.","id":"20250330_Lazar-Janos-kullancs-Fidesz-hirdetes-belharc-onkritika-NER-poloska","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5.jpg","index":0,"item":"1974055e-4031-4164-91d0-4a18e9d95135","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_Lazar-Janos-kullancs-Fidesz-hirdetes-belharc-onkritika-NER-poloska","timestamp":"2025. március. 30. 15:40","title":"A Fidesz-frakció beállt Lázár János kullancsozása mögé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f2ae0e1-be05-441c-92c0-291a4c7dd46b","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Az amerikai elnök zavaros fenyegetése alapján az USA az orosz olaj vevőin keresztül büntetné Moszkvát. Magyarország az orosz olaj egyik vevője, nem mellesleg pedig az Egyesült Államok fontos, több mint 9 milliárd eurós exportpiac Magyarországnak. Így az esetleges vámok és büntetőintézkedések hatalmas pofont jelentenének.","shortLead":"Az amerikai elnök zavaros fenyegetése alapján az USA az orosz olaj vevőin keresztül büntetné Moszkvát. Magyarország...","id":"20250331_Trump-masodlagos-vam-kozvetlen-fenyegetes-Magyarorszag-orosz-olaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f2ae0e1-be05-441c-92c0-291a4c7dd46b.jpg","index":0,"item":"94a99dcd-dd14-45c8-94ea-f9a0646fa539","keywords":null,"link":"/360/20250331_Trump-masodlagos-vam-kozvetlen-fenyegetes-Magyarorszag-orosz-olaj","timestamp":"2025. március. 31. 16:30","title":"Trump közvetlenül megfenyegette Magyarországot az orosz olaj miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f4ccb70-5399-420e-b676-cc4a7d9d3b81","c_author":"HVG","category":"velemeny.nyuzsog","description":"Márciusban az ukrán vasút oldalát törték fel, most megérkezhetett a válasz a támadásra.","shortLead":"Márciusban az ukrán vasút oldalát törték fel, most megérkezhetett a válasz a támadásra.","id":"20250331_hekker-moszkvai-metro-oldal-ukran-vasut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f4ccb70-5399-420e-b676-cc4a7d9d3b81.jpg","index":0,"item":"d8e719bf-0d24-40c6-aaa9-fac129e7eeba","keywords":null,"link":"/velemeny.nyuzsog/20250331_hekker-moszkvai-metro-oldal-ukran-vasut","timestamp":"2025. március. 31. 14:33","title":"Feltörték a moszkvai metró oldalát, az ukrán vasút hírei jelentek meg rajta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Azt mondják, a város közigazgatási határain belül berendezkedő BYD és HTNS egységei úgy kértek környezethasználati engedélyt maguknak, hogy nem számoltak a másikkal. Csakhogy a két üzem együttesen egészen más hatással tud lenni a környezetre, mint ha csak az egyik létezne, érvelnek. A perek kedden kezdődtek a bíróságon.
Annak ellenére, hogy országos szinten is egyre komolyabb ellentéteket váltanak ki a gombamód szaporodó akkumulátorgyárak, érdemi fogást civilként nem talált rajtuk senki. Eddig. Fóton is lefutották a kötelező köröket: megvolt a kötelező fideszezős, orbánozós, durva kiszólásokkal tarkított lakossági fórum, a helyiek egy része megijedt, mások az ingatlanjaik értékéért kezdtek el aggódni.
Ám amikor július közepén, amikor a feszült hangulatú, kiabálós lakossági fórumon jártunk, már látszódott egyfajta összefogás a civilek között az akkumulátorgyár ellen. Azóta pedig
nyolc fóti civil külön-külön indított pert a Pest Vármegyei Kormányhivatal ellen, hogy a bíróság kimondja: perképesek ebben az ügyben. Ezek a tárgyalások kezdődtek el kedden.
Az ügy lényege, hogy a város közigazgatási határain belül két akkuipari beruházás indult volna el rövid időn belül: a kínai BYD tervezett oda összeszerelőüzemet, ami amúgy jogilag gyárnak minősül, valamint a dél-koreai HTNS hozott volna létre egy olyan létesítményt, ahol veszélyes anyagok tárolását végezték volna.
Munkások dolgoznak a BYD gyárának összeszerelősorán Kínában
AFP / Xinhua / Liu Xiao
A civilek azonban megtámadták azt a kormányhivatali határozatot, amelyben a hivatal megállapította, hogy lakóingatlan nincs a gyárak úgynevezett hatásterületén, vagyis azon a területen, amin a BYD és a HTNS esetleges környezeti hatásai érződnének. Más kérdés, hogy a gyárak szerint egyáltalán nem lesznek környezeti hatások, legalábbis a nyári lakossági fórumon a Hello Parks egyik vezetője azt mondta, hogy a zárt csarnokokból káros anyag egyáltalán nem fog kijutni.
A civilek azzal érvelnek, hogy a BYD és a HTNS úgy kértek külön-külön környezethasználati engedélyt maguknak a kormányhivataltól, hogy nem nyilatkoztak az egymás tevékenységére való hatásuk veszélyességéről, sem azok elhárításáról. A fótiak szerint mindezt annak ellenére sem tették meg, hogy a két cég tudott egymás jelenlétéről.
A civilek azt akarják kimondatni első körben a bírósággal, hogy ingatlanjaik a két akkuipari létesítmény hatásterületén vannak. Ekkor lennének perképesek, és ez után támadnák meg bíróságon a BYD-nak azóta kiadott környezethasználati engedélyt.
Érveik szerint a kormányhivatal nem számolt az úgynevezett dominóhatással, vagyis azzal, hogy ha az egyik csarnokban baleset történik, akkor az a másikra is hatással lehet. A hatásterületnek pedig itt van kiemelt jelentősége, a civilek szerint ugyanis a BYD és a HTNS csarnokai nincsenek elég messze Fóttól, mindössze négyszáz méterre vannak egy lakóparktól. A civilek feltételezik, hogy jóval nagyobb kárt okoz, ha úgy történik baj, hogy a két akkuipari cég egymás mellett van, mintha két, egymástól messze lévő egységről lenne szó.
Közigazgatási perről lévén szó a felperesek, vagyis a fótiak vannak bizonyítási kényszerben a kormányhivatallal szemben a bíróság előtt. Az, hogy a két akkumulátorgyár együttes hatásterülete valójában mekkora, szakértő tudja megállapítani, a szakértőre viszont a felpereseknek kell összedobniuk a pénzt. A bíró ezért javasolta nekik a peregyesítést, amit a fótiak ügyvédje szinte biztosra ígért, azonban egyeztetnie kell erről hivatalosan az ügyfeleivel.
Fót látképe
MTI / Máthé Zoltán
A civilek indítottak egy pert ugyanezen ok miatt, a Pest Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság által a HTNS-nek kiadott engedélye miatt is, ott hamarosan eljuthatnak a szakértő hivatalos felkéréséig is, a fótiak ügyvédje pedig szeretné elérni, hogy az ott elkészülő véleményt használhassák a kormányhivatal ellen indított perben is.
A bíró azt is kérte a fótiak, valamint a kormányhivatal ügyvédjétől, hogy állapodjanak meg közösen a szakértő személyében. Egy szakértői vélemény viszont már van, Fóton ugyanis a helyiek által vezetett civil szervezet, a Foton 2023 kérésére közjegyzői megbízással egy szakértő a BYD-val kapcsolatban már megállapította, hogy a gyár környezeti hatása jelentős. A fótiak ügyvédje kedden azt kérte a bíróságtól, hogy ezt a szakértői véleményt küldjék el majd annak a szakértőnek is, akit majd a per során ki fognak rendelni a helyzet újbóli kivizsgálására.
Egyelőre egyébként egyik cég sem kezdhette el fóti működését.
A csarnokokba értesülésünk szerint ugyan beépítették a munkához szükséges elemeket, de a gyártás nem kezdődött el.
Mitől jelentős a fóti sztori?
Magyarországon 2017 óta van jelen a Gödön működő Samsung SDI, amivel a helyi lakosoknak számtalanszor meggyűlt a bajuk. A magyar akkugyárakkal kapcsolatos előítéletek nagy része Gödről ered, ott ugyanis volt halálos baleset, illegális építkezés, de előfordult az is, hogy a városi kutakból, csatornákból hasonló anyag bukkant fel, mint amit a gyár területén tűzoltásra használnak.
Általános képként alakult ki a legtöbb érintett helyi fejében, hogy az akkumulátorgyártás veszélyes üzem.
Főleg úgy, hogy bár a törvényi háttér szigorú, és a hvg360 által kikért kormányhivatali határozatok is bizonyították, hogy az ellenőrök büntettek már azért is, ha egy targoncában benne maradt a slusszkulcs, de a büntetések mértéke nagyságrendileg össze sem hasonlítható azzal a profittal, amit a gyárak összehoznak. Míg a büntetés néhány milliós, legdurvább esetben százmillió körüli összeg, addig a magyarországi akkuipari létesítmények beruházói milliárdokat kaszálnak.
Túry Gergely
Egyelőre azonban a lakossági tiltakozásoknak nincs különösebb hatásuk, sőt, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter nemzetellenesnek nevezte azokat, akik olyan mozgalmakat hoznak létre, amik miatt nem Magyarországot választja beruházási célként egy akkumulátorgyár.
Fóton azonban a BYD és a HTNS egyelőre el sem kezdhették a működést a civilek miatt, ilyenre korábban Magyarországon nem volt példa. A kormányhivatal ellen indított közigazgatási perük következményei pedig jelentősek lehetnek, ha győznek. Ha bíróság mondaná ki, hogy a kormányhivatal hibázott, később pedig hatóság állapítaná meg, hogy az akkugyár és a vegyianyagtározó túl közel van Fóthoz, az mutathat egy jogi lehetőséget minden olyan civilnek, aki a környékére tervezett akkugyár ellen jogilag fel szeretne lépni.
Ősszel cikksorozatban mutattuk be, hogy milyen balesetek történtek a magyarországi akkumulátorgyárakban. Ezekről itt olvashat bővebben:
Mérgezések sora, áramütés, ismeretlen gázok, kigyulladt gyártósor - ez csak néhány példa azon balesetek közül, amik az utóbbi években történtek a magyarországi akkumulátorgyárakban. Kikértük a kormányhivataloktól az akkugyárakat érintő határozatokat, ezek alapján tártuk fel, mik történtek az elmúlt három évben a Távol-Keletről idetelepült gyárakban.
A SungEel Hitech Hungary Kft.-nek két akkumulátorfeldolgozója is van Magyarországon, egy Bátonyterenyén, egy pedig Szigetszentmiklóson. Utóbbi jelenleg nem működik, a katasztrófavédelmi engedélyét egy súlyos, két ember halálát okozó robbanás miatt visszavonták. Egy másik üggyel kapcsolatban újdonság, hogy a Nógrád megyei kormányhivatal határozata egy helyen egy tavalyi bátonyterenyei eseményt is halálos balesetként említ.
A gödi Samsung SDI az első akkumulátorgyár volt Magyarországon, amelyben egy súlyos baleset történt, de nem kizárólag a gyár hibájából. A gyárról azonban a kormányhivatal sokszor megállapította, hogy a munkások odabent súlyos veszélynek vannak kitéve. A Samsung viszont nemzetgazdaságilag kiemelt státusza miatt sérthetetlennek tűnik: hiába építkeznek, vagy kezdenek el használni épületeket engedély nélkül, megússzák pénzbüntetéssel.