Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8dca1f8f-1a5c-424a-acdb-20757615df2c","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A gyakorlórepülést végző helikoptert határozottan figyelmeztették, hogy az utasszállító felé tart. ","shortLead":"A gyakorlórepülést végző helikoptert határozottan figyelmeztették, hogy az utasszállító felé tart. ","id":"20250130_washington-legi-katasztrofa-utasszallito-helikopter-legiiranyitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dca1f8f-1a5c-424a-acdb-20757615df2c.jpg","index":0,"item":"587839ff-6c1e-4f4f-99b2-1a582eace060","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_washington-legi-katasztrofa-utasszallito-helikopter-legiiranyitas","timestamp":"2025. január. 30. 10:23","title":"„Csak egy tűzgolyót láttam, ami aztán eltűnt” – nyilvánosságra hozták, mit mondtak a légiirányítók a washingtoni légi katasztrófa idején","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5454c8c2-0684-4e15-9522-2e22e5e7d936","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A DeepSeek R1 modelljét az Nvidia H100 segítségével képezték ki, az érvelési képességét azonban a Huawei saját fejlesztésű processzora támogatja.","shortLead":"A DeepSeek R1 modelljét az Nvidia H100 segítségével képezték ki, az érvelési képességét azonban a Huawei saját...","id":"20250129_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-huawei-ascend-910c-processzor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5454c8c2-0684-4e15-9522-2e22e5e7d936.jpg","index":0,"item":"38ea9443-894b-4854-8acc-891812fe2bb3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-huawei-ascend-910c-processzor","timestamp":"2025. január. 29. 10:03","title":"Kiderült: a Huawei chipje dolgozik az iparágat felforgató kínai mesterséges intelligencia mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e99aeccc-9437-45ff-adbf-f51387861061","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A ZalaZone mellett lesz a Nio első hazai aksicsere-állomása, és az akár 300 km/h-s tempót lehetővé tevő új oválszakasszal bővülő pályán már javában tesztelik a Xiaomi 1548 lóerős új elektromos autóját és a teljesen önvezető járgányokat. Pezseg az autóipari élet Zalában.","shortLead":"A ZalaZone mellett lesz a Nio első hazai aksicsere-állomása, és az akár 300 km/h-s tempót lehetővé tevő új...","id":"20250128_villanyauto-aksicserelo-1500-lovas-xiaomi-auto-onvezetes-zalazone","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e99aeccc-9437-45ff-adbf-f51387861061.jpg","index":0,"item":"9450ddfe-e462-4b09-b35f-0e3adba6225d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250128_villanyauto-aksicserelo-1500-lovas-xiaomi-auto-onvezetes-zalazone","timestamp":"2025. január. 28. 20:42","title":"3,5 perces villanyautó aksicserélő, 1500+ lovas Xiaomi autó és teljes önvezetés Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7890d3c-df9b-479f-b8cf-65a402a0efff","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Szüksége van a Fidesz-tábornak a jó hírekre a háborús propaganda közepette, alighanem ezért készíttetett a kormány reklámfilmet a Covid sikeres legyőzéséről. Pedig életek múltak azon, hogy mint mindent, a járványhelyzetet is politikai harcként kezelték, és az EU, valamint az ellenzék megbélyegzésére használták fel. Öt év távolából ismét belpolitikai vita tárgya lett, ami 2020-ban és 2021-ben történt. ","shortLead":"Szüksége van a Fidesz-tábornak a jó hírekre a háborús propaganda közepette, alighanem ezért készíttetett a kormány...","id":"20250129_covid-belpolitika-magyar-peter-kulja-andras-orban-sikerpropaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7890d3c-df9b-479f-b8cf-65a402a0efff.jpg","index":0,"item":"39a568f7-cef9-4518-9116-cbf614ac9062","keywords":null,"link":"/360/20250129_covid-belpolitika-magyar-peter-kulja-andras-orban-sikerpropaganda","timestamp":"2025. január. 29. 13:15","title":"Életeket menthetett volna, ehelyett Orbán már 2020-ban eldöntötte, kik lesznek a járvány győztesei, kik a vesztesei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Képes-e a CDU távol tartani az AfD-t a hatalomtól? Mire van szüksége Vucic szerb elnöknek ahhoz, hogy ne bukjon meg? Mire hívja fel a toryk volt elnöke, William Hague Donald Trump figyelmét? Miért lesz Trump saját maga legnagyobb ellensége? Kérdéseket és válaszokat ismertetünk a világsajtóból.","shortLead":"Képes-e a CDU távol tartani az AfD-t a hatalomtól? Mire van szüksége Vucic szerb elnöknek ahhoz, hogy ne bukjon meg...","id":"20250129_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"c5b9abb5-b3c0-4103-b5f9-c81d0ba6d477","keywords":null,"link":"/360/20250129_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. január. 29. 12:23","title":"Guardian: Háborús bűncselekmény lenne, amit Trump ajánl a gázai palesztinoknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01a4fa54-9e87-4a44-99d6-0348fa4d7b86","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Az ukránok szerint Ficót és az ország parlamentjének egy részét „megmérgezte az orosz propaganda”, és most már „a szomszédos baráti demokráciák vezetőit tekintik ellenségnek”.","shortLead":"Az ukránok szerint Ficót és az ország parlamentjének egy részét „megmérgezte az orosz propaganda”, és most már „a...","id":"20250129_volodimir-zelenszkij-robert-fico-orosz-gaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01a4fa54-9e87-4a44-99d6-0348fa4d7b86.jpg","index":0,"item":"86228826-161a-4ac6-90d1-406756ef6913","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_volodimir-zelenszkij-robert-fico-orosz-gaz","timestamp":"2025. január. 29. 17:28","title":"Zelenszkij szerint Fico a szlovák szuverenitással fizet az orosz gázért és amúgy is, „ne külföldre nézzen, hanem a tükörbe”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14eb9677-d537-4ca9-b104-3c958a9d8858","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók számítása szerint még 14 millió évvel ezelőtt is lehetett forró láva a Hold felszínén. Ezek alapján könnyen lehet, hogy az égitest képlékenyebb annál, mint amilyennek kinéz.","shortLead":"Amerikai kutatók számítása szerint még 14 millió évvel ezelőtt is lehetett forró láva a Hold felszínén. Ezek alapján...","id":"20250130_forro-lava-hold-felszine-geologiai-aktivitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14eb9677-d537-4ca9-b104-3c958a9d8858.jpg","index":0,"item":"56650e67-afc7-453c-b0c1-0405cffba236","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_forro-lava-hold-felszine-geologiai-aktivitas","timestamp":"2025. január. 30. 18:03","title":"Forró láva borította be a Hold felszínét, és úgy tűnik, ez nem is volt olyan régen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e73d6f8-5946-4465-a6bd-49f14682b76b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Megérkezett az alap M3 Touringnál kicsit könnyebb és némileg erősebb új CS kivitel.","shortLead":"Megérkezett az alap M3 Touringnál kicsit könnyebb és némileg erősebb új CS kivitel.","id":"20250130_550-lovas-sportkombi-itt-a-vadonatuj-bmw-m3-cs-touring","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e73d6f8-5946-4465-a6bd-49f14682b76b.jpg","index":0,"item":"34952331-7bf6-4859-afa8-516033caaa77","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_550-lovas-sportkombi-itt-a-vadonatuj-bmw-m3-cs-touring","timestamp":"2025. január. 30. 07:07","title":"550 lovas sportkombi: itt a vadonatúj BMW M3 CS Touring","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Részleteket árult el a Budapest-bérlet körüli főváros-minisztérium megállapodásról a főpolgármester. A szabályok kidolgozása még várat magára, de néhány dolog már biztos: a diákoknak szánt BKK-bérletnek vége, csak a bérletekre vonatkozik a felek megállapodása, a napijegyekre nem, és férőhely-kilométer alapon fog osztozkodni a közös bevételeken az állam és a főváros.
Örülök annak, hogy most csupa jó hírt tudok elmondani
– ezzel a felütéssel kezdte keddi sajtótájékoztatóját Karácsony Gergely főpolgármester egy nappal ezután, hogy megállapodott Lázár János építési és közlekedési miniszterrel, ezzel pontot téve a hetek óta zajló bérletvita végére. A főpolgármester kiemelte: 2019-es választási ígérete volt az, hogy tarifaközösséget hoz az agglomerációval, ez pedig most így meg is tud valósulni. Az új közlekedési rendszerről
holnap szavaz a Fővárosi Közgyűlés, Karácsony pedig reméli, hogy támogatni fogják a javaslatot.
Az azonban biztos, hogy a főváros 3450 forintos diákbérlete nem versenyképes az állam által kínált, az ezer forintot sem elérő diákbérlettel, így Karácsony kedden bejelentette:
megszűnik a diákoknak szánt Budapest-bérlet március elsejétől,
azaz az állami havi vármegye-diákbérletet vehetik majd a tanulók 945 forintért.
Karácsony lapunk kérdésére azt mondta, előre tájékoztatta Lázár János minisztériumát arról is, hogy árversenybe kezdenek, így csökkenni fog a dolgozóknak szánt Budapest-bérlet ára is, az 9500 forint helyett 8950 forintba fog kerülni. „Nem hoztuk egymást kellemetlen helyzetbe, a minisztérium képviselői pontosan tudták, hogy ezt meg fogjuk lépni” – jelentette ki Karácsony. A főpolgármester azt is mondta, hogy
a város határain belül március elsejétől el fogják fogadni az országbérleteket is.
A főpolgármester keddi tájékoztatóján beszélt arról is, hogy hogy fogják megosztani a március elsejétől oda-vissza elfogadott és árusított Budapest-bérletek, valamint ország- és vármegyebérletek bevételeit. Mint mondta,
ezek a bevételek egy közös alapba fognak kerülni, ahonnan férőhelykilométer alapján fogják elintézni egymás közt az osztozkodást.
Ebbe az alapba fog az a támogatás is kerülni, amelyet a kormány ad tömegközlekedési normatívaként évente a fővárosnak. Ez 12 milliárd forintot jelent, és évek óta folyamatosan vita van körülötte, hiszen a kormány többször elmaradt ennek kifizetésével.
Karácsony a sajtótájékoztatón hangsúlyozta: azzal, hogy meg tudtak állapodni a minisztériummal, gyakorlatilag összehangolják az agglomeráció és a főváros közlekedését. Ebben a megállapodásban pedig azért is jön jól az olcsóbb Budapest-bérlet, és az, hogy a diákok sokkal olcsóbban tudnak bérletet venni, mert így szerinte ösztönözni tudják az embereket, hogy autó helyett használják inkább a tömegközlekedést.
Azt viszont elárulta, hogy a fővárosnak ez a megállapodás várhatóan bevételei minimális megcsappanását fogja jelenteni. Azt mondta, 4-5 milliárd forinttal kevesebb bevételre számítanak emiatt.
Karácsony két dolgot kért a budapestiektől. Az egyik, hogy a Budapest Go! applikációban vegyék meg bérletüket, hiszen ezzel is segítik a fővárost, a másik, hogy válasszák továbbra is a Budapest-bérletet az árcsökkentés után ugyan kicsit drágább, de annál sokkal többet tudó vármegyebérletnél.
A forgalomirányítás és az utastájékoztatás viszont marad a BKK-nál, abba nem száll be az állam. Ennek pénzei viszont nem fognak bekerülni a főváros és a minisztérium közös alapjába, az állam egy külön szerződés keretében fizet a BKK-nak a forgalomirányításért és az utastájékoztatásért.
Karácsony beszélt a jegyekről is, amelyek árát nemrégiben növelték. Azt mondta, azok árához nem fognak nyúlni, hiszen a jegyeket nagyrészt a turisták veszik. A jegyekkel kapcsolatban viszont a hvg.hu kérdésére azt mondta, „marad a status quo”. Ez annyit jelent, hogy a MÁV és a Volán március elseje után – ugyanúgy, mint korábban – kizárólag a bérleteket fogja elfogadni a BKK termékei közül. Ez a rendszer lesz a HÉV-eken is. Karácsony azt mondta, a bérletvásárlást szeretnék ösztönözni, hiszen okfejtése szerint ha valaki bérletet vesz, akkor az „fut a pénze után”, igyekszik kihasználni a bérlet nyújtotta lehetőségeket.
A főpolgármester azt mondta, „modellértékűnek” tartja azt a megállapodást, amelyet a minisztériummal kötöttek, abban reménykedik, hogy a minisztériummal a jövőben több más vidéki város is meg tud így állapodni.
Balhé a Budapest-bérlet körül
Az úgynevezett bérletvita még tavaly decemberben kezdődött a Fővárosi Önkormányzat és a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium között, miután az ÉKM közölte: megszűnik a MÁV és a BKK közötti együttműködés egy szerződés kifutásával. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a Budapest-bérletek nem érvényesek a MÁV-Volán csoport által üzemeltetetett buszjáratokra, illetve a HÉV-ekre is. A helyzet abszurditását csupán fokozta, hogy így a Budapest-bérletek arra a csepeli HÉV-re sem lettek volna érvényesek, amely egyébként nem is hagyja el egyáltalán a főváros területét.
Az ügyből politikai vita lett, melyben végül Lázár János debreceni felszólalása jelentett fordulópontot. Lázár január kilencedikén tartott sajtótájékoztatóján, hogy minden bérletet kivezetnek márciustól, leszámítva a minisztérium által tavaly bevezetett ország- és vármegyebérleteket. A miniszter kemény hangot ütött meg a fővárossal kapcsolatban: „Budapest ügyében vártunk eddig, abban bíztunk, hogy a főváros aláírja a megállapodást, de a kormányzati tarifareform-ötletek Budapest nélkül valósulnak meg” – mondta. Bár később hozzátette, hogy „a kormány nem akarja szívatni sem a főpolgármestert, sem a budapestieket, de ha a főpolgármester elbambul, a kormány nem tudja elvégezni helyette a melót, amúgy pedig Budapesten sincs ingyen ebéd”.
Majd „marha egyszerű” ajánlatot tett Karácsonyéknak. Ennek a lényege az volt, hogy a kormány akkor fogadja el a Budapest-bérleteket a MÁV–Volán járatokon Budapest határain belül, ha a főváros is elfogadja a vármegye- és országbérleteket a BKK járatain.
Ebben a vitában jelentett fordulópontot, hogy Karácsony Gergely és Lázár János hétfőn este közös közleményben tudatták: sikerült megállapodniuk a minisztériummal. A megállapodás értelmében a Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad a főváros egész területén a BKK, a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is. Cserébe viszont a Pest vármegyére váltott havibérleteket és a havi országbérletet március elsejétől a BKK járatain is el fogják fogadni. Sőt, Lázár és Karácsony közös közleménye szerint a két bérlettípust mindkét fél árusítani fogja minden értékesítési csatornáján. A bérletekből származó bevételeket pedig teljesítményarányosan fogják elosztani a minisztérium és a főváros cégei között. Vagyis:
a főváros tett egy komoly engedményt, és elfogadta a minisztérium ajánlatát. Cserébe viszont csupán annyit kapott, amennyi a Budapest-bérlettel rendelkezőknek eddig is járt.
A minisztérium és a főváros közötti megállapodás azonban mindennek ellenére sincs teljesen kész: annyit ugyan tudunk, hogy a Fővárosi Önkormányzat az agglomerációs költségtérítés 2022-2023-as elszámolásaként 5,57 milliárd forintot fizet a MÁV-nak, azonban a technikai részleteket a két fél a közlekedési vállalatok bevonásával fogja kitalálni. Idejük már nincs sok, hiszen az új rendszernek 2024. március elsején hatályba kell lépnie.
Arról, hogy mit jelent valójában a Karácsony–Lázár-megegyezés, itt írtunk bővebben:
A fővárosiak új, olcsóbb szuperbérletet kapnak a vármegyebérlet képében. A BKK csökkenti a Budapest-bérlet árát, még árverseny is kezdődhet, ha a MÁV beszáll. A főpolgármester végső soron feladta a főváros önálló tarifapolitikáját, a bevezetendő rendszerben csak a kormány politikai akaratán múlik, elszipkázza-e a kritikus bevételeket, és keresztbe tesz-e a fővárosnak ez elszámolásokkal.
Karácsony Gergelynek azonban az év elejét nem csupán a Budapest-bérlet körüli felhajtás, hanem a BKK félresikerült kommunikációja is elrontotta a járatritkítással kapcsolatban. Arról a botrányról itt írtunk bővebben:
Pár hónappal az önkormányzati választás előtt egymást érik az olyan fővárosi közlekedési ügyek és botrányok, amelyekben éppen Karácsony Gergely főpolgármester lehetséges kihívója, Vitézy Dávid tud avatott szakértőként fellépni. A tömegközlekedési járatritkítás témájában pedig senki által ki nem kényszerített bénázást láthatunk a fővárostól és a BKK-tól, amit betetőzött egy pulykahasonlat.