Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ffa8e2b9-6d4d-4bda-9805-af5c07c35229","c_author":"Fülöp István","category":"gazdasag","description":"„Iparbiztonsági kockázatok a magyar akkumulátorgyártásban és az ezzel kapcsolatos kommunikáció” címmel átfogó elemzést tett közzé Éltető Andrea, a KRTK Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa, amelyben a magyar akkumulátoriparral kapcsolatban rámutat az iparbiztonsági kihívásokra, a lakossági tájékoztatás hiányosságaira és a civilek elhallgattatására is.","shortLead":"„Iparbiztonsági kockázatok a magyar akkumulátorgyártásban és az ezzel kapcsolatos kommunikáció” címmel átfogó elemzést...","id":"20241227_elteto-andrea-tanulmany-akkugyar-iparbiztonsag-lakossagi-kommunikacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffa8e2b9-6d4d-4bda-9805-af5c07c35229.jpg","index":0,"item":"76781c53-d9cb-442f-87d0-f16927a554bf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241227_elteto-andrea-tanulmany-akkugyar-iparbiztonsag-lakossagi-kommunikacio","timestamp":"2024. december. 27. 12:00","title":"Egy friss tanulmány példákkal bizonyítja, hogy terel, elhallgat és valótlanságokat állít a kormányzat és az akkugyárak is a kockázatokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"52cffc5b-fc45-4443-9cfb-28ac367eee6a","c_author":"OTP Bank Nyrt.","category":"brandcontent","description":"A bölcs, szorgalmas hangya és a gondtalan, ám felelőtlen tücsök története a gyerekkorunkból ismerős lehet. Ez a klasszikus mese nem csupán egy szórakoztató történet, hanem egy időtlen tanulság is, amit máig előszeretettel hangoztatunk, ha az öngondoskodásról, azaz a jövőre való felkészülésről van szó.","shortLead":"A bölcs, szorgalmas hangya és a gondtalan, ám felelőtlen tücsök története a gyerekkorunkból ismerős lehet...","id":"20241204_Felelotlen-tucsokbol-kenyelmes-hangya-az-eszszeru-ongondoskodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52cffc5b-fc45-4443-9cfb-28ac367eee6a.jpg","index":0,"item":"9783fa31-a247-4262-ba56-bf0ca4032b8c","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241204_Felelotlen-tucsokbol-kenyelmes-hangya-az-eszszeru-ongondoskodas","timestamp":"2024. december. 27. 11:30","title":"A magyarok nem számítanak semmi jóra a jövőben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8ac8e1a-c984-4f9e-ad67-cd0c1090f9e1","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Washington szankciókat vezetett be Bidzina Ivanisvili a grúziai kormányzó párt, a Grúz Álom alapítója és tiszteletbeli elnöke ellen – jelentette be Antony Blinken amerikai külügyminiszter. Ivanisvili ellen az EU is vezetett már be szankciókat, a büntetőintézkedéseket egyedül Orbán Viktor, a grúz politikus szövetségese ellenezte.","shortLead":"Washington szankciókat vezetett be Bidzina Ivanisvili a grúziai kormányzó párt, a Grúz Álom alapítója és tiszteletbeli...","id":"20241227_Az-USA-szankcios-listara-vette-Bidzina-Ivanisvilit-a-gruziai-kormanyzo-part-alapitojat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8ac8e1a-c984-4f9e-ad67-cd0c1090f9e1.jpg","index":0,"item":"f521de6c-123f-4b2d-950e-21440176077e","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Az-USA-szankcios-listara-vette-Bidzina-Ivanisvilit-a-gruziai-kormanyzo-part-alapitojat","timestamp":"2024. december. 27. 21:33","title":"Az USA szankciós listára vette Bidzina Ivanisvilit, a grúziai kormányzó párt alapítóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2d4bf08-6bd1-4767-b4fa-24f3bbe87d6f","c_author":"Galicza Dorina","category":"elet","description":"Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.","shortLead":"Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha...","id":"20241228_parizs-notre-dame-riport-tuzvesz-epiteszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2d4bf08-6bd1-4767-b4fa-24f3bbe87d6f.jpg","index":0,"item":"389466bf-bda2-4a63-8ddb-a8113937e8e9","keywords":null,"link":"/elet/20241228_parizs-notre-dame-riport-tuzvesz-epiteszet","timestamp":"2024. december. 28. 20:00","title":"Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1feaac58-1e7c-43e6-b81e-52a3d36a621c","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A támadásokat a NoName057(16) nevű, oroszbarát kalózcsoport vállalta magára.","shortLead":"A támadásokat a NoName057(16) nevű, oroszbarát kalózcsoport vállalta magára.","id":"20241228_Olaszorszag-orosz-hacker-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1feaac58-1e7c-43e6-b81e-52a3d36a621c.jpg","index":0,"item":"88d4c9ab-5a98-460a-8f26-1ab2fdd25307","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_Olaszorszag-orosz-hacker-tamadas","timestamp":"2024. december. 28. 19:02","title":"„A mai támadás bizonyosan orosz eredetű” – hackerek léptek akcióba Olaszországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6a6eaf1-8583-47c4-9327-561c3bf3f0df","c_author":"HVG","category":"360","description":"2024 Krónikája – Világ című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez az 2. rész.","shortLead":"2024 Krónikája – Világ című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez az 2...","id":"20241227_hvg-2024-Kronikaja-vilag-2-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6a6eaf1-8583-47c4-9327-561c3bf3f0df.jpg","index":0,"item":"2d334f6a-4846-4e32-9005-73f08c054427","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-2024-Kronikaja-vilag-2-resz","timestamp":"2024. december. 27. 12:00","title":"Anomáliák az időjárásban és a politikában, papírforma a fociban – 2024 Krónikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8a94dfc-d22e-4f00-b796-9e3041209b4b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A szemcseppek gyógyszert juttatnak a szembe, azonban a használatuk kissé macerás, és a cseppek pontos célba juttatása sem egyszerű. Kanadai kutatók innovatív megoldása egy kontaktlencsére hárítaná a gyógyszeradagolás folyamatát.","shortLead":"A szemcseppek gyógyszert juttatnak a szembe, azonban a használatuk kissé macerás, és a cseppek pontos célba juttatása...","id":"20241228_kontaktlencsebe-integralt-hidrogel-gyogyszeradagolas-szemcsepp-helyett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8a94dfc-d22e-4f00-b796-9e3041209b4b.jpg","index":0,"item":"ecad4c31-abe0-4a1c-bb79-9575f6149152","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_kontaktlencsebe-integralt-hidrogel-gyogyszeradagolas-szemcsepp-helyett","timestamp":"2024. december. 28. 16:03","title":"Szemcseppek helyett találtak egy sokkal kényelmesebb megoldást: a kontaktlencse adagolja a gyógyszert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Annie Jacobsen könyve a nukleáris világháborúról hátborzongatóan részletes, de Észak-Koreáról, a képzeletbeli világégés kirobbantójáról keveset tud. Az a kevés is nagyon ijesztő.","shortLead":"Annie Jacobsen könyve a nukleáris világháborúról hátborzongatóan részletes, de Észak-Koreáról, a képzeletbeli világégés...","id":"20241227_atomhaboru-Annie-Jacobsen-Eszak-Korea-alagutrendszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d.jpg","index":0,"item":"a91cc251-acb4-4f15-970b-f31f59f0edfb","keywords":null,"link":"/360/20241227_atomhaboru-Annie-Jacobsen-Eszak-Korea-alagutrendszer","timestamp":"2024. december. 27. 14:30","title":"Egy atomháborút kevesen élnének túl, de Észak-Korea vezetője köztük lenne. A világ legnagyobb alagútrendszerében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A nézők elől elzárt területen álltak a rendőrség szerint azok, akiket elsodort vasárnap egy Skoda Fabia versenyautó az Esztergom–Nyerges Rallyn. A szervező táblával jelezhette, hogy a területre tilos a bejárás, ez viszont, úgy fest, kevés volt. Bognár Gábornak, az Arrabona Rally Club vezetőjének nem ez az első olyan ralija, amely halálos balesettel zárult. A raliban mindig védtelenebbek voltak a nézők, mint a kötött pályás versenyeknél.
Több részletet is tisztázott a rendőrség hétfő reggeli közleménye az Esztergom–Nyerges Rallyn vasárnap történt halálos balesettel kapcsolatban. A hatóság hivatalosan foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétség elkövetésének gyanúja miatt indított büntetőeljárást szűk egy nappal a négy ember életét követelő tragédia után. Közleményük szerint vasárnap délután fél egy körül úgy történhetett a baleset Lábatlan és Bajót között, hogy az egyik versenyautó letért a kijelölt útszakaszról, és „az aszfaltozott úton, illetve az út menti füves területen tartózkodók közé hajtott”.
Itt fontos kiemelnünk: cikkünkben nem a baleset felelősét keressük. Nem célunk sem a versenyzőt, sem az áldozatokat, sem a verseny szervezőjét olyan színben feltüntetni, mintha ők okozták volna a tragédiát. Az eset miatt rendőrségi nyomozás zajlik, az feltehetően meg fogja találni a felelősöket. Azt is fontos kiemelni, hogy rengeteg a kérdőjel a baleset körül, ezeket próbáljuk körüljárni az eddig ismert adatok alapján.
Arról már vasárnapi cikkünkben is írtunk, hogy a ralik közönsége alapvetően sokkal közelebb mehet az autókhoz, mint bármely más verseny kedvelői. Mivel a ralik jellemzően a természetben zajlanak, külön kialakított, a nézőknek fenntartott bokszok, ülőhelyek, páholyok alig vannak, a szurkolók a legtöbb esetben közvetlenül a pálya mellett, akár annak néhány méteres környezetében foglalnak maguknak helyet, onnan nézik az előttük elszáguldó autókat.
Ez a gyakorlat a kötött pályás versenyeknél sem ismeretlen, ott is előfordul, hogy a pálya közelében ülnek le a nézők, azonban a rali- és a kötött versenypályák között van egy alapvető különbség. Az előbbit jellemzően olyan területeken, útszakaszokon rendezik meg, amelyek nem autóversenyre, hanem hétköznapi autós forgalomra készültek. Vagy éppen arra sem, hanem például erdei ösvények.
A kiépített versenypályák közvetlen közelében ülő nézőket számos fizikai akadály védi, ilyen például a bukótér és a kerítés. A bukótér egy olyan többméteres szakaszt jelent a kanyarokban, ahová becsúszhat az autó, ha meghibásodik, a sofőrje hibázik, vagy versenybaleset történik. Több versenypályán a bukóterek aszfaltja durvább, mint a pálya vonalvezetésén alkalmazott aszfalt, ezzel is lassítva a rácsúszó autókat. Máshol sóder várja az érkezőt. A bukóterek végén pedig rendszerint gumifal, majd kerítés védi a túloldalon ülőket. Ez sem százszázalékos megoldás – elég felidézni például Jann Mardenborough 2015-ös balesetét a Nürnburgringről, ahol a versenyző Nissanja úgy pördült meg a levegőben, hogy a nézők közé vágódott, egyiküket megölve.
A mostani ügyben a rendőrségi közlemény külön kitért arra is, hogy a raliautó egy olyan területen sodort el több embert is, amely le volt zárva a nézők elől, amire tábla is figyelmeztette őket.
Ugyanezen a szakaszon a versenyre kiadott, a nézőknek szóló itinerben (pdf) is jelezték a lezárást. Ebben biztonsági szabályokat is megfogalmaztak, többek között leírták, hogy senki se álljon, bámészkodjon vagy olvasson a pálya mellett, de még a közelében sem, hogy ne álljanak korlát, fal, kerítés elé, ha pedig rendőr vagy rendező rájuk szól, „gondold végig: lehet, hogy mégis igaza lehet”.
A baleset a Lábatlant Bajnával összekötő 1126-os úton történt, ezen a szakaszon:
Egy korábban arra hajtó versenyzőpáros belső kamerás videóján látszik, hogyan helyezkedtek el a nézők az út mentén:
De mi van akkor, ha tilosban sétál a szurkoló? Hivatalosan pont az ilyen esetekre kell ott lennie a sportbírónak. Magyarországon a sportbírókat a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség képzi és delegálja a versenyekre. A szövetség oldalán megtalálható a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hivatalos szabályzata, amelyből kiderül, hogy a sportbíró összefoglaló fogalom, több tevékenységi és feladatkört takar, jelen esetben a pálya- és útvonalbírók igazán lényegesek.
Az ő feladatuk a rájuk bízott pályaszakasz biztonságának garantálása, valamint az, hogy azonnal jelentsenek minden eseményt a versenyigazgatónak. Esemény egy baleset, de esemény az is, ha valaki bemegy a pályára. Az ő dolguk az is, hogy a pálya vagy versenyszakasz mellé kirendelt biztonsági szolgálat embereivel együtt biztosítsák a pálya vagy a mellette lévő elzárt terület sértetlenségét.
Mi számít elzárt területnek? A FIA szabályzata szerint „azok a területek, ahol a verseny zajlik”, vagyis a „versenypálya, versenyútvonal, paddock, parc fermé, szervizparkok, szervizzónák, tároló területek, bokszok, nézők elől elzárt területek, ellenőrző zónák, a média képviselőinek fenntartott területek, tankoló zónák”. A versenyigazgató feladata a FIA szabályozása szerint több más mellett az is, hogy a nézők biztonsága érdekében a szükséges előkészületeket megtegye. Erre vasárnap, úgy fest, kevés volt egy tábla, hiszen a nézők a rendőrség közleménye szerint zárt területre mentek.
A baleset után mind a szervező Arrabona Rally Club, mind az MNASZ szűkszavú közleményeket adott ki. Az Arrabona hivatalos oldalán a vasárnapi versenynapról részletes beszámolót közöltek, megszólaltatva a versenyzőket is, a balesetről azonban csupán két mondatban számoltak be: „ezt követően a versenyt baleset miatt megszakította a rendezőség. A hivatalos végeredmények az addig elért eredmények alapján kerültek megállapításra”. A hozzászólásokat mindkét szervezet Facebook-oldalán korlátozták, jelenleg nem lehet hozzászólni a bejegyzésekhez.
Az Arrabonának nem ez az első olyan versenye, amely halálos balesettel ért véget. A Telexnek Bognár Gábor, a szervezet elnöke erősítette meg, hogy 11 évvel ezelőtt az ő városlődi versenyükön halt meg egy és sérült meg hat néző, amikor egy Volkswagen Golf egy helyi kocsma teraszán ülő emberek közé vágódott. 2018-ban arról a versenyről bíróság állapította meg, hogy sem a helybeliek, sem a nézők szempontjából nem volt biztonságos. A bíróság ezért a szervezőt tette felelőssé, Bognár viszont a tárgyaláson nem ismerte el bűnösségét. Akkor az ajkai bíróság egy év fogházbüntetésre ítélte, a végrehajtást két évre felfüggesztette.
Az utóbbi években több halálos vagy súlyos sérülést okozó ralibaleset is történt, ezek között azonban csupán egy olyat találtunk, ahol a versenyzőt és a navigátort vádoltak meg az ügyészség nyomozói. A 2013-as Eger Rallye-n négy ember sérült meg, az ügyészség szerint azért, mert a pályabejárás során a pilóta és navigátora elmérte a célt, azt hitték, hogy az ötszáz méterrel később van, mint valójában volt. A pilóta ugyan észlelte, hogy nem a pályán mennek már, de hatalmas tempóval hajtottak, hiába lépett a fékre, belerohantak egy autóba.
Bírósági szakaszba azonban az utóbbi években csak egy ralibaleset jutott. Tótkomlóson 2019-ben sérült meg 11 ember, kettejüknek maradandó fogyatékosságot okozott a baleset. Ott a verseny utolsó körében egy driftelés sikerült félre, az ügyészség emiatt a pilótát vádolta meg. A versenyző beismerő vallomást tett ugyan, ezt a bíróság azonban nem ismerte el, mivel nem az ügyészség vádiratával egyezően tette.
Ez nem jelenti azt, hogy a vasárnapi balesetben érintett Skoda Fabia pilótája hibás lenne, ha az, ezt majd a hatóságok fogják megállapítani.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.