Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0e1bbf02-efbf-40a8-bee9-95bfc085f80c","c_author":"Vass Péter","category":"360","description":"Dupla koncertet ad a heavy metal ikonikus zenekara a Budapest Arénában május 27–28-án.","shortLead":"Dupla koncertet ad a heavy metal ikonikus zenekara a Budapest Arénában május 27–28-án.","id":"20250523_Iron-Maiden-50-Budapest-hvg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e1bbf02-efbf-40a8-bee9-95bfc085f80c.jpg","index":0,"item":"22b876d5-8ec9-43eb-a84a-23c9b04d3b9a","keywords":null,"link":"/360/20250523_Iron-Maiden-50-Budapest-hvg","timestamp":"2025. május. 23. 18:30","title":"Budapesten indul az 50 éves Iron Maiden világ körüli turnéja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4288c31c-3c53-4bbf-b2a8-8ad0fe3476b8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Elvileg 4-es szintű önvezetésre képes, ami azt jelenti, hogy felügyelő sofőr sem kötelező bele.","shortLead":"Elvileg 4-es szintű önvezetésre képes, ami azt jelenti, hogy felügyelő sofőr sem kötelező bele.","id":"20250523_Kolozsvaron-mar-jarkal-egy-onvezeto-busz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4288c31c-3c53-4bbf-b2a8-8ad0fe3476b8.jpg","index":0,"item":"fe858603-03b4-43fc-b987-c5fd107764fc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250523_Kolozsvaron-mar-jarkal-egy-onvezeto-busz","timestamp":"2025. május. 23. 17:53","title":"Kolozsváron már járkált egy önvezető busz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe1a979c-af81-4eff-bc4e-032be1a3ce92","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Gaal Gergely a Partizánnak beszélt arról, mi vezetett a tegnapi lemondásához.","shortLead":"Gaal Gergely a Partizánnak beszélt arról, mi vezetett a tegnapi lemondásához.","id":"20250523_gaal-gergely-kdnp-semjen-zsolt-partizan-interju-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe1a979c-af81-4eff-bc4e-032be1a3ce92.jpg","index":0,"item":"880bc7d1-d77d-431c-99f1-c15b48d985d4","keywords":null,"link":"/itthon/20250523_gaal-gergely-kdnp-semjen-zsolt-partizan-interju-ebx","timestamp":"2025. május. 23. 18:37","title":"„Vigyázz, Gergő, lájkoltad a Magyar Pétert!” – újabb részleteket árult el a KDNP lemondott elnökségi tagja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1edb6a16-bb69-4683-b1d1-440a261efa94","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Chevrolet Silverado EV Trail Boss valós hatótávja bőven 750 kilométer felett alakul.","shortLead":"A Chevrolet Silverado EV Trail Boss valós hatótávja bőven 750 kilométer felett alakul.","id":"20250523_itt-a-legujabb-hegyomlasnyi-amerikai-villanyauto-chevrolet-silverado-ev","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1edb6a16-bb69-4683-b1d1-440a261efa94.jpg","index":0,"item":"38d658e8-c691-47d2-96fb-1809aeb6d602","keywords":null,"link":"/cegauto/20250523_itt-a-legujabb-hegyomlasnyi-amerikai-villanyauto-chevrolet-silverado-ev","timestamp":"2025. május. 23. 07:21","title":"Itt a legújabb hegyomlásnyi amerikai villanyautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bbe67ec9-61da-4e39-89b3-5ed670010fe0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"15 százalékos létszámcsökkentést jelentett be a jegybank, a nagyobb hatékonyságra hivatkozva.","shortLead":"15 százalékos létszámcsökkentést jelentett be a jegybank, a nagyobb hatékonyságra hivatkozva.","id":"20250522_mnb-leepites-munka-letszam-kirugas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbe67ec9-61da-4e39-89b3-5ed670010fe0.jpg","index":0,"item":"66aae0c8-9ea0-45b6-8825-4fedd42cbead","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250522_mnb-leepites-munka-letszam-kirugas","timestamp":"2025. május. 22. 08:25","title":"Kirúgják az MNB-től a dolgozók majdnem hatodát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35cb188e-9147-45f5-9ea4-253bd74ffa90","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ha péntek, akkor rádiónyilatkozat Orbán Viktortól a Kossuthon. Téma lett volna bőven: felmerült, hogy minden uniós forrást vonjanak meg Magyarországtól, újabb közvélemény-kutatás méri a Tisza 7 százalékos előnyét, nem csitul az „átláthatósági” törvény körüli botrány, és már a KDNP-ben is van, aki kritizál. Ezek helyett főleg Ukrajnát, az ellenzéket és az EU-t bírálta a kormányfő.","shortLead":"Ha péntek, akkor rádiónyilatkozat Orbán Viktortól a Kossuthon. Téma lett volna bőven: felmerült, hogy minden uniós...","id":"20250523_Orban-Viktor-Kossuth-radio-radiointerju-pentek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35cb188e-9147-45f5-9ea4-253bd74ffa90.jpg","index":0,"item":"5a8c6c72-2094-4d3c-b266-001413c652fb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250523_Orban-Viktor-Kossuth-radio-radiointerju-pentek-ebx","timestamp":"2025. május. 23. 07:41","title":"Orbán Viktor: „Egy háború- és ukránbarát propagandahálózat működik Magyarországon, de megtettük a lépéseket”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96dbf9ab-e375-4a22-acc6-10d13a1b42c2","c_author":"Székács Linda","category":"elet","description":"Sulyok Tamás szerint a magyarok és a japánok lelki rokonságban állnak. Ez sokaknak talán meglepő információ, akárcsak az a Japánban tartózkodó államfő programjából kivilágló tény, hogy az Oszakai Egyetemen Magyar Tanszék is működik. Utánanéztünk, a világ mely országai nyújtanak még magyar nyelvi és kulturális képzést a felsőoktatásban.","shortLead":"Sulyok Tamás szerint a magyarok és a japánok lelki rokonságban állnak. Ez sokaknak talán meglepő információ, akárcsak...","id":"20250522_sulyok-tamas-japan-magyar-szak-egyetem-diploma","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96dbf9ab-e375-4a22-acc6-10d13a1b42c2.jpg","index":0,"item":"90a3306c-7564-48cf-ab88-c1fdc6d074d6","keywords":null,"link":"/elet/20250522_sulyok-tamas-japan-magyar-szak-egyetem-diploma","timestamp":"2025. május. 22. 14:59","title":"Budapesttől nyolcezer kilométerre is lehet magyar nyelvből diplomát szerezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c5fe803-c790-492a-8fa3-d62d6bb5af64","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A rendőrség már vizsgálódik.","shortLead":"A rendőrség már vizsgálódik.","id":"20250522_olaszorszag-parma-park-rendorseg-magzat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c5fe803-c790-492a-8fa3-d62d6bb5af64.jpg","index":0,"item":"f9115487-8226-4e3c-a758-eb4670646282","keywords":null,"link":"/vilag/20250522_olaszorszag-parma-park-rendorseg-magzat","timestamp":"2025. május. 22. 13:53","title":"Halott magzatot találtak Pármában egy park járdáján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A hóesés – még ha csak pár centi is – mintha minden évben teljesen felforgatná a közlekedést, általánossá válnak a késések, járatkimaradások és a közúti balesetek. Bár minden évbenig bosszankodunk azon, hogy nem lehetett erre felkészülni, a probléma nem új. “Tél tábornok” már a XIX. században is támadt, megírta az újság.
Káoszt okozott a havazás – olvasható a címben, ami hiába illik a mai napra, 1998-ban jelent meg az azóta megszűnt Népszabadság cikkében, amely az Arcanumon még ma is olvasható. A december 5-i lapszámban közölt írás felvezetője is vészjósló: “Az Útinform azt jelentette, hogy minden út járható. Budapesten azonban gyakorlatilag megbénult a közlekedés délután.” Később megtudhatjuk, hogy Budapesten főleg az okozta a problémát, hogy a hidegben az autók akkumulátora megadta magát, a Magyar Autóklub segélyszolgálata pedig a nagy terhelés alatt összeomlott, így hiába kérték az autózók a sárga angyalok segítségét. Nem csak a fővárosban volt azonban káosz, a cikk beszámol problémákról Miskolc, Veszprém és Baranya térségéből is. Végül egy ma is aktuális idézet a cikkből:
Az első hóesés hatására hirtelen hússzorosára nőtt a gumijavító műhelyek forgalma. A kevéssé előrelátó megrendelők döntő többsége most akarta a nyári gumikat télire cseréltetni, lehetőleg azonnal.”
Bár 1998 nem volt olyan rég, az Arcanum adatbázisában kutatva sokkal régebbi cikkeket is találunk a hókáosz témájában. “A mult [sic] heti 4. 5. és 6-án tartott erős havazás még a vasúti közlekedésben is fennakadást szült. Mint értesültünk, a csütörtöki éjfél előtti vonat még péntek délelőtt 11 órára – tehát 12 órai időzés után sem jutott be a helybeli indóház udvarára, Csaba és Orosháza közt, Csorvás körül útját állván a nagy hófúvás. A péntek hajnali vonat, melynek Szeged felől fél 4-kor kelle érkeznie: délelőtt fél 11 óra körül hajtott be az indóházhoz” – írta a Hód-Mező-Vásárhely, 1876 januárjának elején. Egy évtizeddel később pedig a Pesti Hírlap Havas világ. (A közlekedési mizériák.) címmel közölt cikket. Ebből értesülhettek az olvasók, hogy bár megszűnt a havazás, a problémák még nem, és elhárításuk érdekében a “hatóság most már a legerélyesebb lépeseket teszi meg, nem kímélve a költségeket”.
A Népszabadság 1987 január 13-i cimlapja
Arcanum
1886 tele különösen kemény lehetett, mert február 5-én a Budapesti Hírlap hosszan sorolta a havazás okozta vasúti késéseket. A késések a teljesség igénye nélkül: 6 óra 30 perc, 4 óra 20 perc, 4 óra. Nehéz megítélni azt is, hogy azok jártak-e rosszabbul, akik Pécsről Budapestre indultak február 3-án délután, vagy akik Szekszárdról szerettek volna a fővárosba jutni. Az előbbi, a menetrend szerint valamivel este fél kilenc után érkező vonat csak másnap reggel nyolc óra után érkezett meg. Szekszárdról ezzel szemben el sem indult a szerelvény, de így az utasoknak legalább nem kellett a vonaton várniuk egy éjszakát. 1889 decemberének elején is totális káoszról számolt be a Budapesti Hírlap, azonban nem mulasztotta el megjegyezni, a helyzet bár itthon nem jó, Ausztriában még rosszabb. 1925 novemberében pozitívan indult a tél: a 8 Órai Újság arról írt, hogy bár 29-én hajnalban sűrű havazás indult meg az országban, a vasúti közlekedésben nincs fennakadás, ráadásul a hólepel előnyös hatással van a mezőgazdaságra.
Ez a kép nem 100 éve, hanem 2024 november 22-én készült Budapesten
Cabrera Martin
Az 1925-ös, majdnem száz évvel ezelőtti cikkben arról is írtak, hogy ugyan a teherárukkal megrakott fuvaros kocsik kisebb-nagyobb nehézségekkel közlekednek, a fővárosban 1300 ember dolgozik a hó eltakarításán, az állandó hóesés miatt megfeszített erővel, váltott csoportokban, egész éjjel. A cikk szerint
a főváros újítással is kísérletezett: az egyik locsoló kocsijukra hóekét szereltek, amely aztán hatékonyan tudta tisztán tartani az Andrássy utat.
A lap megjegyezte azt is, hogy a villamosközlekedés is zavartalan, hiszen a hóesés a felsővezeték áramellátást nem befolyásolja. Nem volt azért minden teljesen problémamentes, mert a Horthy Miklós (ma Bartók Béla) úton egy megrakott teherkocsi a villamossínekre csúszott, ez okozott némi fennakadást. Megjegyezték a cikkben azt is, hogy a Magyar Királyi Államvasutak is felkészült, így komoly fennakadás nem, legfeljebb kisebb-nagyobb késések azért előfordulnak.
A Filmhíradó is beszámolt 1940 januárjában az egész országban a közlekedést megbénító havazásról:
A témában megkerülhetetlen 1986/87 tele. A ‘87 januárjában kezdődő, a köznyelvben mégis “86-os havazásként” emlegetett esemény tényleg szinte az egész országot megbénította, ahogyan az az akkori M1 Híradóból is kiderült:
Január 12-én a Népszabadság a címlapon számolt be arról, hogy egész Európában tombol a tél, másnap pedig már a teljes első oldalt elfoglalta az országban kialakult rendkívüli helyzet. A MÁV pedig már ekkor is a központban volt, a bevezető után a cikk azzal indul: vasárnap 90 szerelvény összesen 2545 percet késett, majd hétfő reggelre erősen korlátozni kellett a vonatforgalmat. Valóban válságos volt a helyzet. Országszerte számtalan autó rekedt el a hóban, Komárom megyében az összes mellék- és összekötő út járhatatlan volt, Borsodban 130 települést zárt el a hó a külvilágtól, de a fővárosban is komoly problémát okozott a szűk három nap alatt lehulló, félméteres hó.
Ahogy az elmúlt években rendszeresen úgy idén is – bár lehetett előre tudni, hogy érkezik – az első hó komoly fennakadásokat okozott. Kora reggel a HVG is megírta, hogy több vonat nem, vagy módosított menetrend szerint közlekedik, de Karácsony Gergely főpolgármester is hiába biztosította a fővárosiakat arról, hogy készülnek, illetve ajánlotta a közösségi közlekedést, a BKK-nak sem sikerült döccenőmentesre a délelőtt, és az autósok baja is meggyűlt az időjárással.
Pénteken Budapesten akár nagyobb mennyiségű hó is eshet. Bár az előrejelzésekben van némi bizonytalanság, kollégáink felkészültek. ❄️❄️ Az első hóesés mindig okoz kellemetlenséget, ezért, aki…
“A kép nem valami vigasztaló. Megismétlődött november közepén, vagyis a tegnapi nap délelőttjén az, ami két évvel ezelőtt, egy nagyobb hóesés kapcsán már előfordult: bizonytalanná vált a főváros közlekedése” – az idézőjel azért indokolt, mert újfent a múltba ugrunk: 1965 novemberében jelent meg A hó télen esik című cikk a Népszabadságban. A szerző, bár elismeri, hogy a “váratlan” (idézőjel az eredetiben – a szerk.) akadályok elhárítása nem lehet teljesen zökkenőmentes, emlékeztet arra is, hogy “télen hó is szokott esni, olykor sok, amelyet gyorsan, szakszerűen, megfelelő erők mozgósításával el kell takarítani, különben megbénul a közlekedés. Jó lenne a következőkben a kissé fellengzős nyilatkozatok helyett inkább azt tapasztalni, hogy a köztisztasági szerveket és közlekedési vállalatokat nem éri váratlanul a tél nagyon is szokásos kísérője, a hóesés.”
(Nyitóképünkön a budai Vár 2024. november 22-én. Fotó: Cabrera Martin)
Omlásában súlyos a légvár – mondta Orbán Viktor húsz évvel ezelőtt. Utolérte az omlás, és súlyosnak ígérkezik. Sarokba szorította magát, és most harap. Vélemény.