Az elmúlt évben kommunikációs készségek fejlesztésére költöttek a legtöbbet a vállalatok, ezt követte az értékesítési tréning, majd a konfliktuskezelésre irányuló képzés - derült ki egy 2006. második felében végzett piackutatás eredményéből.
A GROW-TMI tanácsadó cég megbízásából az NRC Piackutató cég által 2006. június és augusztus között elvégzett kutatás célja a tanácsadói és tréningpiaci trendek felmérése volt. A kutatás többek között kitért a belső képzésekkel szemben támasztott igények és elvárások, a leggyakrabban igénybe vett tréningek és szervezetfejlesztési szolgáltatások, valamint a megbízói tendenciák beazonosítására is.
A megkérdezett vállalatok több mint fele kizárólag csak készségfejlesztésre költ, de a tanácsadást és tréningszolgáltatást együttesen igénybevevő cégek aránya is jelentős, eléri a 44 százalékot.
A vizsgált vállalatok közel fele az elmúlt két év során kevesebb, mint 5 alkalommal, egyharmad részük ezzel szemben több, mint 10 alkalommal tréningeztette munkatársait.
A legkedveltebb tréningfajták közé tartozik a kommunikációs készségek fejlesztésére irányuló tréning, amelyet az értékesítési tréning, valamint a konfliktuskezelés készségeit fejlesztő képzés követte. A cégek közel 50 százaléka az elmúlt két évben igénybe vette ezen fejlesztések valamelyikét.
A leadership, más néven vezetői tréning, a tárgyalástechnika tréning, a prezentációs tréning valamint a különböző csapatépítő tréningek a vállalatok több mint egyharmad részének jelentettek vonzó készségfejlesztési lehetőséget az elmúlt évben.
A tanácsadás területén a vállalatok 36 százaléka a jövőkép és stratégiaalkotói, a munkavállalói elégedettség felmérés, valamint az executive coaching szolgáltatásokat részesítette előnyben az elmúlt két év során. Legritkábban karrier és tehetség management típusú fejlesztési programra költenek a vállalatok, ezt a megkérdezett cégek mindössze 10 százaléka vette igénybe a vizsgált időszakban.
A kutatásból kiderült, hogy a cégek fele egyszerre több partnerrel alakít ki együttműködést, sok esetben három vagy annál több tanácsadó cég szolgáltatásait is igénybe vették. Körükben túlsúlyban vannak azok a vállalatok, amelyek 10 millió forintnál többet vagy 3 millió forintnál kevesebbet költöttek tréning célra a 2005-ös évben.
A vizsgált vállalatok több mint háromnegyed része nem folyamatosan, hanem konkrét igény felmerülése esetén vesz igénybe szervezetfejlesztési- vagy HR tanácsadási szolgáltatást. A vállalatok közel felénél fordul elő, hogy a tanácsadó cég kiválasztásánál azt a céget bízzák meg, amellyel már korábban is kapcsolatba kerültek, míg egyharmad részük pályázaton elért eredmény vagy referencia alapján dönt.
A tréning-tanácsadó cég kiválasztásakor egyértelműen a trénerek, tanácsadók naprakész tudása, felkészültsége, személye és a szívélyesség játszik döntő szerepet. Kevéssé fontos szempont például szolgáltatási körök sokrétűsége, vagy a nemzetközi módszertanok és technikák megléte.
A felmérés eredményei rávilágítottak, hogy a vállalatok szívesebben fordítanak készségfejlesztésre, és a tanácsadási szolgáltatások közül is inkább az egyéni és vezetői működést támogató fejlesztői programok a népszerűek.
A piackutatás eredményei 160 vállalat válaszaiból származnak, az adatgyűjtés módszertana online lekérdezés volt .A célcsoport-kutatás nem tekinthető reprezentatívnak, így az eredmények nem általánosíthatók a hazai vállalati szféra egészére.