Ez annyit jelentene, hogy valamennyi tagállamban az állami és a magán munkaerőközvetítők egyaránt az egységes követelményekhez igazodó minőségi szolgáltatást nyújtanának ügyfeleiknek, az álláskeresőknek, a munkavállalóknak és munkáltatóknak - mondta Borbély Tibor Bors, a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal szakmai tanácsadója, a nemzetközi program magyar irányítója.
A program során több tagállam állami szolgálata cserélte ki tapasztalatait, bevonva a magánközvetítőket is. Az európai uniós program szakmai vezetését az olasz állami munkaügyi szervezet központi egysége, az Italia Lavoro, valamint az olasz Munkaügyi és Szociális Minisztérium vállalta. A programban közreműködnek a magyar, a cseh, a szlovák, a román, a bolgár, a vallon állami munkaügyi szervezetek, valamint két további olasz tartomány munkaügyi ügynökségei.
Az egységes minőségi munkaerőpiaci szolgáltatás alapján például Magyarországon, uniós szinten meghatározott minőségbiztosítási elvek mentén, valamennyi helyi munkaügyi közvetítőiroda ugyanazt a nemzetközi mércével mérve is korszerű szolgáltatást nyújtaná ügyfeleinek, függetlenül attól, hogy melyik régióban, térségben, városban vagy településen keresi fel az ügyfél a szolgálatot. Ez nem csak korszerű épületet, berendezést, felszerelést jelent, hanem az ügyintézők célirányos folyamatos felkészítését, a munka minőségi szervezését ugyancsak az egységes elvek szerint.
Sokkal hatékonyabbá teheti ezt a munkát, ha Magyarországon is létrejön az egységes, állami és magán munkaerőközvetítők ajánlatait egyaránt tartalmazó virtuális munkaerőpiac. Egy ilyen platformon valamennyi állást kereső személy és munkavállalót kereső munkáltató szabadon válogathat. Az egységes és egy helyen összegyűjtött kínálat és kereslet lényegesen megkönnyíti az állás- vagy munkavállaló-keresést, javítja annak hatékonyságát, és időt spórol meg. Több országban, így az Egyesült Királyságban, Hollandiában, Németországban, Svédországban már léteznek ezek az egységes, interneten elérhető, állandóan frissített ajánlatok.
Magyarországon jelenleg több mint 600 munkaerő-közvetítéssel és ugyanennyi munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozást tartanak nyílván, a cégek egy része azonban mindkét tevékenységgel egyszerre foglalkozik. Az ügyfelek jobb kiszolgálásához járulna hozzá, ha az állami szolgálat és a magánközvetítők egységes bejelentőlapot rendszeresítenének az álláskeresői és állásajánlatokhoz, a jövőben akár egységes lehetne a munkavállalói és munkáltatói elégedettséget mérő kérdőív is. Ezt a standardizálást az EUROPASS csomagra támaszkodva Európai Unió is támogatja.