A HR-stratégia kidolgozója és egyben végrehajtója maga a humánpolitikai szervezeti egység. Önöknél hogyan épül föl ez az egység?
Kapus István: A vállalat cégszinten azt az egymáshoz szorosan kapcsolódó hármas tagolást valósítja meg minden HR szervezeti egységénél: az első csoportban az úgynevezett business partnerek dolgoznak, őket a specialisták és az adminisztráció csoportjai támogatják munkájukban. Ez nem hierarchiát jelent, hiszen mindenkinek a munkájára ugyanúgy szükség van, hanem az adott egységek munkakapcsolatát fejezi ki.
A business partnerek egyes üzleti egységek vezetőivel, az úgynevezett line-managerekkel dolgoznak szorosan együtt, adnak HR-területen tanácsot. Munkájuk átfogja a HR-tevékenységek teljes területét, ideértve a szervezetfejlesztést, az adott üzleti egység felvételi igényének definiálását, a kiválasztás folyamatának koordinálását, a javadalmazási rendszer működtetését és a szükséges fejlesztési igények meghatározását. A szervezeti vezetőkkel a HR-szakemberek mellérendelt viszonyban dolgoznak, ezért is használjuk a "partner" kifejezést. A döntést a line-managerek hozzák, de az előkészítésben, a konkrét probléma-megoldásban az üzleti partnerek jelentős támogatást nyújtanak.
Ezen a szinten a munkavégzésnek egyfajta mátrix-jellege valósul meg. Mindenkinek van egy hierarchikus és egy kapcsolati felettese. A hierarchikus vezető a konkrét munkáltatói jogkört gyakorló vezető, a kapcsolati vezető pedig annak a szervezeti egységnek az irányítója, amivel napi szinten együtt dolgozik a - jelen esetben - HR business partner. A specialista kollégák egyfajta támogató "back-office" tevékenységet végeznek. Munkájukhoz tartoznak a kiválasztásokat megelőző keresések, ők szervezik a tréningeket, előkészítik a személyes fejlesztéseket, a kompenzációs rendszert is ők fejlesztik. Ezek olyan területek, amelyekre minden üzletágnak szüksége van, ezért a munkájuk nincs üzleti egységekhez rendelve. Hasonló módon az adminisztrációban dolgozó kollégák is egyaránt az egész céget szolgálják ki a munkájuk során. Ide tartozik a bérszámfejtés, munkaügyi adminisztráció, társadalombiztosítási ügyintézés, személyzeti nyilvántartás.
Mekkora HR-szervezettel lehet kiegyensúlyozottan működtetni egy 1600 fős komplex vállalatot, ahol vidéki gyártás és budapesti kereskedelmi központ is található?
K. I.: Körülbelül harmincan foglalkoznak valamilyen HR részterülettel, 15-en dolgoznak a budapesti irodában. A többiek a négy vidéki gyárban dolgoznak. Minden gyáregységben működik egy kisebb HR-csapat; business partnerek egy-egy asszisztenssel. Érdekesség, de ezeken a munkahelyeken megfordul az irányítási rendszer. A gyárigazgató a közvetlen felettesük, és én vagyok a kapcsolati vezetőjük ezeknek a kollégáknak.
Volt már csoportos létszámleépítés a Nestlénél?
K. I.: Sajnos, a jégkrémrészlegünk megszűnt, és akkor rövid idő alatt mindenkit el kellett bocsátani. Nem volt túl nagyméretű egység, de ezt is nehéz meglépni. Ilyenkor mindenkivel elbeszélgettünk, és segítettünk megtalálni a számára legcélszerűbb megoldást.
Tartalmi partnerünk a HR Portál. Az interjút teljes terjedelmében itt olvashatja.