Tetszett a cikk?

Az értékesítők versenyt futnak az idővel: a meglévő ügyfelek kiszolgálása, potenciális ügyfelek keresése, az egyes lehetőségek maximális kihasználása, a kitűzött célok elérése közben ketyeg az óra, és az értékelési időszak végéhez közeledvén egyre nagyobb a kétségbeesés.

Az értékesítői munka halála a közöny, amikor már mindent remény szertefoszlott, uralkodóvá válik a „lesz ahogyan lesz” szemlélet. Óhatatlanul felvetődik a szakértőben a kérdés, hogy ki a hibás mindezért.

Ki a felelős?

Hány olyan értékesítési vezetőt vagy igazgatót látott, aki hozni tudta az értékesítési terveket? „Hm, igen ennek az oka ott keresendő…” - indul a magyarázkodás az esetek 99,5 százalékában. Az értékesítési vezető munkáját a csapat eredményei minősítik. A főnök akkor dolgozik jól, ha az értékesítők összességében hozzák az eredményeket.

Stratégia és tervezés nélkül csak a káosz biztos

Minden kereskedelmi vezetőnek szerepel az önéletrajzában: értékesítési stratégia megalkotása, tervek készítése, stb. Azonban legtöbbször az nem szerepel az önéletrajzban, hogy az értékesítési eredmény hány százalékot nőtt a tevékenységének köszönhetően, mert a növekedés általában nem következik be. Ha megkérdeznénk a mai magyar értékesítési vezetőket stratégiájukról, kiderülne, hogy kellenek a jó értékesítők.

A tapasztalatok megosztása, az egyes esetekre vonatkozó ötletelés nagyon hasznos, sőt, elengedhetetlen része az értékesítői csapatmunkának, de tény, hogy ennél lényegesen hatékonyabban is lehet dolgozni. Mit lehet tenni annak érdekében, hogy tudatos értékesítési munka eredményeként jelentős mértékben növekedjenek a bevételek.

Elkerülni a káoszt

A stratégia nélküli értékesítésnek az egyik legnagyobb hátránya az, hogy az értékesítő egyéni adottságaitól függ az, hogy mennyire képes ráérezni arra, hogy kit keressen meg, és milyen módon próbálja eladni a termékeit. Ezzel szemben az értékesítési stratégia az alábbi kérdésekre ad választ:

1. Melyik termékünkből milyen haszna származik az ügyfeleknek?
2. Kik a potenciális ügyfelek, vagyis kik alkotják a célcsoportot?
3. Milyen fontos tulajdonságokkal rendelkezik a célcsoport az értékesítés eredményessége szempontjából?
4. Milyen üzenettel kell megkeresni őket?
5. Hogyan lehet megtudni, hogy melyik üzenet bizonyul hatékonynak?
6. Milyen módon történjen meg a kapcsolatfelvétel?
7. Melyik terméket hogyan lehet hatékonyan értékesíteni?
8. Van-e elképzelés arról, hogy mit lehetne eladni még a meglévő ügyfeleknek?
9. Van-e elképzelés a legnagyobb ügyfelek különleges kiszolgálására?

Léteznek olyan kérdések, melyek közvetlenül nem részei az értékesítési stratégiának, de jelentősen befolyásolják azt. Ilyen kérdések például a következők:

1. Van-e információ arról, hogy melyik termékeken van a legnagyobb haszon?
2. Mely értékesítők a legeredményesebbek, és miért?
3. Van-e olyan kulcs-értékesítő, akinek a hiánya jelentős bevételkiesést okozna?
4. Támogatja-e a bérezés és a jutalékrendszer az értékesítési stratégiát?
5. Létezik-e az értékesítést támogató olyan információs (CRM) rendszer, ami biztosítja az értékesítés átláthatóságát, az eredmények mérését, és támogatást nyújt az értékesítőknek az egyes ügyeik nyomon követésében?
6. Van-e, és megfelelő-e az értékesítők képzése?
7. Van-e a cégnek említésre méltó marketing tevékenysége, ami biztosítja a megfelelő számú érdeklődőt, vagy az értékesítők az idejük nagy részét az ügyfelek felkutatásával töltik értékesítés helyett?
8. Mennyire illeszkedik az értékesítési stratégia a cég globális stratégiájához?
9. Van-e a célcsoportra vonatkozó stratégián kívül más, pl. termékre szabott stratégia? Van-e közöttük összhang?

Stratégia nélkül is lehet, de nem érdemes…

Elképzelhető, hogy bizonyos cégek különösebb stratégiai gondolkodás nélkül is megfelelő eredményekre képesek. Van ilyen, hiszen egy jó termék akár önmagát is eladhatja. Lehet, hogy az eredményeit a kiváló értékesítői tevékenységnek köszönheti. Ám képzeljük el, hogy ha egy vállalkozás akkor is sikeres, ha a fenti kérdésekkel nem foglalkoznak mélyrehatóan, akkor milyen sikeres lehetne abban az esetben, ha tudatos stratégia mentén folyna az értékesítés. Különösen fontos lehet ez a mai válságos időkben, amikor nem lehet biztosan tudni, hogy mit hoz a holnap. Minél bizonytalanabb a külső környezet, annál fontosabb, hogy az értékesítés előre átgondolt stratégia alapján történjen.

Magda Attila
http://www.miraconsulting.hu/

Karrier

Munka és kockázat: hogyan védekezzünk?

A munkahelyi balesetek és a munkavégzéshez kapcsolódó megbetegedések számának csökkentését megcélzó Európai Hetet az EU valamennyi tagállamában 2008. október 20. és 24. között rendezték meg.

MTI Karrier

Az ideális munkahely ismérvei

Október utolsó napjaitól valamennyi vállalat számára elérhető egy, a munkaadói felelősséget komplex módon vizsgáló, hazai viszonyokra kialakított új jelzőrendszer. Az eszközt másfél évig tartó kísérleti fázis után adták át.

Karrier

A női vezetők helyzete: áldozat és jutalom

Jóllehet képességeik és szakmai felkészültségük alapján a nőkből is kitűnő vezető válhat, Magyarországon mégis elvétve akad csak női felső vezető. Ennek fő oka a társadalmi nyomások által is táplált kóros önbizalomhiány: nem tudják elhinni, hogy képesek kettős szerepben is megfelelni.

19-en megsérültek egy buszbalesetben Debrecenben

19-en megsérültek egy buszbalesetben Debrecenben

Csád felmondta a katonai együttműködését Franciaországgal

Csád felmondta a katonai együttműködését Franciaországgal

Csak a fideszesek körében népszerű a keleti nyitás politikája a Publicus mérése szerint

Csak a fideszesek körében népszerű a keleti nyitás politikája a Publicus mérése szerint

Az Ellenállás Mozgalommal véteti észre magát az Operettszínház balettigazgatója és a Magyar Nemzet publicistája

Az Ellenállás Mozgalommal véteti észre magát az Operettszínház balettigazgatója és a Magyar Nemzet publicistája