szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hogyan és mennyit költenek toborzásra a cégek? Mi hasznuk az állásbörzéknek? Többek között ezekre a kérdésekre kerestük a választ.

Rozsnyai Gábor évek óta szerkeszti a HVG Online kiadásában megjelenő Karrier Plusz című kötetet. Többek között arról kérdeztük, hogy hogyan és milyen mélységig érintette a válság a toborzást.

Igaz, hogy a korábbi összeg töredékére esett vissza a cégek toborzásra költött kiadása?

Rozsnyai Gábor: Ezt így, ebben a formában biztosan nem lehet állítani. Sok cég óvatosabbá vált, jobban megnézi, hogy kit vesz fel és hogyan. Vannak, akik csak a természetes fluktuáció miatt távozókat pótolják, mások most látják elérkezettnek az időt arra, hogy a keresett és nehezen elérhető szakembereket levadásszák a piacról. A 90-es évek elejére jellemző nagy, zöldmezős beruházások kora lejárt, helyét a kis lépésekben történő, folyamatos építkezés vette át. A legnagyobb hazai munkaadók ezzel együtt állandóan jelen vannak a munkaerőpiacon. Kevesebbet költenek, de azt nem engedhetik meg maguknak, hogy a célközönségük – ebben az esetben a képzett szakemberek köre – ne halljon róluk.

Ezért látni meglepően sok imidzshirdetést a lapokban?

R. G.: A szakmában ezt employer brandingnek nevezik. A nagy cégek a legjobbakat akarják mindenből, értelemszerűen munkaerőből is. Az imidzshirdetések célja kettős: egyrészt néhány embert mindig keresnek, de jelenleg ennél fontosabb a munkaadói márkanév felépítése és karbantartása. Sok szervezet gondolja úgy, hogy ha most kiiratkozik a munkaadók névjegyzékéből, akkor később, amikor a mostaninál erősebb lesz a verseny az első osztályú jelöltekért, nehezebb lesz a dolga.

Miben jelenik ez meg?

R. G.: Több erőfeszítéssel vagy csak magasabb összegű juttatási csomagért találnak majd új munkatársakat. Akik foglalkoztak marketinggel, tudják, hogy egy termék szinte eladhatatlan, ha a márkanév ismeretlen a fogyasztó számára. Nem fogom levenni a no name joghurtot a polcról, még ha kedvező is az ára. A fiatalok – különösen a diplomások – számára a nagy nevek a vonzóak: szerintük ezek a cégek képesek képzést, előmenetelt, vagyis karriert biztosítani.

Mi hasznuk az állásbörzéknek?

R. G.: Valamennyien szeretjük és élvezzük az online világ örömeit, de egy személyes találkozó atmoszféráját, egy interjú finom részleteit e-mailben mégsem lehet megélni. A börzéken részt vevő cégek a megjelenés presztízsértéke mellett számolnak azzal is, hogy a helyben begyűjtött önéletrajzokkal és a személyes találkozás által biztosított előszűrési lehetőséggel hónapokat, pénzben kifejezve pedig akár milliókat is spórolhatnak.

Mi helyzet a karrierkönyvekkel? Van ezeknek létjogosultsága a netes világban?

R. G.:
Szerintem ez a konfliktus olyan, mint a tévé és a rádió „harca”. A rádiót sokszor temették, de ki az, aki vezetés közben tévézik vagy netezik? Néhány hónapja az egyik reggeli rádióműsor megszűnése miatt valóságos tömegmozgalom indult, ami nem éppen a kihalás szélén tántorgó műfajok sajátja. Mi azt látjuk, hogy a cégek diverzifikálják hirdetéseiket: nyilvánvalóan van saját honlapjuk, ami mellett megjelennek a netes álláskereső portálokon is. Aki teheti, hirdet a nyomtatott sajtóban, hiszen még mindig ennek a legmagasabb a presztízse. Az olyan gyűjteményes kötetekben, mint a például a Karrier Plusz, pedig azért érdemes publikálni, mert ezeket egész évben folyamatosan forgatják, optimális esetben akár 30 ezren is.

Tiborcz István elárulta, hogy sokat tanult a Közgéptől

Tiborcz István elárulta, hogy sokat tanult a Közgéptől

InterCity ütközött egy sínekre hajtó autóval Zalaegerszegnél

InterCity ütközött egy sínekre hajtó autóval Zalaegerszegnél

Már hazudik is a mesterséges intelligencia, nehogy kikapcsolják

Már hazudik is a mesterséges intelligencia, nehogy kikapcsolják

74 millió forint Mészáros Lőrinc órabére, Tiborczé 8,7 millió, de még így is kispályások

74 millió forint Mészáros Lőrinc órabére, Tiborczé 8,7 millió, de még így is kispályások