szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az új köznevelési törvénytervezet megváltoztatását, nemzeti oktatási kerekasztal összehívását, illetve a tervezet elfogadásának elhalasztását követelik a budaörsi Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola dolgozói. A részletes indoklást is tartalmazó felhívást az ország összes általános iskolájának és középiskolájának megküldték aláírásra – közölte az akció egyik szervezője hétfőn.

Az intézmény több mint 60 tanára, illetve alkalmazottja írta alá a felhívást, amelyhez november 2-áig lehet csatlakozni, azt követően a kritikai észrevételeket és az aláírásokat tartalmazó "csomagot" eljuttatják az Országgyűlés elnökének - mondta Tollner József. A felhívásban a budaörsi aláírók részletesen kifejtik, hogy szerintük miért hamisak a törvénytervezet azon állításai: a jogszabály elfogadása után növekedne az oktatási intézmények és a pedagógusok önállósága, javulna az iskolarendszer eredményessége és húzóerővé válna a tudás.

A szöveg szerint a törvénytervezet hamisan állítja, hogy növeli az intézmények és a pedagógusok szakmai önállóságát, hiszen például központilag előírt értékeken és (tananyag) tartalmakon alapuló közoktatást vezet be, a jelenlegi értéksokszínűséget félrevezetően értéksemlegességnek nevezi, ennek felszámolására törekszik, ugyanakkor egyetlen értéket sem nevez meg, a NAT-ban megjelölt fejlesztési kompetenciákhoz kötelezően megtanítandó tartalmakat rendel, illetve a helyi tanterv a központi kerettantervtől az eddigi 30 százalék helyett legfeljebb 10 százalékban térhet el, és ezzel számos iskolában lehetetlenné válik az eddigi pedagógiai kínálat továbbvitele.

A törvénytervezet téved abban is, hogy az iskolarendszer eredményessége javulni fog, és húzóerővé válik a tudás, hiszen többek között leszállítja a tankötelezettség korhatárát, az érettségit nyújtó középfokú iskolákban való továbbtanulást keretszámokkal korlátozza, az iskolák működését és a pedagógusok munkáját meghatározó döntések meghozatalának jogát elveszi a helyi körülményeket ismerő közösségektől, illetve a drasztikus óraszám-növekedésnek a tömeges elbocsátás mellett egyenes következménye a természetes önvédelemből történő teljesítmény-visszatartás, a minőségromlás, az egészségi és mentális állapot romlása, és a törvényszerűen kialakuló közöny a tanulók és a tanítás iránt.

A tiltakozók úgy vélik, hogy a törvénytervezet a pedagógusokat nem alkotó embernek, hanem végrehajtó közszolgának tekinti. Hozzáteszik: közszolgálatot akarnak végezni, de nem szolgaként, hanem autonóm értelmiségiként. A törvénytervezet november 4-ei elfogadásának elhalasztását és egy nemzeti oktatási kerekasztal életre hívását is követelő budaörsiek bíznak akciójuk sikerében – mondta Tollner József.

Ha ilyen Samsung tévéje van, ingyen kap rá egy nagyon látványos funkciót

Ha ilyen Samsung tévéje van, ingyen kap rá egy nagyon látványos funkciót

Több tucat halálos áldozata volt egy guineai focimeccsen kitört tömegverekedésnek

Több tucat halálos áldozata volt egy guineai focimeccsen kitört tömegverekedésnek

Rég látott olyat Németország, ami a Volkswagen gyáraiban történhet

Rég látott olyat Németország, ami a Volkswagen gyáraiban történhet

Amíg a világ nem figyelt, újra fellángolt a szíriai polgárháború

Amíg a világ nem figyelt, újra fellángolt a szíriai polgárháború