Álommeló enyhe kockázatokkal
Luxusutazás, bulizás, terméktesztelés - ezek a leghíresebb "magyar" álommunkák. De miért éri meg ez a cégeknek, és a jelöltek mit tudnak ebből profitálni a későbbiekben?
"Meghirdették a város legmenőbb állását - lakás, pénz, pia fél év bulizásért" - promótálja egy pálinkaház "az ország legjobb állását". A leírás szerint a munkában nem kell majd megszakadni, a pályázó feladata ugyanis a bulizás és a Facebookozás lesz, mindezért fizetést, telefont, pálinkát és belvárosi lakást kínálnak fél évig.
Hasonló "álommunkát" kínál Magyarország egyik kuponos oldala is. A kiválasztottnak egy éven keresztül főállásban kell tesztelnie a közösségi oldalon kínált szolgáltatásokat, személyes véleményével, ajánlásaival segítve vásárlóközösség tagjait. Az állással bruttó 400 ezer forintos fizetés, havi maximum 500 ezer forint értékű bónusz, valamint a munkavégzés időtartamára egy MacBook Pro laptop és egy iPhone 5 jár. Mindezért cserébe hetente legalább három képes/videós tudósítást kell készítenie az erre a célra létrehozott blogon.
Magyarországra három éve ért el az "álommeló-láz", bár az még nem kapott akkora nyilvánosságot, mint a mostaniak. A 2009-es pályázatban a magyar Pamela Andersont kereste egy wellnessfürdő, a nyertesnek a fejlesztési programot kellett népszerűsítenie. A győztes 10 napi munkáért 250 ezer forintot kapott.
Rá egy évre hirdették meg "a világ második legjobb állását", akkor egy cég luxusútjait kellett tesztelnie fél évig a nyertesnek. A játék viszont meglepő módon nem mozgatott meg sokakat, csupán 200-an jelentkeztek, ebből választották ki a hivatalos világutazót, az akkor 26 éves Gyémánt Balázst.
"Nagyon nagy sikere volt a kampánynak, először fél évre tervezték, de jobbnak láttuk, hogy egy évig tartsanak az utazások. Gyönyörű helyekre jutottam el, fantasztikus élményekkel gazdagodtam. Nem nyaralás volt ez a munka, egy percig nem a pihenésről szólt. Vagy a fényképezőgép villogott, vagy a video forgott állandóan. Folyamatosan az volt a fejemben, miként tudom ezeket az élményeket úgy átadni, hogy azokat más is élvezze majd a számítógép előtt nézve, olvasva. Miután megjöttem az utakról, elkezdődött a szerkesztés, cikkírás és ami a leghosszabb időbe tellt, a vágás. Több, mint 30 úti beszámoló videó készült, több tucat bejegyzés és több ezer fotó az összesen 7 útról. Eredetileg 6 utazás volt betervezve 6 hónap alatt, összesen bruttó 1millió forint fizetésért. Kaptam egy netbookot és egy okostelefont a munkavégzéshez, valamint egy éves utazási biztosítást" - mesélt a hvg.hu-nak az élményeiről Gyémánt Balázs.
Kinek és miért jó?
Az álommelós kampányok márkaépítési szempontból win-win helyzetet teremtenek, mert a szervező márkája is folyamatosan felszínen van, de a nyertes személyes ismertsége, jelleme, technikai tudása is rengeteget fejlődik a megbízás ideje alatt. A pályázóknak azért jó, mert kipróbálhatják magukat egy olyan helyzetben, amelyben még nem tették, a videós jelentkezés formátumban megcsillanthatják egyéniségüket, motivációjukat, kreativitásukat, és a játék nevezési transzparenciájának köszönhetően (például vásárlóközösség játékán minden pályázó videója megtekinthető) összehasonlíthatják magukat a többiekkel.
Ez pedig értékkel bír akkor is, ha nem nyert a pályázó. Dunder Krisztián digitális üzletfejlesztési szakértő szerint a fiatal a nevezéssel megteszi az első lépést azért, hogy kitűnjön a többiek közül, ráadásul a személyesmárka-építés egyik eszközével, a videós önéletrajz létrehozásával. Szerinte a fiatalok számára a láthatóság egyik legjobb eszköze az ilyen videós önéletrajz formátum lehet a jövőben.
Gyémánt Balázs példája is azt igazolja, hogy egy jó pályázattal hosszú távon is nyerni lehet. "Hivatásos Világutazó lettem - ez szerepel most már a névjegykártyámon is, mert a legtöbb munkám az utazáshoz köthető (idegenvezetés, TV műsor készítés, újságírás, blogolás). TV műsorokba hívnak utazási szakértőnek, az utazások újszerű marketingjéről, videóblogolásról tartok előadásokat főiskolákon" - mesélt a fiatalember arról, hogyan profitált a pályázatból. "Nyáron beneveztem egy nemzetközi videoblogolós versenybe. Az egyik hazai győztes én lettem, így a londoni olimpián is blogoltam két hétig. A kampánynak többek között Jamie Oliver és David Beckham voltak az arcai."
Az utazási iroda értékesítési vezetője, Hargitai Éva elmondta, hogy céljuk a cég imázsának növelése, stratégiai termékeinek bemutatása volt, nem utolsó sorban pedig az elkészült anyagok hosszú távú felhasználása. Hozzátette, hogy sok utazó ennek hatására kereste fel irodájukat, vagy döntött egy-egy utazási műfaj kiválasztása mellett.
Külföldi álommelók, és akik pórul jártak
Az első elhíresült "álommunkát" 2009. februárjában hirdették meg, a szövege így szólt: "Az Ausztrália keleti partjainál található Nagy-korallzátony gondnokot keres, állandó ottlakással. Fizetés: 150 ezer ausztrál dollár, pályázatot a Föld bármely országából elfogadunk. Feladat: 1) a régió legjobb búvárkodási és kikapcsolódási lehetőségeinek felkutatása és kipróbálása 2) a zátonyok élővilágának tanulmányozása, különös tekintettel a turizmus és a globális felmelegedés hatásaira."
További álommelók |
A legjobb álommunkák közé sorolják a luxuságy tesztelőt (1000 fontot kapott érte egy birminghami egyetemista), a borkóstolót (a fél éves megbízás során a nyertes 10 000 dollárt kapott és ingyen szállást), és a múzeumi mókaigazgató is (egy hatéves kisfiú egy vasúti múzeum igazgatói székét pályázta meg, a gyerek pimaszsága viszont akkora sikert aratott, hogy kinevezték mókaügyi igazgatónak. Feladata a tanácsadás volt, hogy miként tudnák a gyerekeknek is izgalmassá tenni a múzeumot). |
Az ajánlat vírusként terjedt el világszerte, 35 ezren jelentkeztek rá, a nyertes végül a 33 éves Ben Southall lett. A férfit elkísérhette a luxusszigetre barátnője is, de a kapcsolat hamarosan véget ért, a lány ugyanis nehezen tolerálta, hogy a férfi a szabadidejében is dolgozik, így eltávolodtak egymástól, majd szakítottak.
Ben Southallnak ráadásul a medúzákkal is meggyűlt a baja, a férfit ugyanis megsebesítette egy állat, és a BBC annak idején azt írta, a férfi akár bele is halhatott volna a csípésbe, de a gyors orvosi beavatkozás megmentette az életét.
Szintén sokan irigyelték 2010-ben Angus Kennedyt, aki hivatásos csokikóstolóként napi 8 órában a világ legjobb minőségű édességeit tesztelte, kiállításokra járt, megírta a tapasztalatait, és ezért havi körülbelül 1 millió forintnak megfelelő összeget zsebelt be. A rengeteg csokoládé viszont megviselte a szervezetét, a koleszterinje az egekbe szökött, az érfalai elmeszedetek és jelentősen meghízott.
A férfit alaposan kivizsgálták az orvosok, akik azt tanácsolták neki, ha élni akar, hagyjon fel a munkájával. A férfi nehezen, de otthagyta a csokikóstolást. Az édességektől viszont nem szakadt el teljesen, még mindig ír róluk, de már alig fogyaszt belőlük.
További munkaerőpiaci híreket olvasson a Jobline Magazinban!