Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"66faa1c8-c9ed-43dd-b8e3-48d86ae46879","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A lengyel külügyminiszter-helyettes szerint hazánk megsértette az őszinte együttműködés elvét, amikor menedékjogot adott egy korrupcióval vádolt lengyel politikusnak.","shortLead":"A lengyel külügyminiszter-helyettes szerint hazánk megsértette az őszinte együttműködés elvét, amikor menedékjogot...","id":"20241227_lengyelorszag-europai-unio-birosaga-romanowski","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66faa1c8-c9ed-43dd-b8e3-48d86ae46879.jpg","index":0,"item":"f5287756-ea98-4e95-8698-c8c2bd54d92b","keywords":null,"link":"/itthon/20241227_lengyelorszag-europai-unio-birosaga-romanowski","timestamp":"2024. december. 27. 14:02","title":"Az Európai Unió Bírósága elé állítanák a lengyelek Magyarországot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"838e4d56-6a3f-4872-b9ca-8b761965ef49","c_author":"HVG","category":"360","description":"Bár nagy létszámú lett a Patrióták Európáért frakciója, a magyar kormánnyal együtt karanténba zárta az Unió. A soros elnökség sem volt diadalmenet.","shortLead":"Bár nagy létszámú lett a Patrióták Európáért frakciója, a magyar kormánnyal együtt karanténba zárta az Unió. A soros...","id":"20241228_Orban-EU-EP-Patriotak-Europaert-soros-elnokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/838e4d56-6a3f-4872-b9ca-8b761965ef49.jpg","index":0,"item":"7345ad66-b9f6-4475-95a4-74e3dfde2ec0","keywords":null,"link":"/360/20241228_Orban-EU-EP-Patriotak-Europaert-soros-elnokseg","timestamp":"2024. december. 28. 14:00","title":"A Fidesz pártcsaládra lelt az idén, de Orbánéknak nem osztottak lapot az EU-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27cb5287-d3e7-49df-adf4-65416b70d6b0","c_author":"HVG","category":"360","description":"Orbán Viktor kampánya a karácsonyi tűzszünetért kudarcot vallott, Putyin orosz elnök nemhogy nem hallgatott rá, de épp karácsonykor indított heves támadássorozatot ukrajnai célpontok ellen. 2024 Krónikája – Világ című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel, most a szomszédban zajló háborúéit.","shortLead":"Orbán Viktor kampánya a karácsonyi tűzszünetért kudarcot vallott, Putyin orosz elnök nemhogy nem hallgatott rá, de épp...","id":"20241227_hvg-Ukrajna-Oroszorszag-Putyin-Zelenszkij-Trump-2024-kronikaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27cb5287-d3e7-49df-adf4-65416b70d6b0.jpg","index":0,"item":"feab8b76-07ce-4cf0-8153-353036ea8956","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-Ukrajna-Oroszorszag-Putyin-Zelenszkij-Trump-2024-kronikaja","timestamp":"2024. december. 27. 12:15","title":"Sok múlik a Nyugaton az ukrajnai háborúban, de nehéz elhinni Trumpnak, hogy egy nap alatt békét teremt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ad68e23-62e7-4e1b-8603-b85264a8a565","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az év végéhez közeledve egyre másra jelennek meg a visszatekintések, összefoglalók. Az év legjobb, leginnovatívabb kütyüire is érdemes visszatekinteni, igaz, ki-ki más eszközöket tart annak. Az alábbi összeállítás azonban nem akárhonnan, hanem a világ egyik legbefolyásosabb online építészeti, belsőépítészeti dizájnmagazinjától, a Dezeentől érkezett.","shortLead":"Az év végéhez közeledve egyre másra jelennek meg a visszatekintések, összefoglalók. Az év legjobb, leginnovatívabb...","id":"20241228_dezeen-dizajnmagazin-osszeallitasa-az-ev-leginnovativabb-kutyui","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ad68e23-62e7-4e1b-8603-b85264a8a565.jpg","index":0,"item":"b869e621-d981-4acf-a73b-3165aba42f95","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_dezeen-dizajnmagazin-osszeallitasa-az-ev-leginnovativabb-kutyui","timestamp":"2024. december. 28. 20:03","title":"Ezek az év leginnovatívabb kütyüi a világ egyik legbefolyásosabb dizájnmagazinja, a Dezeen szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja, hogyan változtathatják meg a világunkat ezek az újfajta gondolkodáshoz használható eszközök. Átfogó és optimista könyvében aktuális példákon keresztül mutatja be az üzleti életet és az oktatást alapjaiban átalakító hatásukat. Arra buzdít, hogy munkatársként, társtanárként és coachként tekintsünk a mesterséges intelligenciára, és meggyőző érvekkel támasztja alá, miért elengedhetetlen a gépekkel való együttműködés képességének elsajátítása. Szemléletmódját követve átláthatjuk az MI-ben rejlő aktuális lehetőségeket, hogy adottságait egy jobb emberi jövő megteremtésére használjuk fel. A HVG Könyvek által kiadott műből több részletet is közlünk a következőkben.","shortLead":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja...","id":"20241228_tarsintelligencia-4-resz-mi-ai-mesterseges-intelligenciae","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d.jpg","index":0,"item":"75880028-ea7f-4696-95d5-8a88f3d078a8","keywords":null,"link":"/360/20241228_tarsintelligencia-4-resz-mi-ai-mesterseges-intelligenciae","timestamp":"2024. december. 28. 18:30","title":"Hogyan éljünk együtt a mesterséges intelligenciával? – 4. rész: Hogyan alakul az MI jövője?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fb5f90e-362c-4824-b5b6-c559bff2f425","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"Egy belorusz bíróság hatéves börtönbüntetésre ítélte az ismert ellenzéki aktivistát, Dzmitrij Kucsukot – írta pénteken a legrégebbi és legismertebb belorusz emberi jogi csoport, a Vjasna.","shortLead":"Egy belorusz bíróság hatéves börtönbüntetésre ítélte az ismert ellenzéki aktivistát, Dzmitrij Kucsukot – írta pénteken...","id":"20241227_Hat-ev-borton-Belaruszban-egy-viragert-es-egy-gyertyaert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fb5f90e-362c-4824-b5b6-c559bff2f425.jpg","index":0,"item":"4ba21abd-6cff-4b12-946f-0a11516efd1d","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Hat-ev-borton-Belaruszban-egy-viragert-es-egy-gyertyaert","timestamp":"2024. december. 27. 17:24","title":"Hat év börtön Belaruszban egy virágért és egy gyertyáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"938856c9-e316-413d-a6c8-a3a7e0a13d6a","c_author":"Nemes Nikolett","category":"elet","description":"Csodás vitamin- és tápanyagbombával kényeztethetjük a mikrobiomunkat a téli ínség idején, ha fermentált ennivalókat fogyasztunk. Többek között savanyú káposztát is készíthetünk ezzel a módszerrel – elmondjuk, hogyan érdemes csinálni lépésről lépésre, mit kell tudni a sózásról, fűszerezésről, hogyan kombináljuk az alapanyagokat, és mire figyeljünk különösen az erjesztés során. ","shortLead":"Csodás vitamin- és tápanyagbombával kényeztethetjük a mikrobiomunkat a téli ínség idején, ha fermentált ennivalókat...","id":"20241228_Fermentalas-hazilag-savanyu-kaposzta-mikrobiom-belflora-Kiraly-Agnes-Egyszeruen-fermentalj-workshop-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/938856c9-e316-413d-a6c8-a3a7e0a13d6a.jpg","index":0,"item":"4214a568-a1c5-4089-9110-c9d2b4104db5","keywords":null,"link":"/elet/20241228_Fermentalas-hazilag-savanyu-kaposzta-mikrobiom-belflora-Kiraly-Agnes-Egyszeruen-fermentalj-workshop-ebx","timestamp":"2024. december. 28. 18:00","title":"Pisszeghet, sípolhat, szisszenhet és pöföghet a befőttesüveg, de pont ez a jó: így fermentáltunk savanyú káposztát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fd4b4d7-5fbc-49b4-9f2a-3207aeee1fde","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az EUV litográfia alapvető fontosságú eljárás a korszerű félvezetők esetében. Azaz nincs nélküle chipgyártás, ami nélkül pedig a modern társadalom sem igazán működőképes. A módszer hozzájárul ahhoz, hogy a chipek energiahatékonyak legyenek, a litográfia gépei viszont csak úgy falják az energiát.","shortLead":"Az EUV litográfia alapvető fontosságú eljárás a korszerű félvezetők esetében. Azaz nincs nélküle chipgyártás, ami...","id":"20241228_euv-litografia-gepek-oriasi-energiafogyasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fd4b4d7-5fbc-49b4-9f2a-3207aeee1fde.jpg","index":0,"item":"6aa15043-4aa8-4ae8-81c3-6ea716fbcbbe","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_euv-litografia-gepek-oriasi-energiafogyasztas","timestamp":"2024. december. 28. 14:03","title":"De hogy lehet bírni energiával az energiatakarékosságot?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyar cégek nyithatják meg az utat az önjáró autók előtt
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Az önvezető autók kapcsán leggyakrabban a Google vagy a Tesla neve merül fel, ami jól mutatja, hogy nem a hagyományos autóipari óriások a technológia úttörői. Meglepő módon két magyar cég is olyan innováció birtokában van, ami akár nélkülözhetetlen lehet majd a jövő sofőr nélküli járműveiben.
Az önvezető autók nemcsak a felhasználók életében hoznak majd radikális változást, hanem a ma ismert autóipar szereplőinek a nevét is átírhatják. Árulkodó, hogy az eddigi két legismertebb prototípust technológiai cégek – a Google és az Uber – mutatták be. Azonban nemcsak ilyen tőkeerős óriások tudnak labdába rúgni: két magyar startupot is találtunk, amelyek nemhogy a nagyokkal játszanak egy ligában, de könnyen lehet, hogy olyan adut tartanak a kezükben, ami hamarosan a javukra fordítja a meccset.
Bárki legyárthat majd egy autót
„Ahhoz, hogy lássuk, mi történik ma az autógyártásban, érdemes egy pillantást vetni a telekomunikációs szektorra, és megnézni, mi történt 2007 körül a Nokiával okostelefon fronton: az iparágban akkor még óriásnak számító gyártó olyan telefonokat dobott piacra, amelyek alkatrészei beszállítók tömkelegétől származtak. Ezekben nem voltak integrált belső rendszerek, ami meg is látszott a felhasználói élményen. Ezzel szemben az iPhone esetében már mindent megoldottak házon belül, a végeredményt pedig ismerjük. Az autógyártás ma hasonlóan működik, mint annak idején a Nokia” – vallja Kishonti László, a mesterséges intelligencia alapú szoftvereket gyártó AdasWorks ügyvezetője.
Beszállítók egy autóban
CB Insights
Kishonti szerint a mai autókba elképesztően sok beszállítótól érkeznek az alkatrészek, elektronikai megoldások. Akár 150 processzor is dolgozhat egy járműben, holott egy integrált rendszerben elég lenne mindössze három. Egy felelne az alacsony szintű vezérlésért (motor, fékek, stb.), egy futtatná a képernyőkön megjelenő infotainment rendszereket, egy harmadik pedig vezérelné az automatizált vezetésre képes rendszereket.
„Korábban nem nagyon léteztek olyan chipek, amelyek utóbbit lehetővé tették volna, de ma már igen. Ezen fut az AdasWorks innovációja is: beépített – főként videoalapú – szenzorok valós időben érzékelik a jármű környezetét, majd ennek megfelelően irányítja az autót a vezérlőegység” – mondja az ügyvezető. Véleménye szerint az elektromos autók alapjaiban rengetik meg majd a piacot, ugyanis kis túlzással bárki, akinek van egy nagyobb teljesítményű akkumulátora és az előbb említett szoftvere, le tud gyártani majd egy autót.
Új szereplők jelennek meg a piacon
„A mai autógyártók piaci dominanciája a rendkívül bonyolult, áttételes benzines motorok innovációján alapszik, ennek a korszaknak azonban nemsokára vége lesz. És ez nem a távoli jövő: Norvégiában már dolgoznak egy törvényen, miszerint 2025 után már csak elektromos és hidrogénmeghajtású autókat lehet majd forgalomba helyezni az országban” – mutat rá Kishonti. Szerinte „a piaci fordulatot olyan szereplők hozzák majd el, amelyeknek semmilyen érdekeltségük nincs a mostani rendszerben.
Ilyen például az AdasWorks, ahol 70 ember csak az önvezető autó megvalósításához szükséges mesterséges intelligenciával dolgozik. Ekkora kapacitást a nagy autógyártók aligha tudnak majd hadrendbe állítani, amit az is bizonyít, hogy a General Motors nemrég több mint egymilliárd dollárért vásárolt fel egy önvezető technológián dolgozó startupot. Szenzációs előny, ha az erőforrások nincsenek szétforgácsolva, és egy célterületre lehet őket összpontosítani” – mutat rá Kishonti.
Bár a hírekben sokat hallani – főként a Tesla esetében – olyan balesetekről, amelyek a „robotpilóta” számlájára írhatók, Kishonti szerint ezekben az autókban mindössze vezetéstámogató rendszerek működnek, amelyek elég távol állnak az önvezetés technológiájától.
Az AdasWorks innovációját – a Volvoval együttműködésben – már 2017-ben bevetik Svédországban, ahol ráadásul nem profi sofőröknek, hanem az autószalonba belátogatóknak ajánlják fel majd tesztelésre a Volvo XC90 100 modelljének egyikét, amely a próbaút bizonyos szakaszain átveszi az irányítást a vezetőtől.
Egymással kommunikáló járművek
„Az önvezetés nem valósulhat meg járműkommunikáció nélkül” – ezt már egy másik magyar cég, a Commsignia kutatás-fejlesztési igazgatója, Takács András mondja. A szenzoros technológia esetében ugyanis azt látja a robotpilóta, amit az emberi szem, ellenben a járművek kommunikációja lehetővé teszi, hogy az autó előre kalkuláljon beláthatatlan eseményekkel.
„Azt gondoljuk, hogy a két megoldást kell ötvözni” – mutat rá Takács arra, hogy az ő megoldásuk nem helyettesíti, hanem kiegészíti az adas (advanced driver assistance systems), vagyis vezetőtámogató rendszereket.
A Commsignia innovációja egy olyan rádiós kommunikáció, amely alapján az autók információkat kapnak egymástól, vagy az útpályán elhelyezett vagy éppen a jelzőlámpákba beépített szenzoroktól. „Utóbbi esetében a robotpilóta ki tudja majd kalkulálni magának a zöldhullámot, vagy egészen extrém esetben egy mentőautó a szirénázás mellett a lámpa zöldre váltásával csinálhat magának szabad utat.”
„Három év múlva minden, az Egyesült Államokban forgalomba kerülő autóban kötelező lesz a járműkommunikáció, amivel jelenleg igazán komolyan világszerte mindössze 5-6 cég foglalkozik – ezek egyike mi vagyunk. Folyamatban lévő tárgyalások alapján pedig kijelenthető, hogy nagy valószínűséggel több nagy gyártónak is szoftverbeszállítói leszünk” – árulja el Takács, aki szerint a Commsignia technológiája 2019 és 20 körül már sorozatgyártásba kerülhet.
Varga Szabolcs cikke a HVG Extra Business magazin közreműködésével készült. Legújabb lapszámunk június 10-én kerül az újságos standokra, ezen a linken pedig meg is rendelheti a magazint, amely friss számában a hatékonyság, az időmenedzselés és a fókuszálás területeit járja körül.