Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a076f576-6c5b-4c33-bd10-780589f41aef","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Bekeményít a világ egyik legbefolyásosabb ipari szakszervezete, az IG Metall, miután a Volkswagen elutasította a munkavállalók javaslatát. A szakszervezet fenyegetése szerint a VW valamennyi németországi üzemében tiltakozni fognak a radikális megszorítási tervek ellen, ami rég nem látott helyzetet eredményezhet az országban.","shortLead":"Bekeményít a világ egyik legbefolyásosabb ipari szakszervezete, az IG Metall, miután a Volkswagen elutasította...","id":"20241201_volkswagen-sztarjk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a076f576-6c5b-4c33-bd10-780589f41aef.jpg","index":0,"item":"46945cb3-68f4-4ee3-b48d-763fb897ce46","keywords":null,"link":"/cegauto/20241201_volkswagen-sztarjk","timestamp":"2024. december. 01. 14:53","title":"Rég látott olyat Németország, ami a Volkswagen gyáraiban történhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1f5a23b-30bd-4f4c-b60d-998a9f18830d","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Az európai autóipar nyomás alatt áll. Németországban például a Volkswagen több gyár bezárását tervezi.","shortLead":"Az európai autóipar nyomás alatt áll. Németországban például a Volkswagen több gyár bezárását tervezi.","id":"20241202_nemet-autoiparnak-termelekenyebbe-kell-valnia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1f5a23b-30bd-4f4c-b60d-998a9f18830d.jpg","index":0,"item":"0a2bae85-0b05-487d-a943-d70204323886","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_nemet-autoiparnak-termelekenyebbe-kell-valnia","timestamp":"2024. december. 02. 08:09","title":"Szakértők: a német autóiparnak termelékenyebbé kell válnia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eacf66f8-dca4-4f70-b1ff-9430f342cbdc","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"<strong>Borult, párás időre kell készülni</strong>, helyenként szitálással, gyenge esővel, havas esővel, a hegyekben havazással. ","shortLead":"<strong>Borult, párás időre kell készülni</strong>, helyenként szitálással, gyenge esővel, havas esővel, a hegyekben...","id":"20241201_Alig-latjuk-majd-a-napot-jovo-heten-de-az-esernyot-otthon-hagyhatjuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eacf66f8-dca4-4f70-b1ff-9430f342cbdc.jpg","index":0,"item":"ecceff32-52d5-4394-8e50-8b742b26851d","keywords":null,"link":"/itthon/20241201_Alig-latjuk-majd-a-napot-jovo-heten-de-az-esernyot-otthon-hagyhatjuk","timestamp":"2024. december. 01. 16:20","title":"Alig látjuk majd a napot december első hetében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78220392-ee05-4d10-bebb-fdd29e6b00e7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A prímet azért még mindig a német prémium márkák viszik. ","shortLead":"A prímet azért még mindig a német prémium márkák viszik. ","id":"20241202_legnepszerubb-osszkerekhajtasu-autok-magyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78220392-ee05-4d10-bebb-fdd29e6b00e7.jpg","index":0,"item":"9e00b1f2-e37b-448c-9bb9-c8c9935f0316","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_legnepszerubb-osszkerekhajtasu-autok-magyar","timestamp":"2024. december. 02. 11:13","title":"Tesla és Suzuki is szerepel itthon a legnépszerűbb összkerékhajtású autók között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7eb5f917-fbb8-412a-9021-956f43f98781","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"A gyomorforgató megmozdulás után kiállították Azeez al-Shaairt.","shortLead":"A gyomorforgató megmozdulás után kiállították Azeez al-Shaairt.","id":"20241202_nfl-shabalytalansag-azeez-al-shaair-tomegverekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7eb5f917-fbb8-412a-9021-956f43f98781.jpg","index":0,"item":"010042a3-4182-414d-a521-c812b590ff63","keywords":null,"link":"/sport/20241202_nfl-shabalytalansag-azeez-al-shaair-tomegverekedes","timestamp":"2024. december. 02. 11:20","title":"Egy durva szabálytalanság után tömegverekedés tört ki az NFL-ben – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a224aff-ece3-4f88-ae6e-0042c4820de8","c_author":"Méltányosság Politikai Elemzőközpont","category":"360","description":"A rendszerváltás a Nyugat iránti elköteleződésével kezdődött Magyarországon, a jobboldal azonban eltérítette az országot az eredeti iránytól, a baloldal pedig ugyanott ragadt. Novák Zoltán vitairata a nyugatos magyar politikáról a<a href=\"https://meltanyossag.hu/a-magyar-politika-negy-kihivasa-konferencia/\"> Méltányosság Politikai Elemzőközpont konferenciáján</a>.","shortLead":"A rendszerváltás a Nyugat iránti elköteleződésével kezdődött Magyarországon, a jobboldal azonban eltérítette...","id":"20241201_A-nyugatos-magyar-politika-kudarcai-es-eselyei-velemeny-meltanyossag-politikai-elemzokozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a224aff-ece3-4f88-ae6e-0042c4820de8.jpg","index":0,"item":"19f6e7f0-b01a-400c-9776-e6a2529cf257","keywords":null,"link":"/360/20241201_A-nyugatos-magyar-politika-kudarcai-es-eselyei-velemeny-meltanyossag-politikai-elemzokozpont","timestamp":"2024. december. 01. 12:00","title":"A nyugatos magyar politika kudarcai és esélyei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c40db7e2-7951-42fd-a14d-1b0bdf0532fa","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Havonta csaknem 100 milliós bevételt könyvelhetett el a Tisza Párt, és Magyar Péterék majdnem ennyit el is költöttek a friss pénzügyi beszámolójuk szerint. A bevétel adományokból és tiszás bögrékből érkezik, a kiadások java pedig rendezvényekre és bérekre megy el.","shortLead":"Havonta csaknem 100 milliós bevételt könyvelhetett el a Tisza Párt, és Magyar Péterék majdnem ennyit el is költöttek...","id":"20241202_tisza-part-penzugyi-beszamolo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c40db7e2-7951-42fd-a14d-1b0bdf0532fa.jpg","index":0,"item":"6e03593f-bc95-4ee5-91d9-a23a6acdcaac","keywords":null,"link":"/itthon/20241202_tisza-part-penzugyi-beszamolo-ebx","timestamp":"2024. december. 02. 17:54","title":"Félmilliárdot költött szűk fél év alatt a Tisza Párt, Magyar Péterék kiadásainak zömét a rendezvények és a fizetések viszik el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bedc3247-9c71-4965-b88b-7182433abc3a","c_author":"Bordás Gábor","category":"sport","description":"Múlt héten nevezte meg Donald Trump a leendő oktatási miniszterét, akinek fő feladata az oktatási minisztérium leépítése lesz, és aki éppen most jelentette be, hogy 58 évnyi házasság<strong> után</strong> különvált a minden jel szerint feketeöves szexuális ragadozó férjétől. A Trump egyik legfontosabb támogatójaként is ismert Linda McMahon szakmai felkészültsége kevésbé ismert, annál többet tudunk viszont a férjével közösen felépített pankrációs birodalomról, amiben annak idején Trump is alaposan megmerítkezett, és ami ugyanúgy felszámolta a valóság határait, ahogy azt olykor az USA régi-új elnöke is teszi.","shortLead":"Múlt héten nevezte meg Donald Trump a leendő oktatási miniszterét, akinek fő feladata az oktatási minisztérium...","id":"20241201_linda-mcmahon-pankracio-wwe-trump-oktatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bedc3247-9c71-4965-b88b-7182433abc3a.jpg","index":0,"item":"70301883-96a5-4e7a-89e8-ca1450cd7535","keywords":null,"link":"/sport/20241201_linda-mcmahon-pankracio-wwe-trump-oktatas","timestamp":"2024. december. 01. 14:00","title":"Trump oktatásiminiszter-jelöltje egyszer csak felállt a kerekesszékből, és tökön rúgta a férjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mi a közös a metróbaleset, a Csíki sörös botrány és Schobert Norbi ügyei között?
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Leginkább az, hogy megfelelő kríziskommunikációs felkészüléssel enyhíthetők - vagy gyorsabban orvosolhatók - lehettek volna a károk - vélik a Krízistérkép 2016 című tanulmány készítői. Kutatásukban összegyűjtik és kategorizálják 2016 botrányos ügyeit, majd levonják a tanulságokat.
A Krízistérkép 2016 című tanulmány (letölthető pdf-ben) kommunikációs és PR-szakértő készítői 458 olyan magyarországi botrányt és krízist vizsgáltak meg, amelyek a hírnév védelmét követelték meg az érintettektől. Az esetek közel harmadát állami intézmények produkálták, a kronológiát tekintve pedig az április és a november volt a két leginkább krízisektől sújtott hónap – derül ki a külföldi minták alapján végigvitt hazai kutatásból. A Magyar Public Relations Szövetség Kríziskommunikációs Tagozatának berkeiben készült tanulmány szerint a nyilvános, közéleti színtér 145 válsága mellett a fogyasztói szolgáltatások köre is frekventált kategória volt, e márkák között ugyanis sok a népszerű brand, a velük kapcsolatban felmerülő ügyeknek pedig érthetően nagy a hírértékük. Kiemelt kategória volt a közlekedés is, amely veszélyességén kívül jelentős költségigénye és tömegeket érintő jellege miatt is érdekes a hírek szempontjából.
Krízistérkép 2016
Konkrét ügyek a körúti robbantástól a metróbaleseten át a Csíki sörig
A tanulmány ágazatonként mutatja be a legnagyobb vihart kavart eseteket. Szó esik benne az állami ügyek között például a Teréz körúti robbantásról, amelyet különböző vélemény- és érdekcsoportok összefüggésbe hoztak a migránsválsággal és az október 2-ai népszavazással. A szerzők szerint a robbantás legfőbb konklúziója, hogy 2016-ban Magyarországon bármi, ami összefüggésbe hozható volt a terrorizmussal vagy a migránskérdéssel, nemcsak belbiztonsági ügy, hanem potenciális kampánytéma is volt.
De megjelenik a tanulmányban a 2016. december 16-ai koccanásos metróbaleset is, amely kríziskommunikációs aspektusból azért érdekes, mert valamennyi kiváltó körülmény más-más szereplőhöz delegálta volna a felelősség kérdését. Amennyiben a vezető mérte fel rosszul a helyzetet, emberi hibáról beszélhettünk volna, ha a fékrendszer nem volt megfelelő állapotban, a karbantartót illette volna a felelősség, amikor pedig a sínre került leveleket azonosították lehetséges kiváltó okként, a számonkérés a közterület-fenntartó vállalat irányába tolódott el – mutatnak rá a kutatás szerzői.
A szolgáltató iparban tevékenykedő cégek válságai nagyrészt gyors lefolyásúak, aminek két oka is lehet. Egyfelől ezek a márkák kínosan ügyelnek reputációjukra, felkészülnek a válsághelyzetekre, gyorsan és határozottan reagálnak, másfelől pedig a hírfogyasztás is felgyorsult. A készítők elhúzódó válságnak ítéltek ugyanakkor számos, a kreatív és médiaipart illető hírt (a Morning Show, a TV2, a Dal, a ClassFM, Lagzi Lajcsi, Oszter Sándor ügyeit). Ezek egy része ugyan válságnak tekinthető (például Spéder Zoltán tudatos karaktergyilkosság áldozata lehetett), de bizonyos krízisek a médiacég (vagy az érintett személy) szempontjából összességében végül sikeresnek bizonyultak, mert beszéltek róluk, amit e szektorban érdemes különösen figyelembe venni.
Lettner Kriszta
A gyorsan forgó fogyasztási cikkek piacán a legtöbb krízist a piaci szereplők megtévesztő reklámjai és helytelenül lebonyolított promóciói miatti bírságok, illetve az előírásoknak nem megfelelő élelmiszerek visszahívásai váltották ki. A készítők e szektorban két nehezen megmagyarázható, vagy épp abszurd esetre is rámutattak: az egyik furcsa ügy az Allee üzletközponté, ahonnan a McDonald’s nagy visszhangot kiváltott esete után másfél évvel sikerült kizavarni egy szoptató anyát. Egy másik nonszensz ügy pedig Herczeg Zoltán divattervezőé, aki Esterházy Péter halála után egy neten talált fotót “tervezett” a pólójára a fotós és a család engedélye nélkül, majd a „limitált szériás” ruhadarabot saját weboldalán kereskedelmi forgalomba hozta.
Kiemelt esetként szerepel a tanulmányban Schobert Norbert egészséges és fogyókúrás élelmiszereket gyártó márkája. Volt itt sok minden 2016-ban: bírságon és felfüggesztett részvénykereskedésen túl a cégvezető több olyan társadalmi vitába is beleállt, amelyekből rendre rosszul jött ki. 2016-ban orvosokkal vitatkozott a lúgosítás hatásáról a közösségi médiában, nyílt levélben különbözött össze Majoros Péter (ismertebb nevén Majka) médiasztárral, és a kvótanépszavazással kapcsolatban is közzétette gondolatait egy facebookos videóban.
A csíki vita
Nem 2016-ban, hanem idén januárban csúcsosodott ki – ezért a tanulmányban nem is szerepel, de a bemutatója alkalmából rendezett esten aktualitása miatt kiemelt téma volt – a Csíki sör és a Heineken közötti nyílt vita. A Magyar Public Relation Szövetség kerekasztal-beszélgetésén részt vevő PR-stratégák és válságkommunikációs szakemberek egyetértettek abban, hogy hasonló helyzetben a gyors, pontos és hiteles kommunikáció a legjobb stratégia mindkét fél számára.
Ehhez elengedhetetlen a tiszta, világos kommunikáció a vállalat közösségi felületein, és minden egyéb nyilvános platformon. A valósághű, csúsztatások nélküli tájékoztatás egyrészt a cég hitelessége miatt fontos, másrészt pedig hogy a közvélemény pontosan tisztában legyen vele, mi miért történik, mi húzódik a sokakat érintő döntések hátterében.
Az Igazi Csíki Sör esetében például a közvéleményt a beszélgetők szerint alaposan hangulatba hozták a gyártó Facebook-oldalán megjelent, a tények egy részét elhallgató bejegyzések, amelyeket egyes médiumok ellenőrzés nélkül, szóról szóra átvettek.
A nemzeti érzületre apelláló marketingstratégiának köszönhetően például úgy jött le az üzenet, mintha 140 magyar ember állása kerülne veszélybe, hogy esetleg leáll a teljes gyártás, be kell zárni az üzemet, meg kell semmisíteni a gépeket, vagyis a “gonosz multi mindent bedarál”-teória megint bebizonyosodott. Holott valójában a Csíki márkanevet viselő termékek gyártása állt le, nem kell bezúzni a gyártáshoz használt eszközöket, nem mellesleg pedig a terméket 2014 őszétől forgalmazzák, tehát nem egy több száz éves múlttal büszkélkedő italtól fosztják meg a fogyasztókat.
A kommunikációs szakemberek egybehangzó véleménye az, hogy ilyen helyzetben egyetlen cégnek sem szabad egyoldalúan érvelnie, elferdítenie a tényeket, hiszen néhány nap alatt úgyis minden kiderül, és a későbbiekben mindez hátrányosan hathat a márka megítélésére.
A válságkommunikációs szakemberek szerint az is lényeges, hogy a kommunikációs előzmények tiszták és őszinték legyenek. Hasonló helyzetben azt is érdemes szem előtt tartania egy vállalatnak, hogy az ilyen típusú negatív reklám nem feltétlenül jó, hiszen komoly arculatvesztéssel járhat.
Ami a Heineken sört illető kereskedelmi bojkottot illeti: a szakemberek szerint néhány hétig ugyan fenntartható, de kérdés, hogy van-e értelme, különösen akkor, ha a gyártó másik termékét – például a Sopronit – lelkesen fogyasztja a bojkottáló.
Tanulságok: fontos a felkészülés és az utólagos elemzés
A tanulmány szerint a válságok általában hirtelenül jönnek, de az alapos, mindenre kiterjedő, szakemberek bevonásával végrehajtott felkészülés csökkentheti a krízis kialakulásának veszélyét, vagy a már kialakult válság romboló hatását. Egy kríziskommunikációs forgatókönyv viszont önmagában nem oldja meg a feladatot. A forgatókönyv akkor lesz hatékony eleme a szervezet kommunikációs stratégiájának, ha az abban foglaltakat rendszeresen elgyakorolja, tréning formában, szimulációs gyakorlatok során feldolgozza a szervezet valamennyi érdekeltje. Fontos a lezajlott krízisek tanulságainak utólagos elemzése is annak érdekében, hogy egy következő válság még felkészültebben találja a szervezetet.
„A Krízistérkép legnagyobb értékét az jelenti majd, ha éves rendszerességgel elkészítjük, és referenciapont lehet az egyes szektorok krízisérzékenységének, vagy akár az időrendi eloszlás változásának megjelenítésével” – véli Bőhm Kornél, az MPRSZ Kríziskommunikációs Tagozatának vezetője. A szakember a kötet csütörtöki bemutatóján rámutatott, hogy az esetek gyűjtése és minősítése óhatatlanul is tartalmaz szubjektív elemeket, ugyanakkor az egységes szerkesztési elvek és közösen elfogadott módszertan biztosítja, hogy a tervek szerint évente jelentkező kiadványok összevethetők legyenek.
A fenti cikk a HVG Extra Business közreműködésével készült.Hasonló írásokkal a magazin legutóbbi számában is találkozhat, amelyben értékteremtő vállalkozások történeteit ismerheti meg. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg.
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!