Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"938adb9e-f614-473b-a7c1-aa775e6a8d9f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Figyelmeztetést adott ki a Microsoft a windowsokat fertőző Lumma kártevő miatt.","shortLead":"Figyelmeztetést adott ki a Microsoft a windowsokat fertőző Lumma kártevő miatt.","id":"20250522_lumma-kartevo-virus-microsoft-windows-fertozes-adatok-ellopasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/938adb9e-f614-473b-a7c1-aa775e6a8d9f.jpg","index":0,"item":"2c509082-ab8d-44bc-9135-f736920992d2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_lumma-kartevo-virus-microsoft-windows-fertozes-adatok-ellopasa","timestamp":"2025. május. 22. 18:03","title":"Már Magyarországon is tarol a vírus, ami már több százezer számítógépet fertőzött meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24efbc01-1fcf-47f3-8ad3-0b8658deaac9","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A római Külpolitikai Intézet igazgatója a szélsőjobboldali veszélyről ír a World Politics Review-ban.","shortLead":"A római Külpolitikai Intézet igazgatója a szélsőjobboldali veszélyről ír a World Politics Review-ban.","id":"20250523_lapszemle-jd-vance-world-politics-review","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24efbc01-1fcf-47f3-8ad3-0b8658deaac9.jpg","index":0,"item":"a3413a06-ff5c-4ae5-a49e-76a3889b6c58","keywords":null,"link":"/360/20250523_lapszemle-jd-vance-world-politics-review","timestamp":"2025. május. 23. 07:41","title":"Nathalie Tocci: Az amerikai alelnök csak félig találta fején a szöget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67aa9cf7-1693-4c5d-9388-72f80859a5eb","c_author":"Onozó Róbert - Varga Ferenc (Cannes) ","category":"kultura","description":"A második hét közepén elkezd kiürülni Cannes, hiába van még hátra a versenyprogram harmada. Fődíj-esélyes filmet láttunk a sokáig fogva tartott iráni rendezőtől és megnéztük az 1920-as évek Brokeback Mountainjét is Paul Mescal és Josh O’Connor főszereplésével. Itt a helyszíni podcast tudósításunk utolsó előtti része.","shortLead":"A második hét közepén elkezd kiürülni Cannes, hiába van még hátra a versenyprogram harmada. Fődíj-esélyes filmet...","id":"20250522_cannes-filmfesztival-halle-berry","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67aa9cf7-1693-4c5d-9388-72f80859a5eb.jpg","index":0,"item":"db368715-8f15-452b-8951-6fa1e43f2993","keywords":null,"link":"/kultura/20250522_cannes-filmfesztival-halle-berry","timestamp":"2025. május. 22. 18:45","title":"Sosem gondoltuk volna, hogy egyszer Halle Berryvel mozizunk együtt Cannes-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea6bcff5-873d-433c-b071-61da13b21ea4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Mentő is érkezett a helyszínre.","shortLead":"Mentő is érkezett a helyszínre.","id":"20250522_Harom-auto-utkozott-Arpad-hid-budai-lehajto-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea6bcff5-873d-433c-b071-61da13b21ea4.jpg","index":0,"item":"eff673a0-c7af-43e7-9380-4b4fec740204","keywords":null,"link":"/cegauto/20250522_Harom-auto-utkozott-Arpad-hid-budai-lehajto-ebx","timestamp":"2025. május. 22. 09:50","title":"Három autó ütközött az Árpád híd budai lehajtóján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6c22232-86c7-47d1-bb31-af8e551f3b80","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"Omlásában súlyos a légvár – mondta Orbán Viktor húsz évvel ezelőtt. Utolérte az omlás, és súlyosnak ígérkezik. Sarokba szorította magát, és most harap. Vélemény.","shortLead":"Omlásában súlyos a légvár – mondta Orbán Viktor húsz évvel ezelőtt. Utolérte az omlás, és súlyosnak ígérkezik. Sarokba...","id":"20250523_Tota-W-Arpad-hvg-azert-viz-ur-harcosok-klubja-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6c22232-86c7-47d1-bb31-af8e551f3b80.jpg","index":0,"item":"14b81b10-2651-45c5-8ae2-742736653163","keywords":null,"link":"/360/20250523_Tota-W-Arpad-hvg-azert-viz-ur-harcosok-klubja-velemeny","timestamp":"2025. május. 23. 09:43","title":"Tóta W. Árpád: Ez nem a vége. Lesznek még ötleteik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a625f5d-6e07-4d09-b2d2-883af950da6c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A támadót őrizetbe vette a rendőrség.","shortLead":"A támadót őrizetbe vette a rendőrség.","id":"20250522_lelottek-izraeli-nagykovetseg-washington-alkalmazottak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a625f5d-6e07-4d09-b2d2-883af950da6c.jpg","index":0,"item":"b9306ea6-a1ca-46f2-a604-6ee9acb9b444","keywords":null,"link":"/vilag/20250522_lelottek-izraeli-nagykovetseg-washington-alkalmazottak","timestamp":"2025. május. 22. 07:05","title":"Lelőtték az izraeli nagykövetség két alkalmazottját Washingtonban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b407123-08d7-4bc9-bc36-fadff4f1f4e6","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Legutóbb 2019-ben volt itt női világbajnokság, akkor feljutott az elitbe a magyar csapat.","shortLead":"Legutóbb 2019-ben volt itt női világbajnokság, akkor feljutott az elitbe a magyar csapat.","id":"20250523_jegkorong-divizio-1-noi-vilagbajnoksag-magyarorszag-rendezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b407123-08d7-4bc9-bc36-fadff4f1f4e6.jpg","index":0,"item":"f8d3fedb-4c3c-4095-addb-1b279f5ab2ca","keywords":null,"link":"/sport/20250523_jegkorong-divizio-1-noi-vilagbajnoksag-magyarorszag-rendezes","timestamp":"2025. május. 23. 16:18","title":"Magyarország rendezi a következő divízió I-es női hokivébét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21f12d24-1849-49ee-9ad7-37c1cf8a3acf","c_author":"HVG","category":"360","description":"A férfiak termékenységét fokozó termék kifejlesztésétől az újszülöttek fájdalomérzetének méréséig számos olyan kutatás folyik a HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat intézményeiben, amelynek piaci értéke is lehet.","shortLead":"A férfiak termékenységét fokozó termék kifejlesztésétől az újszülöttek fájdalomérzetének méréséig számos olyan kutatás...","id":"20250522_hvg-kutatohalozat-uzletei-hun-ren-startup","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21f12d24-1849-49ee-9ad7-37c1cf8a3acf.jpg","index":0,"item":"f0823c00-ccf3-4c37-b284-50bbfef7ca4a","keywords":null,"link":"/360/20250522_hvg-kutatohalozat-uzletei-hun-ren-startup","timestamp":"2025. május. 22. 12:15","title":"A magyar kutatók belecsapnak az üzletbe: a találmányok piacra segítésébe kezd a HUN-REN","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mi a közös a metróbaleset, a Csíki sörös botrány és Schobert Norbi ügyei között?
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Leginkább az, hogy megfelelő kríziskommunikációs felkészüléssel enyhíthetők - vagy gyorsabban orvosolhatók - lehettek volna a károk - vélik a Krízistérkép 2016 című tanulmány készítői. Kutatásukban összegyűjtik és kategorizálják 2016 botrányos ügyeit, majd levonják a tanulságokat.
A Krízistérkép 2016 című tanulmány (letölthető pdf-ben) kommunikációs és PR-szakértő készítői 458 olyan magyarországi botrányt és krízist vizsgáltak meg, amelyek a hírnév védelmét követelték meg az érintettektől. Az esetek közel harmadát állami intézmények produkálták, a kronológiát tekintve pedig az április és a november volt a két leginkább krízisektől sújtott hónap – derül ki a külföldi minták alapján végigvitt hazai kutatásból. A Magyar Public Relations Szövetség Kríziskommunikációs Tagozatának berkeiben készült tanulmány szerint a nyilvános, közéleti színtér 145 válsága mellett a fogyasztói szolgáltatások köre is frekventált kategória volt, e márkák között ugyanis sok a népszerű brand, a velük kapcsolatban felmerülő ügyeknek pedig érthetően nagy a hírértékük. Kiemelt kategória volt a közlekedés is, amely veszélyességén kívül jelentős költségigénye és tömegeket érintő jellege miatt is érdekes a hírek szempontjából.
Krízistérkép 2016
Konkrét ügyek a körúti robbantástól a metróbaleseten át a Csíki sörig
A tanulmány ágazatonként mutatja be a legnagyobb vihart kavart eseteket. Szó esik benne az állami ügyek között például a Teréz körúti robbantásról, amelyet különböző vélemény- és érdekcsoportok összefüggésbe hoztak a migránsválsággal és az október 2-ai népszavazással. A szerzők szerint a robbantás legfőbb konklúziója, hogy 2016-ban Magyarországon bármi, ami összefüggésbe hozható volt a terrorizmussal vagy a migránskérdéssel, nemcsak belbiztonsági ügy, hanem potenciális kampánytéma is volt.
De megjelenik a tanulmányban a 2016. december 16-ai koccanásos metróbaleset is, amely kríziskommunikációs aspektusból azért érdekes, mert valamennyi kiváltó körülmény más-más szereplőhöz delegálta volna a felelősség kérdését. Amennyiben a vezető mérte fel rosszul a helyzetet, emberi hibáról beszélhettünk volna, ha a fékrendszer nem volt megfelelő állapotban, a karbantartót illette volna a felelősség, amikor pedig a sínre került leveleket azonosították lehetséges kiváltó okként, a számonkérés a közterület-fenntartó vállalat irányába tolódott el – mutatnak rá a kutatás szerzői.
A szolgáltató iparban tevékenykedő cégek válságai nagyrészt gyors lefolyásúak, aminek két oka is lehet. Egyfelől ezek a márkák kínosan ügyelnek reputációjukra, felkészülnek a válsághelyzetekre, gyorsan és határozottan reagálnak, másfelől pedig a hírfogyasztás is felgyorsult. A készítők elhúzódó válságnak ítéltek ugyanakkor számos, a kreatív és médiaipart illető hírt (a Morning Show, a TV2, a Dal, a ClassFM, Lagzi Lajcsi, Oszter Sándor ügyeit). Ezek egy része ugyan válságnak tekinthető (például Spéder Zoltán tudatos karaktergyilkosság áldozata lehetett), de bizonyos krízisek a médiacég (vagy az érintett személy) szempontjából összességében végül sikeresnek bizonyultak, mert beszéltek róluk, amit e szektorban érdemes különösen figyelembe venni.
Lettner Kriszta
A gyorsan forgó fogyasztási cikkek piacán a legtöbb krízist a piaci szereplők megtévesztő reklámjai és helytelenül lebonyolított promóciói miatti bírságok, illetve az előírásoknak nem megfelelő élelmiszerek visszahívásai váltották ki. A készítők e szektorban két nehezen megmagyarázható, vagy épp abszurd esetre is rámutattak: az egyik furcsa ügy az Allee üzletközponté, ahonnan a McDonald’s nagy visszhangot kiváltott esete után másfél évvel sikerült kizavarni egy szoptató anyát. Egy másik nonszensz ügy pedig Herczeg Zoltán divattervezőé, aki Esterházy Péter halála után egy neten talált fotót “tervezett” a pólójára a fotós és a család engedélye nélkül, majd a „limitált szériás” ruhadarabot saját weboldalán kereskedelmi forgalomba hozta.
Kiemelt esetként szerepel a tanulmányban Schobert Norbert egészséges és fogyókúrás élelmiszereket gyártó márkája. Volt itt sok minden 2016-ban: bírságon és felfüggesztett részvénykereskedésen túl a cégvezető több olyan társadalmi vitába is beleállt, amelyekből rendre rosszul jött ki. 2016-ban orvosokkal vitatkozott a lúgosítás hatásáról a közösségi médiában, nyílt levélben különbözött össze Majoros Péter (ismertebb nevén Majka) médiasztárral, és a kvótanépszavazással kapcsolatban is közzétette gondolatait egy facebookos videóban.
A csíki vita
Nem 2016-ban, hanem idén januárban csúcsosodott ki – ezért a tanulmányban nem is szerepel, de a bemutatója alkalmából rendezett esten aktualitása miatt kiemelt téma volt – a Csíki sör és a Heineken közötti nyílt vita. A Magyar Public Relation Szövetség kerekasztal-beszélgetésén részt vevő PR-stratégák és válságkommunikációs szakemberek egyetértettek abban, hogy hasonló helyzetben a gyors, pontos és hiteles kommunikáció a legjobb stratégia mindkét fél számára.
Ehhez elengedhetetlen a tiszta, világos kommunikáció a vállalat közösségi felületein, és minden egyéb nyilvános platformon. A valósághű, csúsztatások nélküli tájékoztatás egyrészt a cég hitelessége miatt fontos, másrészt pedig hogy a közvélemény pontosan tisztában legyen vele, mi miért történik, mi húzódik a sokakat érintő döntések hátterében.
Az Igazi Csíki Sör esetében például a közvéleményt a beszélgetők szerint alaposan hangulatba hozták a gyártó Facebook-oldalán megjelent, a tények egy részét elhallgató bejegyzések, amelyeket egyes médiumok ellenőrzés nélkül, szóról szóra átvettek.
A nemzeti érzületre apelláló marketingstratégiának köszönhetően például úgy jött le az üzenet, mintha 140 magyar ember állása kerülne veszélybe, hogy esetleg leáll a teljes gyártás, be kell zárni az üzemet, meg kell semmisíteni a gépeket, vagyis a “gonosz multi mindent bedarál”-teória megint bebizonyosodott. Holott valójában a Csíki márkanevet viselő termékek gyártása állt le, nem kell bezúzni a gyártáshoz használt eszközöket, nem mellesleg pedig a terméket 2014 őszétől forgalmazzák, tehát nem egy több száz éves múlttal büszkélkedő italtól fosztják meg a fogyasztókat.
A kommunikációs szakemberek egybehangzó véleménye az, hogy ilyen helyzetben egyetlen cégnek sem szabad egyoldalúan érvelnie, elferdítenie a tényeket, hiszen néhány nap alatt úgyis minden kiderül, és a későbbiekben mindez hátrányosan hathat a márka megítélésére.
A válságkommunikációs szakemberek szerint az is lényeges, hogy a kommunikációs előzmények tiszták és őszinték legyenek. Hasonló helyzetben azt is érdemes szem előtt tartania egy vállalatnak, hogy az ilyen típusú negatív reklám nem feltétlenül jó, hiszen komoly arculatvesztéssel járhat.
Ami a Heineken sört illető kereskedelmi bojkottot illeti: a szakemberek szerint néhány hétig ugyan fenntartható, de kérdés, hogy van-e értelme, különösen akkor, ha a gyártó másik termékét – például a Sopronit – lelkesen fogyasztja a bojkottáló.
Tanulságok: fontos a felkészülés és az utólagos elemzés
A tanulmány szerint a válságok általában hirtelenül jönnek, de az alapos, mindenre kiterjedő, szakemberek bevonásával végrehajtott felkészülés csökkentheti a krízis kialakulásának veszélyét, vagy a már kialakult válság romboló hatását. Egy kríziskommunikációs forgatókönyv viszont önmagában nem oldja meg a feladatot. A forgatókönyv akkor lesz hatékony eleme a szervezet kommunikációs stratégiájának, ha az abban foglaltakat rendszeresen elgyakorolja, tréning formában, szimulációs gyakorlatok során feldolgozza a szervezet valamennyi érdekeltje. Fontos a lezajlott krízisek tanulságainak utólagos elemzése is annak érdekében, hogy egy következő válság még felkészültebben találja a szervezetet.
„A Krízistérkép legnagyobb értékét az jelenti majd, ha éves rendszerességgel elkészítjük, és referenciapont lehet az egyes szektorok krízisérzékenységének, vagy akár az időrendi eloszlás változásának megjelenítésével” – véli Bőhm Kornél, az MPRSZ Kríziskommunikációs Tagozatának vezetője. A szakember a kötet csütörtöki bemutatóján rámutatott, hogy az esetek gyűjtése és minősítése óhatatlanul is tartalmaz szubjektív elemeket, ugyanakkor az egységes szerkesztési elvek és közösen elfogadott módszertan biztosítja, hogy a tervek szerint évente jelentkező kiadványok összevethetők legyenek.
A fenti cikk a HVG Extra Business közreműködésével készült.Hasonló írásokkal a magazin legutóbbi számában is találkozhat, amelyben értékteremtő vállalkozások történeteit ismerheti meg. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg.
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!
Omlásában súlyos a légvár – mondta Orbán Viktor húsz évvel ezelőtt. Utolérte az omlás, és súlyosnak ígérkezik. Sarokba szorította magát, és most harap. Vélemény.