Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"78f98ef2-6ac2-45ad-8786-2760b704bd38","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Dieter Bohlen egykori felfedezettje 1986-ban csekkolt be a Heartbreak Hotelbe, és azóta is ott tartózkodik.","shortLead":"Dieter Bohlen egykori felfedezettje 1986-ban csekkolt be a Heartbreak Hotelbe, és azóta is ott tartózkodik.","id":"20241202_cc-catch-szeged-deja-vu-fesztival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78f98ef2-6ac2-45ad-8786-2760b704bd38.jpg","index":0,"item":"be232de8-4f75-464a-817e-a24b89000b59","keywords":null,"link":"/kultura/20241202_cc-catch-szeged-deja-vu-fesztival","timestamp":"2024. december. 02. 11:22","title":"Megáll az idő: C.C. Catch jövőre is elhozza Magyarországra a nyolcvanas éveket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45af276b-0853-423a-ac57-e17403dfcda4","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Nem biztos, hogy még az ő életében olyan lesz az oktatási rendszer, ahova szívesen visszamenne dolgozni, de most ezért dolgozik – mondta a HVG-nek Törley Katalin, a budapesti Kölcsey Ferenc Gimnázium polgári engedetlenség miatt elbocsátott pedagógusa. Kisstílű bosszúállásként értelmezi, hogy olyan igazgatók sem kaptak lehetőséget a folytatásra, akikkel a szülők és a diákok is elégedettek voltak.","shortLead":"Nem biztos, hogy még az ő életében olyan lesz az oktatási rendszer, ahova szívesen visszamenne dolgozni, de most ezért...","id":"20241201_hvg-torley-katalin-tanitanek-mozgalom-oktatas-polgari-engedetlenseg-elbocsatas-elso-fokon-per-gyozelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45af276b-0853-423a-ac57-e17403dfcda4.jpg","index":0,"item":"e1a253a7-c439-4112-bde5-bd82a8030bc5","keywords":null,"link":"/360/20241201_hvg-torley-katalin-tanitanek-mozgalom-oktatas-polgari-engedetlenseg-elbocsatas-elso-fokon-per-gyozelem","timestamp":"2024. december. 01. 17:00","title":"Törley Katalin: Amíg így becsmérlik a pedagógusokat, nem megyek vissza tanítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c26b5ffd-c11c-4e89-b0fc-dd7dfc6f5435","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Bezárkózó Egyesült Államokra érdemes felkészülni – ha Trump Amerikája valahol meg is jelenik, az szinte biztos, hogy nem a demokrácia megmentése érdekében fog beavatkozni. ","shortLead":"Bezárkózó Egyesült Államokra érdemes felkészülni – ha Trump Amerikája valahol meg is jelenik, az szinte biztos...","id":"20241201_nemzetkozi-lapszemle-orban-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c26b5ffd-c11c-4e89-b0fc-dd7dfc6f5435.jpg","index":0,"item":"28680458-d645-40f7-9e94-e7f1c3a48ee7","keywords":null,"link":"/360/20241201_nemzetkozi-lapszemle-orban-trump","timestamp":"2024. december. 01. 10:00","title":"Nemzetközi lapszemle: Trump második elnöksége a demokráciaexport végét jelentheti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c5dd43c-ff39-4c34-b3bf-adb286ac3da0","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kultura","description":"Olyan klasszikusok szerepelnek a kínálatban, mint a Macskafogó, vagy Jancsó Miklós, Szabó István és Fábri Zoltán filmjei. ","shortLead":"Olyan klasszikusok szerepelnek a kínálatban, mint a Macskafogó, vagy Jancsó Miklós, Szabó István és Fábri Zoltán...","id":"20241202_Ingyen-magyar-filmek-online-karacsony-Filmio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c5dd43c-ff39-4c34-b3bf-adb286ac3da0.jpg","index":0,"item":"daadd16c-300d-413c-a522-87b4b9827209","keywords":null,"link":"/kultura/20241202_Ingyen-magyar-filmek-online-karacsony-Filmio","timestamp":"2024. december. 02. 14:05","title":"Több száz magyar filmet lehet ingyen megnézni az ünnepek alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a224aff-ece3-4f88-ae6e-0042c4820de8","c_author":"Méltányosság Politikai Elemzőközpont","category":"360","description":"A rendszerváltás a Nyugat iránti elköteleződésével kezdődött Magyarországon, a jobboldal azonban eltérítette az országot az eredeti iránytól, a baloldal pedig ugyanott ragadt. Novák Zoltán vitairata a nyugatos magyar politikáról a<a href=\"https://meltanyossag.hu/a-magyar-politika-negy-kihivasa-konferencia/\"> Méltányosság Politikai Elemzőközpont konferenciáján</a>.","shortLead":"A rendszerváltás a Nyugat iránti elköteleződésével kezdődött Magyarországon, a jobboldal azonban eltérítette...","id":"20241201_A-nyugatos-magyar-politika-kudarcai-es-eselyei-velemeny-meltanyossag-politikai-elemzokozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a224aff-ece3-4f88-ae6e-0042c4820de8.jpg","index":0,"item":"19f6e7f0-b01a-400c-9776-e6a2529cf257","keywords":null,"link":"/360/20241201_A-nyugatos-magyar-politika-kudarcai-es-eselyei-velemeny-meltanyossag-politikai-elemzokozpont","timestamp":"2024. december. 01. 12:00","title":"A nyugatos magyar politika kudarcai és esélyei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bcfc951d-6271-4fae-becf-90945a6eccea","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Egy korszak véget ért.","shortLead":"Egy korszak véget ért.","id":"20241130_Piaggio-Toszkana-India-Ape-Porter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bcfc951d-6271-4fae-becf-90945a6eccea.jpg","index":0,"item":"26e00806-e659-4c58-a2bd-b062eec36b87","keywords":null,"link":"/kkv/20241130_Piaggio-Toszkana-India-Ape-Porter","timestamp":"2024. november. 30. 16:57","title":"Itt a vége, a Piaggio elviszi Indiába a legendás háromkerekűjének a gyártását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c19717b3-4f10-46f2-bd86-8740dd1de1c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az utasokat átszállították egy másik vonatra, a fennakadás miatt több forgalmi változás is szükségessé vált.","shortLead":"Az utasokat átszállították egy másik vonatra, a fennakadás miatt több forgalmi változás is szükségessé vált.","id":"20241201_Athaladt-a-tilto-jelzesen-egy-vonat-Ferencvarosnal-a-mozdonyvezeto-meg-idoben-kapcsolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c19717b3-4f10-46f2-bd86-8740dd1de1c4.jpg","index":0,"item":"142a02db-a92a-4f6d-9e66-55a4e6cc0aea","keywords":null,"link":"/itthon/20241201_Athaladt-a-tilto-jelzesen-egy-vonat-Ferencvarosnal-a-mozdonyvezeto-meg-idoben-kapcsolt","timestamp":"2024. december. 01. 13:20","title":"Áthaladt a tiltó jelzésen egy vonat Ferencvárosnál, a mozdonyvezető még időben kapcsolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3b8f36f-4a03-46f8-a4b4-6f1d56855bb3","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az ausztrál nő nyolcvannal haladt egy Melbourne melletti autópályán, mikor egyszer csak azt érezte, hogy valami a lábára tekeredik. Csoda, hogy megúszta.","shortLead":"Az ausztrál nő nyolcvannal haladt egy Melbourne melletti autópályán, mikor egyszer csak azt érezte, hogy valami...","id":"20241201_halalos-tigriskigyot-talalt-a-labanal-vezetes-kozben-egy-ausztral-no","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3b8f36f-4a03-46f8-a4b4-6f1d56855bb3.jpg","index":0,"item":"e561d274-f366-4962-9655-382eeef9bf8a","keywords":null,"link":"/elet/20241201_halalos-tigriskigyot-talalt-a-labanal-vezetes-kozben-egy-ausztral-no","timestamp":"2024. december. 01. 16:30","title":"Rémálom az autópályán: vezetés közben érzett valamit a lábán, egy halálos tigriskígyó volt az","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ötezer marketingüzenet bombázza az átlagfogyasztót nap mint nap, de csak néhányra szeretne odafigyelni. Hiperreleváns, hasznos tartalom nélkül növekvő elutasítás vár a hirdetőkre.
Hatból egy kisgyermeknek baj van a látásával. Közülük soknál ezt a szülők észre sem veszik, hiszen számos fénytörési hibára csak célzott szűrővizsgálattal lehet fényt deríteni. Viszont a kicsik többsége nem szeret szemészhez járni. Nem volt hát egyszerű dolga az OPSM-nek, Ausztrália és Új-Zéland vezető optikai üzlethálózatának, amikor kezelni kívánta ezt a helyzetet.
A megoldás olyan különleges program lett, amelyet optometrikusok, grafikusok és reklámszakemberek együtt dolgoztak ki, megálmodva Penny, a kalózlány történetét. A mesekönyvként és táblagép-alkalmazásként terjesztett interaktív látásteszt, illetve a hozzá kapcsolódó kommunikációs kampány hatására egy év alatt 25 százalékkal nőtt az OPSM által végzett vizsgálatok száma, és ezzel együtt a szemüvegeladásoké is.
Hiperrelevancia nélkül mit sem ér a tartalom
A hatékony marketingkampányokból összeállított, 2016-os toplistán éllovas ausztrál kampányban és az utána rangsorolt legjobbakban egy dolog a közös: a figyelemért cserébe értékes tartalmat kínálnak.
A klasszikus reklámot lassan felváltó úgynevezett márkázott tartalom (branded content) a rámenős értékesítés helyett a hasznossággal hódít. Nem is eredménytelenül. Az IPG Media Lab és a Google 2015-ös globális kutatása például kimutatta, hogy a márkázott videotartalmak 14 százalékkal több kedvelést kapnak, valamint 9 százalékkal nagyobb ajánlási, vásárlási hajlandóságot eredményeznek, mint a hagyományos reklámfilmek.
Persze a hasznosság – vagyis a szórakoztatás, a gondolatébresztés vagy a jó ügyek melletti kiállás – önmagában kevés a sikerhez. A márkák által készített vagy szponzorált tartalomnak ezen felül hiperrelevánsnak kell lennie. A hiperrelevancia azt jelenti, hogy a témaválasztás és a tartalomtálalás idomul a befogadó igényeihez, alkalmazkodva annak életstílusához, kulturális hátteréhez és médiafogyasztási szokásaihoz.
Rohamosan terjednek a reklámblokkolók
Ami az elégedetlen tévénéző kezében a távirányító, az a haszontalan hirdetéscunamiba belefáradt internetező számára a számítógépre, okostelefonra telepíthető reklámtiltó szoftver (ad blocker). Csak sokkal jobb, hiszen ingyen letölthető, könnyen beállítható, és utána magától működik.
Az egyre fejlettebb reklámblokkolók az otromba felugró ablakok mellett a banner- és videohirdetésekkel is elbánnak, ráadásul az indiszkrét követőkódokat és az ártalmas malware-eket is távol tartják. Nem csoda hát, hogy globális használóik száma tavaly majdnem 50 százalékot ugrott.
Magyarországon eddig az internetezők körülbelül negyede telepített valamilyen reklámtiltó alkalmazást, míg a lengyeleknél ez az arány már a 35 százalékot is túllépte. A PageFair és az Adobe közös kutatása szerint a hirdetésblokkolók által okozott világméretű reklámbevétel-kiesés 2016-ban már a 40 milliárd dollárt is meghaladhatja.
A vásárló nem bolond
A fogyasztó nem gyengeelméjű. Ő a feleséged – mondta egykor David Ogilvy, a világhírű reklámszakember, aki fordulatos élete során volt séf, tűzhelyekkel házaló ügynök, farmer és piackutató is. Ugyanő volt az, aki egyik első ügyfelének, a Guinness sörmárkának megalkotta a híres „osztrigás” hirdetést. A fáma szerint éppen hazafelé vonatozott munkából, amikor eszébe jutott, hogy a Guinness fekete nedűjéhez ételeket kellene társítani, hogy kedvet csináljanak hozzá. Az 1950-ben, az Equire férfimagazinban megjelent hirdetés – vagy inkább gasztronómiai ajánló – óriási sikert aratott.
Pedig Ogilvy titka roppant egyszerű. Csak arra alapozott, amit még piackutatóként tanult: „Az a reklám, amelyik nem úgy néz ki, mint egy reklám, hanem mint egy szerkesztőségi cikk, megállítja az olvasót, aki azt megnézi és elolvassa.” A talpig úriember Ogilvy – akit Erzsébet királynő az OBE lovagrend tagságával is kitüntetett – persze ezzel nem az olvasók megtévesztésére biztatott. Az ő tanítása az volt, hogy a hirdetésnek relevánsnak, informatívnak és szórakoztatónak kell lennie ahhoz, hogy felkeltse a vásárlók érdeklődését.
Mi kell a sikeres natív hirdetésekhez?
Együttműködés: Csak a hirdető és a kiadóvállalat közötti szoros együttműködés vezethet értékes, figyelemfelkeltő tartalmak elkészítéséhez. Az adott újság szerkesztőinél senki sem tudja jobban, mi érdekli az olvasót. Nyugodtan bízzuk a tartalomkészítést a kiadó szakembereire!
Türelem: Olyan tartalmakat készítsünk, amelyek nem az adott termék vagy szolgáltatás kritikátlan dicséretéről, a különféle termékjellemzők aprólékos bemutatásáról szólnak, hanem a vásárlókat érdeklő problémákról, megoldásokról és sztorikról. Ne akarjunk azonnal eladni, a célunk inkább a kíváncsiság felébresztése legyen.
Multimédia: Ne csak szöveges tartalmakban gondolkodjunk! Egy infografika, rajz, fotósorozat, video, podcast stb. fokozza a tartalomfogyasztás élményét.
Integráció: Törekedjünk arra, hogy ne csak a szerkesztőségi tartalmakkal harmonizáljon az elkészült natív hirdetés, hanem például a saját weboldalunkra átkattintó látogatót is olyan tartalmak fogadják, amelyek „zökkenőmentes” átmenetet jelentenek.
Utógondozás: Az elkészült natív tartalmakat mi is népszerűsítsük a saját eszközeinkkel (például megosztás a vállalat Facebook-oldalán, fizetett tartalompromóció). A magára hagyott tartalomból nehezebb profitálni.
Átláthatóság: Soha ne hallgassuk el, hogy közünk van az adott tartalomhoz. A transzparencia hiánya bizalomvesztéshez vezethet.
A natív, vagyis „bennszülött” tartalom
Amit Ogilvy 60 éve kitalált, mára a hirdetők legújabb csodafegyverévé vált. Megszületett (vagy inkább újjászületett) a márkázott tartalmakhoz sorolható natív reklám. Szerte a világon sorra alakulnak a patinás (például a New York Times vagy a Wall Street Journal), vagy újhullámos (például a BuzzFeed) kiadócégek natív részlegei, amelyek azon fáradoznak a hirdetőkkel és reklámügynökségekkel karöltve, hogy valóban hasznos és hiperreleváns tartalmakat készítsenek.
Azt, hogy a nemrég kitört natívtartalom-láz mikor csillapodik, nehéz megjósolni. Mindenesetre a hirdetők tapasztalatai eddig biztatóak. A nemzetközi tartalommarketing-szakma agytrösztjeként nyilvántartott Content Marketing Institute például arról számolt be, hogy a natív reklámot használó cégek 53 százaléka hatékonynak tartja ezt a hirdetési formát. A kipróbálók 97 százaléka pedig ugyanannyit vagy még többet tervez költeni natív tartalmak készítésére és közzétételére.
Szurop István cikke eredetileg a HVG Extra Business 2016/2-es számában jelent meg. Hasonló írásokkal a magazin legutóbbi számában is találkozhat, amelyben értékteremtő vállalkozások történeteit ismerheti meg. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg.
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!