HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nem egyszerű a csapatépítés egy olyan cégnél, ahol a munkatársak a világ több pontján dolgoznak. A Skyscannernél érdeklődtünk csapatépítési módszereik iránt.

A Skyscanner a világ egyik legnagyobb utazási keresője. Budapesten kívül Barcelonában, Pekingben, Edinburgh-ben, Glasgow-ban, Londonban, Miamiban, Sencsenben, Szingapúrban és Szófiában vannak irodái. Több mint ezer alkalmazottja van (az utóbbi négy évben a számuk a négyszeresére növekedett), és a dolgozók legalább ötven országból kerülnek ki. Havonta több mint hetvenmillió felhasználót szolgálnak ki, és ez a szám folyamatosan gyarapszik – mondja Erdődy-Nagy Zsombor, a Skyscanner menedzsere.

A jó csapat építése már a felvételnél megkezdődik – vallják a cégnél. Náluk a szakmai kompetenciákon felül azzal kapcsolatban is magas a léc, hogy mennyire jól illeszkedik az illető a céges kultúrába. Ennek megállapítására több interjúkör szolgál a felvételi folyamat során, és a tapasztalatok szerint ez a legerősebb szűrő.

„Igyekszünk a legalaposabban megérteni, hogy a jelentkezők milyen értékeket tartanak fontosnak, és ezek mennyire állnak párhuzamban az általunk képviselt értékekkel. Ezek a szempontok nagy hatással vannak a végső döntésre, ugyanis az értékeken jóval nehezebb változtatni, mint a technológiai tudás foltjait satírozgatni. Így később jellemzően igen ritkán alakul ki súrlódás a csapatokon belül valamilyen fundamentális értékrendbeli különbség miatt”

– meséli Erdődy-Nagy.

A folyamatos, konstruktív visszajelzés, illetve kommunikáció a másik eszköz, amit napi szinten alkalmaznak a csapatmunka optimalizálásáért. Tapasztalatuk szerint a legtöbb félrecsúszás a kimondatlan elvárásokból és a belőlük eredő frusztrációból fakad. Úgy látják: a csapatépítés egyik kulcseleme elérni, hogy a visszajelzések folyamatosan megtörténjenek a csapattagok között. Mindenki számára világosnak kell lennie, hogy mi az az érték, amit ő adott hozzá a csapat eredményéhez. Ezek hiánya egyenes út lehet az egészségtelen stressz, a kiégés és szélsőséges esetben az egészségügyi szövődmények felé.

Egy másik fontos aspektus, hogy a csapat tanuljon a hibákból, és ehhez megfelelő légkört alakítson ki. Azaz a hibát ne a bűnbakkeresés kövesse, hanem a hiba igazi gyökerének feltárása és személyeskedés nélküli eltávolítása. A cégnél úgy látják, ennek hiányában könnyen toxikus légkör alakul ki, ahol a hibákat és okokat az érintettek inkább elrejtik. Fontosnak tartják azt is, hogy mindenki a csapat részének érezze magát.

„Egyetlen csapattag elszigeteltsége is erősen negatív hatással van egyénre és csapatra egyaránt. Az elszigetelt tagok nem futtatják át gondolataikat, terveiket a többieken, ezáltal nincs meg a lehetőség azok javítására és fejlesztésére a korai fázisokban”

– teszi hozzá Erdődy-Nagy, megemlítve: többek között emiatt is alkalmaznak gyakran párban programozást a fejlesztések során.

Igyekeznek úgy kialakítani a csapatokat, hogy azok fizikailag is egy helyen legyenek – sajnos ezt nem minden esetben lehetséges elérni. Ilyenkor nagyrészt a csapatra bízzák, hogy kialakítsa azokat a módszereket, amelyekkel a tagjai hatékonyan tudnak együttműködni távoli munkakapcsolatban is. A tapasztalat azt mutatja, hogy ez néhány alapvető szoftveren (chat, videokonferencia stb.) kívül inkább sok apró gesztuson és praktikán, illetve a csapat hozzáállásán múlik.

Az egység jegyében a SkyScannernél minden kommunikáció angol nyelven folyik, távoli csapattagok esetén pedig leírják a helyi szinten született döntések eredményét – vagy jobb esetben eleve a távoli tagok bevonásával hoznak meg konkrét döntéseket. Távoli kollégák között az erősebb bizalmi kapocs kialakításához továbbra is hasznos – bár költségesebb – eszköz, ha a csapat időnként összegyűlik egy helyen. Bevett szokás a Skyscannernél nagyobb változásokkor úgynevezett offsite-ot tartani: „Ilyenkor a csapat összegyűlik valahol, és egész napos workshop keretében körbejárja az előre kiválasztott nagyobb problémát. Ezek az alkalmak egyébként a szorosabbra fűzött személyes kapcsolatok révén is nagyban hozzájárulnak a későbbi távoli kommunikáció hatékonyságához.”

Nagy Melinda cikke eredetileg a HVG Extra Business 2018/3-as számában jelent meg.

Az igazi csapatmunka kulcsa: képesek vagyunk-e legyőzni közösségromboló, széthúzást szülő, emberinek tartott tulajdonságainkat. Kell egy csapat című könyvében Patrick Lencioni izgalmas történeten keresztül mutatja be, miért lett éppen Kathryn egy informatikai vállalat vezérigazgatója, miért veszített sokat a cég jó hírnevéből röpke két év alatt, és végül milyen napi küzdelmek árán sikerült egy ütőképes csapatot létrehozni. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Novemberre ígérték, de még mindig nem indult el az androidos Xbox-áruház – a Microsoft szerint nem az ő hibája

Novemberre ígérték, de még mindig nem indult el az androidos Xbox-áruház – a Microsoft szerint nem az ő hibája

Röpködnek a milliárdok: megtolta a Vodafone a 4iG harmadik negyedéves eredményét

Röpködnek a milliárdok: megtolta a Vodafone a 4iG harmadik negyedéves eredményét

Új trolivonal lesz Zuglóban

Új trolivonal lesz Zuglóban

A magyar szabadság ünnepe után élvezhetik először a szabad áramvásár előnyeit az élelmes napelemesek

A magyar szabadság ünnepe után élvezhetik először a szabad áramvásár előnyeit az élelmes napelemesek