HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nem egyszerű a csapatépítés egy olyan cégnél, ahol a munkatársak a világ több pontján dolgoznak. A Skyscannernél érdeklődtünk csapatépítési módszereik iránt.

A Skyscanner a világ egyik legnagyobb utazási keresője. Budapesten kívül Barcelonában, Pekingben, Edinburgh-ben, Glasgow-ban, Londonban, Miamiban, Sencsenben, Szingapúrban és Szófiában vannak irodái. Több mint ezer alkalmazottja van (az utóbbi négy évben a számuk a négyszeresére növekedett), és a dolgozók legalább ötven országból kerülnek ki. Havonta több mint hetvenmillió felhasználót szolgálnak ki, és ez a szám folyamatosan gyarapszik – mondja Erdődy-Nagy Zsombor, a Skyscanner menedzsere.

A jó csapat építése már a felvételnél megkezdődik – vallják a cégnél. Náluk a szakmai kompetenciákon felül azzal kapcsolatban is magas a léc, hogy mennyire jól illeszkedik az illető a céges kultúrába. Ennek megállapítására több interjúkör szolgál a felvételi folyamat során, és a tapasztalatok szerint ez a legerősebb szűrő.

„Igyekszünk a legalaposabban megérteni, hogy a jelentkezők milyen értékeket tartanak fontosnak, és ezek mennyire állnak párhuzamban az általunk képviselt értékekkel. Ezek a szempontok nagy hatással vannak a végső döntésre, ugyanis az értékeken jóval nehezebb változtatni, mint a technológiai tudás foltjait satírozgatni. Így később jellemzően igen ritkán alakul ki súrlódás a csapatokon belül valamilyen fundamentális értékrendbeli különbség miatt”

– meséli Erdődy-Nagy.

A folyamatos, konstruktív visszajelzés, illetve kommunikáció a másik eszköz, amit napi szinten alkalmaznak a csapatmunka optimalizálásáért. Tapasztalatuk szerint a legtöbb félrecsúszás a kimondatlan elvárásokból és a belőlük eredő frusztrációból fakad. Úgy látják: a csapatépítés egyik kulcseleme elérni, hogy a visszajelzések folyamatosan megtörténjenek a csapattagok között. Mindenki számára világosnak kell lennie, hogy mi az az érték, amit ő adott hozzá a csapat eredményéhez. Ezek hiánya egyenes út lehet az egészségtelen stressz, a kiégés és szélsőséges esetben az egészségügyi szövődmények felé.

Egy másik fontos aspektus, hogy a csapat tanuljon a hibákból, és ehhez megfelelő légkört alakítson ki. Azaz a hibát ne a bűnbakkeresés kövesse, hanem a hiba igazi gyökerének feltárása és személyeskedés nélküli eltávolítása. A cégnél úgy látják, ennek hiányában könnyen toxikus légkör alakul ki, ahol a hibákat és okokat az érintettek inkább elrejtik. Fontosnak tartják azt is, hogy mindenki a csapat részének érezze magát.

„Egyetlen csapattag elszigeteltsége is erősen negatív hatással van egyénre és csapatra egyaránt. Az elszigetelt tagok nem futtatják át gondolataikat, terveiket a többieken, ezáltal nincs meg a lehetőség azok javítására és fejlesztésére a korai fázisokban”

– teszi hozzá Erdődy-Nagy, megemlítve: többek között emiatt is alkalmaznak gyakran párban programozást a fejlesztések során.

Igyekeznek úgy kialakítani a csapatokat, hogy azok fizikailag is egy helyen legyenek – sajnos ezt nem minden esetben lehetséges elérni. Ilyenkor nagyrészt a csapatra bízzák, hogy kialakítsa azokat a módszereket, amelyekkel a tagjai hatékonyan tudnak együttműködni távoli munkakapcsolatban is. A tapasztalat azt mutatja, hogy ez néhány alapvető szoftveren (chat, videokonferencia stb.) kívül inkább sok apró gesztuson és praktikán, illetve a csapat hozzáállásán múlik.

Az egység jegyében a SkyScannernél minden kommunikáció angol nyelven folyik, távoli csapattagok esetén pedig leírják a helyi szinten született döntések eredményét – vagy jobb esetben eleve a távoli tagok bevonásával hoznak meg konkrét döntéseket. Távoli kollégák között az erősebb bizalmi kapocs kialakításához továbbra is hasznos – bár költségesebb – eszköz, ha a csapat időnként összegyűlik egy helyen. Bevett szokás a Skyscannernél nagyobb változásokkor úgynevezett offsite-ot tartani: „Ilyenkor a csapat összegyűlik valahol, és egész napos workshop keretében körbejárja az előre kiválasztott nagyobb problémát. Ezek az alkalmak egyébként a szorosabbra fűzött személyes kapcsolatok révén is nagyban hozzájárulnak a későbbi távoli kommunikáció hatékonyságához.”

Nagy Melinda cikke eredetileg a HVG Extra Business 2018/3-as számában jelent meg.

Az igazi csapatmunka kulcsa: képesek vagyunk-e legyőzni közösségromboló, széthúzást szülő, emberinek tartott tulajdonságainkat. Kell egy csapat című könyvében Patrick Lencioni izgalmas történeten keresztül mutatja be, miért lett éppen Kathryn egy informatikai vállalat vezérigazgatója, miért veszített sokat a cég jó hírnevéből röpke két év alatt, és végül milyen napi küzdelmek árán sikerült egy ütőképes csapatot létrehozni. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Az Egyesült Államokban felmerült, hogy a rák miatt a cigi mintájára az alkoholos üvegekre is figyelmeztető üzenetet rakjanak

Az Egyesült Államokban felmerült, hogy a rák miatt a cigi mintájára az alkoholos üvegekre is figyelmeztető üzenetet rakjanak

Folytatódik a szerbiai egyetemisták tiltakozása, felsőoktatási vezetőkbe szállt bele páros lábbal Szabadka polgármestere

Folytatódik a szerbiai egyetemisták tiltakozása, felsőoktatási vezetőkbe szállt bele páros lábbal Szabadka polgármestere

"Nagy történelem" – a tudományos irányzat, amely évmilliárdokra visszamenve kutatja, milyen lesz az emberiség jövője

"Nagy történelem" – a tudományos irányzat, amely évmilliárdokra visszamenve kutatja, milyen lesz az emberiség jövője

Havonta 1400 cég ment csődbe tavaly Németországban, közülük sok nagyvállalat volt

Havonta 1400 cég ment csődbe tavaly Németországban, közülük sok nagyvállalat volt