HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A fokozódó versenyhelyzet olyan „készen kapott” vezetőket kívánna meg a szervezetektől, akik minimális szakmai képzés után szinte azonnal alkalmazhatók a középvezetői pozíciókban. Ezek a személyek nem léteznek azonban a piacon – vagy mégis?

A Walmart óriásvállalat közgyűlését álló ováció követte. Nem csoda, hiszen a vezetők büszkén jelentették be, hogy a szervezet a világ legnagyobb viszonteladó áruházláncává nőtte ki magát. A közgyűlést követő ünneplés soha nem látott méreteket öltött, a gálaesten számtalan híresség lépett fel. A figyelmes szemlélőnek feltűnhetett azonban, hogy az ünnepség végén a vezetőségből szinte senki sem volt már a teremben. A Walmart igazgatósági tanácsának tagjai a szomszédos épületben ülték körül az asztalt, azonnali megoldást követelő probléma miatt válságstábot tartva.

A helyzet nem volt egyedi: a cég képtelen volt fiatalokkal feltölteni a középvezetői pozíciókat. A vállalat sikere így hatalmas teherré vált, hiszen a HR részleg nem tudott lépést tartani a növekedés ütemével. A Walmart a belső munkaerő kiválasztásával és képzésével, valamint más viszonteladó láncok bekebelezésével igyekezett előteremteni a növekedés következtében szükségessé váló középvezetői réteget, de ez a stratégia kudarcba fulladt.

A vállalat azt is felismerte, hogy nem mindegy, milyen mentalitású vezetőket alkalmaznak. A piaci pozíciók megszerzése olyan készen kapott vezetői kvalitású egyéneket kívánt volna ugyanis, akik minimális szakmai képzés után szinte azonnal alkalmazhatók a középvezetői pozíciókban.

Meglepő ötlet

Az asztalnál ülők sorban elmondták a véleményüket, és éppen Bill Simon operatív igazgatóra került sor. Ő korábban az Egyesült Államok haditengerészeténél szolgált, és a katonai szemléletmódot soha nem tudta levetkőzni. Elmesélte, hogy szolgálati ideje alatt olyan különleges műveleti csoporttal nyílt alkalma együtt dolgozni, amelynek tagjai – az úgynevezett operátorok – bárhol, bármilyen vezetési szituációban megállták a helyüket. Bill úgy gondolta, a Wallmartnak nem feltétlenül kell a középvezetők kinevelésére törekednie, egyszerűen olyan fiatal, friss harctéri tapasztalatokkal bíró katonatiszteket kellene toboroznia, akik a seregben szerzett vezetői képességeiket át tudják ültetni az üzleti életbe.

Bill szavait hallva a vállalat vezető toborzó menedzsere, Jennifer Seidner azonnal azon kezdett el gondolkodni, mi lenne, ha ezeket a világ legjobb kiképzésén átesett vezetőket hoznák be a céghez. Ők már semmiféle vezetőképzést nem igényelnének, egyszerűen készen állnak arra, hogy alkalmazzák a gyakorlatban is tesztelt tudásukat. Csupán arra volt szükség, hogy alapvető vállalati ismereteket tanítsanak nekik, ezt viszont a nagyvállalat egyszerűen meg tudta oldani.

Mivel a cég vezetőinek többsége támogatta az ötletet, fejvadászokat bíztak meg a potenciális jelöltek felkutatására. A következő néhány hónapban 150 új fiatal vezetőt sikerült felvenniük, akiket – az üzlethálózat tapasztalt munkatársai mellé beosztva – úgy készítettek fel a jövőbeni karrierjükre, hogy munka közben tanulhatták az új szakmájukat. Igazi szemléletváltozásról beszélünk, hiszen készen kapott, terhelhető vezetőket integráltak a rendszerbe, akik valódi vérfrissítést jelentettek a vállalat számára. Nemcsak csökkentették a munkaerőhiányt, hanem újszerű ötleteikkel, leleményességükkel, kezdeményező készségükkel és felelősségvállalásukkal szemmel láthatóan növelték a versenyképességet is.

A Walmart példáját később mások is követték, az ötletet megvalósító nagyvállalatok listájáról érdemes kiemelni a következőket: Home Depot, a Lowe’s, a State Farm Insurance, az AT and T és a Bank of America. Az üzleti világ napjainkban jelentős számban alkalmazza a haderőt elhagyó tehetséges embereket, elsősorban azokat, akik kiváló vezetői tapasztalatokat szereztek a modern kor aszimmetrikus összecsapásaiban.

Porkoláb Imre cikkét teljes terjedelmében elolvashatja a HVG Extra Business 2019/4-es számában.

Hogyan őrizzük meg cégünk versenyképességét és munkatársainkat a folyamatos változás közepette? Porkoláb Imre A stratégia művészete című könyvében a dinamikusan változó környezetben folyamatos fejlesztésre és a csúcsteljesítmény elérésére törekvő szervezetek számára szolgál hasznos tanácsokkal. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

HVG Extra Business Business magazin

Hogyan kommunikáljunk a főnökünkkel?

Mire figyeljünk, hogyan kérdezzünk, miként tegyünk javaslatot a főnökünknek a hatékony kommunikáció érdekében? Jó módszer lehet például vezetőnk viselkedési stílusának megfelelő kommunikációs módszert választani.

HVG Extra Business Business magazin

Milyen eszközökkel tudja egy vezető motiválni a csapatát?

A HVG Extra Business Liptay Gabriellával, a KPMG marketing- és kommunikációs igazgatójával beszélgetett vezetésről, XXI. századi kihívásokról, valamint arról, vezetőként miért érdemes több helyről is inspirációt és erőt meríteni. Ebből közlünk most egy részletet.

HVG Extra Business HVG Könyvek

11 inspiráló gondolat Michelle Obamától

Michelle Obama first ladyként számos fontos ügy mellett kiállt, legyen szó az oktatásról vagy az esélyegyenlőségről. Cikkünkben 11 olyan idézetet mutatunk be tőle, ami a mindennapokban bárki számára inspirációt jelenthet.

Kanye West fojtogatni kezdett egy modellt, és azt üvöltötte: "Ez kib....tt művészet!"

Kanye West fojtogatni kezdett egy modellt, és azt üvöltötte: "Ez kib....tt művészet!"

Sokkoló román elnökválasztás: semmiből jövő szélsőjobbos TikTok-sztár vitte el a show-t

Sokkoló román elnökválasztás: semmiből jövő szélsőjobbos TikTok-sztár vitte el a show-t

Elsüllyedt egy hajó Egyiptom partjainál, több tucat ember eltűnt

Elsüllyedt egy hajó Egyiptom partjainál, több tucat ember eltűnt

A balatoni borászok télen érnek rá igazán vendéget fogadni – Földi Bálint a Mérlegen podcastban

A balatoni borászok télen érnek rá igazán vendéget fogadni – Földi Bálint a Mérlegen podcastban