szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A mobiltelefon-piac 2008 utolsó negyedévében jelentősen zsugorodott: a bostoni...

A mobiltelefon-piac 2008 utolsó negyedévében jelentősen zsugorodott: a bostoni központú Strategy Analytics piackutató adatai szerint az október-decemberi időszakban 295 millió készüléket adtak el világszerte – 10 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Az értékesítés az előző negyedévben még – éves összevetésben – öt százalékkal emelkedett.

És még nincs vége...

2009-re a kutatók további zsugorodásra számítanak: a Strategy Aanalytics prognózisa szerint az idén világszerte 1,08 milliárd új mobiltelefon talál gazdára – ez pedig 2008-hoz képest kilenc százalékos csökkenést jelent. Ez csaknem megegyezik a Nokia előrejelzésével: a piacvezető a múlt héten jelentette be, hogy a globális piac 10 százalékos zsugorodásával számol.

Ennél is pesszimistábbak a BNP Paribas és a Citigroup elemzői, akiknek a varázsgömbje 11, illetve 13 százalékos visszaesést jelez előre. A világ mobiltelefon-piacán utoljára nyolc éve regisztráltak zsugorodást..

Változások: erősít az LG és az okostelefon-szegmens

A kereslet csökkenése a piaci részesedések változásával, és kínálat átalakulásával jár. Ami a piacvezetők sorrendjét illeti: a Nokia a negyedik negyedévben – szintén a Strategy Analytics adatai szerint – megőrizte ugyan első helyét, de részesedése az egy évvel korábbi 40,6 százalékról 38,4 százalékra csökkent. A Samsung tartja második helyét, a harmadik helyre feljött az LG, az egykor szebb napokat is látott Motorola pedig az ötödik helyre csúszott vissza. A Sony Ericsson a dobogó harmadik fokáról a negyedik helyre csúszott. A növekedés mértékét tekintve az év legnagyobb előrelépője az Apple, amely tavaly 4,4 millió iPhone-t adott el, 2,1 millióval többet, mint egy évvel korábban.

Globális mobilpiac (részesedés százalékban)

2007. IV. n. év

2007. egész év

2008. IV. n. év

2008. egész év

Nokia

40,6

38,9

38,4

39,8

Samsung

14,1

14,4

17,9

16,7

LG

7,2

7,2

8,7

8,6

Sony Ericsson

12,4

14,2

6,4

8,5

Motorola

9,4

9,2

8,2

8,2

Egyéb

16,4

16,2

20,3

18,3

Forrás: Strategy Analytics

A piacon ugyanakkor egyre erősebb az a tendencia, amely szerint a kereslet a legalsó és a legfelső kategóriájú készülékeknél marad erős, a középkategóriájú telefonok iránt pedig csökken. Egyre több mobilszolgáltató ajánl prémium kategóriás készüléket gyakorlatilag fillérekért – hogy megtarthassa ügyfeleit. A Vodafone például az Egyesült Királyságban ingyen kínálja a BlackBerry Stromot, a svéd TeliaSonera pedig 1 koronáért adja a 3G-s iPhone-t – másfél, illetve két éves hűségnyilatkozat fejében.

Negyedik negyedév – Csalódások évada

A Nokia a negyedik negyedévet 576 millió eurós adózott eredménnyel zárta – ez közel 70 százalékkal elmarad az egy évvel korábbitól. Az elemzők kiemelik: a világ első számú mobilgyártója a felső kategóriában komoly hátrányba került: az első érintőképernyős Nokia csupán a tavalyi negyedik negyedévben jelent meg – több mint egy évvel az iPhone piacra lépése után. A tőzsde úgy reagált, ahogy ilyenkor szokott: a Nokia részvényárfolyama, amely 2008-at 58 százalékos mínuszban zárta, a bejelentés után több mint hét százalékkal csökkent.

A dél-koreai Samsung, amely nemcsak a mobiltelefon-piacon vitézkedik – a társaság a világ első számú memóriachip- és LCD-gyártója – a negyedik negyedévet 22,2 milliárd vonos (16 millió dollár) adózott veszteséggel zárta; az árbevétel 5,6 százalékkal, 18 450 milliárd vonra emelkedett. A mobiltelefon-gyártást is magába foglaló távközlési divízió nyeresége éves összevetésben 73 százalékkal, nagyjából 160 millió vonra csökkent – az elemzők 350 millió vonra számítottak...

Veszteséggel, mi több, rekordnagyságú negyedéves mínusszal zárta 2008 negyedik negyedévét az LG Electronics is. Nem a mobildivízión múlt: az egység éves szinten nyolc százalékkal növelte értékesítését – igaz ugyan, hogy az adózott eredmény 16 százalékkal, 215 milliárd vonra csökkent. A piac mindenesetre többet várt: a bejelentés után a társaság részvényárfolyama 20 hónapos mélypontra zuhant.

A Sony Ericsson volt az első mobilgyártó, amely az idén jelentett: a társaság a tavalyi október-decemberi időszakot – csakúgy, mint az azt megelőző negyedévet – veszteséggel zárta; a világpiac negyedik számú szereplője a negyedév során 24,2 millió készüléket adott el, 21 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.

A Motorola még nem tette közzé negyedik negyedévi eredményeit, de nem valószínű, hogy ki fog lógni a sorból: az elemzők az értékesítés 50 százalékos csökkenésére számítanak).  Az Illinois-beli Schaumburgban székelő társaság ugyanakkor két hete közölte: a tavaly bejelentett elbocsátásokat további 4000 fős leépítéssel toldja meg.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!