Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1bb8bce6-fd85-4bb4-a98f-473744add677","c_author":"Proktis-M ","category":"brandchannel","description":"A kisgyermekeket, tinédzsereket, fiatal felnőtteket, várandós nőket, középkorúakat és az időseket egyaránt érinthetik az aranyér tünetei. A háttérben meghúzódó okok azonban különbözőek lehetnek.","shortLead":"A kisgyermekeket, tinédzsereket, fiatal felnőtteket, várandós nőket, középkorúakat és az időseket egyaránt érinthetik...","id":"20250314_barkinek_okozhat_kellemetlenseget_az_aranyer-proktis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1bb8bce6-fd85-4bb4-a98f-473744add677.jpg","index":0,"item":"f62fccc5-928d-49f0-b4be-34e6c20f9ca5","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250314_barkinek_okozhat_kellemetlenseget_az_aranyer-proktis","timestamp":"2025. március. 14. 07:30","title":"A családban bárkinek okozhat kellemetlenséget az aranyér","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proktis-M","c_partnerlogo":"a0e2b63f-e8d5-4c40-b3e8-aaa57a007b03","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"46766a19-385e-4e61-b4f0-2e17b710d219","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Aggasztja az erdélyi magyarokat, hogyan reagál majd a román állam a kettős állampolgárok magyarországi kiutasításának lehetőségét megteremtő fideszes ötletre. A viszonosság visszaüthet.","shortLead":"Aggasztja az erdélyi magyarokat, hogyan reagál majd a román állam a kettős állampolgárok magyarországi kiutasításának...","id":"20250314_hvg-hataron-tuliak-allampolgarsaga-jogfosztas-rmdsz-calin-georgescu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46766a19-385e-4e61-b4f0-2e17b710d219.jpg","index":0,"item":"3665d954-d603-4450-81fe-ac9aad7524ff","keywords":null,"link":"/360/20250314_hvg-hataron-tuliak-allampolgarsaga-jogfosztas-rmdsz-calin-georgescu","timestamp":"2025. március. 14. 12:50","title":"A magyar vagy a román állampolgárságukról mondjanak le? Feladja a Fidesz a leckét az erdélyi magyaroknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f15d43be-f2c8-4680-b76a-83bc06ae20be","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Irányítása alatt a Versace luxusmárka elsősorban merészségéről volt ismert.","shortLead":"Irányítása alatt a Versace luxusmárka elsősorban merészségéről volt ismert.","id":"20250313_Donatella-Versace-lemondas-olasz-divatceg-luxusmarka-prada","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f15d43be-f2c8-4680-b76a-83bc06ae20be.jpg","index":0,"item":"5652504c-c7ab-48c5-921d-92392db07d2e","keywords":null,"link":"/elet/20250313_Donatella-Versace-lemondas-olasz-divatceg-luxusmarka-prada","timestamp":"2025. március. 13. 16:09","title":"Lemond Donatella Versace kreatív igazgatói pozíciójából, mert a Prada felvásárolja a divatházat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e731196b-29d2-45b7-af39-0c3dbf7bff17","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A miniszter Gémesi György gödöllői polgármester levelére válaszolt, jóval kulturáltabb stílusban, mint minisztériumának dolgozói két nappal korábban, akik „huhogók rágalmairól” írtak.","shortLead":"A miniszter Gémesi György gödöllői polgármester levelére válaszolt, jóval kulturáltabb stílusban, mint minisztériumának...","id":"20250314_Nagy-Marton-szolidaritasi-ado-nem-elvonas-igazsagos-ujraelosztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e731196b-29d2-45b7-af39-0c3dbf7bff17.jpg","index":0,"item":"d81e5dd8-c72a-4d5e-ae97-6be8554f8685","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250314_Nagy-Marton-szolidaritasi-ado-nem-elvonas-igazsagos-ujraelosztas","timestamp":"2025. március. 14. 13:33","title":"Nagy Márton pénteken már sokkal visszafogottabban reagált arra, hogy mi lett a település által kötelezően befizetendő szolidaritási adó sorsa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d506b0a-2294-42e8-865a-3d776017f3b3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Fellebbezett az ítélet ellen, házi őrizetben marad a jogerős döntésig.","shortLead":"Fellebbezett az ítélet ellen, házi őrizetben marad a jogerős döntésig.","id":"20250313_Kilenc-ev-fegyhazra-iteltek-az-unokajat-molesztalo-ferfit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d506b0a-2294-42e8-865a-3d776017f3b3.jpg","index":0,"item":"81fd2712-0780-4b2e-957a-08203c1b37e0","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Kilenc-ev-fegyhazra-iteltek-az-unokajat-molesztalo-ferfit","timestamp":"2025. március. 13. 08:46","title":"Kilenc év fegyházra ítélték az unokáját molesztáló férfit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58879538-f175-402d-a576-39a8545d8654","c_author":"Németh András","category":"360","description":"A mesterséges intelligencia az élet valamennyi területén egyre inkább meghatározó szerepet játszik, így hozzájárulhat a fenntarthatósági célok eléréséhez is. Akadnak ugyanakkor kockázatok is, az MI alkalmazása például az energiafogyasztás növekedését okozhatja.","shortLead":"A mesterséges intelligencia az élet valamennyi területén egyre inkább meghatározó szerepet játszik, így hozzájárulhat...","id":"20250312_fenntarthato-fejlodes-2025-mesterseges-intelligencia-gdp-karbonkibocsatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58879538-f175-402d-a576-39a8545d8654.jpg","index":0,"item":"b82ab177-77db-4034-baa9-2fb902b738d8","keywords":null,"link":"/360/20250312_fenntarthato-fejlodes-2025-mesterseges-intelligencia-gdp-karbonkibocsatas","timestamp":"2025. március. 12. 16:30","title":"Kiszámolták, mennyivel növelheti a GDP-t és csökkentheti a karbonkibocsátást a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78632a65-64cc-472e-b0c1-d26cb57062f4","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színész egy élő kívánságműsorban debütál. ","shortLead":"A színész egy élő kívánságműsorban debütál. ","id":"20250313_Reviczky-Gabor-Danko-Radio-hangja-Mecs-Karoly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78632a65-64cc-472e-b0c1-d26cb57062f4.jpg","index":0,"item":"84afa58f-9f39-40fb-9aec-9cbf832b6d34","keywords":null,"link":"/elet/20250313_Reviczky-Gabor-Danko-Radio-hangja-Mecs-Karoly","timestamp":"2025. március. 13. 12:31","title":"Az elhunyt Mécs Károly után Reviczky Gábor lesz a Dankó Rádió hangja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a1f80e0-f22b-43aa-85e3-a60247e1e0f1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A jégkása a nyár egyik kedvenc itala a gyerekek körében, az orvosok szerint azonban eszméletvesztés is lehet a fogyasztás vége.","shortLead":"A jégkása a nyár egyik kedvenc itala a gyerekek körében, az orvosok szerint azonban eszméletvesztés is lehet...","id":"20250313_gyerek-jegkasa-glicerinmergezes-eszmeletvesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a1f80e0-f22b-43aa-85e3-a60247e1e0f1.jpg","index":0,"item":"0c1efd07-bf48-4b65-a325-3da1845f7e39","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_gyerek-jegkasa-glicerinmergezes-eszmeletvesztes","timestamp":"2025. március. 13. 20:03","title":"Kórházba is kerülhet a gyerek, ha jégkását iszik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Drasztikus árleszállításokkal, extra kedvezményekkel a válság ellen
szerző:
Salgó Andrea (hvg.hu)
Tetszett a cikk?
Hogyan próbálják a kereskedelemben kivédeni a krízis hatásait? Milyen eszközökkel igyekeznek megtartani a vásárlókat? Drasztikus árleszállítás, extra kedvezmények - avagy mire buknak a vevők?
Az emberek nem vesznek kevesebb tejet vagy húst, csak olcsóbbat keresnek - cáfolt rá a Gfk Piackutató Intézet januári kutatásában szereplő adatokra Nagy Sándor, a G-Roby üzletlánc online üzletág igazgatója.
A felmérés szerint ugyanis jóval több tejet, feldolgozott hústerméket vásároltunk a válság októberi begyűrűzése előtt egy évvel, mint azután. A csökkenés, bár lassan és kis mértékben, de érezhető és egységesen jelentkezik az összes alapvető élelmiszer esetében. A termék népszerűsége elsősorban attól függ, mekkora szükség van az adott élelmiszerre abban a háztartásban.
Az igazgató szerint a szegmentálódás inkább az eltérő árfekvésű termékvariánsoknál érezhető. Ez - az ACNielsen kutatása szerint - a gyakorlatban azt is jelentheti, hogy valaki kevesebb kolbászt vagy szalámit, de több párizsit illetve felvágottat tesz a kosarába. Másik sörmárkát, olcsóbb sajtfajtát, gyümölcsléből 100 százalékos juice helyett kisebb gyümölcstartalmú italt választ. Általánosságban - a márciusi kutatás adatai alapján - több fogy a nagyobb kiszerelésből - a kávéra, az ételízesítőkre és a folyékony szószokra ez különösen igaz. Mások ugyanazt a kiszerelést keresik, mint régen, de kivárják az árengedményes akciókat, hogy olcsóbban vegyék meg kedvelt élelmiszereiket. Ezt elsősorban a sörnél, a margarinnál és a fűszereknél tapasztalják a Nielsen kutatói. Az ár kedvéért a fogyasztók hajlandóak a megszokott üzletről is lemondani.
A válság miatti árérzékenység még a márkahű vásárlók döntését is befolyásolja: sok esetben ők is a kereskedelmi márkás termék mellett tették le voksukat. Elsősorban likőrből, müzliből és tejdesszertből fogyott több sajátmárkás termék a válság kirobbanása után, mint azelőtt. A Tescónál, ahol folyamatosan elemzik a vásárlói szokásokat, 20-30 százalékkal nőtt a sajátmárkás cikkek forgalma - mondta a hvg.hu-nak az áruházlánc szóvivője, aki szerint mindez jó bizonyíték arra, hogy a vásárlók szinte kizárólag az ár alapján döntik el, mit vegyenek. Ami a termékcsoportot illeti, leginkább a műszaki cikkek forgalma esett, legkevésbé az alapvető élelmiszerek kategóriába iránt csökkent a kereslet.
Ebben a kategóriában az idei évben sem várható visszaesés – mondta a HVG-nek Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára, aki úgy véli, mirelitből, csokoládéból vagy drágább húskészítményekből valószínűleg kevesebbet vesznek majd az emberek. Az OKSZ becslése szerint a bolti forgalom 2008-ban összesen 250-300 milliárd forinttal volt kevesebb a tavalyinál. Idén - a HVG által megkérdezett szakértők egyöntetű véleménye szerint - 10 százalékos visszaesésre lehet számítani.
A G-Roby reálforgalma visszaesésének legfőbb oka nem az, hogy kevesebb terméket vesznek, sokkal inkább az, hogy kevesebben és ritkábban vásárolnak. Ennek ellenére a cég nem további akcióktól, inkább a kínálat szélesítésétől és a kiszolgálás színvonalának emelkedésétől várja a bevétel növekedését. A kéthetente rendezett saját és reál márkájú termékekre vonatkozó akciók mellett Nagy Sándor igazgató a szezonalitást is vevőcsalogatónak tartja, számít a húsvéti forgalomemelkedésre is.
A válság miatt október óta közel száz termék árát szállította le a Lidl diszkont élelmiszerlánc, amely - mint a hvg.hu megtudta az olcsó, s különösen a jó ár-érték arányú termékek iránti kereslet növekedésével megduplázta az akciós újság oldalainak számát, 20 oldalasra bővítette szórólapját és emellett bel-, illetve külföldi utazási ajánlatokkal csábítja vásárlóit havi utazási kiadványában. Arról, hogy miként változott a kereslet, vagyis pontosan mely termékekből fogyott a legtöbb, s miből vásároltak kevesebbet, nem beszéltek, méréseket erre vonatkozólag nem végeztek - mondták.
Éves szinten a szupermarketek forgalma 14, a drogériáké 12, a diszkontoké 11 százalékkal nőtt tavaly. Ha azonban a negyedik negyedévet hasonlítjuk az előző hasonló periódushoz, akkor ugyanezen mutató 10, 20 és 12 százalék - derül ki Nielsen kutatásából. Vagyis a legjobban a drogériahálózatok forgalma nőtt a diszkontáruházaké után. A Drogerie Markt üzletekben legtöbb termékkategória növekedett, illetve stagnált az elmúlt fél évben - tájékoztatta a hvg.hu-t Józsa M?ariann a cég beszerzési és marketing vezetője, hozzátéve: csupán a növekedés mértékében van különbség. Kozmetikumokból, illatszerekből, samponokból és a dekorkozmetikumból nem fogyott több, viszont az étrendkiegészítők, reformélelmiszerek, babaápolási, háztartási termékekből jóval nagyobb mennyiséget vásároltak. Az akciók közül náluk a legkedveltebb a 15 százalékos kedvezmény egy teljes vásárlás összegéből, pláne, ha ugyanarra a termékre még a kuponfüzetben található 25 vagy 50 százalékos kedvezményt is felhasználja a vásárló, így sok árut féláron kap meg.
Érdekes, hogy amíg a válság miatt szaporodó akciók jelentősen befolyásolták a fogyasztói döntéseket, az áremelkedés alig hatott a bevásárlói kosarak tartalmára. A legnagyobb forgalmú tíz termékcsoport forgalommal súlyozott átlagára tavaly október-novemberben 1-28 százalék közti mértékben volt magasabb, mint egy évvel korábban. Amíg egy liter sör átlagosan 280 forintba került tavaly október-novemberben, addig az egy évvel korábbi, hasonló periódusban 276-ba. Itt a különbség közel 2 százalék. A másik véglet az étolaj 28 százalékos drágulása, literenként átlag 338-ról 431 forintra. Egy liter tejföl tavalyelőtt ugyanebben az időszakban 485, múlt év október-novemberben 6 százalékkal többe, 514 forintba került átlagosan. Ugyanilyen arányban drágult a kávé, kilogrammonként átlag 1752-ről 1859 forintra.
Kategória
2007 október-
november
2008 október-
November
Drágulás,
- százalékban
Húskészítmény
1 178
1 238
5
Sör
276
280
2
Sajt
1 532
1 590
4
Szénsavas üdítőital
114
118
3
Kávé
1 752
1 859
6
Gyümölcslé
186
191
3
Ásványvíz
51
52
1
Étolaj
338
431
28
Tejföl
485
514
6
Szeletes csokoládé
1 802
1 996
11
Forrás: Nielsen piackutató vállalat (A Nielsen által mért élelmiszerek közül a legnagyobb forgalmú tíz kategória átlagos fogyasztói árának változása az elmúlt időszakban. Forint/kilogramm vagy liter.)
Ennek ellenére a tavalyi utolsó négy hónapban nemhogy veszített volna népszerűségéből, emelkedett az étolaj piacvezető márkájának piaci részesedése. Ugyanezen márkák esetében stagnált a kereslet a kávé, a sör és a tejföl iránt. Ez a piackutató intézet szerint azt jelzi, hogy a fogyasztók egy része hajlandó megfizetni az erős márkák által képviselt többletértéket. Így egyedül a húskészítményekből - melyek átlagos fogyasztói ára 5 százalékkal emelkedett a szóban forgó időszakban – fogyott kevesebb.
A két hónapja elfogadott fogyasztóvédelmi törvény szerint szeptembertől akár 2 milliárd forintos bírságot is ki lehet róni a szabálytalankodókra. További szigorítás, hogy a vétkes cég neve is nyilvánosságra hozható. Ez kellő visszatartó erő lehet a jogsértően működő vállalkozásoknak, de az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) mégis elégedetlen, sérelmezi a látszatintézkedéseket és a fogyasztókat hátrányosan érintő változásokat. De mit gondol minderről az Országos Kereskedelmi Szövetség?
Többet ütöttek be a kasszánál, mint ami a polcon volt, új árat kértek használt termékért, nem adtak magyar nyelvű leírást - csupán néhány panasz a többezerből, ami a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez érkezett. Szeptembertől feketelistára kerülnek a fogyasztókat megkárosító cégek is.
Egyelőre úgy tűnik, két jelentős eleme van a válságnak, amely befolyásolja a vásárlásokat: az egyik a deviza hitelek törlesztő-részleteinek jelentős emelkedése, a másik pedig a banki betétek kamatának növekedése. De mi hat a tényleges vásárlásokra?
Friedrich Merznek sikerült egyezségre jutnia a Zöldekkel, megnyithatja az utat akár 1000 milliárd eurós új védelmi és infrastrukturális beruházások előtt.