Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"261053b6-f50d-4a94-8e59-40c9eef29072","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A Milák Kristóf-interjúnak egyelőre csak a beharangozója jelent meg. A készítők szerint az úszó nyilatkozik a párizsi olimpiáról, az edzőváltásról és arról is, felvetődött-e benne, hogy visszavonul. ","shortLead":"A Milák Kristóf-interjúnak egyelőre csak a beharangozója jelent meg. A készítők szerint az úszó nyilatkozik a párizsi...","id":"20250210_milak-kristof-interju-mol-podcast-beharangozo-parizsi-olimpia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/261053b6-f50d-4a94-8e59-40c9eef29072.jpg","index":0,"item":"69fdad3f-7b51-419a-81d3-bcc2be6b914f","keywords":null,"link":"/sport/20250210_milak-kristof-interju-mol-podcast-beharangozo-parizsi-olimpia","timestamp":"2025. február. 10. 13:07","title":"Interjút adott Milák Kristóf, az elmúlt másfél évről is beszél benne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4f40d35-91df-48d4-a407-56c3e6459a0d","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A rapper tudta, hogyan kell a közönség kedvében járnia New Orleansba. A félidei műsorban olyan sztárok is felbukkantak, mint Samuel L. Jackson vagy Serena Williams. ","shortLead":"A rapper tudta, hogyan kell a közönség kedvében járnia New Orleansba. A félidei műsorban olyan sztárok is felbukkantak...","id":"20250210_super-bowl-felidei-show-kendrick-lamar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4f40d35-91df-48d4-a407-56c3e6459a0d.jpg","index":0,"item":"1957eebf-66d3-4577-beda-51178e2796ae","keywords":null,"link":"/kultura/20250210_super-bowl-felidei-show-kendrick-lamar","timestamp":"2025. február. 10. 06:10","title":"Kendrick Lamar félidei show-jának a Super Bowlon Drake lett a vesztese ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Most jön az utolsó nagy esély, hogy feltartóztassák a szélsőségeseket Németországban. Nyilvánvaló orosz választási befolyásolás az agonizáló Romániában, akárcsak Magyarországon. Itt a neoimperializmus. A szemed se rebbenjen: tanácsok Trumpnak Putyin ellen. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Most jön az utolsó nagy esély, hogy feltartóztassák a szélsőségeseket Németországban. Nyilvánvaló orosz választási...","id":"20250211_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"ca695ccb-995e-4d96-8ab6-f01e2b736875","keywords":null,"link":"/360/20250211_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. február. 11. 10:48","title":"Washington Post-vélemény: A történelem nem ismétli önmagát Németországban. De lehet, hogy rímel magára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd9966d6-faee-46f9-886b-af971fcb12ca","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Akkora dugulás volt a sportcsarnoknál, hogy nem lehetett a bulit megtartani.","shortLead":"Akkora dugulás volt a sportcsarnoknál, hogy nem lehetett a bulit megtartani.","id":"20250210_zsirszorny-bryan-adams-koncert-csatorna-dugulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd9966d6-faee-46f9-886b-af971fcb12ca.jpg","index":0,"item":"e8e049b5-9f2b-404c-8394-c3d43eafcb42","keywords":null,"link":"/elet/20250210_zsirszorny-bryan-adams-koncert-csatorna-dugulas","timestamp":"2025. február. 10. 14:59","title":"Egy hatalmas zsírszörny miatt lefújták Bryan Adams koncertjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c06e20da-42e9-4067-8d2a-400d6ea0f2f1","c_author":"HVG Pszichológia 360","category":"360","description":"Közhely, hogy a kutyák és gazdáik hasonlítanak egymásra. De ettől még igaz lehet, mutatta ki a Jenai Egyetem pszichológiai kutatócsoportja.","shortLead":"Közhely, hogy a kutyák és gazdáik hasonlítanak egymásra. De ettől még igaz lehet, mutatta ki a Jenai Egyetem...","id":"20250211_hvg-kutyak-gazdaik-hasonlosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c06e20da-42e9-4067-8d2a-400d6ea0f2f1.jpg","index":0,"item":"943d9273-8318-4067-8580-79232a42c4d7","keywords":null,"link":"/360/20250211_hvg-kutyak-gazdaik-hasonlosag","timestamp":"2025. február. 11. 16:00","title":"Kiderült, hogyan választanak kutyát az emberek – a hasonlóság meglepő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9e0f320-0ac2-448a-b821-2bb6232a9f09","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit kutatók arra voltak kíváncsiak, a mentális egészség és a jóllét érzése miként változik a nap folyamán. Az is kiderült: az emberek keddenként érzik magukat a legboldogabbnak.","shortLead":"Brit kutatók arra voltak kíváncsiak, a mentális egészség és a jóllét érzése miként változik a nap folyamán. Az is...","id":"20250210_mentalis-egeszseg-jollet-alvas-reggel-boldogsag-tanulmany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9e0f320-0ac2-448a-b821-2bb6232a9f09.jpg","index":0,"item":"4e621ae7-d4f3-4ee6-bd8d-ac27d0454c64","keywords":null,"link":"/tudomany/20250210_mentalis-egeszseg-jollet-alvas-reggel-boldogsag-tanulmany","timestamp":"2025. február. 10. 19:03","title":"Kutatók üzenik: most már aztán tényleg aludja ki magát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22e0da9b-78fd-4154-8269-ed127a0994ab","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Donald Trump szerint Ukrajnának 500 milliárd dollár értékű ásványkinccsel kellene ellentételeznie az amerikai támogatást.","shortLead":"Donald Trump szerint Ukrajnának 500 milliárd dollár értékű ásványkinccsel kellene ellentételeznie az amerikai...","id":"20250211_donald-trump-ukrajna-usa-ritkafemfoldek-volodimir-zelenszkij-asvanykincs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22e0da9b-78fd-4154-8269-ed127a0994ab.jpg","index":0,"item":"bf991242-b586-4ca3-aa6c-71586efa47d8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250211_donald-trump-ukrajna-usa-ritkafemfoldek-volodimir-zelenszkij-asvanykincs","timestamp":"2025. február. 11. 08:12","title":"Trump 500 milliárd dollárt vár Ukrajnától, hogy ne érezze magát hülyének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b714217d-786a-467a-9b15-03ee254b3d9b","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"1940. február 10-én mutatták be a legelső Tom és Jerry-epizódot. Eredetileg nem terveztek folytatást, ehhez képest még 2021-ben is feltűnt egy új epizód. Tudták, hogy az Oscar-díjas macskának és egérnek is van „polgári neve”? ","shortLead":"1940. február 10-én mutatták be a legelső Tom és Jerry-epizódot. Eredetileg nem terveztek folytatást, ehhez képest még...","id":"20250210_85-eve-kezdodott-a-vilag-legismertebb-macska-eger-haboruja-tom-es-jerry","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b714217d-786a-467a-9b15-03ee254b3d9b.jpg","index":0,"item":"c7c70447-580a-4345-a268-c386aa2d7ec5","keywords":null,"link":"/kultura/20250210_85-eve-kezdodott-a-vilag-legismertebb-macska-eger-haboruja-tom-es-jerry","timestamp":"2025. február. 10. 10:44","title":"85 éve kezdődött a világ legismertebb macska-egér háborúja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Drasztikus árleszállításokkal, extra kedvezményekkel a válság ellen
szerző:
Salgó Andrea (hvg.hu)
Tetszett a cikk?
Hogyan próbálják a kereskedelemben kivédeni a krízis hatásait? Milyen eszközökkel igyekeznek megtartani a vásárlókat? Drasztikus árleszállítás, extra kedvezmények - avagy mire buknak a vevők?
Az emberek nem vesznek kevesebb tejet vagy húst, csak olcsóbbat keresnek - cáfolt rá a Gfk Piackutató Intézet januári kutatásában szereplő adatokra Nagy Sándor, a G-Roby üzletlánc online üzletág igazgatója.
A felmérés szerint ugyanis jóval több tejet, feldolgozott hústerméket vásároltunk a válság októberi begyűrűzése előtt egy évvel, mint azután. A csökkenés, bár lassan és kis mértékben, de érezhető és egységesen jelentkezik az összes alapvető élelmiszer esetében. A termék népszerűsége elsősorban attól függ, mekkora szükség van az adott élelmiszerre abban a háztartásban.
Az igazgató szerint a szegmentálódás inkább az eltérő árfekvésű termékvariánsoknál érezhető. Ez - az ACNielsen kutatása szerint - a gyakorlatban azt is jelentheti, hogy valaki kevesebb kolbászt vagy szalámit, de több párizsit illetve felvágottat tesz a kosarába. Másik sörmárkát, olcsóbb sajtfajtát, gyümölcsléből 100 százalékos juice helyett kisebb gyümölcstartalmú italt választ. Általánosságban - a márciusi kutatás adatai alapján - több fogy a nagyobb kiszerelésből - a kávéra, az ételízesítőkre és a folyékony szószokra ez különösen igaz. Mások ugyanazt a kiszerelést keresik, mint régen, de kivárják az árengedményes akciókat, hogy olcsóbban vegyék meg kedvelt élelmiszereiket. Ezt elsősorban a sörnél, a margarinnál és a fűszereknél tapasztalják a Nielsen kutatói. Az ár kedvéért a fogyasztók hajlandóak a megszokott üzletről is lemondani.
A válság miatti árérzékenység még a márkahű vásárlók döntését is befolyásolja: sok esetben ők is a kereskedelmi márkás termék mellett tették le voksukat. Elsősorban likőrből, müzliből és tejdesszertből fogyott több sajátmárkás termék a válság kirobbanása után, mint azelőtt. A Tescónál, ahol folyamatosan elemzik a vásárlói szokásokat, 20-30 százalékkal nőtt a sajátmárkás cikkek forgalma - mondta a hvg.hu-nak az áruházlánc szóvivője, aki szerint mindez jó bizonyíték arra, hogy a vásárlók szinte kizárólag az ár alapján döntik el, mit vegyenek. Ami a termékcsoportot illeti, leginkább a műszaki cikkek forgalma esett, legkevésbé az alapvető élelmiszerek kategóriába iránt csökkent a kereslet.
Ebben a kategóriában az idei évben sem várható visszaesés – mondta a HVG-nek Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára, aki úgy véli, mirelitből, csokoládéból vagy drágább húskészítményekből valószínűleg kevesebbet vesznek majd az emberek. Az OKSZ becslése szerint a bolti forgalom 2008-ban összesen 250-300 milliárd forinttal volt kevesebb a tavalyinál. Idén - a HVG által megkérdezett szakértők egyöntetű véleménye szerint - 10 százalékos visszaesésre lehet számítani.
A G-Roby reálforgalma visszaesésének legfőbb oka nem az, hogy kevesebb terméket vesznek, sokkal inkább az, hogy kevesebben és ritkábban vásárolnak. Ennek ellenére a cég nem további akcióktól, inkább a kínálat szélesítésétől és a kiszolgálás színvonalának emelkedésétől várja a bevétel növekedését. A kéthetente rendezett saját és reál márkájú termékekre vonatkozó akciók mellett Nagy Sándor igazgató a szezonalitást is vevőcsalogatónak tartja, számít a húsvéti forgalomemelkedésre is.
A válság miatt október óta közel száz termék árát szállította le a Lidl diszkont élelmiszerlánc, amely - mint a hvg.hu megtudta az olcsó, s különösen a jó ár-érték arányú termékek iránti kereslet növekedésével megduplázta az akciós újság oldalainak számát, 20 oldalasra bővítette szórólapját és emellett bel-, illetve külföldi utazási ajánlatokkal csábítja vásárlóit havi utazási kiadványában. Arról, hogy miként változott a kereslet, vagyis pontosan mely termékekből fogyott a legtöbb, s miből vásároltak kevesebbet, nem beszéltek, méréseket erre vonatkozólag nem végeztek - mondták.
Éves szinten a szupermarketek forgalma 14, a drogériáké 12, a diszkontoké 11 százalékkal nőtt tavaly. Ha azonban a negyedik negyedévet hasonlítjuk az előző hasonló periódushoz, akkor ugyanezen mutató 10, 20 és 12 százalék - derül ki Nielsen kutatásából. Vagyis a legjobban a drogériahálózatok forgalma nőtt a diszkontáruházaké után. A Drogerie Markt üzletekben legtöbb termékkategória növekedett, illetve stagnált az elmúlt fél évben - tájékoztatta a hvg.hu-t Józsa M?ariann a cég beszerzési és marketing vezetője, hozzátéve: csupán a növekedés mértékében van különbség. Kozmetikumokból, illatszerekből, samponokból és a dekorkozmetikumból nem fogyott több, viszont az étrendkiegészítők, reformélelmiszerek, babaápolási, háztartási termékekből jóval nagyobb mennyiséget vásároltak. Az akciók közül náluk a legkedveltebb a 15 százalékos kedvezmény egy teljes vásárlás összegéből, pláne, ha ugyanarra a termékre még a kuponfüzetben található 25 vagy 50 százalékos kedvezményt is felhasználja a vásárló, így sok árut féláron kap meg.
Érdekes, hogy amíg a válság miatt szaporodó akciók jelentősen befolyásolták a fogyasztói döntéseket, az áremelkedés alig hatott a bevásárlói kosarak tartalmára. A legnagyobb forgalmú tíz termékcsoport forgalommal súlyozott átlagára tavaly október-novemberben 1-28 százalék közti mértékben volt magasabb, mint egy évvel korábban. Amíg egy liter sör átlagosan 280 forintba került tavaly október-novemberben, addig az egy évvel korábbi, hasonló periódusban 276-ba. Itt a különbség közel 2 százalék. A másik véglet az étolaj 28 százalékos drágulása, literenként átlag 338-ról 431 forintra. Egy liter tejföl tavalyelőtt ugyanebben az időszakban 485, múlt év október-novemberben 6 százalékkal többe, 514 forintba került átlagosan. Ugyanilyen arányban drágult a kávé, kilogrammonként átlag 1752-ről 1859 forintra.
Kategória
2007 október-
november
2008 október-
November
Drágulás,
- százalékban
Húskészítmény
1 178
1 238
5
Sör
276
280
2
Sajt
1 532
1 590
4
Szénsavas üdítőital
114
118
3
Kávé
1 752
1 859
6
Gyümölcslé
186
191
3
Ásványvíz
51
52
1
Étolaj
338
431
28
Tejföl
485
514
6
Szeletes csokoládé
1 802
1 996
11
Forrás: Nielsen piackutató vállalat (A Nielsen által mért élelmiszerek közül a legnagyobb forgalmú tíz kategória átlagos fogyasztói árának változása az elmúlt időszakban. Forint/kilogramm vagy liter.)
Ennek ellenére a tavalyi utolsó négy hónapban nemhogy veszített volna népszerűségéből, emelkedett az étolaj piacvezető márkájának piaci részesedése. Ugyanezen márkák esetében stagnált a kereslet a kávé, a sör és a tejföl iránt. Ez a piackutató intézet szerint azt jelzi, hogy a fogyasztók egy része hajlandó megfizetni az erős márkák által képviselt többletértéket. Így egyedül a húskészítményekből - melyek átlagos fogyasztói ára 5 százalékkal emelkedett a szóban forgó időszakban – fogyott kevesebb.
A két hónapja elfogadott fogyasztóvédelmi törvény szerint szeptembertől akár 2 milliárd forintos bírságot is ki lehet róni a szabálytalankodókra. További szigorítás, hogy a vétkes cég neve is nyilvánosságra hozható. Ez kellő visszatartó erő lehet a jogsértően működő vállalkozásoknak, de az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) mégis elégedetlen, sérelmezi a látszatintézkedéseket és a fogyasztókat hátrányosan érintő változásokat. De mit gondol minderről az Országos Kereskedelmi Szövetség?
Többet ütöttek be a kasszánál, mint ami a polcon volt, új árat kértek használt termékért, nem adtak magyar nyelvű leírást - csupán néhány panasz a többezerből, ami a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez érkezett. Szeptembertől feketelistára kerülnek a fogyasztókat megkárosító cégek is.
Egyelőre úgy tűnik, két jelentős eleme van a válságnak, amely befolyásolja a vásárlásokat: az egyik a deviza hitelek törlesztő-részleteinek jelentős emelkedése, a másik pedig a banki betétek kamatának növekedése. De mi hat a tényleges vásárlásokra?