Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6efad745-e253-4b5c-89ef-bdfff142d429","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A ködös, jeges szakaszon egymás után ütköztek az autók a kialakult torlódásba. ","shortLead":"A ködös, jeges szakaszon egymás után ütköztek az autók a kialakult torlódásba. ","id":"20250211_tomegkarambol-Kina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6efad745-e253-4b5c-89ef-bdfff142d429.jpg","index":0,"item":"c783f0e2-974c-4d6d-93a5-e77fecba2ec1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250211_tomegkarambol-Kina","timestamp":"2025. február. 11. 08:21","title":"Több mint 100 autó csapódott egymásnak egy kínai hídon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1bcaa4ff-9af5-4435-8648-1cdb29fda7c4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Meglehet hamar az ötödik eltiltása is. ","shortLead":"Meglehet hamar az ötödik eltiltása is. ","id":"20250210_Negyszer-eltiltott-vezetestol-forgalombol-kivont-kocsi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1bcaa4ff-9af5-4435-8648-1cdb29fda7c4.jpg","index":0,"item":"b90aecf4-ae37-4539-b964-224215420a6a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250210_Negyszer-eltiltott-vezetestol-forgalombol-kivont-kocsi","timestamp":"2025. február. 10. 09:56","title":"Négyszer már eltiltották a vezetéstől, most egy forgalomból rég kivont kocsival kaptak el egy férfit – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3220928d-37b7-4e7b-a204-7e5525ee7bb9","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Hosszas huzavona után lemondott Klaus Iohannis, Románia államelnöke. A hivatali idejének meghosszabbításával neki kellett volna átsegítenie a TikTokon meghackelt államot a krízisen – de ebbe a feladatába is csúfosan belebukott.","shortLead":"Hosszas huzavona után lemondott Klaus Iohannis, Románia államelnöke. A hivatali idejének meghosszabbításával neki...","id":"20250210_klaus-iohannis-romania-lemondas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3220928d-37b7-4e7b-a204-7e5525ee7bb9.jpg","index":0,"item":"e7f5cdc7-fca7-4599-ac4a-e6ec7a4aa700","keywords":null,"link":"/360/20250210_klaus-iohannis-romania-lemondas","timestamp":"2025. február. 10. 18:13","title":"„Io napot chivanoc” – búcsúzik Klaus Iohannis, aki ledarálta a román demokráciát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3978899-d99c-4db1-9f31-626cd7ce9af6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kihalóban lévő műfaj a tisztán V8-as izomkolosszusoké, amit mintha már a nevében is sejtetnének.","shortLead":"Kihalóban lévő műfaj a tisztán V8-as izomkolosszusoké, amit mintha már a nevében is sejtetnének.","id":"20250210_Kozel-800-loeros-masztodon-lett-az-Audi-RS-Q8-Legacy-Edition","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3978899-d99c-4db1-9f31-626cd7ce9af6.jpg","index":0,"item":"a847a0f2-8177-402c-9d58-778410fe9673","keywords":null,"link":"/cegauto/20250210_Kozel-800-loeros-masztodon-lett-az-Audi-RS-Q8-Legacy-Edition","timestamp":"2025. február. 10. 20:20","title":"Közel 800 lóerős masztodon lett az Audi RS Q8 Legacy Edition","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f6f20bb-17c9-40dd-b046-b1ec1fdc5c93","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A rendőrség egyelőre nem minősítette terrorcselekménynek az esetet.","shortLead":"A rendőrség egyelőre nem minősítette terrorcselekménynek az esetet.","id":"20250210_irorszag-dublin-keses-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f6f20bb-17c9-40dd-b046-b1ec1fdc5c93.jpg","index":0,"item":"3a74c22f-60e2-45d4-9162-9023499cb0a8","keywords":null,"link":"/vilag/20250210_irorszag-dublin-keses-tamadas","timestamp":"2025. február. 10. 05:19","title":"Három embert megsebesített egy késes támadó Dublinban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cee8c0a-4bf8-4a72-8830-c259f6ba3c73","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A japán sajtó szerint a 43 éves nő elment a nagykövetségre, hogy segítsenek neki és a gyerekeinek hazatérnie, mert a volt férje elvitte az útlevelüket.","shortLead":"A japán sajtó szerint a 43 éves nő elment a nagykövetségre, hogy segítsenek neki és a gyerekeinek hazatérnie, mert...","id":"20250210_rendorseg-nagykovetseg-meggyilkolt-japan-no","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cee8c0a-4bf8-4a72-8830-c259f6ba3c73.jpg","index":0,"item":"79bc834a-090a-4f58-83e5-2ad110701a98","keywords":null,"link":"/itthon/20250210_rendorseg-nagykovetseg-meggyilkolt-japan-no","timestamp":"2025. február. 10. 11:09","title":"A japán nagykövetségtől is hiába kért segítséget a később Budapesten meggyilkolt nő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9e0f320-0ac2-448a-b821-2bb6232a9f09","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit kutatók arra voltak kíváncsiak, a mentális egészség és a jóllét érzése miként változik a nap folyamán. Az is kiderült: az emberek keddenként érzik magukat a legboldogabbnak.","shortLead":"Brit kutatók arra voltak kíváncsiak, a mentális egészség és a jóllét érzése miként változik a nap folyamán. Az is...","id":"20250210_mentalis-egeszseg-jollet-alvas-reggel-boldogsag-tanulmany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9e0f320-0ac2-448a-b821-2bb6232a9f09.jpg","index":0,"item":"4e621ae7-d4f3-4ee6-bd8d-ac27d0454c64","keywords":null,"link":"/tudomany/20250210_mentalis-egeszseg-jollet-alvas-reggel-boldogsag-tanulmany","timestamp":"2025. február. 10. 19:03","title":"Kutatók üzenik: most már aztán tényleg aludja ki magát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07d8f1df-7cb4-429f-ad08-95f42f456990","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Követik a tömeggyártók szokásait, néhány látványelem változik a kocsin egy-egy frissítésnél.","shortLead":"Követik a tömeggyártók szokásait, néhány látványelem változik a kocsin egy-egy frissítésnél.","id":"20250210_Kepeken-a-nalunk-is-legnepszerubb-BYD-modell-uj-verzioja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07d8f1df-7cb4-429f-ad08-95f42f456990.jpg","index":0,"item":"9095552b-0b7a-46ef-8a76-ed3dac6762c7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250210_Kepeken-a-nalunk-is-legnepszerubb-BYD-modell-uj-verzioja","timestamp":"2025. február. 10. 07:05","title":"Képeken a nálunk is legnépszerűbb BYD-modell friss verziója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A válság hatására felértékelődhet a kockázati és magántőke szerepe a hazai kis- és középvállalkozások finanszírozásában, a magyarországi cégek zöme azonban nem felel meg a tőkebevonás követelményeinek.
Oláh László, a Magyar Kockázati és Magántőke Egyesület (MKME) elnöke szerint a magyar kockázati és magántőke iparágban az elmúlt hét év során tavaly nőtt a legnagyobbra a befektetések átlagos mérete, és a világgazdasági válságot hozó esztendő produkálta az eddigi második legnagyobb összértéket. A 2008-ban magyarországi cégekbe befektetett 515 millió euró 24 millió euróval haladja meg az előző évit, és alig marad el a 2006-ban mért 535 millió eurós rekordtól. Az adatok különösen kedvezőek annak fényében, hogy Európában tavaly 27 százalékkal - ezen belül Közép-Európában több mint kétharmaddal - visszaesett a befektetések értéke - mutatott rá a szakember. A magyarországi befektetések átlagos mérete a 2007. évi 18,9 millió euróról 20,6 millió euróra nőtt.
Az MKME elnöke úgy vélekedett, hogy az elmúlt években már jelentős tőkét összegyűjtő alapok a banki finanszírozás visszaszorulása révén komoly alternatívát jelentenek a tőkét bevonni kívánó vállalatoknak. Sok cégnek nincs is más választása, mint a banki hitel saját erővel való kiváltása - mondta. A válság ugyanakkor lehetőségeket is hozott - tette hozzá -, a bajba jutott konkurenseket például most meg lehet vásárolni. Az egyesület tagjait egyre többen keresik meg azzal, hogy befektetőtársként vegyenek részt a nehéz helyzetbe jutott versenytárs felvásárlásában.
Természetesen a kockázati tőke sem csodaszer, nem jelent megoldást minden problémára, így arra sem, amikor veszteséget kellene finanszírozni - hívta fel a figyelmet az elnök. Vannak olyan ágazatok - például az építő- és építőanyag-ipar, a kereskedelem vagy a logisztika -, amit most minden befektető elkerül, mert ott van ugyan a legtöbb áldozat, s így a legtöbb lehetőség, de a legnagyobb kockázat is.
Egyes területek természetüknél fogva ki vannak zárva a kockázati és magántőke finanszírozásból. Ilyen például a mezőgazdaság - a földtulajdoni, informatikai korlátok, a torz támogatási rendszer, a lehetőségek beszűkülése, a rossz hatékonyság miatt. A vendéglátóipart azért kerülik el a kockázati és magántőke befektetők, mert "híresen" nem fizet adót, azt a bevételt pedig, amely nem megy át a kasszagépen, a befektető sem látja - mondta Oláh László. A lakossági szolgáltatások területén azon cégek alkalmasak a tőkebevonásra, amelyek megütnek egy megfelelő üzemméretet, s van egy jó márkájuk.
Ahhoz, hogy a cég a tőke számára vonzó legyen, mindenekelőtt egy vízióval rendelkező cégvezetőre van szükség, aki biztos abban, hogy ötletei működnek a gyakorlatban is. Szabadalom védelmi bejegyzés alatt álló találmányokat azonban a kockázati tőke nem szívesen finanszíroz, mert nem tudni, hogy milyen lesz a piaci fogadtatása. A kockázati tőke alapok a növekedés kockázatát vállalják, az újonnan induló vállalkozások finanszírozása nem a bank vagy a magánszektor feladata - mondta a szakember. Úgy vélekedett, hogy a tőkebevonás első lépése egy üzleti angyal bevonása lehetne, a szóba jöhető befektetői kör azonban szűk, ráadásul kockázatkerülő, vagyis kizárólag jó helyzetben lévő cégekbe fektetne.
Oláh László szerint a magyar vállalatok zöme jelenleg nemzetközileg nem versenyképes: marginálisan nyereséges, nem hatékony, vagy túlzottan diverzifikált, márpedig ilyen esetben nehéz tőkét bevonni. A tipikus magyar vállalkozás Oláh László szerint 500 millió - 1 milliárd forint közötti árbevételű cég, 60 év körüli cégtulajdonos-ügyvezetővel és a vállalkozás gyakorta a tulajdonos családjának megélhetését szolgálja, a családi és a cégkasszát nem választják szét. A külföldi tőke beszállása egy ilyen cégbe "kulturális sokkot okoz", nehezen nyelik le azt békát, hogy a befektetőtárs beleszólást igényel az üzletmenetbe, hogy fel kell adni a kontrollból. A tulajdonosok nehezen fogadják el azt is, hogy a recesszió most mindent leértékel, s cégük a felét vagy harmadát éri a korábbinak - mondta.
Oláh László úgy vélekedett: a kockázati és magántőke befektetéseket adókedvezménnyel kellene ösztönözni, mert a külső forrás bevonása előmozdítja a növekedést és elősegíti az átlátható működést, ezáltal javítja a cég adótermelő képességét. Hollandiában például azok a cégek, amelyek tőkét vontak be, a nyereségadó alapjának egy részét fejlesztésre fordíthatják - tette hozzá.