Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bc03fa79-beb6-4e1d-b3b8-773b0932a7f5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mesterséges intelligencia használata jól jöhet a kutatóknak, segítheti karriercéljaik beteljesedését. A tudomány egészére nézve viszont van egy negatív hatása.","shortLead":"A mesterséges intelligencia használata jól jöhet a kutatóknak, segítheti karriercéljaik beteljesedését. A tudomány...","id":"20250104_mesterseges-intelligencia-hasznalata-kutatasokban-pozitiv-negativ-hatasa-kutatok-tudomany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc03fa79-beb6-4e1d-b3b8-773b0932a7f5.jpg","index":0,"item":"272afa40-d960-432b-b88d-b661d3063160","keywords":null,"link":"/tudomany/20250104_mesterseges-intelligencia-hasznalata-kutatasokban-pozitiv-negativ-hatasa-kutatok-tudomany","timestamp":"2025. január. 04. 16:03","title":"Sokat ad az egyes tudósoknak, de a tudománytól el is vesz valami nagyon fontosat az MI","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e770a31-3f75-42bf-a9b1-79d45f0a3f0f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az alapvetően burritóban utazó gasztrovloggertől csak tanulni érdemes.","shortLead":"Az alapvetően burritóban utazó gasztrovloggertől csak tanulni érdemes.","id":"20250103_receptek-roviden-kiados-etelek-burrito","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e770a31-3f75-42bf-a9b1-79d45f0a3f0f.jpg","index":0,"item":"30d33919-52ff-4c39-b4db-bf5c785fd580","keywords":null,"link":"/elet/20250103_receptek-roviden-kiados-etelek-burrito","timestamp":"2025. január. 03. 05:50","title":"Egy perc alatt megtudhatjuk, hogyan készíthetünk különleges és brutálisan kiadós ételeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebad5613-a0d7-4111-af05-813448949432","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"És többen is nézték őket.","shortLead":"És többen is nézték őket.","id":"20250103_Fordult-a-kocka-tavaly-mar-tobb-olyan-filmet-mutattak-be-ami-allami-tamogatas-nelkul-keszult","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebad5613-a0d7-4111-af05-813448949432.jpg","index":0,"item":"4e0f18f6-141a-42db-b5cb-48a0c0464c89","keywords":null,"link":"/kultura/20250103_Fordult-a-kocka-tavaly-mar-tobb-olyan-filmet-mutattak-be-ami-allami-tamogatas-nelkul-keszult","timestamp":"2025. január. 03. 10:30","title":"Fordult a kocka: tavaly már több olyan filmet mutattak be, ami állami támogatás nélkül készült","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e759e46d-8156-4076-8a46-a2c60e90f4dc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A nyomok részben hosszú nyakú növényevőktől, részben ragadozóktól származtak, néhol keresztezték is egymást. ","shortLead":"A nyomok részben hosszú nyakú növényevőktől, részben ragadozóktól származtak, néhol keresztezték is egymást. ","id":"20250103_Dinoszaurusz-labnyom-lelet-Oxfordshire","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e759e46d-8156-4076-8a46-a2c60e90f4dc.jpg","index":0,"item":"352e107e-9823-4486-8807-d68afa1c020b","keywords":null,"link":"/elet/20250103_Dinoszaurusz-labnyom-lelet-Oxfordshire","timestamp":"2025. január. 03. 15:30","title":"Dinólábnyomok tömkelegét tárták fel egy angliai kőfejtőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3218eb49-52b0-4ee6-acec-bf5bacbd39ce","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Tíz éve van a “királyi televízióban”.","shortLead":"Tíz éve van a “királyi televízióban”.","id":"20250104_Fabry-Sandor-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3218eb49-52b0-4ee6-acec-bf5bacbd39ce.jpg","index":0,"item":"3179b850-ecf1-4d6e-9e28-5ad67b20fb8c","keywords":null,"link":"/elet/20250104_Fabry-Sandor-interju","timestamp":"2025. január. 04. 17:01","title":"Kossuth-díjnak örülne Fábry Sándor, de „ezektől” semmit nem vár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d64c6a8-8353-4bab-b78f-7860eb7cd884","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnökhöz legközelebb álló csapat vezeti az NB I.-et, de alig van náluk magyar, saját nevelés pedig még kevesebb.","shortLead":"A miniszterelnökhöz legközelebb álló csapat vezeti az NB I.-et, de alig van náluk magyar, saját nevelés pedig még...","id":"20250103_orban-szabaly-felcsut-foci","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d64c6a8-8353-4bab-b78f-7860eb7cd884.jpg","index":0,"item":"d4b32bc8-e1dd-4bb1-9428-c8c06c99484e","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_orban-szabaly-felcsut-foci","timestamp":"2025. január. 03. 09:22","title":"Orbán szabályát szegi meg a Felcsút: alig van magyar a csapatban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0ed63f4-bafe-485e-8718-facaf3a7b0c9","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Már nem Koltai Lajos kurzusfilmje az elmúlt 5 év legnézettebb magyar mozija, hanem Herendi Gábor független vígjátéka. ","shortLead":"Már nem Koltai Lajos kurzusfilmje az elmúlt 5 év legnézettebb magyar mozija, hanem Herendi Gábor független vígjátéka. ","id":"20250103_A-Futni-mentem-lenyomta-a-Semmelweist","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0ed63f4-bafe-485e-8718-facaf3a7b0c9.jpg","index":0,"item":"99847cc9-cdd1-427e-b444-212dc23291c8","keywords":null,"link":"/kultura/20250103_A-Futni-mentem-lenyomta-a-Semmelweist","timestamp":"2025. január. 03. 09:41","title":"A független finanszírozású Futni mentem lenyomta az állami milliárdokból készült Semmelweist is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ab864277-5ac2-4518-9c86-db7a0635018a","c_author":"Fülöp István","category":"kkv","description":"Gyakorlatilag nem maradt a Postán kívül magyar cég a csomagkiszállítási szegmensben – a konszolidáció éve volt 2024 magyar a piacon, több kisebb céget is bekebeleztek a tőkeerős nemzetközi szolgáltatók. A közel hatezer automata több mint 80 százaléka két nagy szereplő kezében összpontosul. ","shortLead":"Gyakorlatilag nem maradt a Postán kívül magyar cég a csomagkiszállítási szegmensben – a konszolidáció éve volt 2024...","id":"20250103_csomagautomata-csomagpont-packeta-gls-atrendezodes-konszolidacio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab864277-5ac2-4518-9c86-db7a0635018a.jpg","index":0,"item":"731b6d6d-1228-4ab7-8e9a-5440dabf86ac","keywords":null,"link":"/kkv/20250103_csomagautomata-csomagpont-packeta-gls-atrendezodes-konszolidacio-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 10:48","title":"Rohamtempóban nő a csomagautomaták száma, mégis gyakoriak a fennakadások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Annyi bizonyos, hogy 2009. június 19-e fontos nap a majd hat évtizedes múltra visszatekintő sorozat történetében, most már csak az a kérdés, hogy az F1 halálos ítéletét mondta-e ki az a nyolc csapat, amely ma hivatalosan is bejelentette: kiszállnak a Forma-1-ből és konkurens sorozatot indítanak.
A gyilkos: a válság
Az már tavaly év végén kiderült, hogy a valamennyire üzleti alapon működő sportágak közül a Forma-1-et érinti legérzékenyebben a gazdasági válság. A krízis pont azokat az ágazatokat (autóipar, pénzügyi szektor) vetette vissza legnagyobb mértékben, amelyek a dohánygyártók többségének három évvel ezelőtti kiszállása óta a legtöbb pénzt pumpálták a sorozatba. A Forma-1, amely a 2000-es évek eleje óta lubickolt a dollár-milliárdokban, hirtelen pénzszűkében találta magát, s nagyon úgy fest, hogy ezzel a helyzettel nem tudtak mit kezdeni a sorozat szereplői és szabályozói.
F1-es csapatok költségvetése (millió dollár)
Business F1
A válság (vagy inkábba a forráshiány) kihozta a korábbi ellentéteket az F1 berkein belül. A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) arra próbálta meg felhasználni a csapatok szorult helyzetét, s a tulajdonos autógyártók tervezett megszorításait, hogy átverje az érintetteken az évek óta erőltetett költségcsökkentési terveket. A Honda tavaly decemberi kiszállásával csak a lovat adta az elnök Max Mosleyt alá, aki úgy érezte itt a vissza nem térő alkalom, hogy elképzeléseit érvényre juttassa, s ezzel az FIA pozícióit is megerősítse.
A csapatok és a szövetség közötti ellentét az FIA által bevezetni tervezett költségvetési sapka körül csúcsosodott ki. Az irányító szervezet ugyanis közölte: 40 millió fontban maximálnák 2010-től a csapatok költségvetését, s bár ezt átléphetik az istállók (amelynek többsége jelenleg ennek az összegnek a 6-8-szorosából gazdálkodik), de akkor szigorúbb technikai szabályoknak kell megfelelniük. A nagyobb csapatok - amelyek egyértelműen attól féltek, hogy a fejlesztési engedmények olyan technikai előnyhöz juttatnák a kisebb teameket, hogy az messze túlkompenzálná a nagyok pénzügyi fölényét – elfogadhatatlannak tartották a kettős szabályozást.
Most tényleg jön a farkas
Már fenyegetőztek
A csapatok először a 2000-es évek elején rántották elő a „konkurens viadal indítása” feliratú ütőkártyát. A különbség az volt, hogy az istállók akkor nem az FIA-val, hanem a kereskedelmi jogokat birtokló cégcsoport vezetőjével, Bernie Ecclestone-nal álltak háborúban. A teamek célja azidőtájt a kereskedelmi jogokból származó bevételek elosztását szabályozó Concorde szerződés újratárgyalása volt, ugyanis úgy vélték, hogy a több száz millió dolláros éves bevételből nem jut nekik elegendő, túl sokat kap belőle a jogokat az FIA-tól fillérekért megvásároló Ecclestone, illetve cégei.
A hetek óta tartó vitában – bár többször hangoztatták, hogy közeledtek az álláspontok - egyik fél sem engedett elképzeléseiből, így a csapatok szövetsége, a Formula One Teams Association (FOTA) előhúzta a régi ütőkártyát, s megfenyegette az FIA-t, hogy konkurens sorozatot indít, ha a szövetség nem felejti el a költségvetés korlátozását. A csapatok azonban korábban már annyiszor kiáltottak farkast, hogy az FIA ezúttal nem hitte el, hogy meglépik a konkurens sorozat elindítását, így a – tavalyi szexbotránya miatt igencsak lerombolt – saját és az FIA renoméjának újjáépítésén dolgozó Mosley-t ez sem hatotta meg.
Nos, a farkas megérkezett, ma ugyanis a Toyota, a BMW Sauber, a Brawn, a Ferrari, a McLaren, a Red Bull a Renault és a Toro Rosso (az idén versenyző 10 csapatból 8) hivatalosan is bejelentette, hogy konkurens versenysorozatot indítanak. A FOTA közleményéből kiderül, hogy az érintett istállók ezt az idényt még végigcsinálják, 2010-ben azonban már nem kívánnak az F1-ben versenyezni.
Halálsoron a Forma-1
A konkurens sorozat indításának mindenesetre komoly következményei lehetnek a teljes autósportra nézve. Egy sportesemény (vagy egy sportesemény sorozat) ugyanis általában akkor lehet sikeres, ha biztosítani tudja az egyediséget. Az olimpia azért a világ legnézettebb sportrendezvénye, mert négy évente egy van belőle, ha megszűnne a NOB monopol helyzete, s lenne mondjuk három külön olimpiai bizottság, amelyek konkurens olimpiákat szerveznek, az az olimpia összeomlásához vezethet.
Hasonló a helyzet a Forma-1-gyel is, amely azért válhatott a világ legnézettebb sportesemény-sorozatává, s azért vonzhatott évi több milliárd dollárt, mert olyan egyedülálló élményt nyújtott a nézőknek, amit más autóverseny nem tudott. Ellenpéldaként az ökölvívást említhetnénk, amely esetében a népszerűség gátja, hogy kismillió szervezetnek nagyjából ugyanannyi világbajnoka van, s tulajdonképpen bárki létrehozhat egy újabb szervezetet, s ültethet újabb világbajnokokat a trónra.
Nincs esély?
Bár nyilván némi esély van még a megegyezésre, a hivatalos bejelentés mindenesetre csökkentette annak valószínűségét, hogy egyben marad a Forma-1. A szakítás árnyéka ugyanis újabb ellentéteket hozhat ki a sorozaton belül, s a belháborúba beszállhat az a Bernie Ecclestone is, aki az elmúlt hónapokban inkább kívülről szemlélte az eseményeket, s felválta szúrt oda az FIA-nak, illetve a csapatoknak.
Hatalmas üzlet
Nem véletlen, hogy Bernie Ecclestone perrel fenyegetőzik, hiszen a brit üzletember az F1-nek köszönheti milliárdjait. Ecclestone cégbirodalma – valódi értékéhez képest minden bizonnyal – fillérekért szerezte meg eleinte saját, illetve felesége tulajdonában cégei számára az F1 kereskedelmi jogait az FIA-tól. A jelenleg a CVC Capital Partners kockázati tőkebefektető társaság 75 és Ecclestone 25 százalékos tulajdonában lévő cégcsoporthoz folyik be az összes televíziós jogdíj (becslések szerint évi 800 millió dollár), valamint a versenyek szponzoraitól kapott pénz is (nagydíjanként néhány 10 millió dollár). Ezt a bevételt osztják szét a Concorde szerződés alapján a tulajdonosok, a csapatok valamint az FIA között. Bár a kontraktus titkosított, különböző források szerint a tulajdonosok a bevételek 50 százalékát kapják, míg az istállóknak 47, a nemzetközi szövetségnek pedig 3 százalék jut.
Ecclestone-nak ugyanis még mindig nagyon komoly pénzügyi érdekei fűződnek ahhoz, hogy ne induljon el egy konkurens sorozat, lévén, hogy a Forma-1 kereskedelmi jogait birtokló cégcsoport 25 százaléka továbbra is az ő tulajdonában van. Márpedig egy új sorozat elindítása igencsak leszállítaná a kereskedelmi jogok értékét, hiszen a csatornáknak és a szponzoroknak is kevesebbet érne a Forma-1, amely ekkor már nem lenne egyedi, csak egy a nagy autóversenyek közül (s ha a nagy csapatok kiszállnak minden bizonnyal nem a legnagyobb, s nem is a legértékesebb). Nem véletlen tehát, hogy néhány héttel ezelőtt – amikor már reális esélyként merült a végső szakítás – Ecclestone közölte: nem hagyja veszni üzletét, s komoly pereskedésre számíthatnak a csapatok, amelyek konkurens viadalt akarnak indítani.
Mindenesetre a világ szeme most Bernie Ecclestone-n van, ő talán ugyanis az egyetlen, aki visszafordíthatja a folyamatot, az ő állásfoglalása fogja meghatározni a Forma-1 jövőjét. Amennyiben az F1 teljhatalmú ura az FIA mellé áll – amire van esély, hiszen régi barátság köti Mosleyhoz – nagy valószínűség szerint – függetlenül attól, hogy perrel meg tudja-e akadályozni a konkurens viadalt vagy sem – aláírja az F1 halálos ítéletét. Amennyiben azonban felismeri, hogy az FIA költségvetési sapkája – nagyjából 6-8 évvel - elkésett kezdeményezés, s a jelenlegi formájában nem megvalósítható, s megteszi azt, amit már a tavalyi szexbotrányt követően meg kellett volna, azaz elhajtja Mosley-t, akkor talán még van visszaút…