Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cb5be0a7-1c71-497d-b68d-ac6d1c408245","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai és francia kutatók a következő 5 milliárd évet szimulálva arra jutottak, hogy a Naphoz közel kerülő csillagok meghatározhatják a Naprendszer sorsát.","shortLead":"Amerikai és francia kutatók a következő 5 milliárd évet szimulálva arra jutottak, hogy a Naphoz közel kerülő csillagok...","id":"20250602_nap-fold-naprendszer-idegen-csillag-csillagaszat-szimulacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb5be0a7-1c71-497d-b68d-ac6d1c408245.jpg","index":0,"item":"e3668e89-5513-49cf-a9f4-230560b0a4b2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_nap-fold-naprendszer-idegen-csillag-csillagaszat-szimulacio","timestamp":"2025. június. 02. 13:03","title":"Idegen csillag ragadhatja el a Földet a Naptól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e50a3c03-0e89-48d5-bc97-daeb151e6090","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Halms Debrecenben már jelen van, most Miskolcon épít új üzemet.","shortLead":"A Halms Debrecenben már jelen van, most Miskolcon épít új üzemet.","id":"20250602_Halms-kinai-gyar-elektromos-autok-alkatreszgyartas-autoipar-Miskolc-Szijjarto-Bajnokok-Ligaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e50a3c03-0e89-48d5-bc97-daeb151e6090.jpg","index":0,"item":"0116127e-321e-4bcf-811c-1179e62fcd1f","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_Halms-kinai-gyar-elektromos-autok-alkatreszgyartas-autoipar-Miskolc-Szijjarto-Bajnokok-Ligaja","timestamp":"2025. június. 02. 14:05","title":"Újabb gyárat épít Magyarországon egy kínai villanyautós óriás – Szijjártónak a Bajnokok Ligája kieséses szakasza ugrott be erről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef3fe854-76b8-4226-a1c5-6eec728d5a7e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy használt Bombardier Global 5000-ért 6-8 milliárd forintot is elkérnek a piacon.","shortLead":"Egy használt Bombardier Global 5000-ért 6-8 milliárd forintot is elkérnek a piacon.","id":"20250602_Magyar-lajstromjelu-luxusgeppel-bovult-a-NER-kedvenc-repulos-cegenek-flottaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef3fe854-76b8-4226-a1c5-6eec728d5a7e.jpg","index":0,"item":"6f06c4e3-b37e-4d2a-9a97-45beb11af6d0","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Magyar-lajstromjelu-luxusgeppel-bovult-a-NER-kedvenc-repulos-cegenek-flottaja","timestamp":"2025. június. 02. 08:10","title":"Magyar lajstromjelű luxusgéppel bővült a NER kedvenc repülős cégének flottája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84de505c-ff66-4e82-b89b-f88079b434a9","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Az állam által lélegeztetőgépen tartott sportlapnak még 3 milliárdnyi tartaléka van, így még nagyon sokáig probléma nélkül működhet tovább.","shortLead":"Az állam által lélegeztetőgépen tartott sportlapnak még 3 milliárdnyi tartaléka van, így még nagyon sokáig probléma...","id":"20250602_orban-viktor-kedvenc-lapja-nemzeti-sport-szollosi-gyorgy-veszteseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84de505c-ff66-4e82-b89b-f88079b434a9.jpg","index":0,"item":"48643fef-a601-4702-b14a-263778cf0618","keywords":null,"link":"/sport/20250602_orban-viktor-kedvenc-lapja-nemzeti-sport-szollosi-gyorgy-veszteseg","timestamp":"2025. június. 02. 17:30","title":"Orbán kedvenc lapja veszteséges, de a főszerkesztőnek rekordosztalékot fialtak a Puskás-relikviák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1cfb4b8-ac01-4d26-a95b-bef8dc95b8b2","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Azt egyelőre nem tudni, a két eset között van-e összefüggés.","shortLead":"Azt egyelőre nem tudni, a két eset között van-e összefüggés.","id":"20250601_Ket-vasuti-hid-omlott-ossze-Oroszorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1cfb4b8-ac01-4d26-a95b-bef8dc95b8b2.jpg","index":0,"item":"9d73085b-227b-4eca-9138-2a6eb097afec","keywords":null,"link":"/vilag/20250601_Ket-vasuti-hid-omlott-ossze-Oroszorszagban","timestamp":"2025. június. 01. 08:37","title":"Két vasúti híd omlott össze Oroszországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1934a1d7-69a4-4499-8123-0646a043304e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarosan pofonegyszerű zenék importálása, ha Apple Musicra váltana valamelyik másik zenei streamingszolgáltatóról.","shortLead":"Hamarosan pofonegyszerű zenék importálása, ha Apple Musicra váltana valamelyik másik zenei streamingszolgáltatóról.","id":"20250601_apple-music-spotify-zenek-lejatszasi-listak-importalasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1934a1d7-69a4-4499-8123-0646a043304e.jpg","index":0,"item":"feb21767-beb0-4b95-a59f-3cf3408fd5c2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250601_apple-music-spotify-zenek-lejatszasi-listak-importalasa","timestamp":"2025. június. 01. 14:03","title":"Ilyen könnyű lesz átköltözni Spotifyból Apple Musicba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1adc7cbd-2db8-4fce-b896-0d048f888c46","c_author":"Domány András","category":"vilag","description":"A miniszterelnök azt mondta, felkészülnek a „nehéz együttműködésre” az új elnökkel.","shortLead":"A miniszterelnök azt mondta, felkészülnek a „nehéz együttműködésre” az új elnökkel.","id":"20250602_lengyelorszag-elnokvalasztas-karol-nawrocki-donald-tusk-miniszterelnok-bizalmi-szavazas-jaroslaw-kaczynski","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1adc7cbd-2db8-4fce-b896-0d048f888c46.jpg","index":0,"item":"5fdbca44-91d5-4cb3-9814-952aec317fc4","keywords":null,"link":"/vilag/20250602_lengyelorszag-elnokvalasztas-karol-nawrocki-donald-tusk-miniszterelnok-bizalmi-szavazas-jaroslaw-kaczynski","timestamp":"2025. június. 02. 21:10","title":"Tusk bizalmi szavazást kér, Kaczynski kormányváltást sürget Nawrocki győzelme után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e01b6c8-a6e7-404f-9d2a-93bea5d6fe26","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a bukólámpás hátsókerék-hajtású Lamborghini Diablo SV egyenesen a 90-es évekbe repít vissza bennünket.","shortLead":"Ez a bukólámpás hátsókerék-hajtású Lamborghini Diablo SV egyenesen a 90-es évekbe repít vissza bennünket.","id":"20250601_28-eves-de-alig-hasznalt-brutalis-lamborghini-diablo-sv-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e01b6c8-a6e7-404f-9d2a-93bea5d6fe26.jpg","index":0,"item":"cf858b48-9930-400a-84a9-b4880d84b1e2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250601_28-eves-de-alig-hasznalt-brutalis-lamborghini-diablo-sv-var-uj-gazdara","timestamp":"2025. június. 01. 07:21","title":"28 éves, de alig használt brutális Lambo vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Annyi bizonyos, hogy 2009. június 19-e fontos nap a majd hat évtizedes múltra visszatekintő sorozat történetében, most már csak az a kérdés, hogy az F1 halálos ítéletét mondta-e ki az a nyolc csapat, amely ma hivatalosan is bejelentette: kiszállnak a Forma-1-ből és konkurens sorozatot indítanak.
A gyilkos: a válság
Az már tavaly év végén kiderült, hogy a valamennyire üzleti alapon működő sportágak közül a Forma-1-et érinti legérzékenyebben a gazdasági válság. A krízis pont azokat az ágazatokat (autóipar, pénzügyi szektor) vetette vissza legnagyobb mértékben, amelyek a dohánygyártók többségének három évvel ezelőtti kiszállása óta a legtöbb pénzt pumpálták a sorozatba. A Forma-1, amely a 2000-es évek eleje óta lubickolt a dollár-milliárdokban, hirtelen pénzszűkében találta magát, s nagyon úgy fest, hogy ezzel a helyzettel nem tudtak mit kezdeni a sorozat szereplői és szabályozói.
F1-es csapatok költségvetése (millió dollár)
Business F1
A válság (vagy inkábba a forráshiány) kihozta a korábbi ellentéteket az F1 berkein belül. A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) arra próbálta meg felhasználni a csapatok szorult helyzetét, s a tulajdonos autógyártók tervezett megszorításait, hogy átverje az érintetteken az évek óta erőltetett költségcsökkentési terveket. A Honda tavaly decemberi kiszállásával csak a lovat adta az elnök Max Mosleyt alá, aki úgy érezte itt a vissza nem térő alkalom, hogy elképzeléseit érvényre juttassa, s ezzel az FIA pozícióit is megerősítse.
A csapatok és a szövetség közötti ellentét az FIA által bevezetni tervezett költségvetési sapka körül csúcsosodott ki. Az irányító szervezet ugyanis közölte: 40 millió fontban maximálnák 2010-től a csapatok költségvetését, s bár ezt átléphetik az istállók (amelynek többsége jelenleg ennek az összegnek a 6-8-szorosából gazdálkodik), de akkor szigorúbb technikai szabályoknak kell megfelelniük. A nagyobb csapatok - amelyek egyértelműen attól féltek, hogy a fejlesztési engedmények olyan technikai előnyhöz juttatnák a kisebb teameket, hogy az messze túlkompenzálná a nagyok pénzügyi fölényét – elfogadhatatlannak tartották a kettős szabályozást.
Most tényleg jön a farkas
Már fenyegetőztek
A csapatok először a 2000-es évek elején rántották elő a „konkurens viadal indítása” feliratú ütőkártyát. A különbség az volt, hogy az istállók akkor nem az FIA-val, hanem a kereskedelmi jogokat birtokló cégcsoport vezetőjével, Bernie Ecclestone-nal álltak háborúban. A teamek célja azidőtájt a kereskedelmi jogokból származó bevételek elosztását szabályozó Concorde szerződés újratárgyalása volt, ugyanis úgy vélték, hogy a több száz millió dolláros éves bevételből nem jut nekik elegendő, túl sokat kap belőle a jogokat az FIA-tól fillérekért megvásároló Ecclestone, illetve cégei.
A hetek óta tartó vitában – bár többször hangoztatták, hogy közeledtek az álláspontok - egyik fél sem engedett elképzeléseiből, így a csapatok szövetsége, a Formula One Teams Association (FOTA) előhúzta a régi ütőkártyát, s megfenyegette az FIA-t, hogy konkurens sorozatot indít, ha a szövetség nem felejti el a költségvetés korlátozását. A csapatok azonban korábban már annyiszor kiáltottak farkast, hogy az FIA ezúttal nem hitte el, hogy meglépik a konkurens sorozat elindítását, így a – tavalyi szexbotránya miatt igencsak lerombolt – saját és az FIA renoméjának újjáépítésén dolgozó Mosley-t ez sem hatotta meg.
Nos, a farkas megérkezett, ma ugyanis a Toyota, a BMW Sauber, a Brawn, a Ferrari, a McLaren, a Red Bull a Renault és a Toro Rosso (az idén versenyző 10 csapatból 8) hivatalosan is bejelentette, hogy konkurens versenysorozatot indítanak. A FOTA közleményéből kiderül, hogy az érintett istállók ezt az idényt még végigcsinálják, 2010-ben azonban már nem kívánnak az F1-ben versenyezni.
Halálsoron a Forma-1
A konkurens sorozat indításának mindenesetre komoly következményei lehetnek a teljes autósportra nézve. Egy sportesemény (vagy egy sportesemény sorozat) ugyanis általában akkor lehet sikeres, ha biztosítani tudja az egyediséget. Az olimpia azért a világ legnézettebb sportrendezvénye, mert négy évente egy van belőle, ha megszűnne a NOB monopol helyzete, s lenne mondjuk három külön olimpiai bizottság, amelyek konkurens olimpiákat szerveznek, az az olimpia összeomlásához vezethet.
Hasonló a helyzet a Forma-1-gyel is, amely azért válhatott a világ legnézettebb sportesemény-sorozatává, s azért vonzhatott évi több milliárd dollárt, mert olyan egyedülálló élményt nyújtott a nézőknek, amit más autóverseny nem tudott. Ellenpéldaként az ökölvívást említhetnénk, amely esetében a népszerűség gátja, hogy kismillió szervezetnek nagyjából ugyanannyi világbajnoka van, s tulajdonképpen bárki létrehozhat egy újabb szervezetet, s ültethet újabb világbajnokokat a trónra.
Nincs esély?
Bár nyilván némi esély van még a megegyezésre, a hivatalos bejelentés mindenesetre csökkentette annak valószínűségét, hogy egyben marad a Forma-1. A szakítás árnyéka ugyanis újabb ellentéteket hozhat ki a sorozaton belül, s a belháborúba beszállhat az a Bernie Ecclestone is, aki az elmúlt hónapokban inkább kívülről szemlélte az eseményeket, s felválta szúrt oda az FIA-nak, illetve a csapatoknak.
Hatalmas üzlet
Nem véletlen, hogy Bernie Ecclestone perrel fenyegetőzik, hiszen a brit üzletember az F1-nek köszönheti milliárdjait. Ecclestone cégbirodalma – valódi értékéhez képest minden bizonnyal – fillérekért szerezte meg eleinte saját, illetve felesége tulajdonában cégei számára az F1 kereskedelmi jogait az FIA-tól. A jelenleg a CVC Capital Partners kockázati tőkebefektető társaság 75 és Ecclestone 25 százalékos tulajdonában lévő cégcsoporthoz folyik be az összes televíziós jogdíj (becslések szerint évi 800 millió dollár), valamint a versenyek szponzoraitól kapott pénz is (nagydíjanként néhány 10 millió dollár). Ezt a bevételt osztják szét a Concorde szerződés alapján a tulajdonosok, a csapatok valamint az FIA között. Bár a kontraktus titkosított, különböző források szerint a tulajdonosok a bevételek 50 százalékát kapják, míg az istállóknak 47, a nemzetközi szövetségnek pedig 3 százalék jut.
Ecclestone-nak ugyanis még mindig nagyon komoly pénzügyi érdekei fűződnek ahhoz, hogy ne induljon el egy konkurens sorozat, lévén, hogy a Forma-1 kereskedelmi jogait birtokló cégcsoport 25 százaléka továbbra is az ő tulajdonában van. Márpedig egy új sorozat elindítása igencsak leszállítaná a kereskedelmi jogok értékét, hiszen a csatornáknak és a szponzoroknak is kevesebbet érne a Forma-1, amely ekkor már nem lenne egyedi, csak egy a nagy autóversenyek közül (s ha a nagy csapatok kiszállnak minden bizonnyal nem a legnagyobb, s nem is a legértékesebb). Nem véletlen tehát, hogy néhány héttel ezelőtt – amikor már reális esélyként merült a végső szakítás – Ecclestone közölte: nem hagyja veszni üzletét, s komoly pereskedésre számíthatnak a csapatok, amelyek konkurens viadalt akarnak indítani.
Mindenesetre a világ szeme most Bernie Ecclestone-n van, ő talán ugyanis az egyetlen, aki visszafordíthatja a folyamatot, az ő állásfoglalása fogja meghatározni a Forma-1 jövőjét. Amennyiben az F1 teljhatalmú ura az FIA mellé áll – amire van esély, hiszen régi barátság köti Mosleyhoz – nagy valószínűség szerint – függetlenül attól, hogy perrel meg tudja-e akadályozni a konkurens viadalt vagy sem – aláírja az F1 halálos ítéletét. Amennyiben azonban felismeri, hogy az FIA költségvetési sapkája – nagyjából 6-8 évvel - elkésett kezdeményezés, s a jelenlegi formájában nem megvalósítható, s megteszi azt, amit már a tavalyi szexbotrányt követően meg kellett volna, azaz elhajtja Mosley-t, akkor talán még van visszaút…