Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"16e0fceb-bc16-4b34-8c1d-827004bf5ef0","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A mentést a hóvihar és a lavinaveszély hátráltatta.","shortLead":"A mentést a hóvihar és a lavinaveszély hátráltatta.","id":"20241227_olaszorszag-hegymaszok-meghaltak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/16e0fceb-bc16-4b34-8c1d-827004bf5ef0.jpg","index":0,"item":"6babe018-043f-4a62-862a-18327ab60ac3","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_olaszorszag-hegymaszok-meghaltak","timestamp":"2024. december. 27. 14:32","title":"Holtan találták a karácsony előtt eltűnt hegymászókat Olaszországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e","c_author":"Cabrera Martin","category":"elet","description":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal. A 90 évvel ezelőtt induló, Budapest és Bécs között közlekedő Árpádnál ma is csak 20 perccel gyorsabbak a Railjetek, sikerét pedig jól mutatja, hogy Egyiptom és Argentína is rendelt belőle. A típus története később is fordulatos volt: a megszálló szovjet hadsereg használta szalonkocsinak, később pedig nosztalgiajárműként született újjá. ","shortLead":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal...","id":"20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e.jpg","index":0,"item":"b45591e8-88f6-490b-9b0b-0aa619863aa0","keywords":null,"link":"/elet/20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","timestamp":"2024. december. 27. 17:04","title":"Amikor a magyar vasutat irigyelte az egész világ: az Árpád sínautóbusz története","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Magyarország a kezdetektől fogva valós és érdemi béketárgyalásokat sürget, ugyanis minél előbb ülnek tárgyalóasztalhoz a háborúzó felek, annál több emberéletet lehet megmenteni. Mi tehát támogatunk minden a békéért tett erőfeszítést” – válaszolta a Telexnek Paczolay Máté külügyi szóvivő.","shortLead":"Magyarország a kezdetektől fogva valós és érdemi béketárgyalásokat sürget, ugyanis minél előbb ülnek tárgyalóasztalhoz...","id":"20241227_Orbanek-tamogatjak-hogy-Szlovakiaban-legyenek-az-oroszukran-beketargyalasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9.jpg","index":0,"item":"c45b0033-27d4-4b7d-b573-1058b59b5b68","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Orbanek-tamogatjak-hogy-Szlovakiaban-legyenek-az-oroszukran-beketargyalasok","timestamp":"2024. december. 27. 21:46","title":"Orbánék támogatják, hogy Szlovákiában legyenek az orosz–ukrán béketárgyalások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: férfiszorongások a munkahelyünkön. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20241229_Elvitelre-ferj-ferfi-szorongas-munkahely-ferfiszorongas-sorozat-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"8f36c046-48f8-4f9a-a9a9-113faf2186c6","keywords":null,"link":"/itthon/20241229_Elvitelre-ferj-ferfi-szorongas-munkahely-ferfiszorongas-sorozat-podcast","timestamp":"2024. december. 29. 06:00","title":"Elvitelre #99: A férfiakat családapaként gyakran az nyomja előre, hogy mennyi pénzt kell hazahozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5647eb19-d9d1-4d7a-8b96-eb638699711c","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A válaszadók harmada vallotta be, hogy próbál megszabadulni a nem kívánt ajándékoktól.","shortLead":"A válaszadók harmada vallotta be, hogy próbál megszabadulni a nem kívánt ajándékoktól.","id":"20241227_rossz-karacsonyi-ajandekok-brit-felmeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5647eb19-d9d1-4d7a-8b96-eb638699711c.jpg","index":0,"item":"e857a7e3-e492-4452-9463-352d4eb2ceb6","keywords":null,"link":"/elet/20241227_rossz-karacsonyi-ajandekok-brit-felmeres","timestamp":"2024. december. 27. 09:07","title":"Szörnyű karácsonyi ajándékot kapott a britek ötöde, de a sírhely és a vécéülőke ezek közül is kiemelkedik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77a04afe-54b9-432e-a0b3-743406b32170","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Győrkös István szerint megsértették a tisztességes eljáráshoz való jogát.","shortLead":"Győrkös István szerint megsértették a tisztességes eljáráshoz való jogát.","id":"20241227_gyorkos-istvan-bonyi-rendorgyilkos-per-strasbourg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77a04afe-54b9-432e-a0b3-743406b32170.jpg","index":0,"item":"af8fd95a-0f0c-42bd-800a-24cad7d0e211","keywords":null,"link":"/itthon/20241227_gyorkos-istvan-bonyi-rendorgyilkos-per-strasbourg","timestamp":"2024. december. 27. 07:52","title":"Beperelte a magyar államot a bőnyi rendőrgyilkos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d8227d1-8a11-46cf-a7bc-950910649359","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"elet","description":"A modern konyhák számtalan feldolgozott élelmiszerrel vannak tele, amik jól tárolhatók, egyszerű felhasználni őket, bármikor feldobnak egy ételt, vagy a semmiből adnak egy reggelit, vacsorát. Hogyan vették át az uralmat?","shortLead":"A modern konyhák számtalan feldolgozott élelmiszerrel vannak tele, amik jól tárolhatók, egyszerű felhasználni őket...","id":"20241227_feldolgozott-elelmiszer-kedvenceink-titkos-tortenete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d8227d1-8a11-46cf-a7bc-950910649359.jpg","index":0,"item":"e1533f92-6d83-4097-a527-58d919a95988","keywords":null,"link":"/elet/20241227_feldolgozott-elelmiszer-kedvenceink-titkos-tortenete","timestamp":"2024. december. 27. 18:51","title":"Miért imádjuk a háztartási kekszet? És ha még Nutella is van rajta? Kedvenceink titkos története","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Annie Jacobsen könyve a nukleáris világháborúról hátborzongatóan részletes, de Észak-Koreáról, a képzeletbeli világégés kirobbantójáról keveset tud. Az a kevés is nagyon ijesztő.","shortLead":"Annie Jacobsen könyve a nukleáris világháborúról hátborzongatóan részletes, de Észak-Koreáról, a képzeletbeli világégés...","id":"20241227_atomhaboru-Annie-Jacobsen-Eszak-Korea-alagutrendszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d.jpg","index":0,"item":"a91cc251-acb4-4f15-970b-f31f59f0edfb","keywords":null,"link":"/360/20241227_atomhaboru-Annie-Jacobsen-Eszak-Korea-alagutrendszer","timestamp":"2024. december. 27. 14:30","title":"Egy atomháborút kevesen élnének túl, de Észak-Korea vezetője köztük lenne. A világ legnagyobb alagútrendszerében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mégis szakad a Forma-1 - Halálra ítélte a sorozatot a békeszerződés?
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
A BMW vezetése ma hivatalosan megerősítette azt a sajtóértesülést, amely...
A BMW vezetése ma hivatalosan megerősítette azt a sajtóértesülést, amely szerint a csapat kivonul a Forma-1-ből. A német autógyártó ezt az idényt még végigcsinálja, a 2009-es esztendő végén azonban búcsút int a száguldó cirkusznak. Így nyolc hónapon belül a sorozat két meghatározó szereplője is kiszállt: decemberben a Honda jelentette be visszavonulását, s a japán gyártó már az idén sem állt rajthoz.
A BMW nem a Honda
Bár néhány héttel ezelőtt eldőlt, hogy a Nemzetköz Automobil-szövetséggel (FIA) összecsapó autógyártók nem indítanak konkurens sorozatot, az F1 idei kálváriája ezzel nem ért véget. Azt követően, hogy a Honda decemberben búcsút intett a sorozatnak, ma az előző idény meglepetéscsapata, a BMW is bejelentette visszavonulását. A német gyártó döntése azért lehet meglepő, mert jóval eredményesebbek voltak, mint hét éves Forma-1-es pályafutása alatt mindössze egyetlen futamgyőzelmet szerző japán konkurensük. Igaz a mostani idény nem sikerült jól a Robert Kubica, Nick Heidfeld párost foglalkoztató teamnek, az előző két évben komoly sikereket értek el.
Business F1
A BMW 2006-ban indított önálló csapatot a Sauber istálló megvásárlásával (beszállítóként, a William partnereként már korábban is jelen volt az F1-ben), s már a második évben ezüstérmet szereztek a konstruktőri pontversenyben (igaz csak a McLaren kizárásának köszönhetően). Tavaly a csapat Kanadában Robert Kubica révén megszerezte első – s nagyon úgy fest egyetlen – futamgyőzelmét, s amellett, hogy az év végén összetettben ismét harmadikak lettek, a lengyel sokáig az egyéni vb címért is versenyben volt.
Más projektekre koncentrálnak
A pénzügyi válság, a Forma-1-en belüli belharcok, és az idei várakozásoktól elmaradó teljesítmény ugyanakkor úgy fest a jó kezdés után is sok volt egyszerre. Norbert Reinhofer a cég elnöke a vállalat által kiadott közleményben jelezte: a következő években más területekre kívánnak koncentrálni. Bár az F1 nagyon fontos promóciós terület volt számukra, a BMW vezetése jelenleg úgy látja, hogy a jövőbeli stratégiai célokkal nem tudják összehangolni az F1-es részvételt. A német gyártó egyébként éves szinten nagyjából 200 millió eurót (majd 290 millió dollárt) költött összesen 400 millió dollárból gazdálkodó csapatára.
Nem jön vissza a Honda
A Honda tavaly decemberben jelentette be visszavonulását, s a tavaly még majd 400 millió dollárt költő team már 2009-ben sem állt rajthoz. A csapat utódja, a Brawn GP ugyanakkor sikert sikerre halmoz, így jogosan merült föl a kérdés, hogy nem fontolgatja-e a japán gyártó a visszatérést. Takanobu Ito vezérigazgató néhány hete elmondta: a Brawn sikerét látva felmerült, hogy a Honda idővel visszatér az F1-be, ugyanakkor azok a korlátozások, amiket az új szabályok bevezetésével terveznek, komoly gátjai lehetnek ennek. Mint fogalmazott: amennyiben a megszorítások életbe lépnek, a Forma-1 nem lesz alkalmas arra, ami szerint legfontosabb feladata legyen, nevezetesen, hogy az autógyártók tesztelhessék erősségeiket.
A közleményben az elnökség egyik tagja azt is megjegyzi, az összesen a Forma-1-ben eltöltött 10 év sokat segített a vállalatnak autói fejlesztésében. A BMW azoknak a fejlesztéseknek egy részét, amelyeket az F1 miatt valósított meg utcai autóba is át tudta ültetni.
A sorok között
Bár a nyilatkozatok elsőre semmitmondónak tűnnek a sorok között azonban néhány fontos üzenetre is felfigyelhet a figyelmesebb olvasó. Szakértők régóta hajtogatják, hogy a Forma-1 nem csak a promócióról, a márkaépítésről szól, hanem a kutatás fejlesztésről is, s különösen igaz lehet ez a prémium autógyártókra. Minden bizonnyal a BMW döntésében komoly szerepet játszott, hogy egyelőre nagyon úgy fest ezt a tevékenységet a következő években igencsak bekorlátozzák az F1-ben.
A Forma-1 felbomlásának fenyegetését feloldó néhány hete megkötött megállapodás ugyanis végül csak jelentősen lefaragta a teamek költségvetését. Max Mosley a szerződés aláírása után azt nyilatkozta, hogy bár jövőre még nem csökkentik radikálisan a költségvetésüket az istállók, néhány éven belül azonban a 90-es évek elejére jellemző szintre szorítják vissza a kiadásokat. Mivel jelenleg a legnagyobb istállók évente 400-500 millió dollárt költenek, a 10 csapat összesített büdzséje pedig meghaladja a 3 milliárdot, ez a lépés akár 2 milliárd dollárt is kivonhat a sorozatból.
A költségvetés korlátozása pedig nyilván a fejlesztési lehetőségeket is behatárolja, azaz a csapatok tulajdonosai a szériagyártásban kevesebbet profitálhatnak majd az F1-es részvételből, mint korábban. A BMW mai meglepő bejelentése tehát felhívta a figyelmet a Forma-1 jövőjét biztosító megállapodás gyenge pontjára, s így korántsem lenne meglepő, ha nem a bajor vállalat lenne az utolsó távozó autógyártó.
Tetszik a piacnak
Mindenesetre a piac korántsem fogadta kedvetlenül a BMW bejelentését. A német autógyártó részvényeinek kurzusa már az első pletykákat követően felfelé indult, s a bejelentést követően megragadt a tegnapinál majd 3 százalékkal magasabb szinten, annak ellenére, hogy az árfolyam majd egy hónapos szárnyalásában tegnap volt először komoly törés. A BMW ezzel egyébként messze túlteljesíti a piacot, a DAX-30 index ugyanis mindössze 1,4 százalékos pluszban állt negyed 12-kor.
A szakértők is inkább pozitívan fogadták a döntést. Az UniCredit elemzője például közölte: amennyiben a márkaérték nem látja kárát, a BMW lépése racionálisnak mondható.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.