Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"58081d9c-2705-4a10-8f75-0b307ec5038e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A grúz politikus ugyanarra a szankciós listára került fel tavaly, amin kedd óta már Rogán Antal neve is szerepel. ","shortLead":"A grúz politikus ugyanarra a szankciós listára került fel tavaly, amin kedd óta már Rogán Antal neve is szerepel. ","id":"20250108_Orban-Viktor-Momentum-Gruzia-amerikai-szankcios-lista-Tompos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58081d9c-2705-4a10-8f75-0b307ec5038e.jpg","index":0,"item":"7061a878-004f-411d-b11e-9a7616c98f40","keywords":null,"link":"/vilag/20250108_Orban-Viktor-Momentum-Gruzia-amerikai-szankcios-lista-Tompos","timestamp":"2025. január. 08. 18:55","title":"Tompos Márton: Orbán megpróbálhatott leszedetni egy grúz politikust az amerikai szankciós listáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"451ed3ef-580e-45ee-8b32-ccf8e347b022","c_author":"Gadó Gábor","category":"360","description":"Megengedheti-e magának a legmagasabb közjogi méltóság, hogy alkotmányellenesnek minősítse a hozzáértését megkérdőjelező kritikát? Gadó Gábor publicisztikája.","shortLead":"Megengedheti-e magának a legmagasabb közjogi méltóság, hogy alkotmányellenesnek minősítse a hozzáértését megkérdőjelező...","id":"20250107_Sulyok-tamas-magyar-peter-koztartsasagi-elnok-demokracia-gado-gabor-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/451ed3ef-580e-45ee-8b32-ccf8e347b022.jpg","index":0,"item":"4350e39a-0d28-4045-aaf0-6d73737f0841","keywords":null,"link":"/360/20250107_Sulyok-tamas-magyar-peter-koztartsasagi-elnok-demokracia-gado-gabor-velemeny","timestamp":"2025. január. 07. 16:20","title":"Az autoriter bábjátékos és Sulyok, a báb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59aee6ad-8c05-4882-bd80-d630399149be","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A svájci Nutrix AG nevű cég segítségével a jövőben sokkal pontosabb képet kaphat az ember a stressz-szintjéről, ezzel együtt pedig a kezelés és a kiégés megelőzése is könnyebbé válhat.","shortLead":"A svájci Nutrix AG nevű cég segítségével a jövőben sokkal pontosabb képet kaphat az ember a stressz-szintjéről, ezzel...","id":"20250108_nutrix-ag-cortisense-nyalminta-vizsgalat-kortizolszint-stressz-kieges","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59aee6ad-8c05-4882-bd80-d630399149be.jpg","index":0,"item":"4e3e4232-ecec-4a10-9112-cdc99f2a17b1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250108_nutrix-ag-cortisense-nyalminta-vizsgalat-kortizolszint-stressz-kieges","timestamp":"2025. január. 08. 18:03","title":"Elég csak egy kis nyálmintát adnia, 3-5 percen belül megmondja egy kütyü, hogy ki van-e égve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1202a4ca-3ead-4627-bfcd-18ac32788178","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Skoda Enyaq mindkét változatának alaposan felvarrják a ráncait.","shortLead":"A Skoda Enyaq mindkét változatának alaposan felvarrják a ráncait.","id":"20250107_fotokon-a-legfrissebb-skoda-enyaq-amit-szerdan-lepleznek-le","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1202a4ca-3ead-4627-bfcd-18ac32788178.jpg","index":0,"item":"9b5b22ac-918f-4fca-8bef-92ea1fc00815","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_fotokon-a-legfrissebb-skoda-enyaq-amit-szerdan-lepleznek-le","timestamp":"2025. január. 07. 07:21","title":"Fotókon a legfrissebb Skoda, amit szerdán lepleznek le","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3471919d-0665-4df9-9ebf-acc61fc7de89","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Úgy tűnik, nem tekintik közérdeklődésre számot tartónak a hírt.","shortLead":"Úgy tűnik, nem tekintik közérdeklődésre számot tartónak a hírt.","id":"20250107_mti-rogan-antal-szankcio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3471919d-0665-4df9-9ebf-acc61fc7de89.jpg","index":0,"item":"f1f7571f-b170-4590-9ce4-db8977dd60a1","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_mti-rogan-antal-szankcio-ebx","timestamp":"2025. január. 07. 18:37","title":"Az MTI Rogán Antal szankcionálásáról nem, csak Gulyás és Szijjártó reakciójáról számolt be","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"316c5499-a288-4f80-85f2-2cbf8de2d34e","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Náluk e-Sigur néven fut.","shortLead":"Náluk e-Sigur néven fut.","id":"20250107_romanok-is-kiepitettek-a-sajat-Veda-rendszeruket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/316c5499-a288-4f80-85f2-2cbf8de2d34e.jpg","index":0,"item":"5c240d33-dc9e-47f3-a7d4-ebaa54926547","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_romanok-is-kiepitettek-a-sajat-Veda-rendszeruket","timestamp":"2025. január. 07. 07:38","title":"A rengeteg gyorshajtás és baleset miatt a románok is kiépítik a saját Véda-rendszerüket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40efdcef-8288-431b-8988-bf96148ea25c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az anyja azt írta a Facebook-oldalán, hogy fiának hétfő este megállt a szíve.","shortLead":"Az anyja azt írta a Facebook-oldalán, hogy fiának hétfő este megállt a szíve.","id":"20250107_Meghalt-a-ferfi-aki-leugrott-a-Liszt-Ferenc-Nemzetkozi-Repuloter-galeriajarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40efdcef-8288-431b-8988-bf96148ea25c.jpg","index":0,"item":"8d3722fb-1a4d-4dbb-aa67-5bdd101dd732","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_Meghalt-a-ferfi-aki-leugrott-a-Liszt-Ferenc-Nemzetkozi-Repuloter-galeriajarol","timestamp":"2025. január. 07. 09:11","title":"Meghalt a férfi, aki leugrott a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér galériájáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f35e4de-11ab-4dfb-9ee9-aa08182894a8","c_author":"Kókai Péter","category":"360","description":"Stevan Bakić polgármester a tüntető szabadkai diákokat szerencsétlen gazembernek nevezte, két szabadkai felsőoktatási intézmény vezetőjét bitangnak, ráadásként pedig szerb hősként aposztrofálta Slobodan Miloševićet, akit szerinte nem lett volna szabad kiadni a hágai bíróságnak. Szeretettel a Vajdaságból című sorozatunk legfrissebb írása.","shortLead":"Stevan Bakić polgármester a tüntető szabadkai diákokat szerencsétlen gazembernek nevezte, két szabadkai felsőoktatási...","id":"20250107_szeretettel-a-vajdasagbol-szerbia-szabadka-egyetem-felsooktatas-tuntetes-tiltakozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f35e4de-11ab-4dfb-9ee9-aa08182894a8.jpg","index":0,"item":"aa3fb134-cc1b-488d-bc80-7a35f8507506","keywords":null,"link":"/360/20250107_szeretettel-a-vajdasagbol-szerbia-szabadka-egyetem-felsooktatas-tuntetes-tiltakozas","timestamp":"2025. január. 07. 14:30","title":"Folytatódik a szerbiai egyetemisták tiltakozása, felsőoktatási vezetőkbe szállt bele páros lábbal Szabadka polgármestere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„A GM megmentése igazi sikertörténet” - így foglalható össze röviden a 102 éves detroiti autógyártó elmúlt 16 hónapja.
„A GM megmentése igazi sikertörténet” - így foglalható össze röviden a 102 éves detroiti autógyártó elmúlt 16 hónapja. A korábban még a világ legnagyobb autógyártójának számító, a válság alatt csődöt jelentő GM-et az amerikai állam 50 milliárd dollárnyi adófizetői pénzből mentette meg, aminek fejében az adófizetők 61 százalékos részesedéshez jutottak a patinás cégben. A társaságot sikerült talpra állítani, és bár jelentős piacvesztést szenvedett el, az utóbbi három negyedévben már profitot termelt. Az állam így elérkezettnek látta az időt, hogy kiszálljon, azaz a részvények egy részét a tőzsdén értékesítse.
A Ford történetének legjobb negyedévét tudhatja maga mögött, az elmúlt években komoly gondokkal küzdő - ám a csőd rémét társaival ellentétben elkerülő - társaság 2010 harmadik negyedévében 1,69 milliárd dolláros adózott nyereséget könyvelhetett el, ami mindenkori csúcsnak számít, az eddigi rekordot még 1997 harmadik negyedévében állította fel a cég 1,13 milliárddal.
A válság alatt ugyancsak csődvédelembe menekülő Chrysler is rálépett a kilábalás rögös útjára, az autógyártó stabil üzemi nyereséget jelentett, és bőséges készpénzállománnyal rendelkezett, ami megteremtheti annak lehetőségét, hogy sikerüljön megvalósítani a cégvezetés által elfogadott 5 éves reorganizációs tervet.
Már felkelőben a nap
Várakozások fölötti eredményeket közöltek harmadik negyedéves gyorsjelentésükben a japán autógyártók is, ráadásul a szigetországi cégek rendre egész éves kilátásukon is javítottak. Mindez azért lehet meglepő, mert az elmúlt hónapokban a jen lényegében folyamatosan erősödött a vezető devizákhoz képest, ami természetesen rontotta az exportra termelő japán vállalatok versenyképességét. Ennek megfelelően az amúgy is gyengélkedő fejlett piacokon nem teljesítettek kimagaslóan a japán autógyártók – sőt nem egy esetben visszaesésről voltak kénytelenek beszámolni – a kínai piacra jellemző keresletnövekedés azonban több mint kompenzálta a fejlett államokban tapasztalt értékesítés-csökkenést, s a cégek többsége ezzel magyarázta a vártnál jobb eredményeket.
Az első fecske a Honda volt, amely még október végén közölte, hogy bő két és félszeresére, 136 milliárd jenre növelte második negyedéves adózott eredményét (az üzleti év március 31-ig tart), s jó 10 százalékkal árbevételét (2250 milliárd jenre). Ezzel párhuzamosan a második legnagyobb japán gyártó azt is jelezte, hogy folyó üzleti évében 500 milliárd jen nyereségre számít, ami előrelépést jelent, hisz az eddigi várakozás 455 milliárd jenről szólt.
A Honda példáját aztán követte a Nissan, a Suzuki és a Toyota is. A Nissan több mint négyszeresére növelte harmadik negyedéves adózott eredményét (101,7 milliárd jen), s árbevételét is húsz százalékkal bővítette, amin felbuzdulva a korábbi 150 milliárdos profitprognózist 270 milliárdra emelte a cégvezetés. Ezzel párhuzamosan a Suzuki is rádobott majd 20 százalékot eredmény-előrejelzésére: míg korábban 30 milliárdos nyereséget jósoltak, most ennél 5 milliárddal magasabb profit a cél.
Bár utolsónak jelentett, nem akart lemaradni hazai versenytársaitól a világ vezető autógyártója sem. A Toyota – amelynek működését az elmúlt negyedévekben visszahívások is nehezítették - a július és szeptember közötti három hónapban 98,7 milliárd jenes adózott eredményt ért el, ami több mint négyszerese a 2009 hasonló időszakában realizált profitnak, egész éves nyereség-várakozását pedig 340-ről 350 milliárd jenre javította.
Európa is villantott
A japán vállalatokhoz hasonlóan elsősorban a feltörekvő piacoknak köszönhetően az öreg kontinens autógyártói is kiemelkedően jól teljesítettek 2010 harmadik negyedévében, ráadásul esetükben még a deviza erősödése sem rontott az eredményeken. A szektor legnagyobb európai szereplője, a német Volkswagen például – részben a kínai értékesítés megugrása eredményeként - 18,4 százalékos árbevétel-bővülés mellett (a teljes forgalom 30,74 milliárd euró volt), 15-szörösére növelte adózott profitját, s az üzemi szintű eredmény is bő hétszerese volt az egy esztendővel korábbinak.
Nem panaszkodhatott a két nagy francia konkurens sem. A PSA Peugeot Citroen a harmadik negyedéves gyorsjelentésében 10,3 százalékos árbevétel-bővülésről (12,99 milliárd eurós forgalomról) adott számot, s ezzel párhuzamosan 1,5 milliárd euróra emelte a teljes 2010-es évre vonatkozó üzemi eredmény-várakozását, míg a Renault 7,6 százalékkal 8,71 milliárd euróra növelte értékesítését, úgy, hogy az Európán kívüli piacokon 22,8 százalékkal ugrott meg az árbevétel.
A prémiumautó-gyártóknak is jól ment Európában. A világ elsőszámú luxusautó gyártója, a német BMW például a tavalyi 76 millió euróról 871 millió euróra növelte adózott eredményét, árbevétele pedig 36 százalékkal 15,9 milliárd euróra emelkedett.
Legnagyobb konkurense, a szintén német Daimler is csillogó számokat tett közzé: az idei 1,61 milliárd eurós nyereség majd 29-szerese a 2009 hasonló időszakában elértnek, miközben a forgalom 30 százalékkal 25,1 milliárd euróra ugrott. Az egy évvel korábbit és a várakozásokat is meghaladó eredmények közlésével egy időben ráadásul a két cég egész éves várakozásán is javított: Dieter Zetsche, a Daimler vezérigazgatója a 2010-es kamat- és adófizetés előtti profitcélt 7 milliárd euróra emelte az eddigi 6 milliárd euróról, míg Norbert Reithofer a BMW első embere arról számolt be, hogy a működési eredmény az árbevétel több mint 7 százalékára rúghat az idén, szemben az eddigi 5 százalékos várakozással.
Bár a NER prominensei egyértelműen Trump mellett tették le a garast, a WSJ szerint több vitás pont volt a két ország közt, amelyek aligha oldódtak meg mára.