szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A dohányáru-nagykereskedők árbevétele növekedett az elmúlt években, az ezzel főtevékenységként foglalkozó társaságok eredménye azonban évek óta negatív tendenciát mutat, sőt az érintett cégeknél közel 20 százalékkal csökkent az átlagos létszám. A dohánykereskedelem Budapestre, Pest megyére koncentrálódott.

A főtevékenységként dohányáru-nagykereskedelemmel foglalkozó cégek kasszájába hatalmas összeg folyik be, 2011-ben a 26 árbevételi adatokat leadó dohányáru-nagykereskedő összesen 527 milliárdos árbevételt ért el, egy évvel korábban 27 cég 511 milliárdos, 2009-ben pedig szintén 27 társaság 480 milliárdos forgalmat vallott be. Ez azt jelenti, hogy 2010-ben az előző évhez képest 6,4, 2011-ben pedig 3,1 százalékkal gyarapodott az érintett társaságok összárbevétele – ismertette legfrissebb a döntéstámogató céginformációkat szolgáltató Bisnode-csoport elemzését Keleti József ügyvezető igazgató. Az említett adatok nem mutatják be a teljes piacot, mert a dohányáru-nagykereskedelmet főtevékenységként megjelölő cégek száma 35-38 között mozgott az ominózus években, azaz vannak cégek, amelyek árbevételét nem tartalmazza a statisztika.

Az összárbevétel bővülésével párhuzamosan az egy cégre vetített átlagos árbevétel is emelkedett, 2009-ben ez az összeg 17,8 milliárd forintra rúgott, egy évvel később közel 19 milliárdot tett ki, 2011-ben pedig átlépte a 20 milliárd forintot.

Budapest a központ

A legjelentősebb cégek központja Pest megyében vagy a fővárosban van. A budapesti székhelyű nagykereskedők 136 milliárdos bevétellel zártak 2011-ben, a Pest megyeiek pedig 370 milliárddal. Ez azt jelenti, hogy a fővárosi és Pest megyei központú cégek adták a 2011-ben mért 527 milliárdos árbevétel döntő részét.

Bár az árbevétel emelkedett 2009 óta, az eredményadatok már sokkal rosszabb képest festenek. A veszteség ugyanis az árbevétel emelkedésénél gyorsabban nőtt, ez pedig arra utal, hogy a dohányáru-nagykereskedelem nem feltétlenül jelent jelentős nyereséget a szektorban érdekelteknek. Sőt, az adataikról a Bisnode-csoportnak beszámoló dohányáru-nagykereskedelmi társaságok adózás előtti eredménye 2009-ben 2 milliárd forintra rúgott, ehhez képest 2010-ben 19 százalékkal 2,5 milliárdra nőtt a mínusz. A 2011-ben feljegyzett 3,7 milliárd forintos negatív eredmény pedig a veszteség durván 50 százalékos növekedését jelenti. A nettó eredmény is hasonlóan alakult, a 2009-es 2,4 milliárd forint összesített veszteség 2010-re 15 százalékkal 2,8 milliárdra emelkedett, 2011-ben pedig éves szinten 44 százalékkal 4 milliárd forintra nőtt.
 
A veszteséges működés miatt az sem meglepő, hogy a Bisnode rendelkezésére álló létszámadatok leépítésekről árulkodnak – fogalmazott Keleti József. A dolgozók számáról 2009 és 2012 vége között 21-24 cég adott információt, ezek alapján látható, hogy folyamatosan csökkent a létszám. Négy évvel ezelőtt a szóban forgó vállalatoknál összesen 1739-en dolgoztak, míg tavaly már csak 1499-en, azaz négy év alatt több mint 200 állás szűnt meg a dohányáru-nagykereskedőknél. Szintén jól mutatja a létszám kedvezőtlen alakulását, hogy egy cégnél 2009-ben átlagosan még 83 ember dolgozott, tavaly pedig már csak 68 fő volt náluk alkalmazásban átlagosan. Vagyis 2009 és 2012 vége között az egy cégnél foglalkoztatottak átlagos száma közel 20 százalékkal esett vissza.

A legnagyobb dohányáru-nagykereskedőket külön-külön vizsgálva, kiderül, hogy a 2011-ben elért árbevétel jelentős részét két cég adja: 2011-ben a két legnagyobb árbevételt mutató nagykereskedelmi cég 175 és 172 milliárd forintról számolt be. Az utánuk következő már csak 70 milliárdos forgalmat teljesített, a tizedik vállalat árbevétele pedig épphogy csak meghaladta az egymilliárdos határt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Ilyen volt a dohánypiac a trafikmutyi előtt

A dohányáru-nagykereskedelmi cégek árbevétele 2009 óta folyamatosan emelkedik, ugyanakkor mind adózás előtti, mint nettó eredményük jelentősen csökkent az utóbbi években: 2011-ben például 44 százalékkal 4 milliárd forintra nőtt összesített veszteségük – hívja fel a figyelmet a Bisnode üzleti információs szolgáltató az MTI-hez csütörtökön eljuttatott összegzésében.

Nagy Gergő Gazdaság

Még nyomulnak a multik, de a Lidl-ciginek már annyi

Rárepülnek a nyertes trafikosokra a multik is, függetlenül attól, hogy az árbevételüknek mekkora részét teszi ki a cigarettaértékesítés. Bár a hipermarketek kevésbé érzik meg, a Tesco máris akcióba lépett, ahogy a Mol is, miután a benzinkutak esetében komoly bevétel eshet ki a dohányértékesítés elveszésével. A hvg.hu-nak ezen kívül több szereplő is jelezte, hogy keresi a megoldást. Gondban lehetnek a saját márkás termékek is: a Lidl cigije például áldozatul esik az államosításnak.