Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7cd3532d-a2ea-4957-865a-4ae8eba44f4d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Idén 4,3, jövőre 4 százalék lehet a kínai GDP növekedése.","shortLead":"Idén 4,3, jövőre 4 százalék lehet a kínai GDP növekedése.","id":"20250120_Fitch-az-amerikai-vamok-miatt-lassulhat-a-Kinai-novekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7cd3532d-a2ea-4957-865a-4ae8eba44f4d.jpg","index":0,"item":"ae032e1c-1af0-4b51-a298-1416f7575231","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_Fitch-az-amerikai-vamok-miatt-lassulhat-a-Kinai-novekedes","timestamp":"2025. január. 20. 21:32","title":"Fitch: az amerikai vámok miatt lassulhat a kínai növekedés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b994a8cb-ac07-411a-966c-757830f07b03","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az orosz kamuállam az év elejéig ingyen kapta Moszkvától a gázt, de január elsejével a csapokat elzárták és több százezer ember maradt fűtés és melegvíz nélkül.","shortLead":"Az orosz kamuállam az év elejéig ingyen kapta Moszkvától a gázt, de január elsejével a csapokat elzárták és több...","id":"20250120_Megiscsak-kell-a-moldovai-gaz-a-transznisztriai-szakadaroknak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b994a8cb-ac07-411a-966c-757830f07b03.jpg","index":0,"item":"58ba5c9a-1af7-4912-b375-dc5ed26e0004","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_Megiscsak-kell-a-moldovai-gaz-a-transznisztriai-szakadaroknak","timestamp":"2025. január. 20. 20:45","title":"Mégiscsak kell a moldovai gáz a transznisztriai szakadároknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1eaea11-70e1-4ffd-8f42-b20295cf8778","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A győztes Duna Aszfalt bízta meg a céget részfeladatok elvégzésével. ","shortLead":"A győztes Duna Aszfalt bízta meg a céget részfeladatok elvégzésével. ","id":"20250121_mohacs-duna-hid-kivitelezes-kozbeszerzes-strabag-duna-aszfalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1eaea11-70e1-4ffd-8f42-b20295cf8778.jpg","index":0,"item":"3134b21c-0b19-4ace-98ad-d8b464f72ea4","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_mohacs-duna-hid-kivitelezes-kozbeszerzes-strabag-duna-aszfalt","timestamp":"2025. január. 21. 11:24","title":"Nem nyert az ajánlatuk, a miskolci autópálya kivitelezése miatt is felelősség terheli őket, mégis részt vesz a mohácsi Duna-híd építésében a Strabag","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ddb9294-6ccf-4eee-8d84-b274751f46ba","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nincs még meg a jó válasz az elektromos Type R kérdésre. ","shortLead":"Nincs még meg a jó válasz az elektromos Type R kérdésre. ","id":"20250122_Probalkozik-a-Honda-az-elektromos-Civc-Type-R-rel-de-szerintuk-sem-konnyu-a-feladat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ddb9294-6ccf-4eee-8d84-b274751f46ba.jpg","index":0,"item":"78fe0d4c-3e2e-4009-9140-25ad71ed5127","keywords":null,"link":"/cegauto/20250122_Probalkozik-a-Honda-az-elektromos-Civc-Type-R-rel-de-szerintuk-sem-konnyu-a-feladat","timestamp":"2025. január. 22. 08:44","title":"Próbálkozik a Honda az elektromos Civic Type R-rel, de szerintük sem könnyű a feladat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13a21bd4-0393-423b-b5c4-3346f2940498","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"2024 végén ezen a szinten állt, ami 9,1 százalékos emelkedés az előző év végéhez képest. Egyes régiók között kétszeres az eltérés.","shortLead":"2024 végén ezen a szinten állt, ami 9,1 százalékos emelkedés az előző év végéhez képest. Egyes régiók között kétszeres...","id":"20250121_munkaber-fizikai-dolgozok-orabere-kozepvezetok-berezese-vallalkozas-kkv-trenkwalder-moore-hungary-felmeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13a21bd4-0393-423b-b5c4-3346f2940498.jpg","index":0,"item":"47868d8f-6a72-4e92-b840-4e105a4180e4","keywords":null,"link":"/kkv/20250121_munkaber-fizikai-dolgozok-orabere-kozepvezetok-berezese-vallalkozas-kkv-trenkwalder-moore-hungary-felmeres","timestamp":"2025. január. 21. 07:35","title":"2100 forint felett a fizikai dolgozók átlagos órabére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7db3fcf9-be88-46ba-b606-4ea0900fb606","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A hét fiatal azzal a feltétellel adta fel magát, ha nem adják ki őket. Arra hivatkoztak, hogy Magyarországon egy jobboldali autoriter rezsim van, az eljárás nem felel meg a jogállamiság elvének, a börtönkörülmények pedig borzalmasak.","shortLead":"A hét fiatal azzal a feltétellel adta fel magát, ha nem adják ki őket. Arra hivatkoztak, hogy Magyarországon...","id":"20250121_nemetorszag-budapesti-antifa-tamadasok-korozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7db3fcf9-be88-46ba-b606-4ea0900fb606.jpg","index":0,"item":"e103d210-dcac-4e93-9d40-fa7aaa211669","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_nemetorszag-budapesti-antifa-tamadasok-korozes","timestamp":"2025. január. 21. 16:08","title":"Heten feladták magukat Németországban, akiket a budapesti antifa-támadások miatt köröztek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"062ca3b8-23cd-4cff-8858-acc62745165e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Vannak, akik várják, és vannak, akik szerint ez céltalan: rövidesen már csak életkor-ellenőrzés után lehet pornót (is) tartalmazó oldalakat megnyitni a briteknél.","shortLead":"Vannak, akik várják, és vannak, akik szerint ez céltalan: rövidesen már csak életkor-ellenőrzés után lehet pornót (is...","id":"20250121_egyesult-kiralysag-jogszabaly-porno-eletkor-ellenorzes-szigoritas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/062ca3b8-23cd-4cff-8858-acc62745165e.jpg","index":0,"item":"2610c3f9-6418-40b7-8af0-171160ea7bba","keywords":null,"link":"/tudomany/20250121_egyesult-kiralysag-jogszabaly-porno-eletkor-ellenorzes-szigoritas","timestamp":"2025. január. 21. 09:03","title":"Drákói szigor: csak személyivel lehet pornót nézni júliustól az Egyesült Királyságban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f7752b2-754a-476e-abc9-da9ae2a498a6","c_author":"Para-Kovács Imre","category":"360","description":"Magam is hajlamos vagyok némi kritikával illetni a NER működését, de elérésem mértéke meg sem közelíti Majkáét – ad műelemzést Para-Kovács Imre.","shortLead":"Magam is hajlamos vagyok némi kritikával illetni a NER működését, de elérésem mértéke meg sem közelíti Majkáét – ad...","id":"20250121_Para-Kovacs-Imre-Majka-szamolt-a-kovetkezmenyekkel-Csurran-cseppen-klip-video-slager-popzene-Orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f7752b2-754a-476e-abc9-da9ae2a498a6.jpg","index":0,"item":"1d115be9-fc34-4d8b-b926-2cb52935be2b","keywords":null,"link":"/360/20250121_Para-Kovacs-Imre-Majka-szamolt-a-kovetkezmenyekkel-Csurran-cseppen-klip-video-slager-popzene-Orban","timestamp":"2025. január. 21. 14:24","title":"Para-Kovács Imre: Majka számolt a következményekkel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha a menetrendet tartani tudják, és megváltják az űrhajójegyet a magyar holdjárónak, a drótkutyánk jövőre bejelentkezhet a Holdról. A nemzetközi versenyben önkéntesekkel épülő Puli Space projektet a szervezők annyira komoly esélyesnek tarják, hogy az idén nyáron Budapesten tartják a mezőny seregszemléjét.
Noha három évtizede nem járt ember a Holdon, és manapság a legmerészebb kínai és indiai űrvíziók is legfeljebb az amerikai holdra szállások megismétlésének gondolatáig merészkednek, nem igaz, hogy a Föld körül keringő égitest jobb megismerése ne mozgatná meg az emberi fantáziát.
Erre építve, az X Prize Foundation nonprofit szervezet indított egy versenyt, ami lassan a végkifejletéhez ér. A még 2007-ben meghirdetett programjában mára elég közel került ahhoz, hogy kibérelje a világ vezető médiafelületeit annak bejelentésével, hogy privát holdkutatási programot hozott tető alá. A Google Lunar X Prize (GLXP) néven meghirdetett verseny lényege ugyanis éppen egy civil Hold-misszió lebonyolítása. A versenyre nevező projektcsapatoknak költségvetésük legalább 90 százalékát magántőkés támogatásból kell összeszedniük, és "civilben" – azaz nem állami projekt keretében – kell a járműveikkel eljutniuk a Holdra, ahol előre dedikált feladatokat kell tudniuk elvégezni.
Ilyen a Holdra készülő új magyar puli
Katja Zanella
Ilyen előírás például az, hogy a saját tervezésű holdjárónak a landolás után saját erejéből meg kell tennie legalább 500 métert, és közben minimum 1 gigabájtnyi adatot (fotó, videó) kell begyűjtenie, amit a földi központba kell tudni továbbítaniuk. Amelyik csapat erre elsőként lesz képes a 2015. december 31-i végső határidő előtt, 20 millió dollárt nyer. Az ezüstös hely 5 milliót ér.
X Prize Fundation
A nonprofit szervezet 2000 óta mintegy 60 versenyt hirdetett meg, melyek közül a legnagyobb figyelmet eddig a 2004-es Space Ship One repülésével érdemelte ki – az Ansari X Prize-ot nyerő magánűrrepülő ugyanis azt bizonyította, hogy nem állami privilégium az embert az űrbe juttató szállítójármű elkészítése. Az X Prize felhívások közös jellemzője, hogy a kreatív "civil" innovációt, technológiai fejlődést keresi – és ez igaz a Moon 2.0-ként is hivatkozott GLXP-re is.
Beugatnak a magyarok
Jelenleg még 18 csapat van versenyben (az indulásnál 33-an voltak, több amerikai, de izraeli, román és magyar csapat is), de a pillanatnyi státusukról legfeljebb homályos közleményeket és videókat publikálnak, azt, hogy pontosan ki hányadán áll, még Pacher Tibor, a Puli Space Technologies csapatfőnöke sem tudja.
„Az a megérzésünk, hogy jól állunk, és hogy a mezőny első felébe rangsorolhatnánk magukat. Egyértelművé vált, hogy egy másik csapattal tesszük meg az utat a Holdig, és az, hogy jelenleg inkább már erre a „taxira” várunk, mindenképpen jó jel” – magyarázta Pacher Tibor. Van olyan csapat is ugyanis, amely maga indítja a hordozórakétát is, a Puli nem ilyen, hanem "taxival" megy. Szerinte az, hogy az X Prize Foundation számol a verseny végén is a Pulival, abból is látszik, hogy a mezőny következő találkozóját június elején, Budapesten tartják.
A júniusi "team summit"-nek, melyre minden csapat hivatalos, a Magyar Tudományos Akadémia ad otthont. A megállapodást februárban aláíró David Locke, a projekt egyik főszervezője ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy az MTA-nál méltóbb helyszínt elképzelni sem tudnának a rendezvényhez.
Önkéntes túlórázásban
A magyar holdjáró építésén zömmel önkéntesek dolgoznak, sokan közülük még egyetemisták. A mintegy 35 fős csapatot irányító Pacheren kívül egyetlen fizetett alkalmazottja van a munkálatoknak. A többiek agya, kreativitása, ötletei és építési gyakorlata „ingyen van”, így a munkálatok zömmel a pénzkereső munkavégzés, illetve egyetem utánra, no meg a hétvégekre koncentrálódnak.
Ha több pénzünk volna, hamarabb elkészülnénk, mert több munkaórát tudnánk megfizetni – árulja el Pacher Tibor. Sokat nyerhetnének azzal, ha többen is hivatásszerűen végezhetnék a projekten szükséges munkát, mert akkor a hatékonyságot is növelhetnék, de a projekt vezetője most már a költségvetés miatt aggódik kevésbé. Megítélése szerint a 20 millió dolláros első díj annak tükrében reális, hogy a Puli Space büdzséjébe 2015 végéig összesen 16 milliót kell tudni betenni, hogy végig versenyben maradhassanak. Ennek nagy része az útiköltségre megy majd.
Marokkó kipipálva
Katja Zanella
A programozók, gépészek, villamosmérnökök és dizájnerek munkájából létrehozott rovernek (holdjáró) most két prototípusa is van, de nem csak emiatt gondolja Pacher Tibor úgy, hogy a finisre jól fordulhatnak. Tavaly az év elején Marokkóban egy sivatagi tesztprogramban vettek részt, decemberben pedig a Hawaii szigetén végzett Hold-szimulációs gyakorlatok olyan jól sikerültek, hogy még azt is a programba tudták illeszteni, hogy a két prototípus (az I2.0 és az I2.5) egymás mellett, „szinkronban” másszák meg az előttük lévő akadályokat, és munka közben egymást fotózzák.
A nemzetközi holdversenyre nevezett rover mindkét szimulációjának fontos része volt, hogy a járművel a csapat mérnökei – műholdas kapcsolaton keresztül – Budapestről, a városházán berendezett Küldetésirányító Központból irányították.
„Marokkóban teszteltük először nagy távolságról az irányítási folyamatokat, amit a decemberi, hawaii szimuláció során tovább tökéletesítettünk. Lezongoráztuk az útvonaltervezést, a meghatározott terepen az útjelzők felismerésével bejártuk az előre lekottázott terepet, panorámaképeket készítettünk és küldtünk Budapestre, miközben mindezt a holdbélihez nagyon hasonló, vulkáni porban teljesítettük. Annak igazolása egyértelműen megtörtént, hogy a koncepciónk működőképes” – summázta a csapat irányítója.
Néhány kisebb problémától eltekintve így az mindenképpen jó jelzésnek tűnik, hogy a magyar holdjárók stramm szerkezetnek bizonyultak: Marokkóban ötször is teljesítették vele a versenytávot mindenféle karbantartási igény jelentkezése nélkül. A hawaii túra is hasonlóan sikerült.
Belépő a világűriparba
A győztesnek járó 20 millió dolláron és azon túl, hogy az alkotók beírják magukat az emberiség fejlődéstörténetébe, Pacher szerint az sem elhanyagolható cél, hogy ha a projekt sikeres, belépő váltható vele az űrszektorba. „Ha képesek vagyunk megépíteni és sikeresen működtetni egy ilyen holdjárót, akkor szinte bármilyen űreszközt is tudunk készíteni” – állítja. Szerinte ennyire leegyszerűsíthető a kérdés, hogy mi lesz a verseny után.
Jelenleg a jármű egy spártai kialakítású robotjármű, amiből sosem lesz sorozatgyártás. Az azonban már látómezőbe került, hogy kis szériában, egyedileg továbbfejlesztve és specializálva használni lehetne a járművet olyan területeken, ahol a jelen szupersztárjainak számító drónok nem férnek hozzá helyszínhez. Barlangokban, illetve katasztrófák, törmelékes, nehezen megközelíthető területeken a rover univerzális, praktikus – és főként olcsó – megoldás lehet majd a mentőegységeknek, kutatóknak. Egy-két műszerrel minden további fejlesztés nélkül felvértezhető lenne a Holdra készülő konstrukció, „már csak le kell gyártani".
Hawai szintén
fotó: pulispace.com
Három amerikai csapatnak is van szerződése a NASA-val, az amerikai űrközpont több tenderen is igénybe vesz a magánszektortól különböző szolgáltatásokat. A három, Moon 2.0-ra nevezett csapat a holdi adatszolgáltatási projektben kapott támogatást, és ha valóban eljutnak majd a Holdra, összességében akár 10 millió dollárral is könnyebb lehet a költségvetésük. A Puli Space számára ilyen csapok nem nyíltak meg az évek során, de a fejlesztések melléktermékeként találtak az anyagban is, a programozásban is néhány „továbbgondolásra érdemes” megoldást. És ha termékszinten ebből még nem is készült el semmi, a GLXP után könnyen meglehet, hogy erre is sor kerül.
Kilövéshez felkészülni
Az egyik versenytársnál vesznek maguknak egy helyet a hordozórakéta leszállóegységében, de hogy kivel taxiznak, azt a csapatvezető nem árulja el. Csak annyit, hogy két riválissal is tárgyalnak, és az egyikkel már a műszaki paraméterek összefésülhetősége is képbe került. A GLXP versenykiírásban 2015. december 31. a feladat végrehajtásának céldátuma. Pacher szerint akik most is versenyben vannak, az idei év közepétől valószínűleg már a végső építési stádiumba lépnek, és egyre inkább a kilövés körüli munkálatokra, illetve a sikeres expedíció megkezdésének pontos dátumának meghatározásával foglalkoznak majd.
A Pulinál jelenleg a földi körülményekre épített prototípusok átalakítása zajlik. Készül a rover holdképes verziója, ami az anyagkiválasztásokon túl néhány kisebb módosítást is tartalmaz az eddigi felépítményhez képest. Pacher Tibor meggyőződése, hogy a gyártás, a szerelés és a finomhangolás az idén befejeződik.