szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Magyarországon 30-40 milliárd forintra becsülik a hagyományos játékok éves forgalmát, ennek alig harmada - szintén iparági becslések szerint 13 milliárd forint - a videojátékok piaca. A hagyományos játékok piacán azonban új trendek jelentek meg, melyek erősítik a szektorban elfoglalt pozícióját.

Nürnbergben, a legrangosabb európai játékkiállításon a piaci szakértők 2014-ben négy játékpiaci trendet prognosztizáltak. Ez alapján a játékpiaci erővonalakat ma úgy lehet felvázolni, hogy miközben a felnőttek munkáját utánzó szerepjátékok népszerűsége töretlen, és erős a retro-mánia, valamint az apró, gyűjthető játékok jelenléte, markáns trend lett az internettel kombinált vagy különböző kütyükön játszható, letölthető játékok részaránya is.

Az azonban még a szakemberek számára sem egyértelmű, hogy a digitális játékok kiszorítják-e majd a hagyományos játékokat vagy sem - az amerikai NPD Group piackutató cég mérései azt mutatják, hogy a gépek nem pótolják a társakkal és a családdal való közös játék örömét. Egy másik tanulmány viszont azt, hogy a legtöbbet érintőképernyős felületen és konzolos játékokkal játszanak már a 12 év alatti gyerekek is.

AP

„A gyerekek egyre hamarabb nőnek fel, egyre fiatalabb korban kezdenek el különféle kütyükkel játszani, ezért a legnagyobb kihívás a hagyományos játékgyártók számára, hogy visszavezessék a gyerekeket a hagyományos, tényleges játszóértékkel bíró játékokhoz, ugyanakkor megadják a technológia által kínált élményeket is – mondta Borhi János, a Formatex Kft. ügyvezetője. A Játéksziget bolthálózatot üzemeltető cég szakembere ugyanakkor azt tapasztalja, hogy miközben a világpiacon egyre inkább a klasszikus és a digitális területek közötti átjárhatóságra törekednek a gyártók, Magyarországon élesebb a két terület közti választóvonal.

Az amerikai piacon már-már hétköznapi jelenség, hogy a klasszikus, hagyományos játékbabák különböző digitális funkciókkal is rendelkeznek, hogy okostelefonnal vagy táblagéppel szinkronizálhatók, és így a játék „megérti”, a feltett kérdést, sőt, „választ” is keres rá az interneten, és „beszél” is a témáról, nálunk a digitális kütyük megjelenése csak sokkal később jelenik meg. Nálunk ez egy gyerekszobában még szinte elképzelhetetlen.

„A 10 év alatti magyar gyerekek játékai közt a legnépszerűbb típust az építőjátékok jelentik. Ezt a hagyományosan a logikát és a finommotoros mozgáskészséget is fejlesztő játékcsoportot a babás, állatos szerepjátékok követik, és a digitális eszközök, játékok térnyerése egyértelműen a kisiskolás kor utánra tehető csupán” – magyarázta Borhi János. A különbség az anyagi körülményeken túl az általános eszközpenetrációs különbségekben is kereshető. Az NRC piackutató cég magyarországi kütyükörképe szerint 2013 első negyedévére az okostelefont birtoklók aránya nálunk 45 százalék, a táblagép-tulajdonosok aránya pedig csak 9 százalék volt, ami jelentősen elmarad az amerikai adatoktól - már a felnőtt lakosság körében is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!