Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ca7f84c4-22b0-4bc6-9601-0ed78776489a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Garancsi István 14, Habony Árpád 7 milliárd forinthoz jutott hozzá.","shortLead":"Garancsi István 14, Habony Árpád 7 milliárd forinthoz jutott hozzá.","id":"20250530_garancsi-habony-kaszino-beszamolo-nyereseg-osztalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca7f84c4-22b0-4bc6-9601-0ed78776489a.jpg","index":0,"item":"1b39d26a-4a38-46db-92cd-3296b93f5799","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_garancsi-habony-kaszino-beszamolo-nyereseg-osztalek","timestamp":"2025. május. 30. 15:14","title":"Több osztalékot tudott Garancsi István és Habony Árpád kivenni a kaszinócégükből, mint amennyi a nyereség volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c30166e7-07e7-46b3-bc39-11c7c2fad7e2","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Öt Skoda Kodiaq típusú autóról van szó, amelyeket Mészáros cége Mészáros bankjától lízingelt és adott tovább az egyetemnek.","shortLead":"Öt Skoda Kodiaq típusú autóról van szó, amelyeket Mészáros cége Mészáros bankjától lízingelt és adott tovább...","id":"20250530_meszaros-autoberles-allatorvostudomanyi-egyetem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c30166e7-07e7-46b3-bc39-11c7c2fad7e2.jpg","index":0,"item":"333437e9-1027-47d6-bb82-a8a8212d49c4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250530_meszaros-autoberles-allatorvostudomanyi-egyetem","timestamp":"2025. május. 30. 14:48","title":"Mészáros Lőrinc cégétől bérel 72 millió forint értékben autókat az Állatorvostudományi Egyetem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b45e00f-4524-45f4-8410-e113a55cd608","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Japán mérnökök olyan új optikai kábelt fejlesztettek, amivel egy másodperc alatt lehetne átküldeni a világ egyik pontjáról a másikra a Netflix teljes kínálatát.","shortLead":"Japán mérnökök olyan új optikai kábelt fejlesztettek, amivel egy másodperc alatt lehetne átküldeni a világ egyik...","id":"20250530_adatatvitel-optikai-kabel-adatatviteli-sebesseg-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b45e00f-4524-45f4-8410-e113a55cd608.jpg","index":0,"item":"037cba8b-1d65-42c6-a874-36d03ace94e3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_adatatvitel-optikai-kabel-adatatviteli-sebesseg-rekord","timestamp":"2025. május. 30. 18:33","title":"1 millió GB/másodperc: rekordsebességgel továbbítja az adatokat az új japán kábel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5618c78-685f-4b0b-bde3-ebf514cdce01","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Két évvel ezelőtt még 89 milliós pluszban zárt az 1100 Év Kft., idénre ebből 617 ezer forint maradt Bayer Zsolt cégének mérlegében.","shortLead":"Két évvel ezelőtt még 89 milliós pluszban zárt az 1100 Év Kft., idénre ebből 617 ezer forint maradt Bayer Zsolt cégének...","id":"20250530_bayer-zsolt-1100-ev-kft-beszamolo-eredmeny-profit-szerencsejatek-zrt-tamogatas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5618c78-685f-4b0b-bde3-ebf514cdce01.jpg","index":0,"item":"df450a0c-93ef-482e-ba0d-5b0135c23d12","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_bayer-zsolt-1100-ev-kft-beszamolo-eredmeny-profit-szerencsejatek-zrt-tamogatas-ebx","timestamp":"2025. május. 30. 18:38","title":"Felszívódott Bayer Zsolt cégének profitja, miután tavaly nem kapott támogatást a Szerencsejáték Zrt.-től","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51eea3fe-a3a7-4158-bdd7-a952f8c95f91","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A brazil zenészt, Daniel Lopest a dél-amerikai dalos ökörszem dala ihlette meg, a zeneszerzéshez pedig a mesterséges intelligenciát hívta segítségül. ","shortLead":"A brazil zenészt, Daniel Lopest a dél-amerikai dalos ökörszem dala ihlette meg, a zeneszerzéshez pedig a mesterséges...","id":"20250530_mesterseges-intelligencia-zene-daniel-lopes-uriapuru-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51eea3fe-a3a7-4158-bdd7-a952f8c95f91.jpg","index":0,"item":"1e5f23a3-e830-4722-9310-93293039cc99","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_mesterseges-intelligencia-zene-daniel-lopes-uriapuru-video","timestamp":"2025. május. 30. 16:03","title":"Hallgassa meg, zseniális: zenévé alakított egy madárdalt a mesterséges intelligencia – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"81aceb6e-4c72-44fd-ba2f-fa2e01d1bdda","c_author":"Balizs Benedek ","category":"sport","description":"Fiatalos lendület a rutinnal szemben, betonkemény védekezés a virtuóz letámadás ellen – így lehetne röviden jellemezni a szombati Bajnokok Ligája-döntő résztvevőit. A Paris Saint-Germain története első, az Inter negyedik győzelmére tör. Az utóbbi években mindkét csapat járt már a fináléban, de elvéreztek. Mi dönthet most?","shortLead":"Fiatalos lendület a rutinnal szemben, betonkemény védekezés a virtuóz letámadás ellen – így lehetne röviden jellemezni...","id":"20250530_bajnokok-ligaja-donto-munchen-inter-paris-saint-germain-ousmane-dembele-francesco-acerbi-luis-enrique-hakan-calhanoglu-fabian-ruiz-messi-neymar-mbappe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/81aceb6e-4c72-44fd-ba2f-fa2e01d1bdda.jpg","index":0,"item":"8e4a106f-9cea-4fc8-9973-560f720d864b","keywords":null,"link":"/sport/20250530_bajnokok-ligaja-donto-munchen-inter-paris-saint-germain-ousmane-dembele-francesco-acerbi-luis-enrique-hakan-calhanoglu-fabian-ruiz-messi-neymar-mbappe","timestamp":"2025. május. 30. 16:30","title":"Az egyik majdnem csődbe ment, a másik kikukázta a legjobbjait – mi dönthet a Bajnokok Ligája döntőjében?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ddea13b0-8f46-41fb-a8da-0a4fa9ab2e7a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Húszmilliárd forinttal növelte a cég a magyarországi bevételét egy év alatt.","shortLead":"Húszmilliárd forinttal növelte a cég a magyarországi bevételét egy év alatt.","id":"20250530_rossmann-profit-nyereseg-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ddea13b0-8f46-41fb-a8da-0a4fa9ab2e7a.jpg","index":0,"item":"51b56e22-4db6-44b6-9f18-6e4e28fa40a6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_rossmann-profit-nyereseg-beszamolo","timestamp":"2025. május. 30. 17:31","title":"4,7 milliárdos profitot hozott a Rossmann, mielőtt jött Nagy Márton az árrést szabályozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"405d2265-e813-45c3-a338-40296d8d0f52","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Extra szigorúak lesznek hamarosan Kínában az akkumulátorbiztonsági előírások, de annyira azért nem extrémek, hogy tankokat keljen kibírniuk. ","shortLead":"Extra szigorúak lesznek hamarosan Kínában az akkumulátorbiztonsági előírások, de annyira azért nem extrémek...","id":"20250530_Kinai-akkuteszt-36-tonnas-harckocsi-hajtott-Geely-akku","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/405d2265-e813-45c3-a338-40296d8d0f52.jpg","index":0,"item":"6d7eab59-38dd-4df9-95ce-40b6b3ee3e66","keywords":null,"link":"/cegauto/20250530_Kinai-akkuteszt-36-tonnas-harckocsi-hajtott-Geely-akku","timestamp":"2025. május. 30. 13:53","title":"Kínai akkuteszt: 36 tonnás harckocsi hajtott át a cellákon, és kibírták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Milyen szövegű hirdetésre kattintanak az emberek? Milyen képekre kapják fel a fejüket? És egyáltalán, hogyan érhető el, hogy a fizetett hirdetések valós vásárlókat hozzanak? A legfőbb online hirdetési felületeken, a Google AdWords és a Facebook hálózatán hirdetők számára ezek a legfontosabb kérdések, és ugyan nincsenek univerzálisan működő praktikák, megvan a módja annak, hogy kiderítse, az ön vállalkozásának pontosan milyen hirdetésekre van szüksége.
Nem jönnek a vásárlók? Teszteljen!
Sokan esnek abba a hibába, hogy azt gondolják, tudják, mi kell a vevőknek, mi az a tulajdonsága az adott terméknek vagy szolgáltatásnak, amiért harapnak rá az emberek. Mégis, amikor elindítják a hirdetéseket, nem jönnek a vásárlók. Teszteléssel azonban kiküszöbölhetők ezek a malőrök. Ezt többek között Barack Obama szakemberei is felismerték, akik egy adománygyűjtő e-mail kampányban tesztelték a különböző tárgysorral kiküldött leveleket. A csapat 18 féle variációt próbált ki, és az eredmények egészen meglepőek. A nyertes tárgysorral kiküldött e-mailek több mint 2 millió dollárral több adományt gyűjtöttek, mint a legrosszabbul teljesítő.
A szerzőkről
A cikket az Artisan Marketing szakértői írták, akik agilis marketingre specializálódtak. Agilis marketinggel, például tudományosan mért kreatívokkal és matematikára alapozott döntésekkel átlagosan 35-45 százalékkal lehet csökkenteni egy kampány költségeit. Magyarországon is egyre többen alkamazzák, például a Vodafone, Árukereső.hu, Szallas.hu és a McDaniel College Budapest.
Hogyan kezdje el a tesztelést?
1. Gyűjtsön ötleteket!
A legfontosabb, hogy ismerje a vásárlóit. A piackutatás ma már 0 Ft-ból is megvalósítható. Kérdezze meg vevőit, hogy mik a kifogásaik, és használja fel ezeket az információkat a kampányban, így már a tesztelésnél valós kérdésekkel szembesítheti vásárlóit!
2. Készítsen csoportokat!
Ne egy-egy hirdetést hasonlítson össze, hanem azt vizsgálja, különböző csoportok hogyan reagáltak a kampányra. Legkézenfekvőbb a férfiak és nők összehasonlítása, de könnyen elrugaszkodhat ettől. A McDaniel College esetében például megvizsgáltuk, hogy fogékonyabb-e az amerikai felsőoktatásra a világ felé feltehetően nyitottabb emberek csoportja (akik korábban már becsekkoltak Facebookon a budapesti repülőtérttől) szemben azokkal, akik ezt még nem tették meg.
3. Teszteljen szélsőértékeket!
Ne csak apró változtatásokat eszközöljön a szövegben. Próbálja ki a legkülönbözőbb verziókat, így hamarabb látja majd, mire érzékeny a piac!
4. Írja le, mit vár a teszttől!
Írja le, ön szerint melyik hirdetés lesz a legeredményesebb, illetve melyik fog a legrosszabbul teljesíteni. Azt is fogalmazza meg, miért gondolja így. Összevetve hipotéziseit a teszt eredményével, sok értékes következtetést vonhat le a jövőbeli kampányaihoz.
Indulhat a teszt!
Miután összeállította az üzeneteket és a kreatívokat, kezdődhet maga a tesztelés. Csak akkor állítsa le a kampányt, ha van már összesen 1000 kattintása. Ez az eddigi tapasztalatok alapján kialakult ökölszabály, amelyet mindig érdemes betartani. Miért? Mert a teszt így várhatóan szignifikáns eredményt ad, vagyis a véletlenek már nem játszanak szerepet az eredmény kialakulásában. Ennél a számnál már nem fordul elő, hogy egy-egy kattintás eltorzítja az eredményt.
Hogyan értékelje ki a tesztet?
A tesztkampány lezárása után következik a legfontosabb rész, az értékelés. Ebben a szakaszban több teljesítménymutatót is érdemes figyelembe venni.
1. CTR, avagy az átkattintási arány
A CTR (az angol click through rate rövidítése) azt mutatja meg, hogy az összes megjelenéshez képest hány kattintás érkezett. Ez az arány azért fontos, mert ebből könnyen megállapíthatja, hogy pontosan mely üzenetekre, illetve kreatívokra a legfogékonyabbak az emberek. Az eredmény minden csoport esetében eltérő lehet, figyeljen, hogy a tervezésnél alkotott csoportokat hasonlítsa össze egymással.
Az eredmények megállapításakor meg fog lepődni, mivel valószínűleg a korábban leírt hipotézisei közül sok meg fog dőlni, ugyanakkor az eredmények utólag teljesen logikusnak fognak tűnni. Például a McDaniel College tesztjénél (a szerzők építették föl a McDaniel College budapesti campusának online marketingjét) az derült ki, hogy a magyarokat a külföldi diploma jobban érdekli, mint a multikulturális környezet, ezzel szemben a külföldi diákoknál pont az ellenkezőjét találtuk.
2. ROI, avagy a megtérülés
Fontos, hogy lássa, melyik hirdetésre kattintanak a legtöbben, de még ennél is érdekesebb, hogy melyikből lett több bevétele. A ROI (az angol return on investment rövidítése) olyan arányszám, amely megmutatja, hogy a hirdetésre költött összeghez képest mekkora a profit aránya, tehát, hogy 1 elköltött forint hány forint nyereséget hoz.
A tesztelés után már tudja, mely szövegeket és kreatívokat érdemes használnia, azonban ezután is érdemes elemezni a hirdetések teljesítményét, és folyamatosan optimalizálni azokat, hogy a lehető leghatékonyabban költse el az online hirdetésekre szánt keretet.
Igen, ez a pártház most el fog esni, és akik lövetnek bentről, azoknak cudar sorsuk lesz. Ők pár száz milliárdért emelnek kezet a népükre. De te miért tennéd?