Szabó Yvette
Szabó Yvette
Tetszett a cikk?

Megint a magyar tulajdonú Kravtex nyert a Volán-társaságok buszbeszerzési tenderén. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter júniusban éppen a Kravtex új csarnokának avatásán jelentette be, hogy a kormány 30-35 milliárd forintos programot indít a nemzeti buszgyártás felélesztésére.

A Kravtex már meg is kezdte azoknak a buszoknak a kiszállítását, amelyeket a Dél-dunántúli Közlekedési Központ rendelt meg a Somogy, Baranya és Tolna megyei Volán vállalatok számára. Az állami busztársaságokat ellátó központ lízingeli a 12 regionális és 40 elővárosi buszt, a beszerzés értéke nettó 3,5 milliárd forint.

Krankovics István még a rendszerváltás idején alapította a mostanság fellendülőben lévő családi céget, annak idején Ikarusokat újított fel, és adta el azokat jó pénzért az oroszoknak. A kilencvenes évek közepén újított, és egy cseh cégtől megvette egy midibusz licencét, majd Győrött épített egy vadonatúj gyárat. Krankovics utóbb felvásárolt egy mosonmagyaróvári mezőgazdasági gépgyárat, a Kühnét, ahol bővíteni tudta a buszgyártás területét.

Azóta már több mint ezer buszt értékesített, ám a kapacitásának alig 20 százalékát használja ki, hiszen évente akár 500 járművet is el tudna készíteni. A Kravtex ráadásul 80-85 százalékban magyar fejlesztőkkel, beszállítókkal dolgozik.

Csakhogy az Orbán-kormány 2010-ben gyakorlatilag leállította a Volán-társaságok buszbeszerzését. Bár volt egy MFB-hitelprogram erre a célra, de a buszcégek nem használhatták ki azt. Az ágazat ismerői viszont úgy tudják, hogy Krankovics István és a fejlesztési minisztérium államtitkára, Fónagy János között kialakult egy hallgatólagos egyezség.

A Kravtex visszafogott kapacitással, de folyamatosan gyárt Credo-buszokat a gyár udvarára, hogy azután onnan a 2-3 évente kiírt regionális beszerzéseken felszívjanak 100-150 darabot az állami busztársaságok. A Kravtexnek az elmúlt években 700 millió forinttól 6 milliárd forintig változott az éves árbevétele, de egy esztendőt leszámítva mindig több 100 millió forint, sőt akár egymilliárd forint fölötti volt a profitja.

Akár van egyezség, akár nincs, mindenesetre idén is megérte, hogy a Kravtex udvarán ott álltak a buszok, mert augusztusban 61 darabot tudott elpasszolni az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központnak 3,6 milliárd forintért, most pedig újabb 52-t szállít le a dél-dunántúliaknak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!