Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A tulajdonosváltáson átesett MKB nem nagyon tud megszabadulni balatoni hajóitól: a nyár eleji pályázat után a napokban ismét meghirdette az akkor senkinek sem kellő flottát, amelyben spéci versenyhajót és romos jégvitorlást egyaránt kínálnak. Az erősen nyomott árakból azonban már nem engednek.
Ismét dobra veri a tulajdonosváltást megelőző időkből nyakán maradt balatoni flottáját az MKB Bank Zrt. A most meghirdetett összesen 27 hajó között 25 vitorlás hajó, kettő pedig motoros. A balatonfüredi kikötőben veszteglő 27 hajót egyszer már meghirdette a bank üzemeltetési cége, de még mindig a banknál rostokolnak. A június első felében megjelent felhívásban még a teljes flottát egyben akarta eladni a vállalat, a jelek szerint ez nem jött össze.
A mostani kiírásban már akár egyenként is meg lehet venni a hajókat, de akár többet egyszerre is. Az árakból azonban nem nagyon engedett az MKB, mert a mostani csomag elvárt ára összesen 57,42 millió forint, míg a júniusi csomagár a Portfolio korabeli cikke szerint összesen 60 millió forint volt.
Vitorlázós portálon hirdetik a hajókat |
Az ajánlattételi felhívást a múlt hét második felében tette közzé az üzemeltetési cég a Porthole nevű vitorlás szakportálon. Érdekes, hogy az ajánlati felhívás készítési dátumaként 2016. október 14. szerepel, a kibocsátási dátumaként pedig október 13. Az ajánlatok beadási határideje október 24. délelőtt 10 óra. Az egyenként is megvásárolható hajókat tegnap lehetett megtekinteni Balatonfüreden, a Tihanyi műút 1. alatti hajógyári kikötőben. |
Bár a két listát összevetve úgy tűnhet, hogy a nyár elején kettővel több hajót kínáltak megvételre, a bank kérdésünkre azt közölte, hogy nincs változás a flottában, most ugyanazokat a hajókat kínálják. A hirdetésekbe csúszott két egészen apró hiba, tavasszal egy hajót kétszer szerepeltettek, most viszont egy kimaradt a lajstromból.
A most meghirdetett hajók között versenyhajók és túrahajók egyaránt szerepelnek, a 26 egység közül 15 hajólevele lejárt, vagy nincs. Közöttük az egyik versenyhajóé is, a Pengő névre keresztelt Dixie-32 típusúé.
A hajók közül mindössze kettőnek ismert az építési évjárata, a Krajcár 70-es cirkálót 1999-200-ben építette a Pauger Kft., a Pengő pedig 1993-ban épült a Navalia Kft. műhelyében.
A csomagban a legdrágább vitorlás hajó a 15 méter hosszú, tőkesúlyos Krajcár nevű balatoni 70-es cirkáló, amiért 7 millió forintot kérnek. A Krajcár többszörös magyar bajnok hajó, 1-2 éve még részt vett a magyar bajnokságon az 1980-as moszkvai olimpikon Holovits György kormányzásával.
A 9 fős versenyszemélyzetű hajót egy időben a MKB bank elnöki tisztét korábban 15, vezérigazgatói tisztét pedig 18 évig betöltő Erdei Tamás is kormányozta.
A másik legdrágább hajó a vitorlás szortimentben a 8 személyes, több mint 10 méter hosszú Frankó nevű Elan-331 típusú, szlovén tervezésű és építésű tőkesúlyos nagyhajó, ezért ugyancsak legalább 7 millió forintot vár a kiíró. Ezután 5 egység következik 3 és 3,5 millió forint között, ezek 4-8 személy befogadására alkalmas, magyar műhelyekben készült tőkesúlyos vitorlások.
Majd kettő, amikért 1,4 milliót várnak, a többi hajót egymillió forint alatti áron már el lehet vinni. Közöttük egy román építésű kisgéphajó – magyarul motoros –, a hajólevél érvényessége azonban több mint két éve lejárt, így csak 200 ezer forintba kerül.
Egy másik motoros hajó az egész flotta legdrágább darabja, a Dezső nevű, finn építésű Targa-23 típusú 6 személyes motoros elvárt ára 20 millió forint.
Szerepel még a kínálatban egy évek óta darabokban lévő, vélhetően erősen elavult DN típusú jégvitorlás cirka 20 ezer forintért, valamint 11 Kalóz típusú jolle – azaz nem tőkesúlyos, tehát borulékony – vitorlás kishajó 100-500 ezer forintos áron. Ezek egyikének sincs hajólevele, de mindegyik felszerelése hajózásra alkalmas.
A Krajcár, de a többi hajó elvárt árából is arra lehet következtetni, hogy
a bank erősen szabadulna a flottától,
egy hasonló típusú és hasonló állapotú – azaz gyakorlatilag versenykész – cirkálót 10 millió forint körüli áron adtak el adtak el pár éve. Azaz akár nyomott áron is odaadná a hajókat annak, aki hajlandó elvinni.
A Portfolio korábban arról írt, hogy egy ilyen típusú hajó ára 15 millió forint körül mozog. Ahogy a másik két versenyhajó, a Frankó és a Pengő 9 és 7,6 millió forintot érhetnek, a többi hajó reális ára pedig 1,5 és 4 millió forint között mozog.
A bank idén tavasszal értékesítette balatonfüredi oktatási és szabadidőközpontját. A központ eladási árát a bank nem közölte, csak azt, hogy az megfelel az MKB Bank üzleti elvárásainak, illetve „híven tükrözi a speciális létesítmény piaci értékét”. A flotta a kikötő eladása után áthajózott a volt balatonfüredi hajógyár nem messze fekvő ma is működő kikötőjébe, és – legalábbis az ajánlattételi felhívás alapján – ott vesztegel.
Kápolnásnyék mellett a világ legjobb hajói épülnek
Az M7-es autópálya mellett, 40 km-re a fővárostól egy valódi high-tech üzem működik. A Forma-1-es autókból ismert karbonból Paulovits Dénes nem karosszériát, hanem vitorlásárbocot és komplett hajókat épít. Kevesen tudják, de cége, a Pauger Kft. a világ legszűkebb élvonalába tartozó hajóépítő vállalkozás.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Amióta a légitársaságok súlyos tízezreket számolnak fel a poggyászért, az nyer, aki megtanul praktikusan pakolni. Jobb előre felkészülni, hogy amikor tényleg odajutunk, pár perc alatt végezzünk vele, és a helyszűke se okozzon gondot. Íme tíz tipp egy veterán utazótól, hogy indulás előtt és után is flottul menjen minden.
Lehetséges forgatókönyvek.
Súlyos betegség Romániában azonosított juhhimlő, amely gazdasági károkat is okozhat.
Furcsa részeletek derültek ki a HUN-REN Irányító Testületének üléséről. Miért szavaz valaki igennel az átalakításra, ha aztán lemond?