Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6cc23c29-3b05-42ff-b7e5-d3c5e97878f6","c_author":"Földes András","category":"360","description":"Izrael háborúja Libanonból nézve a legbizarrabb. Libanon megosztottabb, mint Magyarország, és veszélyesebb, mint Ukrajna. A helyszínen úgy tűnt: Izrael akkor is nagyot veszíthet itt, ha nyer. Földes András videóriportja.","shortLead":"Izrael háborúja Libanonból nézve a legbizarrabb. Libanon megosztottabb, mint Magyarország, és veszélyesebb, mint...","id":"20241202_videoriport-libanon-bejrut-foldes-andras-elso-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6cc23c29-3b05-42ff-b7e5-d3c5e97878f6.jpg","index":0,"item":"fd54ac91-4cf0-4c94-a0ca-ba02a7dd7000","keywords":null,"link":"/360/20241202_videoriport-libanon-bejrut-foldes-andras-elso-resz","timestamp":"2024. december. 02. 19:30","title":"Miért nincs fegyver minden hezbollahosnál? Videóriport a háborús Libanonból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c139296-4f88-4dcf-b6a6-e173b1281dbb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kutatás szerint a Fidesz 44 százalékon áll, a Tisza Párt pedig 36 százalékon. Más felmérések egészen más eredményre jutottak. ","shortLead":"A kutatás szerint a Fidesz 44 százalékon áll, a Tisza Párt pedig 36 százalékon. Más felmérések egészen más eredményre...","id":"20241202_real-pr-felmeres-kozvelemyen-kutatas-fidesz-tisza-part-valasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c139296-4f88-4dcf-b6a6-e173b1281dbb.jpg","index":0,"item":"d82aa729-241c-46bd-a8b6-f681efca6dc3","keywords":null,"link":"/itthon/20241202_real-pr-felmeres-kozvelemyen-kutatas-fidesz-tisza-part-valasztas","timestamp":"2024. december. 02. 12:30","title":"A Real-PR 93. szerint biztosan vezet a Fidesz–KDNP a Tisza Párt előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0655d995-054d-4bae-99dc-606a7cf65754","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Hibátlanul zárt, megnyerte a csoportját a magyar női kézilabda-válogatott. 19–29 lett a vége.","shortLead":"Hibátlanul zárt, megnyerte a csoportját a magyar női kézilabda-válogatott. 19–29 lett a vége.","id":"20241202_kezilabda-europa-bajnoksag-magyar-noi-kezilabda-valogatott-eszak-macedonia-csoportmeccs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0655d995-054d-4bae-99dc-606a7cf65754.jpg","index":0,"item":"3267a960-e410-4e94-9a48-5ac9bf6fb4c4","keywords":null,"link":"/sport/20241202_kezilabda-europa-bajnoksag-magyar-noi-kezilabda-valogatott-eszak-macedonia-csoportmeccs","timestamp":"2024. december. 02. 19:38","title":"Kézilabda-Eb: egy félidőnyi jó játék is elég volt Észak-Macedónia legyőzéséhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62593b0a-a46f-4aa9-bb21-22c38599cc34","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Marshall Brickman több mint ötven éven keresztül dolgozott a színházi és filmes világban. 85 éves volt.","shortLead":"Marshall Brickman több mint ötven éven keresztül dolgozott a színházi és filmes világban. 85 éves volt.","id":"20241201_elhunyt-az-annie-hall-oscar-dijas-forgatokonyviroja-marshall-brickman","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62593b0a-a46f-4aa9-bb21-22c38599cc34.jpg","index":0,"item":"add0c8d6-27e1-42ed-9ca4-0b18be423aad","keywords":null,"link":"/elet/20241201_elhunyt-az-annie-hall-oscar-dijas-forgatokonyviroja-marshall-brickman","timestamp":"2024. december. 01. 21:56","title":"Elhunyt az Annie Hall Oscar-díjas forgatókönyvírója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1185c750-f71b-4575-bc88-29438f8de995","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy norvégiai, egy olaszországi, egy dél-koreai és egy ausztriai szavazóhelyiség is érintett lehet.","shortLead":"Egy norvégiai, egy olaszországi, egy dél-koreai és egy ausztriai szavazóhelyiség is érintett lehet.","id":"20241201_Tobb-szaz-kulfoldi-szavazatot-rossz-pecsettel-adtak-le-a-romaniai-valasztason","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1185c750-f71b-4575-bc88-29438f8de995.jpg","index":0,"item":"87ed9816-f80a-429b-aa23-388b2096a1c6","keywords":null,"link":"/vilag/20241201_Tobb-szaz-kulfoldi-szavazatot-rossz-pecsettel-adtak-le-a-romaniai-valasztason","timestamp":"2024. december. 01. 20:03","title":"Több száz külföldi szavazatot rossz pecséttel adtak le a romániai választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a3f776b-ae0e-4728-97f6-ca538bf037d4","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Három héttel a jogszabály elfogadása után elküldte az Európai Bizottságnak azt a törvényt a magyar kormány, amely az alapítványi formában működő egyetemek közérdekű vagyonkezelő alapítványainak működéséről szól. A magyar kormány sem titkolja, ez a szöveg nem minden elemében egyezik meg azzal, mint amit a Bizottság elvárt.","shortLead":"Három héttel a jogszabály elfogadása után elküldte az Európai Bizottságnak azt a törvényt a magyar kormány, amely...","id":"20241203_erasmus_unios_forrasok_jogallamisag_korrupcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a3f776b-ae0e-4728-97f6-ca538bf037d4.jpg","index":0,"item":"7e751fc1-f705-4a2b-9580-4b0ac2ddd475","keywords":null,"link":"/eurologus/20241203_erasmus_unios_forrasok_jogallamisag_korrupcio","timestamp":"2024. december. 03. 14:01","title":"Feltételeket szabott a magyar kormány az EU-nak – nem kell mindenáron az Erasmus-pénz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa4f97b8-b3b5-4b05-b3bb-85e377aff375","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nemcsak Magyarországon, hanem a szomszédos Ausztriában is emelkedik az autópályák használati díja.","shortLead":"Nemcsak Magyarországon, hanem a szomszédos Ausztriában is emelkedik az autópályák használati díja.","id":"20241203_dragulnak-az-osztrak-autopalya-matricak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa4f97b8-b3b5-4b05-b3bb-85e377aff375.jpg","index":0,"item":"f3cd817b-7eaf-4034-b4d5-3f12b3514c7b","keywords":null,"link":"/cegauto/20241203_dragulnak-az-osztrak-autopalya-matricak","timestamp":"2024. december. 03. 07:21","title":"Drágulnak az osztrák autópálya-matricák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45af276b-0853-423a-ac57-e17403dfcda4","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Nem biztos, hogy még az ő életében olyan lesz az oktatási rendszer, ahova szívesen visszamenne dolgozni, de most ezért dolgozik – mondta a HVG-nek Törley Katalin, a budapesti Kölcsey Ferenc Gimnázium polgári engedetlenség miatt elbocsátott pedagógusa. Kisstílű bosszúállásként értelmezi, hogy olyan igazgatók sem kaptak lehetőséget a folytatásra, akikkel a szülők és a diákok is elégedettek voltak.","shortLead":"Nem biztos, hogy még az ő életében olyan lesz az oktatási rendszer, ahova szívesen visszamenne dolgozni, de most ezért...","id":"20241201_hvg-torley-katalin-tanitanek-mozgalom-oktatas-polgari-engedetlenseg-elbocsatas-elso-fokon-per-gyozelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45af276b-0853-423a-ac57-e17403dfcda4.jpg","index":0,"item":"e1a253a7-c439-4112-bde5-bd82a8030bc5","keywords":null,"link":"/360/20241201_hvg-torley-katalin-tanitanek-mozgalom-oktatas-polgari-engedetlenseg-elbocsatas-elso-fokon-per-gyozelem","timestamp":"2024. december. 01. 17:00","title":"Törley Katalin: Amíg így becsmérlik a pedagógusokat, nem megyek vissza tanítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ingyenrepülőjegy? Az csak a Ryanair-mese új fejezete
szerző:
Torontáli Zoltán
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A számok nem azt mutatják, hogy 5-10 éven belül ingyen repülhetünk. Sajnos nagyon nem, hiába pendítette meg a tervet a Ryanair vezére.
A németek anyaszült meztelenül, üvegszilánkokon fognak csúszni az olcsó repülőjegyekért – mondta Michael O’Leary, a Ryanair híresen szabadszájú vezérigazgatója jó pár évvel ezelőtt, a német piac meghódításának hajnalán. Ha nem is teljes mértékben ez történt, de részben igaza lett, hiszen a Ryanair elég sikeres Németországban.
O’Leary egyszer azt is mondta a beszállókártyájukat kinyomtatni elfelejtő utasokra utalva, hogy
60 eurót kellene fizetniük, mert hülyék voltak.
Ez az érvelés sem volt egészen korrekt, de azért a légitársaság 15 eurót szívbaj nélkül legombol mindenkiről, aki a reptéren nem tudja bemutatni a papírját.
van ez az elképzelésem, hogy 5-10 éven belül a Ryanair repülőjegyek ingyenesek lesznek.
Ebben is van valami, de komolyan venni nem nagyon lehet.
A Ryanair vezére a rendkívül jól hangzó nullaeurós jegyeket a Repülőtér Üzemeltetők Szövetségének éves konferenciáján pendítette meg, vagyis
az üzenet nem önnek, az utasnak szólt, hanem a reptereknek.
„O’Leary állandó nyomás alatt tartja a repülőtereket, alacsonyabb árakat akar kiharcolni, ami érthető, és egyébként illeszkedik a Ryanair eddigi üzletpolitikájába” – mondja Turi Ferenc, a téma szakértője, a Capitol Consulting Group vezető partnere.
A Ryanair tehát azt szeretné, hogy ne kelljen a le- és felszállásért, illetve a reptér használatáért annyit fizetnie, mint ma, sőt, lehetőleg semmit se kelljen fizetnie. „Régóta úgy látom, hogy a repterek csak bevásárlóközpontok, ezért sosem értettem, miért kell nekünk fizetni, amikor embereket szállítunk a bevásárlóközpontokba” – mondta O’Leary.
A modell körülbelül úgy nézne ki (ha komolyan vennénk), hogy az ingyenjegy hatására megugrik az utasforgalom, így a reptereken is több utas lesz, ők többet költenek, és mindenki a pénzénél marad.
Ezzel az elképzeléssel azonban elég súlyos problémák vannak.
Michael O'Leary, a Ryanair igazgatójának sajtótájékoztatója az új járatokról Toulouse-ban 2016 szeptemberében.
AFP / Rémy Gabalda
Kisebb baj, hogy a fapados cégek repülői 90 százalék körüli kihasználtsággal mennek, azt a rohamot tehát eleve nem bírnák kezelni, amely a díjmentességgel járna. Másrészt a repterek döntő többsége sem tudna mit kezdeni a hirtelen rázúduló sokmillió utassal, az infrastruktúrát fejleszteni pedig nem két fillérbe, de nem is két hónapba kerül. Ez azonban középtávon még mindig kezelhető lenne, ám sajnos a gazdasági racionalitás egyértelműen megcsáklyázza a nagy tervet.
A Ryanair éves jelentéséből ugyanis kiderül, hogy
a jegyek átlagos ára manapság 47 euró, ami nagyon szép teljesítmény,
ám még ennél is szebb, hogy a légitársaság képes átlagosan további 15 eurót hozzátenni ehhez, mindenféle egyéb jogcímen, csomagdíjként vagy a fedélzeten eladott étel-ital után.
Ha a Ryanair minden jegyet ingyen adna, akkor utasonként 47 euróról kellene lemondania, tehát ennyit (vagy közel ennyit) kellene behoznia a költségek oldalán, például a repterekkel kiharcolt új áralkukban. A rossz hír azonban az, hogy
a cég átlagosan már most is alig fizet 8 eurót utasonként a repülőtéri szolgáltatásokért,
tehát ez az egyszerűsített matematika akkor is csődöt mond, ha a társaság egy cent illetéket sem fizet ezentúl annak a 200 reptérnek, ahova jelenleg repül. Utasonként majdnem 40 euró spórolás még így is hiányzik a rendszerből.
Honnan lehetne ezt lefaragni?
Az egy utasra jutó összes költség a Ryanairnél 48 euró, ennél többet össze kell szednie ahhoz, hogy működni tudjon. Durva közelítéssel a cég jelenleg úgy muzsikál, hogy a repülőjegy ára (47 euró) fedezi a teljes költséget (üzemi szinten, a befektetéseket, hiteleket stb. figyelembe nem véve), és a csomagdíjból, az elsőbbségi beszállásból, az interneten közvetve eladott szállodai szobából, az autóbérlésből és a többi kiegészítő szolgáltatásból beszedett pénz jelenik meg nála üzemi szintű nyereségként.
Ha például ön vesz egy üdítőt a fedélzeten, akkor annak ára teljes egészében a cég profitja lesz
(ez egyébként általánosságban is igaz a fapados modellben működő versenytársakra). Ahhoz tehát, hogy a cég ingyenes jegyekkel is a pénzénél maradjon, olyan mértékben kellene megemelnie az összes kiegészítő szolgáltatás árát, vagy úgy kellene „kényszerítenie” az utasokat azok igénybevételére, hogy az jelenleg elképzelhetetlen.
Extrém esetben:
hiába venné vissza a Ryanair az összes marketingköltségét,
hiába szerezne akár ingyenrepülőgépeket,
és hiába nem fizetne bért egyetlen alkalmazottjának sem,
a kerozint még akkor is ki kellene fizetnie, ami egy utasra vetítve jelenleg közel 20 euró.
Ráadásul az elképzelés reptéri oldala is erősen vérzik. „Tény, hogy a repülőterek bevételei a repülési díjakon, utaskezelési költségen kívül egyéb, kereskedelmi jellegű szolgáltatásokból állnak össze: az éttermek, a parkolók, az üzletek, a hirdetések bevételeiből. Ez körülbelül a teljes bevétel 30-50 százaléka között mozoghat, attól függően, hogy milyenek egy-egy repülőtér adottságai. Nálunk is körülbelül egyharmad-kétharmad az arány a repülési bevételek javára” – mondja Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója.
AFP / DPA / Bernd Settnik
Minél nagyobb forgalmú és minél inkább elosztó szerepben van egy reptér, annál nagyobb bevétele származik a kereskedelmi tevékenységekből, de ez csak ritkán haladja meg a teljes bevétel 50 százalékát. A legjobban talán Sydney teljesít, ott a forgalom közel 70 százaléka kereskedelmi, és nem repüléshez kapcsolódik, de ez inkább kivétel. A jellemző az, hogy a légikikötők a bizniszük felét a légitársaságokra kirótt díjakból szerzik be, ami azt is jelenti, hogy öngyilkosság lenne ezt nullához közeli szintre közelíteniük.
Ön el tudja képzelni, hogy egy reptér lemond a bevétele feléről, csak azért, hogy a Ryanairnek 17 százalékkal csökkenjen a költsége?
Sőt, a Ryanair nagyrészt még mindig a kisebb, vidéki repülőterekre repül, és pont ezek azok, amelyek elsődlegesen nem az üzletekből/éttermekből, hanem a repülési díjakból tartják fenn magukat, vagyis ezek tényleg azonnal tönkremennek, ha jelentősen leadnak az díjaikból.
Éppenséggel a Ryanair üzletpolitikája már eddig is nagy kockázatot jelentett a kis reptereknek, hiszen ha a légitársaság nem jól tervezte meg a hálózatbővítését, és egy adott helyre mégsem tudott annyi utast vinni, ahányat előzetesen ígért, akkor azonnal megszüntette a járatokat és kivonult – a reptér pedig csinálhatott, amit akart. Az iparági pletykák szerint a Ryanair ebből a szempontból is kemény játékos, és akár már 70-80 százalék közötti töltöttséget sem visel el, vagyis rövid időn belül becsukja az adott járatot.
O’Leary üzenete tehát az, hogy a reptéri díjaknak csökkennie kellene, és bizonyos szempontból még igazat is lehet adni neki. Vita tárgya lehet, hogy az egykor állami tulajdonban lévő, majd nagyrészt privatizált európai repterek üzemeltetői milyen mértékben hajlandóak átadni a jól menő üzletből származó profitjukat a köz javára. Ha ugyanis valaki – akár a harcos O’Leary – el tudja érni, hogy olcsóbb legyen a reptérhasználat, akkor tényleg olcsóbb lehet a repülőjegy. Nulla euróra azonban nem vennénk mérget.
Az ellenzékiként ismert melegeknek épp máglyát rakat a hatalom a leggátlástalanabb verőembereivel. A hűséges alattvaló viszont puhára esik a huszonöt fős buliból is – írja publicistánk.